Розробки конспектів уроків з навчального предмета «Природознавство» для 4 класу 2016 рік

Конспекти уроків

Розділ IІ. План і карта

Урок 14. Орієнтування на місцевості за Сонцем, компасом та місцевими ознаками

Фадєєва Ірина Вікторівна

Маковій Наталя Василівна

Мета.

Формування природознавчої компетентності:

- ознайомити учнів з будовою компаса;

- навчити визначати сторони горизонту за компасом;

- вчити орієнтуватися на місцевості за місцевими ознаками;

- Формування ключових компетентностей:

- Соціокультурну

- розвивати спостережливість, увагу, мислення, пам'ять;

- формувати інтерес до вивчення природничих наук;

- громадянську

- виховувати бережне ставлення до природи, наполегливість у досягненні поставленої мети.

- Вміння вчитися

- організовувати своє робоче місце; планувати свої дії під час самостійної роботи; вміння самостійно працювати, доводити роботу до кінця;

- формувати вміння застосовувати природничі знання для розв’язання практичних завдань, здійснювати самоконтроль (самоперевірку і само оцінювання);

- Загальнокультурної: дотримуватись норм мовленнєвої культури, уміти формувати власні думки в усній формі, чути і розуміти інших; формувати правильне, чітке зв’язне мовлення.

- Здоров'язбережувальну

- Очікувані результати:

- Знає способи орієнтування на місцевості;

- називає основні та проміжні сторони горизонту;

- орієнтується на місцевості за Сонцем та місцевими ознаками;

- визначає сторони горизонту за допомогою компаса;

Тип уроку: формування умінь і навичок.

Обладнання: підручник для 4-го класу «Природознавство» (автори Т. Г. Гільберг, Т. В. Сак); компаси, годинники, маршруті листи, картки - сторони горизонту, мультимедійна презентація.

Хід уроку

І. Організація класу.

Хвилинка календаря природи.

1. Заповнення куточка погоди в зошитах.

2. Опис учнями погоди, опис змін у природі.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності та актуалізація опорних знань.

- Сьогодні ми з вами відкриваємо школу майбутніх туристів.

- Хто такі туристи? - (Це люди, які подорожують різними країнами, лісами та горами).

- Ми поговоримо про те, що повинні знати туристи, відправляючись пішки до лісу.

- Тож, в путь, дорогі друзі! (Діти імітують відповідні рухи: встали, одягли чобітки, куртку, шапку, взяли рюкзаки на плечі і пішли) - невеличка фізкультхвилинка.

- Йдемо, йдемо, на горизонті видніється дерево, там у нас буде привал.

- Чому? - (тому, що Земля - кругла).

- Давайте утворимо коло і пригадаємо, які сторони горизонту ви знаєте? (розподіл дітей на групи «Північ - південь - захід - схід»)

- Молодці, займіть свої місця.

- Візьміть маршруті листи, (напишіть на схемі № 1 сторони горизонту). (Самостійна робота дітей в групах).

Перевірка самостійної роботи.

1) Представник 1 групи, прикріпіть на дошку перші дві основні сторони горизонту.

- Де завжди на схемі чи карті розташовано північ? (вгорі), відповідно південь? (внизу).

2) Представник 2 групи прикріпіть дві наступні основні сторони горизонту.

- Як ми запам’ятовували розташування захід - схід? (захід - зліва, схід - справа)

3) Представник 3 групи прикріпіть проміжні сторони, пов’язані з північчю.

4) Представник 4 групи прикріпіть проміжні сторони, пов’язані з півднем.

Графічний диктант

- А зараз перевіримо, як добре ви орієнтуєтеся за сторонами горизонту.

На маршрутних листах напишемо графічний диктант, рухаючись у відповідності зі сторонами горизонту.

Від вихідної точки 2 кроки (2 клітинки) на північ

1 крок на Пн. Зх.

1 крок на Зх.

1 крок на Пд. Зх.

2 кроки на Пд.

1 на Пд. Сх.

1 на Сх.

1 на Пн. Сх.

- Яка фігура у вас отрималася?

(Многокутник)

- Відкладіть ці листи в сторону, в кінці уроку вони нам знадобляться.

III. Фізкультхвилинка.

Встаньте, зробіть 2 кроки на північ. Покажемо, як на нас холодом повіяло. Поверніться на схід, підніміть руки вгору і потягніться до сонечка.

Зробіть 3 кроки на захід, присідаючи покажемо як сонечко сідає на заході. Поверніться обличчям на південь, покажемо як спекотно.

Поверніться на північ, сідаємо на свої місця.

- Молодці, добре орієнтуєтеся за сторонами горизонту.

IV. Повідомлення теми й мети уроку. Вивчення нового матеріалу.

1. Проблемне питання.

- А навіщо потрібні сторони горизонту?

Навіщо їм дали назви? (Для орієнтування у просторі під час роботи льотчиків, геологів, космонавтів, під час подорожей мандрівникам, туристам, для походу в ліс і т. ін.)

2. Мозкова атака.

- Що таке орієнтування? Що означає вміння орієнтуватися? (відповіді учнів)

Доповідь «Природодослідників»

1) Колись під орієнтуванням розуміли знаходження сходу, а зараз розуміють своє місце розташування, або місце розташування предметів по відношенню до відомого предмета по сторонах горизонту.

2) Орієнтуватися на місцевості означає вміти визначати сторони горизонту, тобто дізнаватися, в якому напрямку від нас знаходяться північ, південь, захід, схід.

- Як визначити сторони горизонту за сонцем? До нас завітав помічник - консультант, який навчить орієнтуватися за сонцем.

Помічник-консультант.

3) Найдрівніший спосіб визначення сторін горизонту - орієнтування за Сонцем. Сонце сходить на сході і заходить на заході. Опівдні воно знаходиться на півдні. Для того, щоб визначити сторони горизонту за сонцем, потрібно опівдні стати спиною до сонця, попереду буде північ, позаду -південь, розвести руки в боки. Права рука покаже напрям на схід, ліва - на захід.

4) Визначення сторін горизонту за зірками.

Вчитель. Але як бути, якщо людину під час подорожі настигла ніч?

Сонце ж вночі не світить! Тоді, що, чекати ранку?

Помічник-консультант.

Тоді на допомогу прийдуть зірки.

- Пригадайте, яка зірка завжди вказує на північ?

- В якому сузір’ї вона знаходиться?

- Вірно. Ще здавна по зіркам орієнтувалися капітани кораблів в відкритому морі, провідники караванів в пустелі. Тут на допомогу приходить полярна зірка, котра завжди вказує на північ. Полярна зірка є кінцем ручки «ковшика» сузір’я Малої Ведмедиці. А щоб знайти Малу Ведмедицю треба знайти дві крайні праві зірки «ковша» Великої Ведмедиці, від верхньої зірки провести уявну лінію, на якій відкласти п’ять раз відстань між цими крайніми зірками. В кінці цієї лінії і знаходиться Полярна зірка.

5) Визначення сторін горизонту за місцевими ознаками.

Вчитель. Та зірки, як і сонце не завжди бувають видними, і в похмуру погоду орієнтуватися по ним не можливо. Як тоді бути?

Помічник-консультант.

- Ще в давні часи люди знайшли вихід з цього положення, придивившись до навколишнього середовища. Звернемось до Довідкового бюро, яке ознайомить нас з орієнтуванням за місцевими ознаками.

Довідкове бюро.

Річні кільця на пнях дерев з південного бокуширші, ніж з північного.

У дерева, що росте окремо, гілля за звичай довше і густіше з південної сторони.

У берези кора біліше і гладенька з південної сторони, а з північної на корі багато тріщин і наростів, вона нерівна і темна.

На каменях і деревах з північної сторони більше моху і лишайників.

Мурашник завжди розташований з південної сторони дерева. Навіть схили мурашника неоднакові: з півдня він біль пологий.

Квітка соняшника завжди тягнеться за Сонцем і ніколи не показує на північ.

Восени птахи летять на південь, а весною на північ.

Ягоди та фрукти красніють і спіють краще з південної сторони.

На сосні смоли більше з південної сторони дерева.

Сніг навесні швидше тане на південному схилі горба. Весною лунка в снігу під деревом з південної

Церкви також можуть слугувати хорошим орієнтиром. Алтарі та часовні православних церков направлені на схід. Опущений край нижньої перекладини хреста на куполі направлено на південь, а піднятий - на північ.

Помічник-консультант.

Я хочу зазначити, що користуватися місцевими ознаками треба вміло, оскільки точність орієнтування за їх допомогою залежить від пори року і особливості місцевості. По можливості бажано визначати напрямок сторін горизонту за декількома ознаками.

Офтольмалогічна пауза.

- Закрийте очі та уявіть, що ви капітан великого корабля. Ваш корабель знаходиться в океані. Берегів не видно. Хмари закрили сонце. Дуже швидко темніє.

3. Ознайомлення з компасом.

Проблемне питання: Як визначити курс корабля? (Після декількох спроб діти приходять до висновку, що потрібен спеціальний прибор для визначення напрямку руху.)

Вчитель. Дійсно, існує такий прилад. Люди весь час шукали все нові способи надійного орієнтування, особливо в відкритому морі і океані. Вони вже давно навчилися видобувати залізо із руди. При цьому іноді людям попадалася дивна руда - до неї прилипали металеві предмети. Полежавши з такою рудою, ці предмети самі починали притягувати інші металеві предмети. Люди виявили, що намагнічена спиця, намагнічена голка, намагнічений кусочок заліза - всі вони наполегливо встановлювались одним кінцем до півночі, в бік Полярної зірки. Це і був компас - простий, але надійний прилад.

Отже, надаємо слово нашим історикам. Яка ж історія створення компасу?

Історики

Перший компас. Перші компаси були громіздкі і зовсім не схожі на сучасні.

Прийнято вважати, що саме у стародавньому Китаї було винайдено перший компас, який називався «синань» (в перекладі - той, що відає півднем). Компас мав вигляд ложки, зробленої змагнетиту. Опуклою частиною ложка встановлювалася на ретельно відполіровану мідну або дерев’яну пластину, так, що держак не торкався пластини, а вільно висів над нею, а сама ложка могла вільно обертатися. На пластині були нанесені позначення країн світу у вигляді зодіакальних знаків. Якщо штовхнути ложку, вона починала обертатися, а її держак, після того, як вона заспокоїлася, показував точно на південь. Форма компаса у вигляді ковшика або ложки була вибрана не випадково. На думку стародавніх китайців вона нагадувала сузір’я Великої Ведмедиці, яке вони називали Небесним ковшем.

В ІХ столітті в Китаї з’явилася плаваюча стрілка компаса, виготовлена зі штучного магніту у вигляді залізної рибки. Вона нагрівалася до почервоніння й опускалася в сосуд водою. Тут вона вільно плавала, вказуючи своєю головою в ту сторону, де знаходився південь.

У китайців компас запозичили араби, в арабів - італійці. Потім стали використовувати португальські та іспанські моряки.

Компас зробив переворот в мореплаванні. Він був першим навігаційним приладом, що дозволив прокладати курс у відкритому морі. Озброївшись компасом, іспанські та португальські моряки в кінці XV століття наважилися на далекі плавання. Вони залишили морські береги (до яких мореплавання було прив'язане протягом декількох тисячоліть) і пустилися в плавання через океан.

До вашої уваги компаси, з минулого і сучасності.

Вчитель. Отже, компас - це прилад для визначення сторін горизонту. Розглянемо яку будову він має.

Помічник-консультант.

- На що схожий компас? (На годинник)

- Чим саме він схожий на годинник? ( кругла коробочка покрита склом, в нутрі якої шкала з поділками)

- Ця кругла коробочка в компасі називається «корпус», шкала з поділками в годиннику називається циферблат, а в компасі - «лімб».

- Що написано на циферблаті в годинниках? (цифри), а в компасі - сторони горизонту.

- Що рухається в нутрі годинника? (2 стрілки), а в компасі - магнітна стрілка.

- Іноді в компасах є запобіжник, який фіксує стрілку в нерухомому стані, коли він знаходиться в неробочому стані.

- В годинниках є механізм, а в компасі його немає, так як стрілка обертається під дією магнітної сили землі.

- Людям яких професій потрібне вміння користуватися компасом? (льотчики, військові, моряки ...) Можливо в майбутньому ви станете військовими, моряками, тому зараз ми навчимося користуватися компасом.

Практична робота.

1) Правила роботи з компасом.

2) Визначення сторін горизонту за годинником. Якщо немає компаса, то північ і південь можна визначити з допомогою годинника. Для цього необхідно годинникову стрілку направити на сонце і провести уявну лінію на «1», поділивши цей кут навпіл, отримаємо південь.

VIII. Узагальнення та систематизація знань

- Що нового дізналися на уроці?

- Визначення сторін горизонту за місцевими ознаками (фронтально).

- Визначення сторін горизонту за годинником - (робота в парах).

Гра «Чи вірите ви, що...»

Цікавинки

- Хто ж іще може орієнтуватися за сонцем?

Серед літа біля липки

Виграють сопілки, скрипки.

Це не скрипки, не сопілки,

То медок збирають....

- Черепахи можуть орієнтуватися за сонцем.

Але досі залишається загадкою, як вони знаходять кінцеву точку подорожі.

- У воді плаває, по землі ходить,

А з хатини не виходить...

Домашні тварини, які потрапили далеко від дому і без знаходять дорогу додому.

Якщо зранку та ввечері тінь від крил метелика направлена на схід, то о 12:00 - з півночі на південь

VII. Підсумок уроку. Рефлексія.

Вчитель. Візьміть, будь ласка, той многокутник, що ми отримали під час виконання графічного диктанту.

Перетворимо його на Смайлика, намалюємо йому очі.

- Якщо на уроці вам було все зрозуміло , ви добре засвоїли матеріал, у вас все вийшло, то намалюйте замість носа знак оклику.

- Якщо у вас залишилися якісь сумніви, питання, намалюйте знак питання.

- Якщо на уроці у вас був гарний настрій, намалюйте посмішку.

- Якщо вас щось засмутило або виникли будь-які труднощі, намалюйте сумний смайлик.

- Якщо урок пройшов нормально без особливих емоцій, намалюйте прямий ротик своєму смайлику.






Personalised Essay Writing Service for You

Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити