Розробки конспектів уроків з навчального предмета «Природознавство» для 4 класу 2016 рік

Конспекти уроків

Розділ IІ. План і карта

Урок 15. Орієнтування на місцевості за Сонцем, компасом та місцевими ознаками

Базик Надія Анатоліївна

Мета: ознайомити учнів з новим поняттям « компас» та його будовою, виробляти вміння користуватися ним; вчити учнів орієнтуватися на місцевості за допомогою Сонця, компаса та місцевих ознак; розвивати увагу, спостережливість, вміння застосовувати свої знання на практиці, аналізувати та логічно мислити; виховувати любов до природи, наполегливість у досягненні поставленої мети.

Обладнання: Гільберг Т.Г. Природознавство: підручник для 4-гокласу загальноосвітнього навчального закладу. Т.Г. Гільберг, Т.В. Сак, - Київ: Генеза, 2015; ілюстрації, компас, картки із завданням для роботи в групах та парах.

Хід уроку

I. Організація класу

II. Актуалізація опорних знань учнів

Підсумок фенологічних спостережень

Учень - синоптик характеризує сьогоднішню погоду.

Учні доповнюють характеристику своїми спостереженнями.

- Які зміни ви помітили в живій природі?

Перевірка домашнього завдання

Тести

1. Що називається горизонтом?

а) частина земної поверхні, яку ми можемо бачити очима;

б) видима частина суші;

в) все те, що ми бачимо перед собою.

2. Що таке лінія горизонту?

а) уявна лінія, яка проходить на однаковій відстані від полюсів;

б) уявна лінія, по якій небо ніби об’єднується із землею;

в) уявна лінія, яка проходить через центр Землі.

3. Скільки основних сторін горизонту?

а) 6;

б) 8;

в) 4.

4. Як називається сторона горизонту, де Сонце знаходиться опівдні?

а) Захід;

б) Південь;

в) Північ.

Фронтальне опитування

- Що означає орієнтуватися на місцевості?

- Пригадайте, за допомогою чого можна визначити сторони горизонту?

III. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми, мети уроку

- Як ви вважаєте, для чого людині потрібно вміти визначати сторони горизонту?

- Сьогодні ми на уроці дізнаємося, як орієнтуватися на місцевості за допомогою Сонця, компаса та місцевих ознак.

IV. Вивчення нового матеріалу.

Пояснення вчителя з елементами бесіди.

- Чи знаєте ви, як орієнтуватися за Сонцем?

- Визначати сторони горизонту можна за Сонцем, спостерігаючи за зміною довжини тіні від гномона. Найкоротша тінь буде опівдні, коли сонце перебуває найвище над горизонтом. Опівдні потрібно стати обличчям, розвівши руки в боки, у напрямку найкоротшої тіні. Тоді перед вами буде північ, позаду буде південь, праворуч - схід, ліворуч - захід (мал. 21 на с 30 підручника).

Відгадування загадки

Під склом дві стрілки, вкажуть стежку до домівки (Компас)

- Чи відомо вам, для чого використовують цей прилад? (Для визначення сторін горизонту)

Рубрика «Це - цікаво знати». Історія виникнення компаса

Магнітний компас було винайдено в Китаї. У китайських джерелах є згадка про великий глиняний горщик, який каравани берегли більше за всі дорогоцінні вантажі. В ньому на дерев’яному поплавці лежав коричневий камінь, що полюбляє залізо. Він, обертаючись весь час указував у бік півдня, а це, коли не видно сонця та немає зірок, рятував їх від лиха, виводячи до колодязів та вказував правильний шлях.

Ознайомлення з будовою компаса

Вчитель роздає учням компаси

- Розгляньте компас. Він має корпус.

Всередині компаса міститься намагнічена стрілка. Спеціальною пружиною вона притискується до скла. Всередині корпуса міститься лімб з поділками. На ньому літерами позначено сторони горизонту.

- А як же користуватися ним?

- Як за допомогою компаса можна визначити сторони горизонту? Сьогодні на уроці ми навчимося працювати із компасом.

Практична робота з компасом.

Учні виконують дії під коментар вчителя.

- Тримайте компас горизонтально й повертайте його так, щоб синій кінець стрілки закрив літери Пн. Тоді літери Пд. Будуть указувати на південь, літери Зх. - на захід, літери Сх - на схід. Знаючи це, ви зможете визначити за компасом будь - яку сторону горизонту.

Проблемне запитання

- Як визначити сторони горизонту в хмарну погоду, коли немає компаса?

Робота з підручником. Самостійне опрацювання матеріалу підручника «Орієнтування за місцевими ознаками»

- Що в лісі може замінити компас?

Хвилинка—цікавинка «Бібліотечка природодослідника»

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

V. Узагальнення й систематизація отриманих знань.

Робота в парах

Орієнтування за компасом.

а) визначте, що в нашому класі знаходиться на : півночі; сході; півдні; заході.

б) визначте, де розташовані окремі предмети в нашому класі: двері; класна дошка; середнє вікно; батареї опалювання; шафи для одягу.

VІ. Підбиття підсумків. Рефлекція.

Бліц - опитування

- Що називають орієнтуванням?

- Які способи орієнтування на місцевості ви знаєте?

- Як можна визначити сторони горизонту за допомогою Сонця?

- Як ви будете орієнтуватися на місцевості в хмарну погоду?

- Для чого потрібен компас?

- Як потрібно користуватися компасом?

Вправа «П’ять речень». Учні в п'яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання

VІІ. Домашнє завдання

1. Опрацювати матеріал підручника на с. 29-32, відповідати на питання рубрики «Перевір себе»;

2. Для допитливих - використовуючи різні джерела інформації, підготувати повідомлення про орієнтування бджіл.






Personalised Essay Writing Service for You

Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити