Розробки конспектів уроків з навчального предмета «Природознавство» для 4 класу 2016 рік

Конспекти уроків

Розділ IІ. План і карта

Урок 16. Екскурсія. Вивчення лінії горизонту та орієнтування на місцевості за допомогою компаса

Ружина Валентина Іванівна

Мета: повторити правила роботи з компасом; сформувати прості навички роботи з компасом; вчити вказувати напрями сторін горизонту, визначати сторони горизонту з допомогою Сонця, компасу та місцевих ознак; розвивати вміння аналізувати результати спостережень, порівнювати і робити висновки; виховувати любов до природи.

Тип уроку: застосування знань, умінь, навичок.

Форма проведення: урок на місцевості.

Методи та методичні прийоми: бесіда, розповідь, практична робота.

Хід уроку-екскурсії

І. Організаційний момент.

Вступне слово вчителя

Діти, сьогодні на вас чекає пошук скарбів. Але у морі пригод на вас чекає океан труднощів. Чи готові ви з ними впоратися? Чи вистачить у вас знань, умінь і терпіння? Тільки найуважнішим та найкмітливішим сьогодні посміхнеться удача! Отже, сміливіше, вперед! Слід згадати, як можна за природними об’єктами визначити сторони горизонту. Що таке компас? Як улаштований цей прилад? Слід нагадати учням, що компас — простий прилад для визначення сторін горизонту. Основні складові компаса — намагнічена стрілка, один кінець якої завжди вказує на північ (Північний магнітний полюс Землі), і циферблат, що обертається,— лімб, розділений на 360 градусів.

Правила роботи з компасом

Покладіть компас на горизонтальну поверхню або долоню.

Стрілка компаса має бути нерухомою. Після цього поверніть компас таким чином, щоб синій кінець стрілки вказував на північ.

Ви зорієнтували компас і підготували його до роботи.

Визначення сторін горизонту за сонцем.

Для цього потрібно:

1. Опівдні стати спиною до Сонця. Тінь від нашого тіла покаже напрям на північ. Позаду (за спиною) буде південь.

2. Розвести руки в різні боки. Права рука показує напрям на схід, ліва — на захід.

II. Практична робота.

Спробуйте самі визначити, де знаходиться південь, північ, захід, схід. Позначте їх умовно на землі.

Фізкультхвилинка.

Розповідь з елементами бесіди.

Спосіб визначення сторін горизонту за Сонцем називається орієнтуванням за Сонцем.

Крім основних сторін горизонту, є проміжні (ті, що знаходиться між основними). На умовно позначених сторонах горизонту визначте проміжні сторони горизонту, розділяючи навпіл віддаль між основними сторонами.

- Як можна назвати утворені проміжні сторони?

Проміжні сторони називають у такій послідовності: спочатку називають північ або південь, потім захід або схід, а тоді ту сторону, яка знаходиться між ними, — проміжну. Наприклад, Пд. і Зх., між ними буде південний захід.

Назвіть самостійно проміжні сторони горизонту, зображені на схематичному малюнку. Скільки проміжних сторін горизонту? Де вони знаходяться? Як дають їм назви?

Виконання завдань у групах

Завдання 1

- Розгадайте ребуси і запишіть назви географічних об’єктів. (Відповідь: луки — береза; дорога; город — пень).

Завдання 2

- Визначте, в яких сторонах горизонту відносно їх місцезнаходження (вихідна точка — ґанок школи), знаходяться відгадані у завданні 1 географічні об’єкти.

Завдання 3

- Визначте, в яких сторонах горизонту відносно їх місцезнаходження (обрати будь-який об’єкт) знаходиться школа, вулиця і будинок, де ви живете, в якому напрямі знаходиться міст, гора тощо.

Результат екскурсії

Учні отримали теоретичні і практичні знання щодо орієнтування.

ІІІ. Систематизація, узагальнення засвоєних знань, умінь, навичок.

Бесіда

- Що ми вивчали на уроці?

- В якій послідовності слід здійснювати орієнтування за Сонцем?

- Скільки є основних та проміжних сторін горизонту?

- Де знаходяться проміжні?

- Як дають їм назви?

Практична робота у групах

1. Визначити за допомогою Сонця захід (або схід) і назвати предмети, виготовлені людиною, які знаходяться у цьому напрямку.

2. Назвати об' єкти неживої природи, що знаходяться у південному (або північному) напрямку. Напрямок визначити за Сонцем.

Виграє та група, яка правильно визначить задану сторону горизонту і назве швидше та більше об'єктів.

IV. Підбиття підсумків уроку.

Аналіз роботи груп і окремих учнів, оцінювання з мотивацією. До оцінювання залучаються учні з метою формування в них оцінного ставлення до себе і своїх товаришів.

V. Повідомлення домашнього завдання.

Використовуючи знання про орієнтування на місцевості за Сонцем, слід визначити, у якому напрямку від школи знаходиться ваш будинок.






Personalised Essay Writing Service for You

Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити