Розробки конспектів уроків з навчального предмета «Природознавство» для 4 класу 2016 рік

Конспекти уроків

Розділ IІ. План і карта

Урок 21. Масштаб

Бутенко Наталія Володимирівна

Мета: ознайомити учнів із поняттям «масштаб»; формувати вміння читати простий план і карту місцевості, використовуючи масштаб; формувати вміння визначати напрямки і відстані на карті, розвивати пізнавальну активність, спостережливість, пам’ять; виховувати поважне ставлення до праці картографів, до природи рідного краю.

Обладнання: Природознавство: підруч. для 4-го кл. загальноосвіт. навч. закл./ Т.Г. Гільберг, Т.В. Сак. - Київ: Генеза,2015;картки з умовними знаками, географічні карти.

Хід уроку

І. Організація класу

Психологічна настанова:

- Усміхніться одне одному, подумки побажайте успіхів на цілий день.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Вправа «Синоптик»

- Які зміни в природі помітили?

- Як змінилася температура повітря?

- Знизилася чи підвищилася? Чому сталися ці зміни?

- Що можете сказати про тривалість дня і ночі?

- Яка температура повітря, стан неба? Які опади?

Вправа «Бліц-опитування»

✵ Що таке план?

✵ Що таке умовні знаки?

✵ Людям яких професій необхідно користуватися планом?

✵ Наведіть приклади ситуацій, коли є необхідність скористатися планом. Перевірка домашнього завдання

Гра «Міні-мандрівка»

Учень складає оповідання-мініатюру про мандрівку з використанням підготовлених карток з умовними знаками.

Фізкультхвилинка. Вправи для очей.

ІII. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.

Повідомлення теми і мети уроку.

Ви вже знаєте, що для зображення ділянок земної поверхні використовуються плани і географічні карти, на яких ці ділянки зображують у загальному вигляді за допомогою умовних знаків. Але як на невеликому аркуші паперу зобразити відстані в десятки, сотні, тисячі кілометрів? Для цього використовують масштаб.

Отже, сьогодні на уроці ми ознайомимось із масштабом.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Розповідь учителя з елементами бесіди. Практична робота.

- Накресліть план гумки, вимірявши її довжину і ширину.

- Спробуйте накреслити план великого предмета, наприклад, парти. Чи можна зробити так само, як ви робили з гумкою? (Учні дивляться на парту згори. Доходять висновку, що кришка парти є прямокутником.)

- Як розмістити такий прямокутник на аркуші паперу? (Учні висловлюють свої думки.)

- Для цього користуються поняттям «масштаб».

Масштаб указує, у скільки разів збільшено або зменшено розміри предметів і відстані між ними.

Виміряйте довжину і ширину кришки парти. (Довжина - 120 см і ширина - 80 см.) Виміряні розміри зменшіть у 20 разів. Тепер кришка парти у вигляді прямокутника буде завдовжки 6 см і завширшки 4 см. Накресліть план парти у зошити.

- Даний масштаб записують так: 1 см — 20 см. Це означає, що 1 см на плані відповідає 20 см дійсних розмірів.

- Контури дрібних предметів, розглянутих згори, легко розташувати на аркуші паперу. Щоб накреслити план великого предмета, треба зменшити довжину його ліній у кілька разів. У такому разі ми говоримо, що застосовували масштаб: 1 см на плані відповідає 100 см дійсних розмірів. Записується масштаб так:1 см — 1м, або1 см — 100 см. (Учитель демонструє різні географічні карти і показує, де записується масштаб і чому він дорівнює.)

Фізкультхвилинка.

Робота з підручником (с. 36-37)

Вправа «Мікрофон»

Учні відповідають на запитання на с. 37.

- Коли користуються масштабом?

- Яким буває масштаб і як ним користуватися?

- Поясніть за малюнком 26, як визначити відстань від школи до хатинки лісника.

- Прочитайте і запам’ятайте висновки на с. 38.

- Якими словами ви збагатили на уроці свій словник?

V. Закріплення та узагальнення нового матеріалу

Фронтальна робота.

Масштаб: 1 см — 100 м. Сад має довжину 800 м, ширину — 400 м. Якої форми цей сад? Тягнеться він із заходу на схід. Які розміри цього саду?

Робота в парах. (Завдання 4 на с. 37)

- Як на плані позначити дитячий майданчик, який простягнувся із заходу на схід на 500м, а з півночі на південь на 900м?Оберіть масштаб так, щоб цей план можна було зобразити на сторінці зошита.

VI. Підсумок уроку. Рефлексія

Вправа «Інтерв’ю»

- Що показує масштаб? (Масштаб показує, у скільки разів зменшено або збільшено справжні розміри предмета).

- Для чого потрібен масштаб?(Масштаб необхідний для зображення великих об'єктів на зручній для огляду поверхні; масштаб потрібен для того, щоб мати можливість точного визначення розміру реального об'єкта, незалежно від його вихідної величини, малої або великий).

- Що потрібно зробити, щоб накреслити план предмета? (Потрібно виміряти довжину і ширину предмета, вибрати масштаб).

VII. Домашнє завдання.

Опрацювати матеріал підручника на с. 36-38, вивчити визначення.

Практичне завдання. Удома накресліть план своєї кімнати, застосувавши масштаб: 1 см - 5 м.






Personalised Essay Writing Service for You

Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити