Розробки конспектів уроків з навчального предмета «Природознавство» для 4 класу 2016 рік

Конспекти уроків

Розділ IІ. План і карта

Урок 22. Географічна карта. Умовні знаки на карті

Бочарова Тетяна Миколаївна

Мета: закріпити й поглибити знання дітей про план місцевості, масштаб, глобус, формувати уявлення про поняття «географічна карта»; уміння читати карту, використовуючи умовні позначення та масштаб; ознайомити з видами географічних карт, розвивати спостережливість; виховувати прагнення використовувати одержані знання та вміння в практичній діяльності.

Обладнання: глобус, фізична карта півкуль, фізична карта України, різні види карт, пам'ятка «Алгоритм роботи з картою» картки для індивідуальної роботи, роботи в парах, роботи в групах. Підруч. для 4-го класу Т.Г. Гільберт, Т.В. Сак. Природознавство: К.: «Генеза», 2015

Хід уроку

І. Організація учнів до уроку

Приготуйтеся швиденько

Станьте біля парт рівненько.

Ми урок розпочинаєм

Багато нового на уроці пізнаєм.

- Я дарую вам усмішку, гарний настрій, тепле слово і бажаю вам успіху на уроці.

Емоційне налаштування на урок

У - уміння вчитися і працювати

С - співпраця в парах

П - подолання труднощів

І - інтерес до знань

Х - хороший настрій

ІІ. Актуалізація навчальної діяльності учнів

Хвилинка фенологічних спостережень.

Повідомлення синоптика за планом:

- Пора року

- Місяць

- Температура повітря

- Вітер

- Опади

- Зміни в живій природі

- Праця людей.

Бліц-опитування

1. Модель Землі. (Глобус)

2. Що таке горизонт? (Горизонт - це простір землі, який можна охопити очима)

3. Основні сторони горизонту. (Північ (Пн.), південь (Пд.), захід (Зх.), схід (Сх.)

4. Прилад для визначення сторін горизонту. (Компас)

5. Скільки материків на Землі? (6)

6. Число, що показує, у скільки разів зменшена відстань на місцевості. (Масштаб)

7. План місцевості - це.... (зменшене узагальнене зображення невеликої ділянки земної поверхні)

Індивідуальна робота за картками

Прочитайте лист юних охоронців природи

«Дорогі друзі! Недалеко від нашого росте На екскурсію до лісу спочатку ми йшли Ліворуч розкинулися а праворуч —. Потім ми ступили на широку яка пролягала через У лісі ми рухалися вузенькою і дійшли до . Під час подорожі ми вивчали рослини Спостерігали за тваринами, які нам зустрічалися по дорозі. У обгородили мурашник, а на березі посадили кущики верболозу, щоб не руйнувався берег.»

- Чи легко було виконати це завдання?

III. Мотивація навчальної діяльності

Відгадайте загадку.

Країна без людей, міста без будинків,

ліси без дерев, моря без води. (Карта)

IV. Повідомлення теми і мети уроку

Кожна людина народжується мрійником, мандрівником. Далекий світ кличе нас, але в реальному житті не кожному вдається стати учасником, подорожей, відкриттів. А щоб це зробити, нам сьогодні треба дуже гарно вивчити нову тему, а саме: ознайомитися з поняттям «карта», різними її видами; навчитися читати карту, використовуючи умовні позначення і масштаб; дізнаємося чим відрізняється карта від плану місцевості і їхнє значення для життя людини.

V. Вивчення нового матеріалу

Пояснення вчителя.

Діти, є люди, які побували в космосі, побачили, якою є наша Земля з тієї висоти. Вони сфотографували її, тому ми можемо сьогодні уявити наочно, якою є вона, наша Земля. Потім винайшли глобус, який у зменшеному вигляді є моделлю Землі. Але глобусом користуватися незручно, тому вчені і придумали карту.

Географи - це вчені, які вивчають форму земної поверхні, а також країни та їх мешканців. Саме географи складають карти.

Географічна карта - це зменшене зображення земної поверхні на площині, виконане у масштабі, де географічні об'єкти (моря, річки, озера, гори, міста) позначено умовними знаками (демонстрація).

Перші карти з'явилися навіть раніше, ніж виникла писемність. Уже тоді люди вміли зображувати розташування прибережних островів, заток, гирл річок, щоб пояснити людині, незнайомій із місцевістю, як знайти дорогу. Ці карти створювалися на бересті, на кістці, на піску.

Рубрика «Це цікаво»

Повідомлення учнів

1-й учень. Масштаб. Залежно від величини зображувальної території й розмірів самої карти використовують різні масштаби. Чим менша зображувальна територія і чим більше подробиць її зображення, тим масштаб карти більший. Ці карти називають великомасштабними. Такі масштаби мають плани місцевості (М від 1:5000 до 1:200 000. Такі карти досить детально зображують порівняно невеликі території і використовуються у військовій справі, будівництві, при прокладанні доріг, під час туринських походів, у сільському господарстві. (Демонстрування)

2-й учень. Та найчастіше людині необхідно зобразити на карті величезні території материків, океанів, окремих країн або їх частин, а іноді і всю планету. В таких випадках використовують дрібний масштаб. Такі карти називають дрібномасштабними. Карти шкільних атласів , настінні карти .наприклад, карта півкуль має масштаб М1:90 000 000 (в 1 см — 900 км), карта України - М1:6 000 000 (в 1 см — 60 км). При цьому масштаб першої карти дрібніший, а другої більший. (Демонстрування)

3-й учень. Географічні карти із зображенням природних об'єктів (материків, океанів, гір, рівнин, річок, озер,) називають фізичними. Це фізична карта півкуль, фізична карта України) (Демонстрування)

4-й учень. На їх основі створюють спеціальні карти: рослинного світу; карти ґрунтів; розміщення населення; погоди; історичні. На політичних картах різними кольорами зображують різні країни, на історичних-різноманітні події. Існують карти, на яких зображено не всю земну поверхню, а лише її частину, наприклад область, район, селище. (Демонстрування)

Робота з фізичною картою півкуль і фізичною картою України.

Для того щоб подорожувати за картою, потрібно навчитися читати карту. Читати — це не означає читати тільки написи на ній. Потрібно розуміти й особливу мову карти — умовні знаки. До них належать різні кольори й інші позначки. Суходіл позначають різними кольорами: зеленим - низовини, жовтий - підвищення, коричневим - гори. Чим темніший коричневий колір, тим вищі гори. Водойми (річки, озера, моря, океани) зображують блакитним кольором. Великі міста на карті позначають кружечками. Крім умовних позначок є ще умовні лінії - меридіани і паралелі.

Що означають ці лінії, ви дізнаєтесь, коли попрацюєте з підручником.

Робота з підручником.

Інтерактивна вправа «Читання з позначками» (Читання статті в підручнику с. 38-39)

«V» - це я знаю;

«-» - над цим потрібно ще попрацювати;

«+» - це для мене незрозуміло (або нове);

«?» - хочу дізнатися більше .

- На який напрямок вказують меридіани?

- На який напрямок вказують паралелі?

Фізкультхвилинка

Колективно-групова робота.

Практичне ознайомлення з картою України.

1. Поділ класу на групи за принципом : основні сторони горизонту.

2. Ознайомлення груп з алгоритмом роботи з картою

АЛГОРИТМ РОБОТИ З КАРТОЮ

✵ Біля карти слід стояти справа, щоб не заступити її собою.

✵ Вказівну паличку потрібно тримати у лівій руці.

✵ Показувати потрібно не назву міста, а умовний знак, яким місто позначене.

✵ Щоб показати море, озеро чи гори, потрібно обвести вказівною паличкою по береговій лінії та межі гір.

✵ Річку починають показувати із витоку і закінчують там, куди вона впадає.

✵ Коли показують міста, гори, річки, називають їх місцезнаходження (на півночі, південному заході і т. д.)

Проблемно-пошукове завдання

Користуючись фізичною картою України, заповніть таблицю:

Міста

Річки

Озера

Моря

Гори











1 група: Північ України.

2 група: Південь України.

3 група: Захід України.

4 група: Схід України.

Презентація роботи кожної групи.

IV. Закріплення вивченого матеріалу

Робота в парах. «Незакінчене речення»

1. Зменшене зображення земної поверхі на площині, виконане у масштабі, де географічні об'єкти (моря, річки, гори, міста) позначено умовними знаками, називають... (Географічною картою)

2. Лінії на глобусі, що з’єднують північний та південний полюси і проведені згори вниз, називаються... (меридіанами).

3. Лінії, що проведені зліва направо, називаються... (паралелями).

4. Якщо поверхню півкуль зобразити на аркуші паперу, то отримаємо... (карту півкуль).

5. Якими кольорами позначають сушу на карті і глобусі? (Коричневий, жовтий, зелений)

6. Карти бувають ... (великомасштабні, дрібномасштабні)

V. Підсумок уроку. Рефлексія

Тестування «Так чи ні?»

✵ Зеленим кольором на карті позначені рівнини. (Так)

✵ Об’єкти на карті показуй тільки пальцем. (Ні)

✵ Блакитним кольором на карті позначена вода. (Так)

✵ На карті України є океан. (Ні)

✵ Коричневим кольором на карті позначені гори. (Так)

Гра «Мікрофон»

✵ Що ми відкрили на уроці?

✵ Що було нового для кожного із вас зокрема?

✵ Що найбільше запам'яталось на уроці?

✵ Кому на уроці було цікаво?

✵ Про що з цієї теми вам хочеться дізнатися іще?

✵ Чи можете ви сказати, що сьогодні знаєте більше, ніж учора?

VІ. Домашнє завдання

1. Опрацювати матеріал підручника на с. 38-39, відповідати на питання.

2. За бажанням відшукати в довідковій літературі цікавий матеріал про спеціальні карти






Personalised Essay Writing Service for You

Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити