Розробки конспектів уроків з навчального предмета «Природознавство» для 4 класу 2016 рік
Програма 4 клас
Зміст навчального матеріалу |
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів |
ВСЕСВІТ І СОНЯЧНА СИСТЕМА |
|
Уявлення давніх людей про Землю та Всесвіт. Склад Сонячної системи: Сонце, великі та карликові планети, малі тіла. Земля - планета Сонячної системи. Вплив Сонця на різноманітність природи Землі. Теплові пояси. Добовий і річний рух Землі. Місяць - природний супутник Землі. Сузір’я. Велика та Мала Ведмедиця. Полярна зоря. Молочний Шлях - наша Галактика. Сучасні уявлення про Всесвіт. |
Учень/учениця: має уявлення про давні моделі Всесвіту та сучасні уявлення про нього; про зорі, сузір’я, Молочний Шлях; називає склад Сонячної системи, теплові пояси Землі; умови, необхідні для життя живих організмів; пояснює зв’язок між добовим та річним рухом Землі і періодичними змінами у природі; характеризує умови на планетах Сонячної системи; застосовує знання для задоволення пізнавального інтересу про Землю та інші планети Сонячної системи. |
ПЛАН І КАРТА |
|
Горизонт, сторони горизонту. Орієнтування на місцевості за Сонцем, компасом, місцевими ознаками. Зображення місцевості на плані, умовні знаки. Масштаб. Географічна карта, умовні знаки на карті. Робота з планом і картою. |
Учень/учениця: має уявлення про план місцевості, масштаб 'розрізняє план і карту; володіє елементарними прийомами читання плану і карти; знає способи орієнтування на місцевості, деякі умовні знаки на плані та карті; називає основні та проміжні сторони горизонту; орієнтується на місцевості за Сонцем та місцевими ознаками; визначає сторони горизонту за допомогою компаса; застосовує знання про план місцевості і карту для розв’язання навчальних і життєвих ситуацій. |
Практичні роботи 1. Читання плану місцевості. 2. Читання карти. Порівняння плану та карти. |
|
ПРИРОДА МАТЕРИКІВ І ОКЕАНІВ |
|
Населення Землі. Умови життя на Землі. Материки і океани. Особливості природи Тихого, Атлантичного, Індійського й Північного Льодовитого океанів. Особливості природи материків Землі. Євразія, Африка, Північна Америка, Південна Америка, Австралія, Антарктида. |
Учень/учениця: має уявлення про населення Землі, найбільші країни світу та їхні столиці; показує на фізичній карті світу та називає океани й материки; позначає на контурній карті материки та океани (або користується електронним ресурсом); знає особливості природи океанів і материків; порівнює природу материків; встановлює взаємозв’язки між географічним розташуванням океанів і материків та особливостями їхньої природи; усвідомлює необхідність охорони природних багатств материків та океанів. |
Практичні роботи 1. Читання карти світу. 2. Позначення на контурній карті назв материків і океанів. Або (за вибором учителя): Ознайомлення з картою світу, вивчення материків та океанів з використанням електронних ресурсів. |
|
ПРИРОДА УКРАЇНИ |
|
Україна на карті світу. Карта України. Форми земної поверхні. Рівнини і гори в Україні і в рідному краї. Корисні копалини України. Водойми України, їхнє використання та значення. Природні та штучні водойми (річки, озера, ставки, водосховища, болота, моря, джерела). Рівнинні та гірські річки. Чорне і Азовське моря. Використання і охорона природних багатств водойм. Ґрунти України. Охорона ґрунтів. Природні зони України. Мішані ліси. Лісостеп. Степ. Гори. Карпати і Кримські гори. |
Учень/учениця: має уявлення про різноманітність природи України; форми земної поверхні; види водойм; знає розташування України на карті; правила збереження природи в рідному краї; розуміє значення корисних копалин, водойм, ґрунтів і лісів для природи та господарської діяльності людини; показує на карті і називає рівнини, гори, водойми, природні зони; називає рослини і тварин різних природних зон України; використовує географічну карту України й рідного краю для розв’язання навчальних і життєвих ситуацій. |
Практичні роботи Позначення на контурній карті столиці та міст України; основних форм земної поверхні; водойм України. Або (за вибором учителя): Подорож Україною з використанням електронних ресурсів. |
|
Рекомендовані екскурсії (за вибором учителя, з врахуванням можливостей регіону): Визначення сторін горизонту за Сонцем, компасом або місцевими ознаками. Ознайомлення з формами рельєфу, водоймами, рослинним та тваринним світом, ґрунтами рідного краю. |
Учень/учениця: застосовує правила поведінки в природі; спостерігає та фіксує результати своїх спостережень; фотографує найцікавіші об’єкти природи рідного краю (за можливості); дотримується правил поведінки під час екскурсій. |
Рекомендовані навчальні проекти (за вибором учителя, не менше чотирьох впродовж навчального року, з них один - дослідницький). Назву і маршрут проекту педагог визначає разом з дітьми - учасниками проекту. Запропоновані назви - орієнтовні. 1. «Таємниця Червоної планети» (про Марс). 2. «Крижані велетні» (про Юпітер, Сатурн, Нептун, Уран). 3. «Сестра Землі» (про Венеру). 4. «За що Плутон вигнали з родини великих планет?» (про позбавлення Плутона статусу великої планети). 5. Розмаїта Африка. 6. Подорож Антарктидою. 7. Цікавий світ Австралії. 8. Такі різні Америки. 9. Ми живемо в Євразії. 10. Земля - планета «Вода» (природа океанів). 11. Добра справа для природи. |
Учень/учениця: знаходить декілька джерел інформації, порівнює, узагальнює та аналізує її; орієнтується у відповідних для свого віку словниках і довідниках; працює з інформацією у різних формах (текст, малюнок, таблиця, діаграма, схема); пропонує власний маршрут навчального проекту; працює в групах, у парі; створює презентацію за результатами проекту. |