Розробки конспектів уроків з навчального предмета «Природознавство» для 4 класу 2016 рік

Конспекти уроків

Розділ IІІ. Природа материків і океанів

Урок 27. Населення. Заселення людиною Землі

Козлова Лариса Іванівна

Мета: дати дітям поняття про населення Землі та про причини, що вплинули на розселення людей. Вчити працювати з картами та контурною картою. Формувати навички роботи в групах та самостійно. Розвивати пізнавальну активність, спостережливість, увагу, мовлення та мислення. Виховувати інтерес до географічних знань.

Методично-дидактичне забезпечення: географічні карти, контурні карти, демонстраційна таблиця «Населення Землі», ребус.

Хід уроку

I. Етап орієнтації учнів

На дворі ранок!

Сонце піднімається.

Ми, діти, в класі зустрічаємось.

Покликав у клас голосистий дзвінок.

Готові до праці? Почнемо урок.

II. Етап цілепокладання

Самоналаштування

- Покладіть руки на парту, закрийте очі та промовляйте :

Я зможу сьогодні добре працювати на уроці.

Я особистість творча.

Я бажаю всім однокласникам успіхів на сьогоднішньому уроці.

III. Етап проектування

Сьогодні на уроці на вас чекає:

- Повідомлення про погоду від наших синоптиків;

- Перевіримо знання з теми «План та карта» під час тестування;

- Розгадаємо ребус;

- Отримаємо інформацію про причини розселення людей на Землі.

- Переглянемо презентацію;

- Попрацюємо з картами;

- Познайомимося з текстом підручника;

- Виконаємо завдання у групах;

- Перевіримо отримані знання під час дидактичних ігор;

- Проведемо рефлексію уроку.

IV. Етап організації виконання плану діяльності

Актуалізація опорних знань

Фенологічні спостереження

- Який сьогодні день?

- Яка тривалість дня і ночі?

- Яким стало небо?

- Чи випадали опади протягом тижня?

- Які зміни відбулися у житті рослин

- Що змінилося у поведінці птахів? Звірів?

Отже, спостерігаючи за змінами у живій та неживій природі, назвіть головну причину цих змін.(Зниження висоти Сонця над горизонтом). Виявляється у природі все взаємопов’язане.

Тестування «Земля на плані та карті»

1) Як називається уявна лінія на поверхні Землі, рівновіддалена від полюсів?

а) екватор; б) меридіан; в) тропік.

2) Що в перекладі з латинської означає слово «глобус»?

а) куля; б) макет в) модель.

3) У якому напрямі завжди вказує стрілка компаса?

а) на південь; б) на північ; в) на схід.

4) Щоб накреслити план великих предметів, використовують:

а) компас; б) масштаб; в) малюнок.

5) Чим позначаються на карті гори, рівнини, ріки, озера, моря?

а) кольорами; б) умовними знаками; в) малюнками.

6) Географічна карта - це:

а) план місцевості;

б) зменшене у багато разів зображення всієї земної кулі чи її частини;

в) вид з гори ділянки земної поверхні.

Відповідь: 1) а; 2) а; 3) б; 4) б; 5) а; 6) б.

Вивчення нового матеріалу

Розгадати ребус

Вступна бесіда

- Як ви розумієте слова «населення»?

- А яке пояснення цього слова в тлумачному словнику дізнаються учні експертної групи. (група дітей працює з тлумачним словником)

- Які умови потрібні для існування живих організмів?

- Що отримує людина від природи?

- Чи знаєте ви, де й коли з’явилася перша людина?

- Як люди розуміли одне одного, якщо не знали мови інших народів?

- Поміркуйте, які умови люди обирали для проживання?

- Чи змінюється кількість людей на нашій планеті?

- Як ви вважаєте, скільки людей живе на Землі?

- Про що ж дізналися наші експерти?

Експерт. Населення - це сукупність людей, що живуть на Землі в цілому або в межах якої-небудь її частини.

Розповідь учителя

Сьогодні люди заселяють майже всю територію планети. Неосвоєних земель на ній майже не залишилося. Проте так було не завжди.

Деякі вчені вважають, що це сталося одночасно в різних кінцях земної кулі, інші (і це переважна версія) — що в одному місці, а потім люди поступово заселили Землю. Цих людей, що жили у пізньому палеоліті і мали сучасний вигляд, називають кроманьйонцями та вважають предками європейців.

У них була пряма хода, рука придбала можливість здійснювати точні і спритні рухи, виготовляти складні знаряддя праці та за їх допомогою будувати житло.

Людина навчилася не просто носити шкури тварин, але шити з них одяг, захищаючись від холоду і паразитів.

До цього виду людей належимо і ми з вами, і наша видова назва Homo sapiens, тобто людина розумна.

Коли ж з’явилися перші люди? Останні археологічні знахідки говорять, що перші предки людини виникли близько 2,6 млн років тому. Порівняно з віком нашої планети, це зовсім малий відрізок часу. Якщо всю історію Землі вкласти в один рік, людина виникла наприкінці останньої доби цього року. Людина сучасного типу з’явилася ще пізніше: лише 40-50 тис. років тому.

- Чи всі сучасні люди схожі між собою?

Презентація «Раси» підготовленими учнями.

Робота з географічною картою.

- Розгляньте світову карту рас;

- Якими кольорами позначається кожна група рас;

- На якому материку не живуть люди? Чому?

- Знайдіть на карті нашу країну. До якої раси належать українці?

Робота в парах. Позначити на контурній карті територію України і розфарбувати кольором відповідно раси яка її населяє.

Фізкультхвилинка

Робота з підручником.

1) Самостійне опрацювання тексту.

2) Робота в групах. (І група заповнює таблицю основних причин розселення людей на Землі. ІІ група готує запитання по тексту до бліц-турниру).

Презентація груп

V. Узагальнення і систематизація знань

Гра «Вірю — не вірю»

- Через несприятливі природні умови територій люди слабо освоювали їх.

- Чим краще освоєна територія, розвинена транспортна мережа, промисловість, тим більшою є чисельність населення.

- Зростання населення Землі пояснюється низьким рівнем розвитку медицини.

- Дуже багато людей народжувалося під час воєн.

- Людство розміщується на планеті нерівномірно.

Гра «П’ять речень» (Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання).

VI. Контрольно-оцінювальний етап

Пропоную учням по колу висловити свої враження про урок використовуючи для початку фрази зображені на екрані:

- Сьогодні я довідався ...

- Було цікаво ...

- Я зрозумів, що...

- Я навчився ...

- Мене здивувало ...






Personalised Essay Writing Service for You

Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити