Розробки конспектів уроків з навчального предмета «Природознавство» для 4 класу 2016 рік

Конспекти уроків

Розділ IІІ. Природа материків і океанів

Урок 28. Чисельність населення Землі. Зміни чисельності населення

Козлова Лариса Іванівна

Мета: продовжувати формувати уявлення про людину як частину природи, зокрема, про раси людей, про подібність і відмінність між ними, про причини утворення рас людей на Землі; познайомити учнів з чисельністю населення світу та про причини, які вплинули на розселення людей; розвивати мовлення, мислення; формувати вміння аналізувати, порівнювати, встановлювати взаємозв’язки в природі, доводити висловлену думку; виховувати самостійність і доказовість мислення, повагу до людей усіх рас.

Методично-дидактичне забезпечення: картки для рефлексії, картки для індивідуального опитування, таблиця для роботи в групах, відеопрезентація «Населення Землі», завдання для роботи в парах.

Хід уроку

І. Етап орієнтації учнів

Продзвенів дзвінок,

Починається урок.

Будем працювать старанно,

Щоб почути у кінці,

Що в четвертім нашім класі

Діти просто - молодці!

II. Етап цілепокладання

Рефлексія.

У кожного учня на парті по три вирази обличчя. Завдання дітей: обрати лише одне, що відповідає настрою, з яким вони прийшли на урок.

- у мене дуже гарний настрій, я хочу працювати;

- мені все одно, що буде відбуватися на сьогоднішньому уроці;

- я не хочу думати, працювати. Мені здається, що я нічого не запам’ятаю.

Одну з вибраних фішок діти прикріплюють до дошки, тим самим оцінюють свій настрій і налаштування на роботу.

Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними.

Девіз уроку:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

III. Етап проектування

Сьогодні на уроці на вас чекає:

- Результати спостережень змін у природі від наших синоптиків;

- Перевірка засвоєння домашнього завдання під час вправи «Ти мені - я тобі»;

- Прослухаємо цікаві повідомлення з теми «Населення планети Земля»;

- Дізнаємося про чисельність населення на нашій планеті;

- Попрацюємо з підручником;

- Виконаємо завдання у парах;

- Попрацюємо у групах;

- Виконаємо самостійну роботу.

IV. Етап організації виконання плану діяльності

Актуалізація опорних знань

Повідомлення дітей про зміни в природі (які зміни в неживій природі відбулися протягом останнього місяця, як змінювалася температура повітря, яким було небо, які опади, який стан водойм, якими стали дні і ночі, як змінилася температура повітря).

Вправа «Ти мені - я тобі» (Діти об’єднуються у дві групи і почергово задають запитання за матеріалами опрацьованого тексту зустрічі 19).

Учні, які вдома займались пошуковою роботою з теми «Населення планети Земля», знайомлять учнів класу здобутою інформацією.

Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя про та чисельність населення планети з використанням відеопрезентації.

У процесі розвитку Землі в певний період на планеті з’явилась людина. Серед припущень про походження людини є й така: предками людини є людиноподібні мавпи, які з’явилися понад 2 млн. років тому. Найдавніші останки людиноподібних істот були знайдені на африканському континенті. Батьківщиною людства вважають Південно- Східну Африку. Останки, виявлені в 1974 році в Ефіопії, належали жінці, яку назвали Люсі. Вік її скам’янілих кісток становить понад 3 млн. років, судячи з них, вона ходила лише на нижніх кінцівках, а її зріст складав близько 1 метра.

Поступово завдяки праці люди опановували зручні для життя території земної поверхні.

Кількість людей у давні часи зростала досить повільно, тому що умови життя були дуже суворими. Людину підстерігали не лише різні хвороби, а й чатувала небезпека від хижих звірів, отруйних зміїв, стихійного лиха. У давні часи, за суворих умов життя, людині доводилося виборювати в природи право на існування. Поступово залежність людини від природи зменшувалася, тривалість її життя збільшилася, відповідно кількість населення почала зростати швидше. Поступово, коли людина почала менше залежати від природи, а тривалість її життя збільшилась, кількість населення почала стрімко зростати. Якщо на початку нашої ери жило приблизно 255 млн. чоловік, то тепер сім’я народів становить вже близько 7 млрд. чоловік.

За прогнозами Фонду народонаселення ООН, у 2016 р. народиться семимільярдний житель Землі, а в 2050 р. народонаселення планети складатиме близько 9,8 млрд. чоловік.

Вчені вважають, що кожну хвилину на земній кулі народжується 100 дітей. Як уявити собі таку кількість людей? Коли б ми поставили в шеренгу 1 млрд чоловік, то вона розтягнулася б на 500 тис. км, а це — 12,5 земних екваторів!

Рік

Кількість населення

8000 р. н. е.

6 млн.

1 р. н. е.

255 млн.

1 250 р.

416 млн.

1 700 р.

679 млн.

1 800 р.

954 млн.

1 900 р.

1633 млн.

2 001 р.

6100 млн.

2 005 р.

6500 млн.

2 016 р.

7 млрд.

2 050 р.

10 млрд.

- Люди постійно живуть на всіх материках, крім Антарктиди. Подумайте, чому?

Розселилися люди на материках нерівномірно. Найбільше людей проживає в Азії — більше половини населення світу. Густо населеними і території у Західній та Центральній Європі. А найменше населення в Австралії.

Робота за підручником (с. 67-69)

Вправа «Мозковий штурм» (відповідь на запитання рубрики «Пригадай»)

- Як відбувалося розселення людей на Землі?

- Чому на високогір’ях , у льодовиках і спекотних пустелях люди майже не живуть?

- Чому рівнини, долини річок і морські узбережжя густо заселені?

- Яка нині чисельність землян?

- Розкажіть про значення і походження слова мільярд.

Фізкультхвилинка

VI. Узагальнення й систематизація знань

Робота в парах. (Вписати пропущені слова у речення).

За 8 тисяч років до нашої ери на всій планеті налічувалось приблизно ... жителів, на початку нашої ери їх число зросло до ... жителів, а зараз на планеті налічується до ... осіб. Найбільше людей проживає на материку ...

Робота в групах.

(Заповнити таблицю)

Самостійна робота

Поєднати раси з характерними особливостями представників кожної з них та причинами таких відмінностей.

VІ. Контрольно-оцінювальний етап

Відповіді на запитання

- Чому в одних районах Землі проживає дуже багато людей, а в інших — навпаки, дуже мало?

- Від чого залежав вибір місця проживання давніми людьми?

- Яким чином люди пристосовувалися до різних природних умов, розселяючись земною кулею?

- Які причини призводять до зменшення кількості населення?

Рефлексія

Діти, на початку уроку ми визначали настрій, з яким ви прийшли на цей урок. Давайте подивимось, чи змінився ваш настрій протягом уроку. Одну з вибраних фішок прикріпіть до дошки, обравши одну з позицій.

✵ Мені було цікаво, я дізнався багато нового, я все зрозумів.

✵ У мене виникли запитання з цієї теми.

✵ Мені було нецікаво, нічого нового я не дізнався.






Personalised Essay Writing Service for You

Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити