Розробки конспектів уроків з навчального предмета «Природознавство» для 4 класу 2016 рік

Конспекти уроків

Розділ IV. Природа України

Урок 47. Україна на карті світу. Практична робота № 1 «Робота з географічною картою України»

Мачнева Ольга Миколаївна

Мета: сформувати уявлення про географічне положення України на карті, глобусі, планеті Земля; її історію, мудрість народу, з’ясувати поняття про прапор, герб, гімн, етнос, Конституцію України; шляхом дослідження й практичної роботи допомогти дітям уявити протяжність кордонів України; закріплювати вміння працювати з підручником, контурною і фізичною картами, глобусом, масштабом, додатковим матеріалом; продовжувати формувати навички визначення сторін горизонту, масштаб, уміння читати карту України; розвивати пошукову діяльність, комунікативні, пізнавальні компетентності, творче мислення; пізнавальний інтерес; спостережливість, пам’ять, увагу; виховувати у дітей усвідомлення себе як невід’ємної частини українського народу прищеплювати любов до Батьківщини, рідного краю.

Обладнання. Комп'ютерне забезпечення мультимедійної презентації, географічна карта України; картки для індивідуальної роботи; підручник (Гільберг Т. Г., Сак Т. В. Природознавство, 4 клас. - К.: «Генеза», 2015. - 176 с.).

Хід уроку

I. Організація класу.

II. Актуалізація опорних знань.

Діти, очевидно кожен з вас, не задумуючись, дасть відповідь на такі запитання:

- Як називається країна, де ми живемо?

- Яку назва має народ нашої країни?

- Якою мовою розмовляємо ми з вами?

- А що ще ви знаєте про Україну? (Відповіді дітей).

Додаткова інформація.

1. Україна - це батьківська земля, рідний край, де ми народилися, живемо, де живуть наші батьки і родичі. Її багатства - це хліб і цукор, сталь і вугілля.

2. Україна - це безкраї лани пшениці, квітучі поля льону, вишневі сади, білі хати. Це гори Карпати і шахти Донбасу.

3. А ще тихі озера, калинові гаї, народні пісні, які співаємо ми - діти, це наша рідна мова, це розкішний вінок рути-м’яти та барвінку.

4. Україна - це древній Київ і широкий Дніпро-Славута, який несе свої води у Чорне море. Україна - це пам’ять про минуле і сучасне.

III. Повідомлення теми уроку.

Україна, дійсно, прекрасна країна. І сьогодні ми з вами упевнимося, в цьому, розкриємо та поповнимо свої знання про нашу рідну Україну, закріпимо вміння користуватися географічною картою, працювати з контурною картою України.

Для цього я запросила до нас істориків, етимологів, географів, художників, юристів та поети. Вони і допоможуть нам розібратися у всіх складних питаннях і досягти поставленої мети.

IV. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.

Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель. Всього на карті світу 185 країн. А поговоримо ми про нашу рідну. Звідки ж походить назва нашої держави? Про це повинні були дізнатися наші дослідники. Давайте послухаємо етимологів про виникнення назви - Україна.

Робота в групах.

Група 1. «Етимологи»

Завданням вашої групи було знайти і з’ясувати походження назви нашої держави. Звітуйте, будь ласка.

Етимолог.

Довгий час вважалось, що слово «Україна» походить від слова «окраїна». Але ця думка хибна. Вона не знайшла наукового підтвердження. Вчені вважають, що назва Україна означає країну, край, тобто територію, яка відділяє нас від інших і є наділеною нам землею як батьківщина. Тож зрозуміло, що Україна - це край, земля, країна, де жили наші предки, батьки, це наша Батьківщина. І слово «Батьківщина» походить від слова «батько».

Молодці, етимологи. А мені хотілося б додати, що слово «Україна» існувало в нашій мові ще з незапам’ятних часів , але як загальна назва краю, землі, території. Перша писемна згадка з’явилася в 1187 році в «Київському літописі».

Група 2. «Історики»

Говорять, що без коріння немає насіння, а без минулого немає майбутнього. Тому я запропонувала групі істориків дізнатися нові факти про історію виникнення нашої держави. Що цікавого ви дізналися? Звітуйте, будь ласка.

Перший історик.

Ми всі знаємо, що найбільша ріка України - Дніпро. Так ось колись давно зустрілися на його берегах два богатирі і стали перегукуватись, кому оселятися на його берегах. Та не домовились. Вирішили помірятись силою. Шпурляли каміння. Так і оселився один із богатирів зі своїм народом на берегах Дніпра, а інших пішов далі.

Другий історик.

На правому березі Дніпра лежало місто Київ. Хто заклав Київ і першим його збудував? Цього ніхто не пам’ятав. Старі люди повідомили, що ймення Києва пішло від якогось Кия, який був перевізником на Дніпрі. Коли треба було переїхати з однієї сторони на іншу, він перевозив людей своїм човном.

Третій історик.

А я дізнався, що в Києві мешкали три брати: Кий, Щек, Хорив та їх сестра Либідь. Від Кия названо місто Київ, від його братів гори Щекавицю і Хоревицю, від імені сестри - річку Либідь. Це було близько 800 року. Від того часу і числимо історію України. Звідси й взяла початок Українська держава, столицею якої було місто Київ.

Учитель. Ось скільки цікавого дізналися наші вчені. Я лиш хочу додати, що ще Україну називають Роксоланією. На честь української дівчини Роксолани - Насті Лісовської, яку татари забрали в полон і яка пізніше стала дружиною султана і зробила дуже багато корисного для українського народу. Про неї Павло Загребельний навіть написав роман «Роксолана».

Група 3. «Географи»

Прийшов час звернутися до географів. Ми живемо на Україні і повинні все знати про географічні об’єкти нашої держави. Шановні географи, вашій групі був даний план, за яким ви повинні були описати всі ці географічні об’єкти. Запрошую до слова. А всіх присутніх я прошу відкрити атлас на сторінці ____ фізична карта півкуль. Якщо хтось з вас буде не згоден з наданою інформацією - запрошую до дискусії.

Географи. (Політична карта)

Ми, географи, хочемо розповісти про територію і населення України. Розташована Україна на материку Євразія у Європейській його частині. Географи. (Карта півкуль)

Україна лежить у східній півкулі, а відносно екватора - у північній півкулі.

Географи. (Моря)

Омивається Чорним та Азовським морями. Чорне море є частиною Атлантичного океану. Україна омивається і Азовським морем. Тому має гарні умови для розвитку морського транспорту Географи. (Рівнини)

Більша частина території України - рівнини.

Географи. (Гори. Карпати)

В Україні є гори Карпати, що знаходяться заході. Найвища вершина - гора Говерла. Її висота - 2 061 м.

Географи. (Кримські)

На півдні країни лежать Кримські гори. Найвища вершина - гора Роман-Кош, 1 545 м.

Географи. (Річки. Дніпро)

Найбільша річка України - Дніпро. Дніпро (довжина 2 285 км) -це третя за величиною річка в Європі. Впадає в Чорне море Географи. Клімат.

Зима в Україні тепла. Літо тепле.

Географи. Ґрунти.

Ґрунти родючі

Географи. (Національності)

В Україні живуть люди різних національностей - українці, росіяни, білоруси, гуцули, греки, молдавани, татари, болгари, румуни, поляки, євреї, вірмени. Але всі вони громадяни України.

Робота з підручником.

Я пропоную вам відкрити підручник на сторінці 101. Прочитати перші два абзаци статті і дати відповідь на запитання: в якій півкулі розташована наша держава?

Відповіді дітей.

Учитель.

А ще Україна займає сорокове місце у світі за територією. Залишилось додати, що площа нашої держави приблизно 603 тис.кв.км. Простір землі, заселений українцями, такий великий, що, аби його подолати, треба пішки йти зі заходу на схід 90 днів, долаючи щодня 90 км.

Молодці. Прийшов час відпочити.

Фізкультхвилинка

Ми мандруєм, ми мандруєм.

Україною крокуєм.

Ось побачили Карпати.

Як вершини нам дістати?

Заглядаєм у озерця,

Чи торкнемося ми денця?

Так ми довго, довго йшли,

Поки додому не дійшли.

Практична робота.

А зараз попрацюємо разом.

Практична робота. Визначення кордонів України, держав, з якими України має спільний кордон.

Перед тим, як почати працювати над практичною роботою, давайте згадаємо:

- Що називається географічною картою? (Географічна карта - це зменшене у багато разів зображення на площині всієї поверхні Землі або її частини за допомогою масштабу й умовних знаків).

- Що таке масштаб? (Масштаб - це число, що вказує у скільки разів зменшено або збільшено справжні розміри предметів і відстані між ними).

Фізична карта України.

Завдання 1. Зверніть увагу на фізичну карту України. Наше завдання - позначити червоним олівцем кордони нашої держави. (Діти виконують завдання).

Протяжність всього кордону нашої держави - 7 643 км.

Завдання 2. Зверніть увагу на легенду карти. Який масштаб на ній зазначено? Використовуючи масштаб, зазначений на карті України, визначте протяжність території нашої держави з заходу на схід та з півночі на південь. Порівняйте отримані данні з інформацією, що є на сторінці 101 підручника.

Отже, з заходу на схід протяжність території України приблизно дорівнює 1300 км, а з півночі на південь - 850 км.

Завдання 3. Уважно роздивіться фізичну карту України у атласі. З'ясуйте, з якими державами вона має спільний кордон на півночі, заході, сході, південному заході.

Отже, на півночі Україна межує - з Білоруссю, Росією. На сході - з Росією. На заході - зі Словаччиною,. Угорщиною, Румунією. На південному заході, - з Молдовою.

Зробіть позначки на контурній карті. Запишіть назви країн , з якими межує наша держава правильно вказавши їх територію.

Завдання 4. Визначте з якою країною-сусідкою ми маємо найдовший кордон (з Росією)? Найкоротший (зі Словаччиною).

Робота в групах.

Гра «Перевертиші».

Кожне місто має свою таємницю. Це виникнення міста. Так ось, щоб міста відкрили вам свої таємниці, до нас у гості завітав козак Харитон. Слайд 38.,А приїхав він із міста Харкова. Справа в тому, що в народі Харитона звали Харка. От саме на ім’я Харки і названо місто Харків. Але поки козак скакав на своєму коні, всі букви в назвах міст переплутались. Чи можемо ми їх прочитати?

Група 1

ЇИКВ ЛОПТАВА САОДЕ АПРЖИ ОДНІПРОЕПВСТРСЬК ДЕЦОЬКН

- Яке місто зайве? Чому? (Париж - столиця Франції)

Група 2

ВЬЛІВ ННВІИЯЦ ЕОНХРС ЛЬКУЦ ФПОРОИЛСЕМЬ ОННЛДО

- Яке місто зайве? Чому? (Лондон - столиця Англії)

Група 3

ОВОГРАКІРД ІНЕБЛР ІВРЕН ІГЕРЧНІВ КОЛМЇВИА НСГАЛУЬК

- Яке місто зайве? Чому? (Берлін - столиця Німеччини)

Група 4

ВАССЕТОЛЬОП СКМОВА УМСИ ТЕРНОПІЛЬ АНІВО-ФВСЬАНКІКР ОВККАХА

- Яке місто зайве? Чому? (Москва - столиця Росії)

Група 5

АРКХІВ ЖЯЖРІОПЗА МИИЖТОР ЬНЮ-РЙОК ЧЕРКАСИ ЛЬНИХЕЦЬИЙМК

- Яке місто зайве? Чому? (Нью-Йорк - столиця США).

Група 6

АЛУШТА ЯЛТА ЦЮРУПИНСЬК КТІОО УЖГОРОД СКАДОВСЬК

- Яке місто зайве? Чому? (Токіо - столиця Японії).

- А хто з вас назве столицю нашої держави?

Молодці, справилися із завданням.

Символи України.

Діти, кожна держава має свої символи і закони. Які ж символи має наша держава? Про це більш детально дізнавалася група юристів.

Група юристів, поетів, художників.

Юрист 1.

Я хочу повідомити, що в Конституції України у статті 20 говориться: «Державним символом України є Державний Прапор України, Державний Герб України, Державний Гімн України.

Прапор - державний символ, він є в кожній державі. Це святиня, ознака слави і сили.

Учитель. Що означають кольори нашого прапора дізнавалися наші художники.

Художник 1.

Український прапор синього-жовтого кольору. Синій колір - це колір води, чистого неба, це символ миру. Жовтий колір - це колір вогню, жовтогарячого сонця, без лагідних променів якого немає життя на землі, це колір пшеничної ниви, зерна, хліба. Це символ достатку українського народу.

Юрист 2.

Український герб - тризуб. Цей знак дуже давній, він був на нашій землі десятки тисяч років тому. Як символ, він означає дерево життя: батько, мати, дитина. Сьогодні герби зображають на прапорах, грошах, печатках. Навіть на нашому табелі є герб України.

Юрист 3.

Гімн - це палки слова, врочиста мелодія. Це клятва і заповідь священна. Гімн - це найголовніша після України, в якій виражаються найсердечніші думки і прагнення народу.

Учитель.

Автор українського гімну поет Павло Чубинський написав вірш ще в 1862 році. Автор музики композитор Михайло Вербицький. У 1991 році ця пісня стала гімном нашої незалежної Батьківщини. Під час виконання гімну всі стоять струнко не розмовляючи і не рухаючись.

Група поетів

І, нарешті, я хочу запросити до слова наших творців - поетів, які склали вірші, присвячені Україні.

Діти читають свої вірші.

1. Україно, Україно, рідна наша мати!

Ми зросли в тобі і вічно будем пам’ятати,

Як у полі золота пшениця колихалась,

А над нею в небі сонечко віталось.

Вічно будем пам’ятати нашу рідну мати!

2. Найрідніша, найгарніша у цілому світі!

Україна наша мила, а ми її діти.

Нездоланна, непохитна цвіте та буяє.

Хай живе нам всім на втіх! Хай горя не знає!

3. Україна - наше сонце,

Як погляну у віконце —

Бачу я ліси, поля —

Рідна наша це земля.

Україна наша мати,

В ній моря, Дніпро, Карпати

Тут живемо ти і я —

Рідна наша це земля!

Колоситься жито в полі,

Пісні линуть на просторі.

І із заходу до сходу

України видно вроду.

4. Яке чудове золото ланів!

Високі гори і блакитне небо!

Широкий степ, Дніпро без берегів!

Нам Батьківщини іншої не треба!

В нас добрі люди і талановиті ,

Співуча мова, гарні голоси,

В нас віра є і хай почують в світі,

Що Україна - Божа назавжди!

VI. Домашнє завдання:

підручник с. 101-103, прочитати, дати відповіді на питання

VII. Підсумок уроку.

Як підсумок уроку, я б хотіла вам запропонувати невеличкий тест, щоб ви перевірили свої знання. Відповідайте хором: Так, ні.

- Наша Батьківщина Україна?

- Херсон - столиця нашої держави?

- Україна розташована в південній півкулі?

- Вона лежить на материку Африка?

- В Україні є гори?

- Її територія омивається морями?

- Україна найменша держава у Європі?

- Український Державний прапор зеленого кольору?

- Україна має спільний кордон з Угорщиною?

- Ми любимо нашу державу?

Бути українцем - значить пишатися своєю Вітчизною. І нам є чим пишатися. Ми пишаємося красою української природи, древніми традиціями і мудрістю предків, найбагатшою культурною спадщиною.

Бути українцем - значить беззавітно вірити в Україну, як вірили в неї генії і безстрашні захисники українського народу. Тільки почуття любові й глибокої гордості за Вітчизну разом з вірою у її величне майбутнє дає кожному українцеві, незалежно від того, молодий він чи сивий, чи живе він в Україні, чи в інших краях, право стверджувати: це моя країна, мій народ, моя Україна!






Personalised Essay Writing Service for You

Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити