Розробки конспектів уроків з навчального предмета «Природознавство» для 4 класу 2016 рік

Конспекти уроків

Розділ IV. Природа України

Урок 49. Форми земної поверхні України. Практична робота № 3 «Позначення на контурній карті основних форм земної поверхні України»

Некрасова Ольга Євгенівна

Мета: познайомити учнів із основними формами земної поверхні України; вчити розрізняти і впізнавати на ілюстрації рівнини, горби, яри, гори, гірські хребти; ознайомити учнів з частинами пагорба і гори; продовжити формувати вміння працювати з фізичною картою України; розвивати пізнавальний інтерес, уміння міркувати, аналізувати; прищеплювати учням бережливе ставлення до природи ;виховувати любов до рідної землі та усвідомлення значимості себе в навколишньому світі.

Обладнання: фізична карта України, контурні карти України, мультимедійна установка, маршрутні листи кожному учневі.

Хід уроку

І. Організація класу

Пролунав дзвінок,

Починається урок,

Постарайтесь все збагнути:

Вчиться таємниці відкривати,

Та відповіді повні давати

І 12 балів отримувати!

II. Мотивація навчальної діяльності

Вступне слово вчителя з елементами бесіди

- Діти, сьогодні на уроці я пропоную вам вирушити в експедицію.

- Згодні ?

- Хто знає, що таке експедиція ? Експедиція - це подорож з певним завданням.

Керівником вашої експедиції буду я - ваш вчитель, а ви члени експедиції У складі нашої експедиції є метеорологи, дослідники, картографи, журналісти. Свої спостереження будете записувати в маршрутні листи. (ДОДАТОК 1)

Подорож далека , цікава , але небезпечна , а для того, щоб подорож була вдалою, слід дотримуватись правил:

1. Правильно виконувати всі завдання.

2. Допомагати і поважати одне одного.

3. Виконати фізкультхвилинку.

4. Бути спостережливими.

- Від чіткого виконання цих правил залежить успіх нашої експедиції.

(маршрутні листи кожному учневі).

III. Фенологічні спостереження

Виступи учнів з повідомленнями про погоду. Вправа «Мікрофон».

Але перш ніж ми вирушимо в експедицію , необхідно дізнатися яка погода чекає на нас у дорозі . Я зв’язалася з метеорологічною станцією і вони повідомили прогноз погоди на сьогодні.

1 учень. Сьогодні 2 лютого. Лютий зветься в народі так тому, що вітри в лютому холодом січуть. Але ще лютує, тому по-українськи називається лютий. Ось чому «лютнем» називали. Через часті завірюхи й заметілі лютий величали також «вітродуєм» та «лютнем». У лютому бувають сильні морози.

2 учень. За народним календарем.2 лютого вшановується пам’ять преподобного Єфимія Великого. У народі цей день називали «Єфимові заметілі». За хуртовин наші пращури передбачали погоду на найближче майбутнє. Якщо 2 лютого мете заметіль, то весь Масляний тиждень буде з хурделицею. Якщо цей день видавався похмурим, то варто було очікувати пізньої заметілі. А якщо на Єфимія опівдні було сонце, то весну очікували ранню.

3 учень. Прогноз погоди. Сьогодні на території Херсонської області очікується хмарна з проясненням погода. Сонечко посміхнеться всім перехожим. Температура         повітря _____.

Очікуються опади у вигляді_______ . Морозець ніжно пощипує тих, хто з’явиться на вулиці. Нехай цей день принесе успіх і радість.

- Дякую за точну інформацію про погоду.

IV. Актуалізація опорних знань

Перевірка домашнього завдання.

- Перевірити вашу готовність до експедиції допоможе невелике

Бліц-опитування «Це повинен знати кожен»

Готові?

1-В

1. Велика поверхня суходолу, оточена з усіх сторін водою, це ...

A) півострів

Б) острів

B) материк

2. Найбільший океан:

A) Тихий

Б) Атлантичний

B) Північний Льодовитий

3. Україна знаходиться на материку:

A) Африка

Б) Євразія

B) Австралія

Г) Антарктида

4. Протяжність кордонів України:

A) 7643 км

Б) 3467 км

B) 4763 км

5. Найдовший кордон з ...

A) Молдовою

Б) Польщею

B) Росією

6. Найкоротший кордон з...

A) Словаччиною

Б) Білоруссю

B) Молдовою

7. В якому напрямку від столиці України розміщена Херсонська область?

А) північному

Б) південному

В) північно-західному

2- В

1. Поверхня суходолу , оточена з трьох боків водою, це ...

A) острів

Б) півострів

B) материк

2. Океан, розташований в двох півкулях:

А) Атлантичний

Б) Тихий

В) Індійський

3. У якій півкулі знаходиться Україна?

А) західній

Б) східній

4. З якою державою межує Україна в північній частині?

A) Румунія

Б) Росія

B) Угорщина

5. На якому материку знаходиться Україна?

A) Південна Америка

Б) Австралія

B) Євразія

6. В якій частині України знаходиться її столиця Київ?

A) центральній

Б) західній

B) східній

7. Україна межує з:

A) 2

Б) 4

B) 10

Г) 7 державами

Взаємоперевірка.

Перевірте , що у вас вийшло.

- Бачу, що у вас є достатній для нашої експедиції запас знань.

Підсумки перевірки домашнього завдання (слайд)

У цій експедиції

На вас я буду покладатися,

На ваші знання та ерудицію

В дорозі спиратися!

Завдання експедиції

Для вас для всіх,

Від їх швидкого рішення

Залежить ваш успіх!

IV. Вивчення нового матеріалу

Повідомлення теми уроку

- Ми вирушаємо в нашу експедицію. З ваших відповідей я побачила , що ви знаєте в якій державі ми живемо і, що вона розташована на самому великому материку Євразія і називається вона Україна, а в ній знаходиться один з найкрасивіших і відомих у всьому світі наше рідне місто Херсон.

Вправа «Мозковий штурм«

Вчитель:

- Діти, сьогодні я, добираючись до вас у школу, спочатку йшла по рівній дорозі, а потім піднімалася на пагорб.

- А як ви добиралися?

- Хтось йшов по рівній поверхні, хтось піднімався, хтось спускався. Чому так відбувалося? (тому що земля має різну поверхню).

Тому темою нашої експедиції буде «ФОРМИ ЗЕМНОЇ ПОВЕРХНІ УКРАЇНИ».

- Я пропоную:

Ми сідаємо в вертоліт. Вирушаємо в політ!

- Якщо ми сядемо у вертоліт і полетимо над землею, то побачимо, що поверхня України дуже різноманітна. (слайд)

Розповідь вчителя

Основними формами земної поверхні є рівнини і гори (слайди)

Рівнини - це території суші, які мають майже рівну поверхню. Рівнини мають своє позначення на карті. Зеленим кольором позначені низовини, а жовтим кольором височини. З давніх часів люди заселяли рівнини. На них легко будувати міста, прокладати дороги, обробляти землі, щоб вирощувати урожай. Рівнини поділяються на низовини і височини.

Самостійна робота з підручником

А зараз ми з вами зробимо привал. І я пропоную вам попрацювати з науковим джерелом (підручником). Прочитати статтю в підручнику і визначити, які низовини і які височини є на території України.

Робота в парах.

- А зараз я пропоную вам попрацювати в парах і заповнити маршрутні листи «Низовини і височини»

Перевірте свої маршрутні листи.

Низовини (Поліська, Придніпровська, Причорноморська)

Височини (Волинська, Подільська, Придніпровська, Донецька, Приазовська)

Робота з фізичною картою України. Вправа «Картографи»

(в парі і під диктовку вчителя показати низовини і височини біля дошки). Подивіться на карту України. Більша частина України замальовано зеленим кольором. На півночі України розташована Поліська низовина, на північному сході її продовжує Придніпровська низовина, південь України займає Причорноморська низовина. На території України знаходяться височини: Волинська, Подільська, Придніпровська, Донецька, Приазовська.

Розповідь вчителя з елементами бесіди.

На рівнинах зустрічаються пагорби. Це піднесення до 200 м.

- Розгляньте з чого складається пагорб? (слайди)

На рівнинах можна зустріти не тільки горби, а й яри та балки.

VI. Фізкультхвилинка (слайд).

Щоб нам вистачило сил продовжувати нашу експедицію, ми повинні з вами відпочити.

Проблемна ситуація (звучить фонограма), (слайд).

- Діти, а що це відбувається? Що це за звуки?

Екстремальна ситуація ховаємося в намет.

Раптом пішов дощ зі снігом. З часом дощ припинився. Давайте подивимося що сталося.

Стрімкі потоки води стікали, від них на ґрунті утворилися невелика борозенка. З роками вона стає більш глибокою і перетворюється в яр.

Яр - це велике заглиблення з крутими схилами на поверхні Землі. Яри руйнують поверхню Землі. Тому потрібно охороняти ґрунт від утворення ярів.

Маленькі вибоїни закопують і на цьому місці сіють траву. Поперек яру ставлять тини з вербових кілків і прутів. По краям ярів садять дерева і чагарники. Орати впоперек схилів. (слайди)

Через багато років схили яру покриваються рослинністю, він перестає рости і перетворюється в балки.

Вправа «Впізнай слово».

- А тепер ми вирушаємо в самий небезпечний і цікавий етап експедиції. А куди ми вирушаємо ви дізнаєтеся, склавши слово з літер:

Р О Г А (ГОРА)

Робота в групах.

- І так ми з вами вирушаємо в гори. Гори небезпечна форма земної поверхні. Поодинці В гори не ходять, тому будемо працювати в групах. Кожна група отримує завдання.

1 група. Що таке гора ? Частини гори.

2 група: Порівняти гору і пагорб.

3 група: Які бувають гори?

4 група: Гори України.

Допомагати виконувати завдання буде підручник. Кожна група надає звіт про виконану роботу.

Презентація груп (надання звіту груп) супроводжується слайдами

Журналісти з кожної групи повідомляють.

1 група: Гори - це ділянки земної поверхні , високо підняті над рівниною. (слайди)

Гора складається з ___________________

(підніжжя, крутого схилу, пологого схилу і вершини)

2 група: Гора і горб схожі тим , що вони складаються з (слайд) ____________________

(підніжжя, крутого схилу, пологого схилу і вершини), а розрізняються висотою: біля пагорба до _____ (200 м), а в гори понад ______ (200 м).

3 група: На землі поодинокі гори зустрічаються рідко. Частіше вони тягнуться рядами. Ряд гір називають _____________ (гірськими хребтами). Між гірськими хребтами течуть ___________ (гірські річки і розташовані долини). (слайди)

Гори в залежності від висоти бувають: ______________ (низькі, середні і високі).

Низькі від 500 до 800 м.

Середні від 800 до 2000 м.

Високі від 2000 м

За віком: _________________ (молоді і старі).

4 група: У західній частині України розкинулися ______________________________________________________ (Карпатські гори). По висоті вони вважаються ________________ (середніми горами).

Найвища вершина Карпат - _____________ (гора Говерла має висоту 2061 м).

На Кримському півострові височіють___________ (Кримські гори).

Їх найвища вершина - ____________ (гора Роман-Кош, її висота — 1545 м).

Висновок: Ми з вами підкорили найвищу форму земної поверхні. Це гори. На фізичній карті України гори позначені коричневим кольором.

Сукупність нерівностей, які утворюють поверхню землі (гори, низовини, височини)

- називають рельєфом.

- Запишіть термін у маршрутний лист.

Запишіть у словничок нові назви форм земної поверхні: рельєф, низовини, височини, гірські хребти, горби, яри, балки.

Практична робота з контурною картою.

Вправа «Картографи».

- Позначимо рельєф України кольорами.

Користуйтеся фізичною картою України та маршрутними листами.

- Яким кольором позначите гори Карпати та Кримські гори?

- Яким кольором позначите низовини? Назвіть їх.

- Яким кольором позначите височини? Назвіть їх.

VIII. Узагальнення та закріплення вивченого матеріалу.

- Наша експедиція доходить до кінця. Мені, як керівникові експедиції, цікаво знати, як ви попрацювали?

Природничий диктант. Визначити форму земної поверхні з опису. Свої відповіді ви будете записувати в маршрутні листи.

- я маю підніжжя і схил, а моя вершина так високо піднялася в небо, що навіть довелося одягнути білу шапку (гора)

- я - поглиблення на земній поверхні, у мене пологий схил, мене покривають трава і чагарники (балка)

- у мене є теж підніжжя, схили і вершина, але висота до 200 м (пагорб)

- я народжуюсь з маленькою вибоїни, борозенки на поверхні ґрунту, під впливом талої та дощової води збільшуюся. У мене круті схили, на яких майже немає рослинності» (яр)

- я уявляю великий простір з рівної поверхн. (рівнина)

Самоперевірка. ГОРА, БАЛКА, ПАГОРБ, ЯР, РІВНИНА.

IX. Підсумок уроку.

- Назвіть і покажіть на фізичній карті України форми земної поверхні, якщо ми відправимось в експедицію за маршрутом Херсон - Суми - Житомир - Ужгород.

X. Домашнє завдання

Опрацювати статті підручника, відповісти на питання. Показувати на фізичній карті височини і низовини України, гірські хребти. Творче завдання: скласти міні - твір «Які форми земної поверхні я бачив подорожуючи по Україні» (маршрут вибрати самостійно).

Рефлексія

(квіти)

- В такій важкій експедиції ви показали найкращі якості, розум, кмітливість, подолали великі відстані і отримуєте по праву звання ЮНИЙ ТУРИСТ УКРАЇНИ.

- З цієї експедиції нас дуже чекали і зустрічають з кошиком квітів. Але квіти у цьому кошику незвичайні. Кожна квітка символізує внесок кожного з вас у виконання завдань експедиції: вам можна взяти одну квітку;

- якщо ви вважаєте, що працювали добре, в повну силу, беріть жовту квітку;

- якщо недостатньо докладали зусиль, то блакитну;

- а якщо трішки полінувалися, тоді - фіолетову.

Наклейте квіточку у маршрутний лист.

Спасибі за активну роботу в нашій експедиції!

Урок закінчено.






Personalised Essay Writing Service for You

Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити