Розробки конспектів уроків з навчального предмета «Природознавство» для 4 класу 2016 рік

Конспекти уроків

Розділ IV. Природа України

Урок 50. Корисні копалини України

Бондаренко Юлія Вікторівна

Мета: ознайомити учнів з властивостями корисних копалин; вчити розрізняти види корисних копалин, наводити приклади корисних копалин рідного краю; розвивати логічне мислення, мовлення; виховувати дбайливе ставлення до природи; навчати економного використання багатств нашої планети.

Обладнання: фізична карта України, атласи, зразки корисних копалин, картки з завданнями.

Хід уроку

I. Організаційний момент

Вже дзвінок нам дав сигнал

Працювати час настав.

Тож і ми часу не гаймо,

Працювати починаймо!

Працюватимемо старанно,

Щоб почути у кінці,

Що у нашім класі

Діти - просто молодці!

II. Хвилинка фенологічних спостережень

III. Актуалізація опорних знань

Фронтальне опитування (учитель демонструє різні форми земної поверхні, учні називають їх)

- Назвіть низовини і височини України.

- Що таке горб? Яку будову мають горби?

- Що таке гори? Яку будову мають гори?

- Які з них є у нашій місцевості?

- Що називають рівниною?

- Чим гора відрізняється від горба?

- До яких гір за висотою належать Кримські гори? Доведіть свою думку.

IV. Повідомлення теми і мети уроку

- Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь, що таке корисні копалини, їх види та значення для господарської діяльності.

V. Вивчення нового матеріалу

Бесіда з елементами розповіді

- З чого споруджують будинки, школи, заводи?

- А з чого виготовляють автомобілі, літаки?

- Щоб побудувати будинок, потрібно багато піску, цементу, вапняку; щоб виготовити машини, верстати, потрібні чавун, сталь, мідь, алюміній. Але автомобілі й літаки самі на поїдуть і не полетять. Що ще потрібно для них?(Відповіді дітей) Так, їм потрібне пальне, яке отримують з нафти. Паливо потрібне і для опалювання житла та промислових підприємств. Усі ці речовини залягають на різній глибині в надрах землі і на її поверхні. Щоб користуватися цими багатствами, їх необхідно добути. Тому нафта, вугілля, торф, пісок та інші, необхідні для людей речовини, які добувають з надр землі або з її поверхні, називають копалинами.

- А чому вони корисні? Корисні копалини - це природні багатства, які люди видобувають із надр землі чи з її поверхні й використовують у народному господарстві. Кам’яне вугілля, торф, нафта, залізна руда, природний газ, граніт, вапняк, пісок, глина, торф — це корисні копалини. Вони залягають у землі на різній глибині.

Усі корисні копалини розподіляють на три групи: горючі, рудні (металеві) і нерудні (будівельні). (Під час пояснення вчитель демонструє зразки і заповнює таблицю)

- Чи знаєте ви, які корисні копалини використовують як паливо? (Відповіді дітей).

- До пальних викопних належать вугілля, торф, нафта, природний газ. Усе це - різновиди викопного палива.

- А яке значення має паливо? (Відповіді дітей).

- При спалюванні цих копалин утворюється тепло. Воно потрібно для роботи фабрик, заводів, опалювання будинків, приготування їжі. Викопне паливо є цінною сировиною для хімічної промисловості. Наприклад, з нафти виготовляють вазелін, ліки, мило, пластмаси, бензин, гас, а з кам’яного вугілля - фарби, парфуми, також ліки і пластмаси. Пластмаси також виготовляють і з природного газу.

- Поговоримо про рудні корисні копалини. Більшість предметів, що оточують нас, зроблені з чавуну, сталі, заліза, які не зустрічаються в природі в чистому вигляді. Ці метали виплавляють з руди; із залізняку - чавун, сталь, з мідної - мідь.

- Подивіться навкруги. Які предмети виготовлені з металів?

- Перейдемо до третьої групи. Як ви вважаєте, чому вони називаються будівельними? (Відповіді дітей)

- Назвіть корисні копалини, що належать до цієї групи.(Відповіді дітей).

Фізкультхвилинка

Працювати перестали

І тепер всі дружно встали.

Будемо відпочивати,

Нумо, вправу починати!

Руки вгору, руки вниз

І легесенько пригнись.

Покрутились, повертілись,

На хвилинку зупинились.

Пострибали, пострибали,

Раз — присіли, другий — встали.

Всі за парти посідали.

Робота з картою корисних копалин.

- Розгляньте на карті умовні знаки, якими позначають корисні копалини. Визначте, які корисні копалини є у нашій місцевості. (Відповіді дітей).

- Чи безмежні запаси корисних копалин? (Відповіді дітей).

- Корисні копалини - це багатство Землі. У нашій країні добувають понад 80 різних видів корисних копалин. Але запаси їх у надрах землі не є безмежними. З часом вони можуть вичерпатися, а тому витрачати їх необхідно економно. Бережливе ставлення до корисних копалин - це бережливе відношення до речей, які з них виготовлені і побудовані.

VI. Узагальнення і систематизація отриманих знань.

Виконання завдань у парах (учні отримають картки з завданнями)

1. Прочитайте назви корисних копалин і розподіліть їх за стовпчиками:

Торф, кам’яне вугілля, нафта, природний газ, залізна руда, вапняк, пісок, глина, граніт.

Горючі

Будівельні

Рудні

2. Підкресліть корисну копалину, що є «зайвою». Поясніть свій вибір.

Нафта, пісок, природний газ, кам’яне вугілля.

3. Прочитайте ознаки піску і глини. Випишіть у стовпчик окремо властивості піску, окремо - глини: пухка, пластична - схожа на пластилін, пропускає воду, не пропускає воду, пропускає повітря, міститься у ґрунті, в’язка, добре ліпиться, сипка.

4. Розшифруйте анаграми.

ФОРТ     ЗАГ

ЯЛІУВГЛ    НАВПЯК

ФАТАН     РАГТІН

УДАР

VII. Підбиття підсумків уроку.

— Що називають корисними копалинами?

— На які групи розподіляються корисні копалини? Де їх застосовують?

— Які корисні копалини добувають у вашому краю? Де їх використовують?

— Як слід використовувати корисні копалини?

— Чому їх необхідно витрачати економно?

VIII. Домашнє завдання.

Підготувати повідомлення про одну з корисних копалин.






Personalised Essay Writing Service for You

Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити