Розробки конспектів уроків з навчального предмета «Природознавство» для 4 класу 2016 рік

Конспекти уроків

Розділ IV. Природа України

Урок 51. Водойми України, їх використання і значення. Навчальний проект № 1 «Водойми рідного краю, їх стан та охорона»

Буленкова Марина Савеліївна

Мета: ознайомити учнів з поняттям «водойми», «джерела», «річки», «озера», «болота», «моря», «ставки», «водосховища» та їх значення в житті людини; вчити спостерігати, робити висновки, узагальнювати; формувати інтерес до вивчення природничих наук; продовжувати формувати вміння працювати в групі, висловлювати свою думку, робити висновки; сприяти екологічному вихованню, виховувати дбайливе ставлення до води як найціннішої речовини на Землі; виховувати дбайливе ставлення до водойм.

Обладнання: Фізична карта України, підручник «Природознавство 4 клас», глобус; папки з матеріалами для творчих груп: «Моря», «Річки», «Озера», «Болота».

Хід уроку

I. Організація класу

Закінчилася перерва

Продзвенів чаклун - дзвінок.

А тепер усі швиденько

Налаштуйтесь на урок.

II. Оголошення теми і мети уроку

Урок сьогодні, друзі, незвичайний

Тому берімось до завдань негайно,

Щоб ви знання міцні сьогодні мали

Краплинка казкова до вас завітала,

З нею загадкові краплі - сестрички,

Всі загадкові, хоча й невеличкі,

Завдання нам на урок принесли.

На сьогоднішньому уроці краплинка пропонує провести «Хвилинку фенологічних спостережень», познайомитися з різноманітними водоймами нашої країни, навчитися відшукувати їх на фізичній карті України, відпочити, попрацювати в групах, зробити підсумки.

III. Краплинка пропонує почати роботу на уроці з фенологічних спостережень.

- Яка пора року?

- Який день?

- Яка температура повітря ?

- Які зміни сталися в неживій природі?

- А в живій?

IV. Мотивація навчальної діяльності учнів.

«Мозковий штурм».

Діти, послухайте вислів французького письменника Антуана де Сент-Екзюпері. Подумайте і скажіть про що він міг так сказати?

«... у тебе ні смаку, ні кольору, ні запаху, тебе неможливо описати, тобою втішаються не відаючи, що ти таке. Не можна сказати що ти необхідна для життя: ти саме життя... Ти найбільше багатство у світі.»

Буває хмаркою вона,

Пушинкою буває,

Бува, як скло,

Крихка, тверда.

Звичайно - це ... (вода).

- Що б змінилось на Землі, якби зникла вода? Чому?

- Як і для чого людина використовує воду?

- Де у природі є вода?

- Яким кольором на карті і глобусі позначають воду?

- Як можна одним словом назвати моря, річки, озера? (Водойми)

V. Вивчення нового матеріалу

Слово вчителя.

Без води немає життя, вода є в кожній живій істоті. Без їжі можна прожити набагато довше, ніж без води. Людина і більшість тварин майже на 2/3 складаються з води, а деякі рослини - на 4/5. Вода займає 2/3 поверхні земної кулі, і тільки 1/3 припадає на сушу. Вода є в океанах і морях, річках і озерах, під землею і в ґрунті.

Океани, моря, річки, озера, болота, ставки, джерела, водосховища - це водойми. Розрізняють штучні та природні водойми. Природні водойми утворились без участі людини. Водойми, що утворені людиною, називають штучними.

- Які ви знаєте природні водойми? Штучні?

Краплинка пропонує дізнатися про різні види водойм, з’ясувати, як вони утворилися і чим відрізняються, навчитися показувати їх на фізичній карті, ознайомитися та зробити нові відкриття про водойми України, Херсонської області.

Відгадайте загадку.

Із-під гірки, з-під крутої

Прокидається норою

Та й до моря утіка

Через лози по ярах. (Джерело).

- Підземні води рухаються, і там, де глина підходить до поверхні землі, вода витікає на поверхню. Те місце називають джерелом. Джерела утворюються на дні ярів, балок, схилах горбів, крутих берегів річок.

Розгляд схеми утворення джерела.

- Чи траплялося вам знаходити джерело? Якою є в ньому вода?

- Із давніх - давен джерельну воду люди вважали цілющою. У природі джерела часто дають початок рікам. Джерела - природне багатство країни. Їх потрібно охороняти.

Краплинка не витримала і пірнула у чисту цілющу воду джерела. Течія підхопила і понесла її. Як ви думаєте, у яку водойму могла потрапити краплинка? (Річка, озеро, море, болото).

1. Тече, тече, не витече,

Біжить, біжить, не вибіжить. (Річка)

2. Серед поля лежить дзеркало

Скло голубе, а рама зелена. (Озеро).

3. Не море, не земля,

Човни плавають,

І ходити не можна. (Болото).

4. Кругом вода, а з питвом біда.

Хто знає, де це буває? (Море).

Наша краплинка про ці водойми нічого не знає. Щоб їй допомогти попрацюємо в групах. У нас буде 4 групи: «Річки», «Озера», «Болота», «Моря». Кожна група отримує завдання. Користуючись текстом підручника, додатковою літературою самостійно опрацюйте матеріал.

Оцінюватись буде:

а) конкретність інформації;

б) чіткість викладення.

Оцінювати будемо такими сигналами:

- високий рівень - зелений;

- достатній рівень - жовтий;

- середній рівень - червоний.

VI. Фізкультхвилинка. Перед початком роботи в групах краплинка пропонує відпочити.

Один - два, всі пірнають.

Три - чотири - виринають,

П’ять - шість - на воді

Кріпнуть м’язи молоді,

Сім - вісім - ще є сили,

Дев’ять - всі до берега пливем.

Обсушились, потягнулись.

Одне одному всміхнулись.

Всі веселі. От чудово

Дружно всі працюєм знову.

VII. Практична робота в групах. Краплинка пропонує попрацювати в групах.

VIII. Презентація робіт. Краплинка пропонує перевірити, як ви виконали завдання в групах і розповімо про моря.

Група «Моря».

Завдання для дослідників морів:

1. Чи залежить колір води у морі від його назви?

2. Які моря знаходяться на території України?

3. Промисел якої риби розвинений на Азовському морі?

Виступ представників групи «Моря»

1 учень. Група, яка досліджувала моря дізналася, що море - це частина океану, яка врізається в сушу. Під час досліджень морів нам часто зустрічалися назви: Чорне море. Жовте море, Біле море, Червоне море. Є навіть Мармурове море. Ми з’ясували, що в усіх морях вода одного кольору. Але в Червоному морі іноді на поверхню піднімаються червоно-бурі водорості, і від цього воно переливається червоно-бурими фарбами. Жовте море і справді здається жовтим, але не завжди, а тільки там, де в нього впадає річка, яка несе з собою багато глини. Вода забарвлюється в жовтий колір. Біле море - північне море. Взимку воно біле-біле від заметенного снігом льоду. У Мармуровому морі знаходиться острів, на якому з давніх часів видобувають мармур. Ми звикли, що Чорне море лагідне, синє, тепле, але таким воно буває не завжди. Під час бурі темнішає, по морському просторі розгулюють свинцево-сині хвилі. Тому його й назвали Чорним.

2 учень: На території України є два моря. Це Чорне і Азовське. Чорне море - одне із найсвоєрідніших і найцікавіших водойм земної кулі. На відміну від більшості морів, його водна товща складається з двох дуже різних шарів: тонкого поверхневого шару, що населений рослинами та тваринами, і потужного глибинного шару, що позбавлений життя. Солоність води з глибиною збільшується. Середня глибина моря становить 1256 м, а найбільша - 2245 м. Верхній шар є багатий на рибу. Її тут близько 180 видів. Азовське море - це мілководна водойма з плоским дном. Середня глибина його становить 8-10 м, а максимальна - 14 м. Азовське море є унікальним. Це одне із найбагатших, найпродуктивніших водойм світу. У морі водиться багато видів риб. Водні багатства морів люди широко використовують у господарстві. Це і зручні транспортні шляхи, рибний промисел. В Азовському морі видобувають смачну рибу - бичок. Найголовніше значення для Херсонської області - це оздоровчі центри, збудовані на побережжях морів. Для того, щоб відпочинок був приємним і приносив нам користь, необхідно дбати про чистоту води в морях. Брудна вода наносить шкоду здоров’ю людини.

Група «Річки»

Завдання для дослідників річок:

1. Звідки береться вода у річках?

2. Яка річка найбільша?

3. Вивчити класифікацію річок.

4. Яку користь приносить річка людям?

Виступ представників групи «Річки»

1 учень. Наша група досліджувала річки. Ми дізналися, що річка починається з джерела. Воно може витікати з болота, підземного джерела чи озера. До одного джерела приєднується інше, а далі ще одне. Так води стає все більше. Поступово утворюється річка. В Україні налічується 70 тисяч річок. Серед них є великі і малі, глибокі і мілкі. А ще річки бувають рівнинні та гірські. Гірські річки не такі глибокі, але вони мають швидку та бурхливу течію. Рівнинні річки спокійні, іноді дуже глибокі.

2 учень: Серед них є найбільша річка України - Дніпро. Бере воду на висоті 253 м над рівнем моря. Початок бере в Росії в Смоленській області і котить свої води до Чорного моря через Росію, Білорусь, Україну. На своїй території Дніпро має водосховища, одним із яких є наше, Каховське. Річки завжди були вірними помічниками людини. Їх використовували, як водний шлях; річки давали прісну воду людям. В наші дні вони дають електроенергію людям, водою зрошують поля. У річках багато риби.

3 учень: Річки, як і всі водойми потерпають від людського втручання. Проблемним є збереження чистої води. Екологічними службами підрахованого кожен житель викидає на незаплановані сміттєсховища на берегах водойм 3 куб. м відходів. Екологічний стан річок не може не турбувати. А скільки води людина витрачає марно?

Діти, на території Херсонської області протікає велика річка Дніпро, середня - Інгулець та 24 малих річок. Усі річки належать до басейну Дніпра і тільки річка Каланчак впадає в Чорне море.

Група «Озера»

Завдання дослідникам озер:

1. За що озера називають голубими очима планети?

2. Скільки озер на території України?

3. Чи існують озера з цілющою водою?

4. Для кого озеро дім?

Виступ представників групи «Озера»

1 учень: А про озера наша група дізналася, що це водойми, які виникають в природних заглибинах на Землі. За неповторну красу озера називають голубими очима Землі. Озер на Землі дуже багато. Вони бувають великі і малі, глибокі і мілкі, з прісною і солоною водою. Озера поповнюються водою підземних джерел, дощовою і талою водою. Най більше озеро в світі Каспійське (його називають морем), а найглибше - озеро Байкал. Ми дізналися, що і Україна багата на озера. На території нашої країни їх близько 20 000. Вони утворюють цілі озерні краї. Найбагатша на озера Поліська низовина. У Карпатських горах більшість озер невеликі, але глибокі. Вода в них чиста, прісна й холодна. Гірські озера вражають красою. Багато озер утворилося біля річки Дунай. Найбільше серед них - Ялпуг, а найглибше Кагул.

2 учень: А ще на території України є Волинське диво. Це Оконське озеро. Знамените тим, що посеред нього б’є два джерела з яких вилітають шматочки крейди. Існує багато кольорових озер. Найчастіше колір визначає мінерал, який у великій кількості знаходиться у воді. На Україні це озеро Синяк. Вода в ньому синього кольору, бо сірка зафарбовує воду в насичений блакитний колір. Існують озера з цілющою водою. В Україні є багато озер, вода, яких має цілющі властивості. Це Генічеськ, Миргород, Свалява.

3 учень: Під час досліджень нам стало відомо, що облюбували озера не тільки люди. Озеро є домівкою для бактерій а мікроорганізмів. Вони є кормом для мальків риб. На стеблах рослин повзають молюски - ставковики і котушки. По дну повзають червоні личинки комарів, маленькі рачки. А постійними мешканцями водойми є риби. У воді частину свого життя проводять тритони, жаби, водяні вужі.

4 учень: Озеро для людей - це важливе джерело водо забезпечення. Очерет і осока, які ростуть на озерах, є добрим будівельним матеріалом. Озера - прекрасні угіддя для розведення качок, гусей, ондатри, нутрій, норки. Мулом з дна озера удобрюють поля. Добувають сіль, соду, інші мінеральні речовини.

Але слід пам’ятати, що недбале використання природних багатств, забруднення навколишнього середовища може призвести до загибелі озера.

Група «Болото»

Завдання для дослідників боліт:

1. Як утворюються болота?

2. У якій частині України найбільше боліт?

3. Чи є болота в Херсонській області?

Виступ представників групи «Болото»

1 учень: Невеликі та прісноводні озера поступово заростають

трав’янистими рослинами. Відмираючи, ці рослини перетворюються на мул, який з роками накопичується на дні. У результаті таке озеро поступово міліє і стає болотом. Є озера, які заростають мохом від берега до середини. Залишаються тільки невеликі площі відкритої води - «вікна», що із часом заростають. Болота осушують, прокопуючи канави, куди збирається вода. На місці осушених боліт вирощують добрі врожаї рослин.

2 учень: В Україні болота поширені на півночі. Вони переважно невеликі за площею. З боліт беруть початок ї живляться багато річок. Вони також живлять підземні води, що є важливим джерелом водопостачання.

3 учень: Болота в Херсонській області займають 31,8 тис. га. Вони в основному знаходяться в Білозерському, Цюрупинському та Голопристанському районах. Це торф’яні болота, які утворилися в результаті заболочування водойми в низов’ї Дніпра.

IX. Заключна частина. Краплинка побувала у всіх водоймах України, але вона хоче сказати, що важливо не тільки знати, але й любити ту річку, яка протікає біля вашого міста чи села, те озеро, в яке, милуючись, заглядають білокорі берізки, стрункі смереки, плакучі верби. Адже на території України нараховується близько 73 000 водойм. І кожна з них потребує уваги з боку кожної людини. Бо це - багатство нашої Землі, всю мальовничу красу й принадність якої треба збагатити й зберегти і для себе, і для багатьох майбутніх поколінь.

- Тож давайте складемо поради, які допоможуть розв’язати проблеми забрудненої води.

Вправа «Мікрофон»

- не засмічувати водойми, не кидати сміття та різний непотріб;

- стежити за чистотою берегів річок, морів, озер;

- чистити джерела;

- знизити скидання небезпечних речовин у водойми;

- садити на берегах водойм дерева, кущі, які будуть укріплювати береги;

- будувати очисні споруди;

- берегти кожну краплинку прісної води.

Наша краплинка хоче жити тільки в чистій воді. Тому не забувайте, що водойми потрібно охороняти. Кожна водойма займає своє місце і має певне значення. Щоб зберегти світ, у якому ми живемо, потрібно зберегти всю різноманітність водойм.

X. Підсумок

Чого навчив вас сьогоднішній урок?

Продовжіть речення:

На уроці я:

Дізнався______________________________________________

Повторив______________________________________________

Навчився______________________________________________

Було важко_________________________________________________






Personalised Essay Writing Service for You

Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити