Розробки конспектів уроків з навчального предмета «Природознавство» для 4 класу 2016 рік

Конспекти уроків

Розділ IV. Природа України

Урок 52. Природні і штучні водойми: джерела, річки, моря

Ковальчук Аліна Миколаївна

Мета: продовжити формувати поняття про форми зеленої поверхні України, сформувати поняття про водойми України, про їх різноманітність, значення та охорону, продовжувати формувати вміння учнів працювати з фізичною картою, контурною картою зошитом, підручником. Розвивати пізнавальний інтерес, уміння логічно мислити, проводити спостереження в природі сприяти екологічному вихованню, економії та раціональному використанню води, виховувати дбайливе ставлення до води як найціннішої речовини на Землі.

Обладнання: фізична карта України, фізична карта півкуль, ілюстрації різних форм земної поверхні України, різних водойм України, планети: «Чорне море», «Форми земної поверхні».

Хід уроку

I. Організація класу.

II. Хвилинка фенологічних спостережень.

III. Перевірка домашнього завдання.

IV. Актуалізація опорних знань.

Загадка

Я і хмара, і туман,

І струмок, і океан,

І літаю, і біжу,

І замерзнуть можу! (вода)

- Яке значення має вода на землі?

- Чому нашу Землю називають планетою Океан?

- Покрутіть глобус навколо осі. Якого кольору здається Земля? Чому?

(Це колір води і вона займає 2/3 поверхні земної кулі, що становить 71% земної поверхні.)

- Що таке Світовий океан?

- Які види водойм ви знаєте?

Асоціативний кущ.

- Які асоціації у вас виникають зі словом вода?

Водосховища, моря, океани, джерело, ставок, озеро, річка, канал, водоспад, болото. Це все водойми. Вчені підрахували, як би зібрати всю воду в одну величезну краплю, то її діаметр становив би майже 1,5 тис. кілометрів. Ми, навіть не можемо уявити таку краплину. А от побачити її маленьку копію ми можемо. Представляю вам Капітошку. І сьогодні на уроці ми відправимось у мандрівку до водойм України разом з маленькою крапелькою води Капітошкою по нашому краю та узнаємо:

- Які водойми ви бачили у нашій місцевості

- Яке значення має вода на Землі

- Навчимося їх розрізняти

- Та дізнаємося багато цікавого про водойми України.

- Навчимося показувати їх на карті.

V. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.

Гра «Так чи ні» (Напроти твердження в таблиці у першому стовпчику поставити «+» або «-»)____________________________________________________

Твердження

Початок

уроку

Кінець

уроку

1. Вода - найбільш поширена речовина на Землі.



2. Вода є повсюди: у морях, океанах, ґрунті, ріках, повітрі, рослинах.



3. Вода може існувати тільки у двох станах.



4. Життя на землі можливе без води.



5. Водойми бувають тільки природні.



6. Ріка Дніпро бере свій початок в Україні.



7. Азовське море глибше за Чорне.



8. Найбільше прісне озеро України Ялпуг.



- До цієї таблиці ми повернемося в кінці уроку и ви дізнаєтесь, які ваші припущення були правильними, а які ні.

Розповідь вчителя (заповнення схеми)

- Без води немає життя, вода є в кожній живій істоті. Без їжі можна прожити набагато довше, ніж без води. Людина і більшість тварин майже на 2/3 складаються з води, а деякі рослини — на 4/5. Вода займає 2/3 поверхні земної кулі, і тільки 1/3 припадає на сушу. Вода є в океанах і морях, річках і озерах, під землею і в ґрунті.

Океани, моря, річки, озера, болота, ставки, джерела, водосховища — це водойми. Розрізняють штучні і природні водойми. Природні водойми утворились без участі людини. Водойми, що утворені людиною, називаються штучними.

Водойми

Природні

Штучні

Джерела

Водосховища

Річки

Ставки

Озера

Канали

Болота


Моря


Мандрівка з Капітошкою до джерела.

Загадка

Із-під гірки, з-під крутої

Прокидається норою

Та й до моря утіка

Через лози по ярах. (Джерело)

- Підземні води рухаються, і там, де глина підходить до поверхні землі, вода витікає на поверхню. Те місце називають джерелом. Джерела утворюються на дні ярів, балок, схилах горбів, крутих берегів річок. Розгляд схеми утворення джерела.

- Чи траплялося вам знаходити джерело? Якою є в ньому вода?

- Із давніх-давен джерельну воду люди вважали цілющою. У природі джерела часто дають початок рікам. Джерела — природне багатство країни. Їх потрібно охороняти.

У природі джерела часто дають початок ще одному виду водойм. Що це за водойма ви дізнаєтесь, якщо відгадаєте загадку.

Мандрівка з Капітошкою до річки.

Загадка

Між берегів текла, текла. Мороз зміцнів — під скло лягла. (Річка)

Ріка - постійний потік води, який тече в заглибленні.

Довідкове бюро.

- Кожна річка має витік. Витік- це місце, де починається річка. Витоком може бути невеликий струмок, озеро, болото, льодовик у горах. Річка тече по заглибині, що називається руслом. У річки є два береги - лівий і правий. Якщо стати за напрямком течії, то праворуч буде правий берег, а ліворуч - лівий берег. Більшість річок мають притоки. Притоки - це річки, що впадають у головну річку. Чим більшою є річка, тим більші у неї притоки. Кожна річка впадає в море, в іншу річку, або в озеро. Це місце називають гирлом.

Вчитель. В Україні налічується 70 тисяч річок, із них близько 160 річок- завдовжки понад 100 км. Річки бувають рівнинні та гірські. Про найбільші річки України розкажуть наші учні.

Дніпро - бере свій початок далеко за межами України - в Росії.

Найбільші ліві притоки Дніпра - Ворскла, Самара, Десна, Сула.

Найбільші праві притоки Дніпра - Прип'ять, Тетерів, Інгулець. Всього Дніпро має майже 1500 приток.

Одна з найбільших повноводних рік в Україні Дністер, що протікає у семи областях. Дністер бере початок у Карпатах і впадає в Чорне море. Довжина ріки - 1 363 км. На півдні України впадає у Чорне море - Дунай. Як вигадаєте, чим поповнюють свої води ріки України? Ріки України живляться талими сніговими та дощовими водами. Навесні рівень води значно піднімається, і вони затоплюють значні території.

- А тепер, діти, попрацюємо з контурними картами. На контурній карті визначте три основних річки України. Давайте їх назвемо: Дніпро, Дністер, Дунай. (Позначають)

- Так які основні річки ви позначили на контурній карті? Повторіть.

- А ми відправляємось у нову мандрівку.

Мандрівка з Капітошкою до моря.

Загадки

Його не вичерпать нікому,

І не засипати піском,

На ньому не зробити стежку,

Щоб іти пішком.

Воно безкрає, синє,

А хвилі все біжуть,

І кораблі красиві,

По водній гладі йдуть. (море)

- Кругом вода, а з питтям біда. (море)

- Поясніть чому?

Наша країна - морська держава. Вона має вихід до двох морів.

Знайдіть на карті моря, які омивають береги України. Визначте, в якій частині України вони розташовані, назвіть річки, які впадають у Чорне і Азовське моря.

Цікаво знати.

Чорне море - одна з найцікавіших водойм земної кулі. Верхній шар води багатий на рибу. Її тут біля 180 видів. Чорне море більше і глибше за Азовське. Найглибше місце 2245м. На території України в нього впадають 4 великі річки: Дніпро, Південний Буг, Дністер, Дунай. Є багато версій походження назв Чорного моря. Було припущення, що цю назву дали турки, які намагались підкорити населення берегів моря, але зустріли відчайдушний опір і прозвали його Карден-гіз (в перекладі - непривітне). А вчені - гідрологи пояснюють темний колір води великим змістом сірководню. Водна товща Чорного моря складається з двох дуже рідких шарів: тонкого поверхневого (насиченого рослинами і тваринами) і потужного глибинного шару, що позбавлений життя. На глибині 100 — 150 м майже зовсім нема кисню. Ця частина насичена сірководнем. На таких глибинах немає нічого живого, окрім бактерій.

Азовське море це мілководна водойма з плоским дном. Вітри інколи відганяють воду від берега, оголюючи дно моря. Азовське море - одне з найменших і наймілководніших у світі. Найбільша глибина 15 м (це як п’ятиповерховий будинок). Древні греки називали його Меотійським болотом. Площа в 11 разів менша за площу Чорного моря. Вода влітку прогрівається до 25-28° тепла, а біля берегу 30-31°. Узимку вкривається кригою біля берега, а за дуже холодних зим - замерзає. Азовське море - унікальне. Це рибний розплідник, найбагатший і найпродуктивніший водойм світу. Добувають харчову сіль. На узбережжі є поклади залізних руд, нафти і газу. Азовське море унікальне. Це своєрідне рибне господарство. В морі водиться багато видів риб.

VI. Рефлексія (Повернемося до таблиці «Так чи ні»)

- Чи змінилася ваша думка після опрацювання теми уроку?

- Позначте правильні твердження у другій колонці.

- На яке питання сьогоднішній урок не дав відповіді?

- На наступному уроці ми поглибимо свої знання про водойми. І одержимо відповідь на 8 запитання гри.

- З яким настроєм закінчуєте урок?

- Доповніть речення: «Тепер я знаю...», «Тепер я вмію...»

- Чи знадобляться вам знання отримані на уроці в житті? Де?

VII. Домашнє завдання (за вибором)

I. Підготувати розповідь про моря за планом.

1. Назва.

2. Особливості.

3. Мешканці.

4. Використання людиною.

ІІ. Дізнатися, які штучні водойми є у нашій області та розповісти про них.






Personalised Essay Writing Service for You

Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити