Розробки конспектів уроків з навчального предмета «Природознавство» для 4 класу 2016 рік

Конспекти уроків

Розділ IV. Природа України

Урок 53. Природні і штучні водойми: озера, болота, канали, ставки, водосховища

Ковальчук Аліна Миколаївна

Мета: розширення уявлення про водойми України, зокрема озера і болота, ставки, водосховища, канали та їх значенням в житті людини; вчити спостерігати, робити висновки, узагальнювати; формувати інтерес до вивчення природничих наук; продовжувати формувати вміння працювати в групі, висловлювати свою думку, робити висновки; сприяти екологічному вихованню, економії та раціональному використанню води, виховувати дбайливе ставлення до води як найціннішої речовини на Землі; виховувати дбайливе ставлення до водойм.

Хід уроку

I. Організація класу.

II. Хвилинка фенологічних спостережень.

III. Перевірка домашнього завдання.

Графічний диктант (Якщо вислів правильний ставимо «+», неправильний - «-»)

1. Місце, де починається річка, називається витоком. (+)

2. Заглибену, в якій тече річка називають долиною. (-)

3. Місце, де річка впадає в море, або в іншу річку, називають гирлом.(+)

4. Щоб визначити, де лівий, а де правий берег стають обличчям за течією річки. (+)

5. Річки поділяються на рівнинні і гірські. (+)

6. Дніпро протікає територією двох держав. (-)

7. У межах України довжина Дніпра 2201 км. (-)

8. Дністер бере свій початок в Карпатах і впадає в Чорне море. (+)

9. Великі річки впадають у менші - притоки. (-)

10. Південний Буг - гірська річка. (-)

Ключ: + - + + + - - + -.

IV. Актуалізація опорних знань.

Закресліть зайве.

Річка, гора, океан, море, джерело, горб, яр, болото, озеро, ставок.

Обведіть водойми, які зустрічаються у нашій місцевості.

V. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.

Сьогодні на уроці ми продовжимо подорож з Капітошкою водоймами

України.

Відгадайте, куди мандруємо цього разу.

Загадка.

Серед села корито

Водою налито,

Біля нього вербичка пухнаста

І калина гілляста

І малеча і дорослі

Часто йдуть до нього в гості (Озеро)

Розгляньте два малюнки.

- Ваше завдання визначити, де озеро, а де річка.

Поєднайте стрілками.


* Вода тече.

Річка

* Стояча вода.

* Два береги

Озеро

* З усіх боків суша

* Прісна вода

* Солона вода

Робота з підручником. Прочитайте с. 116-117.

- Що з прочитаного вам було відомо?

- Що нового для себе ви дізналися?

- Як на карті позначаються озера?

- А як болота?

Робота з контурною картою.

- Позначте озера Свитязь, Ялпуг і Синевир.

Мандрівка до болота.

Загадка

Не вода, не суша.

На човні не пропливешь

І ногами не пройдеш.

Утворення боліт.

Болото - це надмірно зволожена ділянки земної поверхні. Вода в ньому не тече, а застоюється. На болоті ростуть вологолюбні рослини. В ньому утворюється торф - товща напіврозкладених решток рослин.

Болота виникають при заростанні озер. Спочатку на дні озера осідають пісок, глина, мул, принесені річками і струмками. Нагромаджуючись на дні, вони поступово заповнюють озерні улоговини. Озеро міліє і його розміри зменшуються. На мілинах виростають очерет, рогіз, осока. Згодом рослини поширюються майже на все озеро. Коли вони відмирають, їх рештки відкладаються на дні. З часом вони нагромаджуються, ущільнюються і перетворюються на торф. Так на місці озера з’являється болото (мал.). Інший шлях утворення болота - перезволоження суходолу при неглибокому заляганні ґрунтових вод.

VI. Рефлексія

Тест.

1. Прісні водойми це:

A) Океан

Б) Море

B) Річка

2. Річка відрізняється від озера тим, що:

A) В ній вода стояча;

Б) Вода тече;

B) З усіх боків оточена сушею.

3. Штучна річка - це...

A) Канал;

Б) Водосховище;

B) Ставок.

4. Найбільше солоне озеро — це...

A) Ялпуг;

Б) Синевир;

B) Сиваш.

5. Київське водосховище знаходиться на...

A) Десні;

Б) Дніпрі;

B) Чорному морі.

6. Невеличкі ділянки відкритої води на болотах — це...

A) Купини;

Б) Вікна;

B) Мул.

Самоперевірка: 1) в; 2) б; 3) а; 4) в; 5) б; 6) б.

Кросворд «Водойми України»

- А щоб перевірити, як ми засвоїли матеріал з теми «Водойми України» - розв’яжемо кросворд.

Робота в групах.

Перша група виконує завдання 1-7. Друга група - завдання 8-14.

1. Місце, де починається річка.

2. Водойма, яка виникає в природних заглибинах на поверхні Землі.

3. Місце, де на поверхню Землі витікає підземна вода.

4. Ділянка надмірно зволоженої земної поверхні.

5. Колір, яким на карті позначають водойми.

6. Частина океану, яка врізається в сушу.

7. На своєму шляху річка приймає воду інших річок — своїх...

8. Заглиблення, по якому тече річка.

9. Протока, яка з’єднує Чорне і Азовське море.

10. Вона бере початок з джерела, озера, болота, льодовика в горах і тече по природних заглибленнях.

11. Найменше і наймілкіше море, що омиває береги України.

12. Щоб визначити правий і лівий берег річки, потрібно стати у напрямі...

13. Море, яке омиває Україну на півдні.

14. Місце, де річка впадає у іншу водойму.

Перевірка кросворду «Водойми України»

VII. Домашнє завдання.

С. 116-118.






Personalised Essay Writing Service for You

Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити