Розробки конспектів уроків з навчального предмета «Природознавство» для 4 класу 2016 рік

Конспекти уроків

Розділ IV. Природа України

Урок 54. Природні та штучні водойми: ставки та водосховища

Кононенко Ірина Богданівна

Мета: формувати у учнів поняття про природні та штучні водойми України; сформувати поняття про ставок та водосховище; розширити знання дітей про водойми України та їхні особливості; розвивати спостережливість, уяву, пізнавальний інтерес, уміння логічно мислити, працювати в парі; продовжувати формувати вміння працювати з фізичною картою України; виховувати почуття любові до природи, дбайливе ставлення до водойм; сприяти екологічному вихованню, економії та раціональному використанню води як найціннішої речовини на Землі.

Хід уроку

І. Організаційна частина.

- Діти, сьогодні до нас завітали гості. Тому:

До гостей наших поверніться,

Привітайтесь, посміхніться,

Посміхніться сонечку: «Здрастуй, золотаве!»

Посміхніться один одному, погляньте ласкаво,

Хай сьогодні в кожне серце прийде часточка тепла

І всім, ми побажаємо - здоров’я, щастя і добра!

Всі сідайте тихо, діти,

Домовляймось не шуміти,

Руки гарно піднімати,

На уроці не дрімати

Не просто слухати, а чути,

Не просто дивитися, а бачити,

Не просто відповідати, а міркувати

Дружно й плідно працювати

Та знання мерщій хапати!

ІІ. Хвилинка спостережень.

- Яка зараз пора року ?

- За якими ознаками ви дізнались, що саме така пора року?

- Чим вона подобається вам?

- Назвіть весняні місяці?

- Який зараз місяць?

Повідомлення групи «Пошуковці» про походження слова «Березень».

Березень-у давнину його називали березілем, соковиком, капельником, бо вже капає зі стріх і береза починає давати свій цілющий сік. Саме з оживлення берези після зимових холодів і пов’язана назва місяця, що означає наступ весни.

На березень припадає весняне рівнодення - 22 числа, коли день зрівнюється з ніччю. Для християн - це місяць Великого Посту. Завершується березень днем «теплого» Олексія - «чоловіка Божого». В Європі й Росії березень іменують «марсом» або «мартом» на честь давньоримського бога війни Марса. Бо йде повномасштабна війна весни із зимою.

Повідомлення погоди за народним календарем. Народний прогноз погоди

9 березня - Предтечі. В народі свято одержало назву Обертіння і набуло зовсім іншого смислу: першим прилітає жайворонок. Летять дикі гуси і качки. Повертаються і лелеки. До них ставляться майже як до священного птаха. Двір, де є гніздо лелеки, вважається щасливим.

9 березня наші пращури розпочинали нове літо. Нове літо приходило в хату. Пригощали його Щедрою Вечерею, на яку збиралася вся родина, співали щедрівку, бо колись щедрівки виконували навесні. Сорочини - пробудження Матінки-Землі. Прилітає сорок різних пташок із різних країн. Бубликами закликаємо пташок із Вирію (сорок бубликів або печиво у вигляді пташок - «жайворонків» - роздають дітям). Птахи приносять на крилах Весну. Варять галушки, вареники. З цього дня проганяють Мороза, викидаючи його за вікно по одному з житніх колобків, які випікали саме цього дня.

Кажуть, що на Обертіння птиця обертається до гнізда, діти — до хліба, а чоловіки до роботи. Якщо випаде сніг, то й Великдень буде холодний. Птахи починають вити гнізда.

Народні прикмети

✵ Сині хмари - на тепло і дощ.

✵ Грак прилетів - скоро сніг зійде.

✵ Голуби розворкотілися - на тепло.

✵ Ранній обліт бджіл - на красну весну

✵ Журавель прилетів - скоро лід зійде.

✵ Довгі бурульки - весна буде затяжною.

✵ Побачив шпака - знай: весна біля порога.

Ось саме такими спостереженнями і по таких прикметах наші пращури планували свою діяльність.

Адже чим більше ми спостерігаємо - тим глибше розуміємо навколишній світ.

III. Актуалізація опорних знань.

Тестування

1. Частина океану, яка врізається в сушу:

A) річка;

Б) море;

B) озеро.

2. Водойма, яка виникає в природних заглибинах на поверхні Землі - це:

A) болото;

Б) джерело;

B) озеро.

3. Витік, гирло, русло, ліва притока, права притока - це будова:

A) океана;

Б) річки;

B) джерела.

4. Місце, де на поверхню землі витікає підземна вода, називають:

A) річкою;

Б) джерелом;

B) болотом.

5. Ділянка надмірно зволоженої поверхні, з якої добувають торф - це:

A) річка;

Б) море;

B) болото.

6. Найбільша річка України:

A) Прип’ять;

Б) Дніпро;

B) Десна.

7. Ялпуг, Світязь, Сасик - це:

A) моря;

Б) ріки;

B) озера.

8. Найбільше прісноводне озеро України - це:

A) Ялпуг;

Б) Світязь;

B) Сасик.

9. Яке з морів не омиває з півдня береги України?

A) Азовське;

Б) Аравійське;

B) Чорне.

10. Частиною океану є:

A) річка;

Б) море;

B) озеро.

11. Морська вода непридатна для пиття, тому що..

A) вода холодна;

Б) у ній розчинено багато солей;

B) вона брудна.

12. Море - це:

A) частина океану;

Б) самостійний водний простір;

B) частина океану, яка вдається в сушу.

Робота з фізичною картою України.

1. Покажіть на карті моря України.

2. Покажіть найбільші річки України.

Гра «Незакінчене речення»

- Водойми це -

- Водойми бувають ... та .... Природні водойми - це ті, які ..., а штучні — це...

- До штучних водойм належать..., а до природних...

Відгадування загадок.

З-під землі потік пробився

І на сонці заіскрився.

З нього воду п’є село.

Розкажіть, як звуть його. (Джерело)

Через луки край села

А синенька стрічка

Не дорога пролягла,

Вона зветься ... (Річка)

Хтось у лісі серед травень

Кругле дзеркало поклав.

Можна в дзеркало дивитись,

Можна і води напитись. (Озеро)

Не озеро й не річка,

Хоча і в нім водичка.

Та в воду цю ступати

Тобі не варто, брате:

Трясовина, багно,

Грузьке, підступне дно. (Болото)

Серед села корито

Водою налито,

Біля нього вербичка пухнаста

І калина гілляста,

І малеча, і дорослі

Часто йдуть до нього в гості. (Ставок)

- Як назвати одним словом - ставок, море, річку озеро, болото, джерело, канал, водосховище? (Водойми)

IV. Повідомлення теми і мети уроку.

- Тема нашого уроку «Природні та штучні водойми: ставки, водосховища».

Ми познайомимося з різноманітними водоймами нашої країни. Навчимося їх відшукувати на фізичній карті України. Послухаємо цікаві повідомлення, які ви підготували.

IV. Вивчення нового матеріалу.

Бесіда з елементами розповіді

Існує лише кількісне відмінність між ставком і водосховищем - умовно прийнято, що штучна водойма об’ємом до 1 млн. м 3 є ставком, а з більшим - водосховищем. Створення штучних водойм пов’язано з необхідністю регулювання дуже нерівномірного в часі стоку річок. Акумулюючи воду під час повені ставки і водосховища дозволяють використовувати її в меженний період, коли стік річок малий, а потреба у воді найбільша. Створений при цьому напір може використовуватися для виробництва електроенергії та подачі води самопливом на зрошення.

На території Україні ставки і водосховища створювалися ще в давні часи, особливо при заселенні південних маловодних районів. Найбільш інтенсивне зростання їх кількості спостерігається в другій половині XX століття.

- Послухаємо групу науковців-дослідників:

1 група розповість про використання водосховищ і ставків.

У степових і в центральних маловодних лісостепових районах ставки і водосховища використовуються переважно для водопостачання, зрошення і риборозведення. У північній частині країни (на Поліссі) вони найчастіше є водоприймачами осушувальних систем, джерелом водопостачання, використовуються для зволоження ґрунтів, та рибного господарства. У Карпатському регіоні їх головне призначення - водопостачання, гідроенергетика, риборозведення і як захист від паводків.

Особливе місце займають найбільші штучні водойми України - водосховища Дніпровського каскаду і Дністровське водосховище. Дніпро завжди мав велике значення для розвитку господарства країни - спочатку в якості воднотранспортної магістралі, а потім як джерело дешевої гідроенергії, для водопостачання міст, промислових підприємств, зрошення сільськогосподарських угідь, боротьби з повенями і затопленнями, розвитку рибного господарства.

2 група розповість про водосховище Херсонської області.

Каховське водосховище, було побудоване в 1955-1958 рр.. і замикало Дніпровський каскад (групу), розташований нижче м. Каховка. Чаша водосховища площею 2155 км 2 простягається по території Запорізької, Дніпропетровської та Херсонської областей. Його довжина складає 238 км, максимальна ширина сягає 24,2 км, а середня глибина - 8,5 м (максимальна до 36 м).

Каховське водосховище - найбільший водозабірний вузол Дніпровського каскаду, що є джерелом питного водопостачання міст Нікополь, Марганець, Орджонікідзе, а також ряду населених пунктів Херсонської області та АР Крим. Звідси вода відбирається в найбільші канали не тільки Україні, а і Європи - Північно-Кримський канал, Каховський, а також насосні станції багатьох зрошувальних систем.

Значна частина мілководдя зайнята очеретом, рогозом, куширом, водяним горіхом та іншими рослинами. Найпоширенішими видами водоростей є зелені, синьо-зелені та діатомові. Крім енергетики, особливо широко використовується для зрошення причорноморських і кримських степів, водопостачання, рибного господарства. Промислове значення мають лящ, судак, товстолобик, плітка, тюлька та ін.

Водосховища, ставки та канали створено людиною для регулювання стоку з метою господарського використання поверхневих вод. Зокрема для енергетики, водного транспорту, водопостачання, зрошення, риборозведення та рекреації. Вони впливають на гідрологічний режим рік і озер та на мікроклімат прилеглих територій.

В Україні споруджено 1157 водосховищ і 28,8 тис. ставків. До ставків відносять штучні водойми, об’ємом до 1 млн м3 води. Найбільші водосховища в Україні створено на Дніпрі, Дністрі та в басейні Південного Бугу, Сіверського Дінця та Інгульця. Дніпровський каскад водосховищ в Україні складається із 6 водосховищ.

3 група розповість про негативні наслідки від побудови штучних водосховищ.

Великі водосховища, крім корисної ролі, спричинюють і негативні наслідки — при спорудженні їх переносилися населені пункти, мілководдям затоплено значні площі земель, які використовувались як сіножаті та пасовиська, у ряді районів відбулося підтоплення земель, розвивалися абразія берегів та зсуви.

Води водосховищ так сильно розмивають береги, що вони щорічно відступають на десятки метрів. Щоб цьому запобігти здійснюють укріплення берегів водосховищ бетонними плитами. Поширеним негативним явищем влітку є «цвітіння» води - сильне розмноження дрібних водоростей, які при цьому поглинають з води велику кількість кисню. Це в свою чергу призводить до масової загибелі риби. Для запобігання цього розводять білого амура і товстолобика - риб, які живляться фітопланктоном, очеретом і осокою.

Фізкультхвилинка.

Хто вже, хто вже так втомився,

Що ліворуч нахилився.

Ви втомились?

Діти: ТАК!

Час настав

Всім нам відпочити

І музичну фізхвилинку

В гості запросити.

Розповідь про ставки.

Ставки, яких налічується майже 29 тис., являють собою перегороджені греблями частини невеликих річок або заповнені водою балки, це штучні водойми з об’ємом води до 1 млн м3 кожний.

Ставки в Україні значно поширені Побудовані переважно на малих річках, балках і ярах та, на відміну від великих водосховищ, займають тільки прируслові ділянки й частину заплави та дно ярів і балок. Ставки прикрашають населені пункти і використовуються для зрошення, водопостачання, риборозведення, відпочинку людей. Найбільше ставків у Вінницькій, Хмельницькій, Черкаській, Полтавській областях.

Розповідь про канали.

Щоб забезпечити перерозподіл води по території задля потреб господарства створюють штучні річки - канали. Канал (водовід) від латинського (саnаlis - труба, жолоб) - гідротехнічна споруда у вигляді відкритого штучного русла з безпомірним рухом води. Канали бувають: зрошувальні, осушувальні, судноплавні.

Ними постачають воду для найбільших промислових районів і міст, зрошують і осушують землі.

Найдовший в Україні Північнокримський канал. Він є найбільшим і за об’ємом води, що транспортується. Канал простягнувся від Каховського водосховища через Перекопський перешийок до м. Керчі. Північнокримський канал працює сезонно: його заповнення починається в березні, а в листопаді подача води припиняється. Від нього у різні боки відходять зрошувальні канали, які творять цілі системи.

Рекорди України:

Найбільшим за площею водосховищем в Україні є Кременчуцьке площею 2 252 км2, найглибшим - Дніпровське глибиною 54 м.

Найглибшим в Україні є озеро Світязь, середня глибина якого становить 7 м, а максимальна - 58,4 м. Вода в ньому така чиста і прозора, що й на глибині 8 м видно дно.

Найбільшим за площею прісним озером в Україні є Ялпуг (149 км2), найбільшим прісноводним лиманом - Дністровський (360 км2).

Найдовший канал в Україні - Північнокримський (400 км). Його штучне русло має ширину 115 м і глибину 6 м.

VI. Узагальнення й систематизація знань.

Дітям пропонується поєднати правий і лівий стовпчики слів, давши правильні відповіді:

Штучні водойми

утворились самостійно без втручання людини;

Природні водойми

створили люди;

Штучні водойми

канали, ставки, водосховища;

Природні водойми

річки, джерела, моря;

Озеро

гідротехнічна споруда у вигляді штучного русла;

Водосховище

невеликі за площею водосховища;

Канал

водойма, створені для накопичення та регулювання води;

Ставок

природне заглиблення на суходолі.

Правила збереження чистоти водойм.

- Вода - цінний дар природи. Без води не було б життя на Землі. Тому до всіх без винятку водойм необхідно ставитися дбайливо, по господарські їх використовувати та охороняти.

- Що ж нам потрібно, щоб зберегти чистоту водойм?

Вправа «Мікрофон» (Діти висловлюють свої думки).

(Не засмічувати водойми, не кидати сміття та різний непотріб.)

(Стежити за чистотою берегів річок, морів, озер.)

(Розчищати джерела.)

(Знизити скидання небезпечних речовин у водойми.)

(Садити на берегах водойм дерева, які будуть укріплювати береги.) (Будувати очисні споруди.)

(Виконувати закони про збереження природи.)

VIII. Підсумок уроку.

Слово вчителя.

- Ось ви і ознайомилися з водоймами своєї країни. Та важливо не тільки знати, але й любити ту річку, яка протікає біля вашого міста чи села, те озеро, в яке, милуючись, заглядають білокорі берізки, стрункі смереки та плакучі верби. Адже на території України нараховується близько 73 000 водойм. І кожна з них потребує уваги з боку кожної людини. Бо це - багатство нашої Землі, всю мальовничу красу й принадність якої треба збагатити й зберегти і для себе, і для багатьох майбутніх поколінь.

Кросворд «Водойми України»

- А щоб перевірити, як ми засвоїли матеріал з теми «Водойми України» - розв’яжемо кросворд.

Робота в групах.

Перша група виконує завдання 1-7. Друга група - завдання 8-14.

1. Місце, де починається річка.

2. Водойма, яка виникає в природних заглибинах на поверхні Землі.

3. Місце, де на поверхню Землі витікає підземна вода.

4. Ділянка надмірно зволоженої земної поверхні.

5. Колір, яким на карті позначають водойми.

6. Частина океану, яка врізається в сушу.

7. На своєму шляху річка приймає воду інших річок - своїх.

8. Заглиблення, по якому тече річка.

9. Протока, яка з’єднує Чорне і Азовське море.

10. Вона бере початок з джерела, озера, болота, льодовика в горах і тече по природних заглибленнях.

11. Найменше і наймілкіше море, що омиває береги України.

12. Щоб визначити правий і лівий берег річки, потрібно стати у напрямі

13. Море, яке омиває Україну на півдні.

14. Місце, де річка впадає у іншу водойму.

Перевірка кросворду «Водойми України»

ХІ. Домашнє завдання.

Опрацювати текст «Водойми України». Закінчити виконувати завдання в зошиті.






Personalised Essay Writing Service for You

Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити