Розробки конспектів уроків з навчального предмета «Природознавство» для 4 класу 2016 рік

Конспекти уроків

Розділ І. Всесвіт і Сонячна система

Урок 2. Уявлення давніх людей про Землю і Всесвіт

Паламарчук Наталя Сергіївна

Мета: формувати природознавчу компетентність: розглянути уявлення давніх людей про Землю і Всесвіт;

формувати ключові компетентності: уміння вчитися (формувати уміння порівнювати і робити висновки, працювати з додатковою інформацією), комунікативну (формувати вміння висловлювати свої думки), соціокультурну (виховувати пізнавальний інтерес), здоров’язбережувальну (піклуватися про своє здоров’я)

Очікувані результати

Учень (учениця)

знає уявлення давніх людей про Землю і Всесвіт;

розуміє нероздільну єдність людини та Всесвіту;

застосовує знання для розв’язання навчальних і життєвих ситуацій.

Обладнання: Природознавство: підруч. для 4-го кл. загальноосвіт. навч. закл. / Т.Г. Гільберг, Т.В. Сак. - К.: Генеза, 2014. - 176 с.; Природознавство. 4 кл.; Робочий зошит/ Т.Г. Гільберг, Т.В. Сак.: Вид-во «Генеза», 2014

Хід уроку

І. Організаційний момент

Доброго ранку! Доброго дня!

Хай плещуть долоньки!

Хай тупають ніжки!

Працюють голівки!

Доброго ранку! Доброго дня!

Бажаєм собі ми здоров’я й добра!

Прийом «Подаруй усмішку»

— Діти, давайте подаруємо свої посмішки один одному і міцно потиснемо

руки так, щоб відчути підтримку, яку хотіли ви передати своїм друзям.

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми і завдань уроку

Вправа «Синоптик»

— Розпочинаючи день, кожна людина хоче дізнатися, якою буде погода. Люди якої професії повідомляють нам погоду?

— Ось і ми послухаємо прогноз нашого синоптика на сьогоднішній день.

Учень-синоптик:

— Доброго дня! Вас вітає синоптична служба 4-го класу. Я розповім вам про погоду за нашим віконечком. Отже,

✵ Сонечко сьогодні нас (не) радує своїми промінчиками, тож, стан неба позначимо ...

✵ Протягом дня опадів не спостерігається (опади будуть у вигляді ...)

✵ І нарешті температура повітря сьогодні сягатиме ...

✵ Бажаю, щоб на сьогоднішньому уроці було тільки сонячно, затишно і тепло.

Усне опитування

— Що таке природа?

— Якою буває природа?

— Як відбуваються взаємозв’язки у природі?

— Що може статися з природою, якщо люди не будуть дбайливодо неї ставитися?

Презентація рекламних плакатів «Бережіть природу!»

Відгадування загадок

Мене б’ють, колотять, ріжуть —

я все терплю, усім добром плачу. (Земля)

Ані початку, ані кінця,

Ані потилиці, ані лиця. (Земля)

Знають усі — і старий, і маля,

Кулею є величезною я! (Земля.)

Робота над міфом про створення Землі.

Колись давним-давно світ ховався у пітьмі. З волі Всевишнього з’явилося Золоте Яйце. У ньому був бог Рід. Саме він дав початок усьому, що з’явилося потім на Землі. Рід народив Любов — Ладу-матінку. Разом вийшли вони із Золотого Яйця і створили стільки зоряних світів, що їх дотепер ніхто порахувати не може. У числі цих світів був і наш земний світ. Сонце, що світить над нами, вийшло з обличчя Ріда, темні ночі — склалися з дум Ріда. Місяць, що не дає Землі вночі занурутися в морок, вийшов із грудей Ріда. Зірки розсипалися на нічному небі з очей Ріда. Ранкові й вечірні зорі з’явилися з брів Ріда. Швидкий вітер — це дихання Ріда. Природа — це все, що створив Рід. Цей бог відокремив Правду від Кривди. Рід відокремив світ видимий — Яв, від світу невидимого, духовного — від Нав. Коли Рід на своїй вогненній колісниці перетинав небо, виника- ла Блискавка, загримів Грім. Богові сонця Ра Рід подарував золотий човник, на якому Сонце випливає на небо. Щоночі Місяць виходить на ньому в нічне небо. З вуст Ріда вийшов птах. Мати Сова — Дух Божий. Потім з’явився Сварог — Небесний Батько. Саме Небесному Батькові Рід передав завершення створення світу. Сварог став хазяїном земного Світу, владикою Божого Царства. Щоб небо ніколи не впало на землю, Сварог підпер його дванадцятьма стовпами. Для молитов і прославляння Всевишній Рід створив бога Браму. Брама подарував людям священні книги. Потім Рід створив Великий Океан. Коли Великий Океан спінився, з нього вийшла Світова Качечка. Вона народила безліч богів: гарних і поганих. Потім Рід створив камінь Алатир. Цим чарівним каменем він став збивати молоко корови й кози. Коли з молока вийшло масло, з’явилася Мати Сира Земля, на якій і живуть усі люди.

— Якою буде тема нашого уроку?

— Навіщо людині вивчати планету Земля? Де можуть знадобитися ці знання?

Побудова асоціативного куща «Планета Земля» (учитель прикріплює до дошки малюнок планети Земля й пропонує учням назвати асоціації, які виникають з цим малюнком).

Гра «Я пам’ятаю» (учитель пропонує учням пояснити ті слова, які вони назвали. Звертає увагу, що кожну відповідь вони мають починати словами «Я пам’ятаю, що ...»).

Бесіда

— Яку форму має наша планета Земля?

— Що ви знаєте про форму Сонця?

— Як наша планета рухається у космічному просторі?

— Що ви знаєте про Всесвіт?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя з елементами бесіди

Звідки походить Земля, інші планети, Сонце, зірки? Цим питанням давно цікавиться людство. Проте з певністю відповісти на нього не можна. Є різні погляди та думки щодо цього. Можливо, на це питання люди знайдуть відповідь тоді, коли хтось відвідає інші планети, вивчить їх будову.

Народи Давнього Сходу залишили по собі письмові джерела, у яких погляди на Землю ґрунтувалися на міфах та легендах. Наприклад, у Давньому Єгипті ще задовго до початку нашої ери Землю вважали богинею. Над нею живе богиня неба, яка тримає на собі небозвід, по якому плаває корабель бога Сонця, який вказує шлях небесному світилузі сходу на захід.

Жителі Давнього Вавилону уявляли Землю у формі гори, на західному схилі якої вони живуть. Гора оточена морем, на яке, як на перевернуту чашу, спирається тверде небо, де, як і на Землі, є суша, вода і повітря. По небу рухаються Сонце, Місяць і п’ять планет. Під Землею знаходиться безодня, у яку вночі опускається Сонце, проходить через неї, щоб вранці на сході знову почати свій шлях по небу.

У давньоєврейській державі, яка знаходилася на рівнинах Палестини, Землю вважали плоскою. Над нею живуть вітри, які відділяють планету від небесних вод: дощу, снігу та граду. Під землею знаходяться води, які живлять моря та річки.

У Давній Індії на початку нашої ери уявляли Землю у вигляді випуклого диску, який лежить на спинах чотирьох слонів, які стоять на спині величезної черепахи, а та, в свою чергу, на змії, яка згорнувшись кільцем, замикає навколоземний простір. Дещо подібні погляди мали індіанці Америки. Лише замість слонів, вони уявляли плоску Землю на спині у китів, які плавають у безмежному океані.

Фізкультхвилинка

Всі піднесли руки — раз!

На носках стоїть весь клас,

Два присіли, руки вниз,

На сусіда подивись.

Раз! — і вгору,

Два! — і вниз,

На сусіда подивись.

Будем дружно ми вставати,

Щоб ногам роботу дати.

Раз — присіли, два — піднялись.

Хай мужніє ваше тіло.

Хто старався присідати,

Може вже відпочивати.

Продовження розповіді вчителя:

— Уявлення про Землю як нерухоме плоске або опукле тіло знайшли відображення в працях багатьох давньогрецьких філософів. Уперше ідею про кулястість Землі висловив знаменитий математик і філософ Піфагор. Пізніше його здогади підтвердив великий учений-енциклопедист Аристотель. На думку Аристотеля, у центрі Всесвіту знаходиться Земля, навколо якої обертаються Сонце, Місяць і планети. Проте його погляди розділяли не всі давньогрецькі вчені. Так, Аристарх Самоський вважав, що Земля і всі планети рухаються навколо Сонця, але цю теорію не підтримали ні його сучасники, ні вчені багатьох наступних поколінь.

Своєрідним підсумком тогочасної науки про Всесвіт стало вчення давньогрецького ученого Клавдія Птоломея. На основі спостережень своїх попередників, а також власних спостережень він побудував теорію руху Сонця, Місяця і планет. Згідно з цією теорією, всі світила рухаються навколо Землі, яка є центром світобудови і має кулясту форму. Праця Птоломея, в якій він виклав свої погляди, впродовж 1500 років слугувала основним підручником з астрономії для всього наукового світу.

Наукові уявлення про Землю і Всесвіт з’явились разом із найпростішими астрономічними спостереженнями, далекими мандрівками та розвитком мореплавання. Першою людиною, яка здійснила мандрівку навколо Землі був Магеллан. Його подорож довела, що Земля - куля.

У наш час підтвердженням кулястості Землі є її вигляд з космосу. Першою людиною, яка на власні очі побачила земну кулю з космосу, став Юрій Гагарін.12 квітня 1961 року він облетів навколо Землі на космічному кораблі.

Довідкове бюро «Уявлення давніх українців про Землю і Всесвіт» (індивідуальні повідомлення учнів)

Учень 1: Стародавні українці уявляли Всесвіт в образі Світового Дерева — символу родючості й вічного життя. У наших пращурів його уособлювали дуб, явір, тополя. За допомогою Світового Дерева утворено три царства: низ (корені) — підземне царство, середина (стовбур) — земля й верх (гілки) — небо. Верхня частина символізувалася птахами (сокіл, орел, соловейко), середня — звірами, а нижня — рибами. Верхня частина Світового Дерева — життя й розвиток — напрям росту дерева, а нижня — згасання, смерть. Світове Дерево могло правити за втілення життя і смерті (зелене, квітуче дерево — і сухе, мертве).

Учень 2: Особливу шану стародавні слов’яни віддавали деревам і птахам, які вважалися основоположниками або покровителями якогось роду, племені. Перше місце у вшануванні посідав дуб, особливо старий,— символ міцності; ясень — символ Перуна; клен і липа — символи подружжя; береза — символ чистої матері-природи. Священними вважалися птахи й тварини. Зокрема зозуля — провісниця майбутнього; голуб — символ кохання; ластівка — доля людини; ворони — священні птахи; сова — символ смерті та пітьми.

Багатьом птахам приписувався дар пророцтва. Із тварин священними вважалися коні та воли, а з комах — бджола й сонечко.

VI. Закріплення вивченого матеріалу

Робота за підручником (с. 7-8)

— Як ви розумієте слово Всесвіт? Який його вік?

— Що ви дізналися про уявлення давніх людей про Землю і Всесвіт?

— Який учений першим припустив, що Земля не плоска, а має форму кулі?

— Яку модель будови Всесвіту запропонував видатний учений Арістотель?

Робота у зошиті с. 3 завдання № 1-4

V. Узагальнення та систематизація знань. Гра «З’єднай в пари»

Уявлення про Землю у Стародавньому Вавилоні

Уявлення про землю у Стародавній Індії

Всесвіт в уявленні давніх греків

Земля в уяві стародавніх єгиптян

VI. Підсумок уроку. Рефлексія.

— Як давні люди уявляли собі Землю і Всесвіт?

— Який внесок у розвиток уявлень про Землю і Всесвіт зробили давньогрецькі вчені?

— Хто з учених першим здогадався, що Земля — куля?

— Отже, давні люди уявляли Землю плоскою і нерухомою. Уперше ідею про кулястість Землі висловив давньогрецький математик і філософ Піфагор. Ученим-новатором, який значно випередив свій час, був Аристарх Самоський. Саме він першим здогадався, що Земля і всі планети рухаються навколо Сонця.

Вправа «Продовж речення»

«На уроці мені було цікаво... »

«Сьогодні я дізнався...»

«Своїм батькам я розповім... »

VII. Домашнє завдання

підр. с.7-8, завдання № 5 с. 4 у робочому зошиті.






Personalised Essay Writing Service for You

Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити