Розробки конспектів уроків з навчального предмета «Природознавство» для 4 класу 2016 рік

Конспекти уроків

Розділ IV. Природа України

Урок 55. Будова річки

Данилюк Олена Борисівна

Мета: розширити знання дітей про ріки, ознайомити з поняттям «річка» та її частинами; формувати вміння працювати з фізичною картою, контурною картою; розвивати інтерес до природознавства, пам’ять, увагу, спостережливість.

Обладнання: фізична карта України, контурні карти, карта півкуль, схема «Будова річки», іграшка-вужик та картинки вужа на магніті

Хід уроку

I. Організаційний момент.

Одна хороша хвилина зробить одну хорошу справу.

Десять хороших хвилин зроблять десять хороших справ.

Тож хвилини ми не гаємо -

для розуму хороші справи починаємо.

II. Фенологічні спостереження.

Пора року, місяць, день, температура повітря, хмарність, вітер, інші природні явища, зміни у живій та неживій природі.

III. Актуалізація опорних знань учнів.

Вправа «Мозковий штурм»

Послухайте вислів французького письменника, автора книги «Маленький принц», Антуана де Сент-Екзюпері і подумайте, про що він міг так сказати?

«...у тебе ні смаку, ні кольору, тебе неможливо описати, тобою втішаються, не відаючи, що ти таке. Не можна сказати, що ти необхідна для життя... Ти - саме життя... Ти - найбільше багатство у світі.»

Вправа «Асоціативний кущ»

Так, це вода, яка складає Світовий океан. Які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте «Світовий океан»?

(вчитель записує на дошці цей асоціативний кущ)

Що називають водоймами?

Гра «Дешифрувальники»

- Прочитайте назви водойм. Знайдіть серед них зайве слово.

*ор* о**р* *о*о*о о**а* р*ч** р***ин*

(море, озеро, болото, океан, річка, рівнина)

IV. Мотивація навчальної діяльності:

Загадка про річку.

Маленькою з’являюсь я,

Не кінь, а біжить.

Народжуючись з джерела.

Не ліс, а шумить.

А до моря добіжу

І величною стаю.

Слово вчителя.

- І ще одна загадка, відгадавши її, ви дізнаєтесь, що за гість буде у нас на уроці.

Він схожий дуже на гадюку,

Але його візьму я в руку.

Дві жовті плямки, як два ока,

Вже не лякають анітрохи.

Він жабок ловить у калюж.

Змію маленьку взнали? (Вуж)

- Вужик Жовтоплямик приповз до нас по допомогу: мама сказала, що він схожий на маленьку річечку. Вужику цікаво, чи є у річки голова, тулуб і хвіст. А може, у річок інша будова... Допоможемо Вужику Жовтоплямику розібратись в цьому питанні?

V. Оголошення теми і мети уроку.

- На уроці ми більше дізнаємось про річку та її частини, продовжимо роботу з фізичною та контурними картами.

VI. Робота над новим матеріалом.

Розповідь учителя з використанням схеми будові річки. (Протягом розповіді Вужик пересувається схемою). Вчитель при потребі звертається до фізичної карти України та до карти півкуль.

Ріки - це природні водні потоки, що течуть у вироблених ними зниженнях земної поверхні. Якщо пливти за течією річки, то праворуч - правий берег, а ліворуч - лівий.

Витоком річки, тобто місцем, де вона починається, може бути джерело, що б’є з-під землі, або болото, озеро. У високих горах ріки, як правило, починаються з льодовиків, що тануть. Місце впадіння ріки в іншу ріку, озеро, море називають гирлом. Найдовшою рікою світу є Ніл в Африці. Кожна ріка тече у зниженні, що тягнеться від її витоку до гирла - річковій долині. Найнижча ділянка річкової долини, якою тече водний потік, називають річищем або руслом ріки.

Під час розливів, які відбуваються в результаті танення снігів чи сильних дощів, ріка виходить з берегів і затоплює нижню частину річкової долини - заплаву.

Ріки, що впадають в океан, море чи озеро, називають головними, а ті, що впадають в інші ріки - притоками. Головна ріка з усіма своїми притоками утворює річкову систему. Найбільшою у світі є річкова система Амазонки, що у Південній Америці. Найбільші річкові системи в Україні - Дніпровська, Дунайська, Дністерська, Південнобузька та Сіверодонецька.

Місцевість, з якої ріка зі своїми притоками збирає воду називають водозбірним басейном (сточищем) ріки.

Кожна ріка має свій басейн. Межу між басейнами сусідніх рік називають вододілом.

Робота з підручником.

Прочитайте текст підручника (ст. 113, автори Т.Г. Гільберг, Т.В. Сак) і розкажіть Вужику, яку ще інформацію про річки із статті ви дізнались.

Фізхвилинка

Робота з фізичною картою України. (Робота в парі)

- Знайдіть на карті витік річки Дністер. (У Карпатах)

- Знайдіть притоки Дністра.

- Знайдіть на карті поблизу Києва річку Десну. Це притока чи головна ріка?

- Які ще притоки Дніпра ви побачили?

- Знайдіть гирло Дніпра.

- Покажіть гирло Дністра.

- Які ще великі річки впадають у Чорне море?

Робота з контурною картою. (Робота в групах)

1 група. Позначити на контурній карті головні ріки та їхні притоки західної України.

2 група. Позначити на контурній карті головні ріки та їхні притоки східної України.

3 група. Позначити на контурній карті головні ріки та їхні притоки північної України.

4 група. Позначити на контурній карті головні ріки та їхні притоки південної України. (Кружечком показати гирло ріки)

VII. Осмислення, узагальнення та систематизація знань.

Гра «Де початок, де кінець?» Четверо учнів виходять до дошки, отримують картку з певним словом («витік», «русло», «притока», «гирло»). Учні мають установити послідовність і за командою швидко вишикуватися в правильному порядку.

Гра «Склади пазл» (Робота в групах). Групам необхідно швидко скласти пазли, щоб отримати повну річкову систему.

Питання на розвиток уваги та логічного мислення.

- Як визначити, де правий, а де лівий береги ріки?

- На якому березі Дніпра розташоване наше місто?

- Цей берег вищий чи нижчий від протилежного?

- Який висновок можна з цього зробити? (Правий берег ріки завжди вищий за лівий берег.)

VIII. Підсумок уроку. Рефлексія.

Вправа «Мікрофон»

- Розкажіть стисло Вужику Жовтоплямику, що нового про річки ви дізнались на уроці.

- Покажіть свій настрій.

IX. Домашнє завдання.

Переказувати § 36 (річки, їх будова), вміти показувати частини річок на фізичній карті.






Personalised Essay Writing Service for You

Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити