Розробки конспектів уроків з навчального предмета «Природознавство» для 4 класу 2016 рік

Конспекти уроків

Розділ IV. Природа України

Урок 58. Азовське море

Щедра Людмила Григорівна

Мета: розширити знання учнів про Азовське море; формувати знання учнів про рослинний і тваринний світ Азовського моря; виховувати бережне ставлення до природи та охорони його багатств.

Хід уроку

І. Організація класу

Діти! У нас сьогодні ніби свято.

Гостей зібралося багато.

Ану ж на них ви подивіться.

І весело їм усміхніться.

Треба всім нам привітатись:

- Добрий день!

Дружно, весело сказати

- Добрий день!

Вліво - вправо повернемось.

Туди - сюди усміхнемось.

- Добрий, добрий, добрий день!!!

Сядьте, дітки, всі рівненько,

Усміхніться всі гарненько,

Настрій на урок взяли,

Працювати почали.

Хвилинка спостереження

- Діти, яка зараз пора року?

- Назвати весняні місяці.

- Надаємо слово нашому синоптику .

Сьогодні п’ятниця, ....квітня. Небо ясне, температура повітря_________________________________________ градусів вище нуля за Цельсієм, напрям вітру ________. Астрологи радять в цей день старанно працювати. А зірки кажуть, що учні 4-го класу можуть сьогодні отримати гарні оцінки.

- Відкрийте зошити, відмітимо сьогоднішню погоду.

- Діти, які зміни відбулися за вашими власними спостереженнями?

- А чи помітили ви зміни в заняттях людей?

- Слід відмітити, що сьогодні чудовий весняний день, теплом посміхається сонечко, у всіх гарний настрій і ми готові до роботи.

Перевірка домашнього завдання

- Покажіть на карті Чорне море і охарактеризуйте його.

- Які ріки впадають в Чорне море?

- Які рослини ростуть в морі?

- Які риби мешкають у водах Чорного моря?

- Хто знайшов відповідь на питання: «Чому це море має таку назву?»

ІІ. Вивчення нового матеріалу

- Сьогодні у нас урок незвичайний, ми будемо подорожувати.

- Діти, на якому виді транспорту може здійснитися подорож? (автомобіль, літак, потяг, човен, корабель). І саме сьогодні ми здійснимо подорож на кораблику.

- І наш корабель вирушає по водоймі, а якій ви мені допоможете відгадати

Навкруги вода,

А з питвом біда. (Море)

- Немає на Землі людини, яка б не хотіла побувати на березі моря чи навіть вирушити в далеку морську навколосвітню подорож. Але не всі країни мають вихід до моря. Натомість наша Батьківщина - Україна - справжня морська держава. її береги омиваються двома морями: Чорним та Азовським.

- З Чорним морем ми познайомились на минулому уроці, то подумайте, яка тема сьогоднішнього уроку.

- Так, ми сьогодні познайомимось з Азовським морем.

Розповідь вчителя з елементами бесіди та роботою з картою.

Характерні ознаки Азовського моря.

Азовське, так само як і Чорне море, належить до середземноморського басейну Атлантичного океану. Через Керченську протоку (її довжина близько 41 км при ширині від 4 до 45 км) воно сполучається з Чорним морем. Особливістю Азовського моря є його відокремленість від Світового океану. Воно - найбільше внутрішнє серед всіх морів, які є на землі. Це - найвіддаленіший закапелок океану. Розташоване Азовське море на півдні України (Херсонська, Запорізька, Донецька області) та Росії. Його площа в 10 разів менша за площу Чорного моря і становить 39 тис. кв. км. А об’єм майже в 2000 разів менший за об’єм Чорного моря й дорівнює близько 300 куб. км. Найбільша його довжина 343 км, найбільша ширина 231 км. Найбільша глибина Азовського моря лише близько 14 м. З космосу море нагадує блюдце. Серед усіх морів на Землі меншим за Азовське є лише Мармурове (воно у 3 рази менше за Азовське). Азовське узбережжя - це лагідне море, чудові золоті піщані пляжі, сонячні безхмарні дні, тривалий купальний сезон, який розпочинається у квітні, а завершується у вересні, комфортна температура морської води, лікувальні грязі. Що ще краще може подарувати людям природа для оздоровлення та літнього відпочинку?

А ось про рослинний і тваринний світ Азовського моря нам розкажуть наші науковці.

Виступ учнів

Берегами рік і водойм, на косах Азовського моря багато водоплавної птахи - гусаків, качок, степових куликов, чибисов, краснозобих казарок, лебедей-шипунов, кроншнепів, чайок - черноголовок, чайок - реготух, крячек. У степових водоймах живуть болотна черепаха, озерна жаба, ставкова жаба, деякі молюски - котушка, прудовик, лужанка, раки і майже 30 видів риб. Тваринний світ Азовського моря налічує близько 80 видів риб. Найбільше значення мають лящ, судак, білуга, оселедець, тараня, хамса, велика камбала, бичок.

Морська малосольоність сприяє розміщенню в прибережних опріснених зонах основної флори Азовського моря і планктонних рослин. До них відносяться синьо-зелені водорості. Море багате мінеральними речовинами, які потрапляють в нього з інших річок. Це і обумовлює масовий розвиток флори Азовського моря великими темпами.

У своїй масі водорості розвиваються в основному навесні в березні і квітні і осінню в жовтні і листопаді. Влітку флора Азовського моря представлена в основному перидиневими водоростями, які на відміну від діатомових водоростей, не дають таку велику біомасу. Розвиток отримують в основному ексувіелла, пророцентрум і гленодиніум. Часом прісноводі зони моря цвітуть, завдяки розмноженню синьо-зелених водоростей, які типові для Таганрозької затоки Азовського моря. До них відносяться такі водорості, як нодулярія і афанісоменон, мікроцистис і анабена.

Розвиток водоростей і бактерій забезпечує відмінну продукцію зоопланктону, що складається з прісноводих, солонуватоводних і інших морських видів.

Не дуже багата донна флора Азовського моря і тому, можна побачити лише незначну кількість видів бурих, червоних або зелених водоростей. Зате квіткові рослини рясно розростаються по морському дну. Це в основному 2 види морської трави - приморський рдесник і занікеллія. Така трава може утворювати цілі підводні луги.

Фізкультхвилина «На морі»

Хвилі бавляться та б’ються,

Роблять хвильові рухи руками

Наче неслухи-хлоп’ята.

I стрибають, і сміються:

перед собою, зліва направо навпаки

Вітер їм лоскоче п’яти.

Стрибають

Вгору, вниз і знову вгору

Руки вниз — вгору, очима

Підганяє дужий вітер.

слідкують за рухами

Розгойдав він ціле море —

Розводять руки в сторони,

Як же хвилям не радіти!

Ось до берега приплили.

Потомились? Є ще сили?

Зараз слід поміркувати,

Що дізнались - розказати.

усміхаються.

III. Закріплення вивченого матеріалу

Робота з підручником с. 124-127

Робота в зошиті. Відповіді на запитання с. 124

Робота з картою

Вправа «Юні географи». Вчитель називає море. Учні відшукують його спочатку на маленьких картах на партах, а потім на великій карті на дошці.

IV. Підсумок

- Діти, чи сподобався вам урок? Чим?

- Що нового дізналися?

V. Домашнє завдання.

Вивчити тему «Азовське море».






Personalised Essay Writing Service for You

Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити