Розробки конспектів уроків з навчального предмета «Природознавство» для 4 класу 2016 рік

Конспекти уроків

Розділ IV. Природа України

Урок 59. Використання і охорона природних багатств водойм. Практична робота № 4 «Позначення на контурній карті основних водойм України»

Бєлова Тетяна Валеріївна

Мета: ознайомити учнів зі значенням та використанням водойм України; розвивати спостережливість, уяву, пізнавальний інтерес, вміння спостерігати, робити висновки, узагальнювати; виховувати елементи наукового світогляду, дбайливе ставлення до водойм, необхідність їх оберігати.

Обладнання: контурна і фізична карти України, ілюстрації.

Хід уроку

І. Організаційна частина.

Організація класу.

Привітання

Дзвоник всім нам дав наказ:

До роботи швидше в клас!

Стали, діти, всі рівненько,

Посміхнулися гарненько,

Настрій на урок взяли

Й працювати почали.

Підсумки фенологічних спостережень.

- Розпочинаючи день, кожна людина хоче дізнатися, якою буде погода. Люди якої професії повідомляють нам погоду?

Надаємо слово працівнику гідрометеоцентру.

1-й синоптик:

- Вітаю усіх, кого цікавить, якою буде погода.

Сьогодні ... ( день, число).

Надворі сьогодні ... (холодно, тепло)

Температура повітря ...

Опадів немає / опади є ... (дощ, сніг, роса тощо)

На небі ... (ясно, похмуро, хмарно)

Вітер ... (сильний, слабкий, тихо)

- Та у нашому класі переважатимуть хороший настрій і присутність усмішок.

З вами була синоптик..

2-й синоптик:

- А зараз кілька хвилин для допитливих. Тварини теж можуть передбачати погоду.

Давно відомо, що птахи, риби, комахи дуже чутливо й безпомилково реагують на зміну погоди. Низький політ ластівок віщує грозу, по скупченню медуз біля берега рибалки дізнаються, що можна вирушати на промисел, море буде спокійним.

Тварини набагато чутливіші до погодних змін, ніж людина або навіть самі точні прилади синоптиків. Перед дощем бджоли завжди ховаються у вулики, а метелики і мухи шукають укриття в будь-яких щілинах. Вони реагують на зміну освітленості.

Дуже точний «живий барометр» - жаби. Їм необхідно завжди зволожувати свою шкіру, тому вони вибираються з водойм на сушу, лише коли збільшується вологість повітря.

За іншими мешканцями водойм теж можна прогнозувати погоду: риби перед дощем опускаються на дно, а перед грозою тривожно метушаться і навіть вистрибують з води. У всьому винен недолік кисню: під час затишшя перед грозою водні шари гірше перемішуються.

Неймовірні створіння - коти. Кіт - синоптик від природи, бо за його особливостями поведінки можна передбачити погоду. Кіт-хропун віщує дощ. Коли кішка вмивається, слід очікувати прояснень, сонячну погоду.

Спостерігайте за нашими молодшими друзями і ви будете приємно здивовані.

- Бажаю, щоб на сьогоднішньому уроці було тільки сонячно. (Синоптик дарує учням малюнок веселого сонечка.) З вами був синоптик....

II. Перевірка домашнього завдання.

- Фронтальне опитування. А тепер перевіримо, як ви підготували домашнє завдання. Яку тему ми з вами вивчали на попередньому уроці? (Водойми України). Зараз я вам прочитаю опис різних водойм, а ви повинні відгадати, про яку водойму іде мова.

Картка № 1. Підземні води рухаються, і там, де глина підходить до поверхні землі, вода витікає на поверхню. Те місце називають. (Джерелом). Джерела утворюються на дні ярів, балок, схилах горбів, крутих берегів річок.

Картка № 2. Ця водойма тече як на рівнинах, так і в горах. Кожна має витік. Витоком може бути невеличкий струмок, озеро, болото, льодовик у горах. Є два береги — правий і лівий. Якщо стати за напрямом течії, то праворуч буде правий берег, а ліворуч — лівий. Більшість цих водойм мають притоки. Чим більшою є водойма, тим більшим у неї є приток. (Річка)

Картка № 3. Це природні западини на поверхні землі, що заповнені водою. Відрізняються розмірами, глибиною, солоністю води, віком. (Озеро)

Картка № 4. Це дуже зволожена ділянка суші, на якій ростуть вологолюбні рослини і там утворюється торф. Трапляються у лісах, де на поверхню виходить джерело, а вода не має куди стікати. Є переважно невеликими за площею і становлять 2 % території України. (Болота)

Картка № 5. Це частина океану, що заходить у сушу. Завжди з’єднана з океаном. Вода у цій водоймі є гірко-солоною. (Море)

- З якими водоймами ми познайомилися на минулому уроці?

- Які водойми називають штучними, природними?

- Які водойми є на території України?

- Які водойми можна зустріти у нашій області?

Індивідуальне опитування.

- От ми з вами згадали, про що говорили на попередніх уроках. А зараз ви дасте відповіді на питання і за це отримаєте оцінки.

Тест. Водойми України.

1. Назви водойми суші:

а) моря, річки, гори, озера, болота, підземні води;

б) канали, озера, болота, моря, джерела, річки;

в) ставок, водосховище, моря, річки, яри, підземні води.

2. Найбільша річка України:

а) Дніпро;

б) Дністер;

в) Південний Буг.

3. Початок річки називається...

а) притока;

б) витік;

в) русло.

4. Річки , які впадають у дану, це...

а) притоки;

б) витік;

в) русло.

5. Заглиблення, по якому тече річка, це...

а) гирло;

б) притока;

в) русло.

6. Місце, де річка впадає у іншу водойму, це...

а) гирло;

б) притока;

в) витік.

7. Озеро — це...

а) частина океану, яка врізається в сушу;

б) водойма, яка виникає у природних заглибинах на поверхні землі;

в) ділянка надмірно зволоженої земної поверхні.

8. Море — це...

а) ділянка надмірно зволоженої земної поверхні;

б) водойма, яка виникає у природних заглибинах на поверхні землі;

в) частина океану, яка врізається в сушу.

9. Болото — це...

а) водойма, яка виникає у природних заглибинах на поверхні землі;

б) частина океану, яка врізається в сушу;

в) ділянка надмірно зволоженої земної поверхні.

10. Написати назви річок України.

11. Написати назви озер України.

12. Написати назви морів України.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу. Оголошення теми і мети уроку.

- Відомий американський політик Бенджамін Франклін сказав:

«Ми пізнаємо цінність води лише тоді, коли джерело пересихає».

- Як ви розумієте ці слова?

- Ці слова будуть епіграфом нашого уроку. На сьогоднішньому уроці ми будемо продовжувати знайомитися з водоймами України, їх охороною та використанням.

Розповіді заздалегідь підготовлених учнів про використання водойм України.

1 учень: Без води життя на Землі неможливе: в’яне квітка, страждає звір, замовкає пташка. Все живе на Землі потребує води. Кожна її крапля є дорогоцінним скарбом природи. Вода напуває землю, яка годує людину. Люди завжди розуміли значення води для себе і впродовж багатьох віків оспівували її як основу буття. Обожнювали все: море, озеро, річку, криницю, джерело.

2 учень: Деколи на поверхню землі виходить вода, в якій розчинені солі і гази. Таку воду називають мінеральною, і вона має лікувальні властивості. Джерела в природі нашого краю зустрічаються часто, мінеральні — рідше.

В Україні здавна шанували джерела. Чистота та бездоганні смакові якості джерельної води сприяли тому, що народ надавав їм символічного значення — вода вважалася живою, тобто особливо цілющою. За народними повір’ями, жива вода давала силу, зцілювала рани і повертала до життя.

3 учень: Ріки України — це її багатство. Віддавна люди селилися поблизу річок. Брали з них воду, ловили рибу, сплавляли ліс. З давніх-давен вони використовуються як судноплавні шляхи для перевезення вантажів і пасажирів. На ріках побудовані гідроелектростанції. Електроенергія, яку виробляють на гідроелектростанціях, є дешевою й екологічно чистою. В південних, центральних і східних областях воду річок використовують для зрошування земель. У річках водяться звірі, риби, водоплавні птахи. Біля річок завжди свіже повітря. Тому тут добре відпочивати.

4 учень: Азовське та Чорне море - це одна із найбагатших, найпродуктивніших водойм світу. У морі водиться багато видів риб. Люди отримують рибу, морську капусту, водорості, з яких добувають йод, бром, солі калію. Із дна морів та океанів добувають нафту, газ, олово, залізні та мідні руди. Вода океанів та морів є транспортним шляхом.

5 учень: У морях, озерах та річках України водиться багато різноманітної риби, серед якої такі цінні промислові види, як осетер, оселедець, кілька, бичок, лящ, судак. У ставках та водосховищах розводять коропа, товстолобика, білого амура.

6 учень: Минав час, наші попередники пізнали закони природи, навчились створювати машини і нові технології. Вирубуючи ліси, осушуючи болота, будуючи заводи і фабрики, автомобілі та літаки, вносячи у ґрунт мінеральні добрива та отрутохімікати, ми майже не замислюємося, як же це позначиться на природі і нашому здоров’ї, адже води стають отруйними, що призводить до загибелі водних організмів, таку воду не можна пити і готувати на ній їжу. В забрудненій воді з’являються різноманітні бактерії, які швидко розмножуються (вода стає чорною і смердючою). І тоді в багатьох річках не можна навіть купатися. Купаючись у забрудненій воді, можна захворіти. Ми не можемо дізнатися: чиста вода чи ні, тільки дивлячись на неї.

Деякі види мила і більшість миючих засобів містять у собі хімікати. А ці хімікати можуть бути отруйними. Вони змішуються з водою у раковинах, пральних машинах і туалетах. Звідти потрапляють у землю, а з землі - у воду.

7 учень: Наслідки забруднення водної оболонки нашої планети - жахливі! Водойми України потребують охорони від забруднення. Для запобігання забруднення водойм треба не засмічувати водні простори, насаджувати водоохоронні ліси, економно використовувати воду, будувати очисні споруди, у яких вода проходить через різноманітні фільтри. Вони затримують шкідливі речовини, а чиста вода повертається назад у водойми.

Фізкультхвилинка.

Раз, два — всі пірнають.

Три, чотири — виринають.

П’ять, шість — на воді

Кріпнуть сили молоді.

Сім, вісім — що є сили,

Всі до берега приплили.

Дев’ять, десять — обгорнулись,

Обсушились і за парти опустились.

ІV. Робота з підручником. Читання статті «Водойми України»

Відповіді на запитання за прочитаним:

- Яку роль відіграють водойми у житті людини?

- Що є причиною забруднення водойм?

- Як забруднення води в річках, озерах і морях впливає на рослинний та тваринний світ?

- Які водойми України потребують охорони?

V. Узагальнення та систематизація знань.

(Робота в групах)

Відгадати загадки.

Дати відповідь на запитання:

- Людина для водойм друг чи ворог?

- Що ми можемо зробити для збереження водойм?

I група:

Із-за гірки, з-під крутої,

Прокрадається норою,

Та й до моря утіка,

Через лози по ярах. (Джерело)

II група:

Серед села корито

Водою налито,

Біля нього вербичка пухнаста

І калина гілляста

І малеча і дорослі

Часто йдуть до нього в гості. (Озеро)

III група:

Всі обходять це місце:

Тут земля наче тісто,

Тут осока, купини, мохи...

Немає опори для ноги. (Болото)

IV група:

Трохи тремтить на вітерці

Стрічка на просторі,

Вузький кінчик в джерелі,

А широкий в море. (Річка)

V група:

Його не вичерпать нікому,

І не засипати піском,

На ньому не зробити стежку,

Щоб іти пішком.

Воно безкрає, синє,

А хвилі все біжуть,

І кораблі красиві,

По водній гладі йдуть. (Море)

Ігровий момент: «Що у брудній та чистій воді?»

Учні повинні розподілити предмети на дві групи. 1-а група: ті, що знаходяться у чистій водоймі. 2-а група: предмети, що забруднюють воду. (на дошці малюнки різних предметів, які учні прикріплюють до плакатів з чистою та брудною водою).

Малюнки предметів: биті пляшки, водяні змії, личинки комах, водорості, металеві бочки з хімікатами, доросла риба, іржаві бляшанки, папір, старі шини, мальки, різні рослини, камінці, пластмасовий посуд тощо).

Практична робота «Позначення на контурній карті водойм України».

Обладнання: контурна і фізична карти України.

Хід роботи:

Завдання 1. Скориставшись фізичною картою України, позначте на контурній карті України великі річки України (річки підписують писаними літерами за напрямком течії вздовж їхніх контурів).

Завдання 2. Скориставшись фізичною картою України, позначте на контурній карті України великі озера України (озера підписують писаними літерами поряд з їхніми контурами).

Завдання 3. Скориставшись фізичною картою України, позначте на контурній карті моря України (моря підписують друкованими літерами).

VІ. Підсумок уроку.

- Добігає кінця наш урок.

- Яку тему ми вивчали на уроці?

- Що вам найбільше запам’яталося на уроці?

- Дійсно, на сьогоднішньому уроці ми поповнили свої знання, дізналися багато цікавого про охорону та використання водойм України.

VІI. Домашнє завдання.

Опрацювати статтю у підручнику, дати відповіді на запитання. Підготувати повідомлення та презентувати його у класі: «Як люди використовують водойми у нашому рідному краї? У якому стані перебувають водойми? Які заходи здійснюються для охорони водойм у нашому рідному краї?»






Personalised Essay Writing Service for You

Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити