Розробки конспектів уроків з навчального предмета «Природознавство» для 4 класу 2016 рік

Конспекти уроків

Розділ IV. Природа України

Урок 60. Ґрунти України. Охорона ґрунтів

Бондаренко Юлія Вікторівна

Мета: формувати уявлення учнів про види ґрунтів, значення ґрунту в житті живої природи; вчити досліджувати причини забруднення ґрунту; виховувати дбайливе ставлення до природи.

Обладнання: кросворд; зразки ґрунтів; картки для групової та індивідуальної роботи.

Хід уроку

I. Організаційний момент

Уже дзвінок нам дав сигнал:

Працювати час настав.

Тож і ми часу не гаймо.

Роботу швидше починаймо.

II. Актуалізація опорних знань

Хвилинка спостереження за погодою

Гра «Так або Ні»

Вода не входить до складу будь-якого організму.

Вода — це життя, краса і здоров’я.

Вода — помічник людини.

Кількість води необмежена .

Вода не забруднюється.

Гра «Здогадайся хто я»

- Сформулюйте тему уроку.

Її називають годувальницею, тому що без неї не було б на столі хліба, ані овочів, ані фруктів. Він — один з її шарів. У ньому є живі істоти: мікроби, різні тварини. (Земля. Ґрунт. Тема уроку: «Ґрунт»).

III. Повідомлення теми і мети уроку

- Сьогодні на уроці Ви дізнаєтесь більше про ґрунти, їх види та значення в житті живої природи.

IV. Вивчення нового матеріалу

Розгадування кросворду

- Що таке ґрунт? (Ґрунт - це верхній родючий шар землі, на і тому ростуть або можуть рости рослини. Ґрунт служить домівкою для багатьох тварин.)

- Розгадавши кросворд, ми повторимо склад ґрунту. (Вчитель вивішує кросворд).

1. Це живі організми, під дією яких із залишків рослин утворюється перегній. (Мікроби)

2. Воно допомагає кореням рослин дихати. (Повітря)

3. Одна із складових частин ґрунту, що є хорошим розпушувачем, забезпечує доступ повітря до коренів рослин. (Пісок)

4. Він утворюється із залишків рослині тварин, підвищує родючість ґрунту. (Перегній)

5. Вона добре утримує воду. (Глина)

6. Речовина, необхідна для життя і розвитку рослин.

7. Ця поживна речовина утворюється з перегною під впливом мікроорганізмів. (Солі)

Практична робота. (На столах учнів — зразки ґрунтів.)

- Назвіть основну властивість ґрунту. (Родючість)

- Від чого залежить родючість? (Від кількості перегною)

- Подивіться на зразки ґрунтів. Що помітили? (Ґрунти різного кольору)

- Від чого залежить колір ґрунту? (Від кількості перегною. Чим більше перегною, тим родючіший ґрунт.) Від кількості перегною залежать типи ґрунтів.

- Який ґрунт найродючіший?

Чорноземні ґрунти — одне з багатств нашої країни. У них найбільша кількість перегною, вони найродючіші. Чорноземний ґрунт рихлий, темний, у ньому багато вологи і повітря. На чорноземних ґрунтах вирощують високі врожаї кращих сортів пшениці, соняшнику, цукрового буряка та інших цінних культур. Чорноземні ґрунти переважають у зоні степів. Під час Великої Вітчизняної війни німці вивозили український чорнозем до Німеччини, оскільки там ґрунт не такий родючий.

Існує безліч видів ґрунтів, але не всі із них придатні до землеробства. Піщані ґрунти добре пропускають воду, швидше прогріваються навесні і промерзають узимку. Вони майже не затримують вологи і корисних речовин і вважаються бідними. Глинисті ґрунти можуть сприяти застою води, довше прогріваються навесні і довше не промерзають з настанням холодів. Разом із тим глинисті ґрунти затримують добрива і корисні речовини, забезпечуючи високу родючість.

А що ми робимо, щоб ґрунт був родючішим? (Перекопуємо, розпушуємо, поливаємо, удобрюємо).

Правильно, все це робить ґрунт на вашому городі плодороднішим і підвищує врожай. За ґрунтом потрібно правильно доглядати.

Він потребує дбайливого ставлення. Якщо ґрунт виснажується, йому слід дати відпочити. Людина до кінця не може відновити ґрунт ані добривами, ані оброблянням. Ґрунт може відновити сама природа причому дуже повільно: за 250-300 років — 1 см, 20 см — за 5-6 тис. років.

Зате зруйнувати ґрунт можна швидко впродовж 1року.

Що руйнує ґрунт? (Відповіді дітей.) Вода, вітер, вирубування лісів, будівництво доріг, будинків, надмірне використання отрутохімікатів і добрив. Якщо вносити отрутохімікати більше норми, вони накопичуються в ґрунті, забруднюють його. У результаті цього гинуть черв’яки, личинки комах, мікроби, без яких ґрунт утрачає родючість.

- Як запобігти руйнуванню ґрунтів? (Відповіді дітей)

- Висаджувати лісові смуги, правильно відкривати ґрунт на схилах, проводити снігозатримання, помірно використовувати добрива й отрутохімікати тощо.

- Люди повинні оберігати повітря і водойми від забруднення, рослини і тварин — від знищення. А чи є небезпека для ґрунту? Чи потрібно його оберігати? (Відповіді дітей).

- Чи може одна людина розв’язати екологічні проблеми ґрунту? (Ні, потрібно потрудитися всім людям)

- Охорона ґрунту — це завдання всього людства. Проблема забруднення ґрунту стосується всіх людей Землі.

Фізкультхвилинка

Працювати перестали

І тепер всі дружно встали.

Будемо відпочивати,

Нумо, вправу починати!

Руки вгору, руки вниз

І легесенько пригнись.

Покрутились, повертілись,

На хвилинку зупинились.

Пострибали, пострибали,

Раз — присіли, другий — встали.

Всі за парти посідали.

V. Узагальнення і систематизація знань

Цікаво знати!

- Відтоді, як людина зайнялася землеробством, їй доводилося обробляти ґрунт, щоб створити сприятливі умови для рослин, які висівають.

Першими розпушувачами, що збільшували врожай, були, на думку археологів, примітивні мотики — палиці з прилаштованими до них гострими каменями або кістками. За 4 тисячі років до нашої ери для розпушування ґрунту почали використовувати тварин. Знаряддя, до яких вдавалися досі, не перекидали ґрунтовий шар. Тому наступним знаряддям стала соха.

Трохи пізніше з’явилися перші плуги. їх характерною ознакою була можливість перекидання ґрунтового шару. Відомості про використання плуга можна знайти у Стародавньому Китаї і Стародавньому Римі. Але тривале користування плугом призводило до втрати родючості ґрунту.

Сьогодні людина знову згадала про розпушувачі. Звісно, це не соха, а досить складні агрегати, але принцип їх дії залишився незмінним з давніх часів. (Робота в парах)

- А зараз попрацюємо у парах. Вам потрібно виконати завдання на картках. (Вчитель роздає картки)

- Вставте пропущені слова.

Найродючіший ґрунт ________________. Від інших ґрунтів він відрізняється тим, що містить багато ________________.

- Продовжіть речення.

До складу ґрунту входять: ____________________________________________.

- З’єднайте стрілочками: яким ґрунтам відповідають подані властивості.

Глинистий

Багато перегною

Мало повітря

Чорнозем

Добре пропускає воду

Добре зберігає вологу

Піщаний

швидко пропускає воду і погано зберігає її

погано пропускає воду, але довго зберігає її

Гра «Шифрувальник»

- Пригадайте алфавіт — і ви зможете розшифрувати, за допомогою чого удобрюють малородючі ґрунти. (Вчитель роздає картки)

23, 19, 21, 25, 19, 17

20, 7, 21, 7, 4, 18, 19, 8, 17

17, 12, 18, 7, 21, 1, 16, 31, 18, 11, 17, 11

6, 19, 2, 21, 11, 8, 1, 17, 11

А

Б

В

Г

Д

Е

Є

Ж

3

И

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

І

Ї

Й

К

Л

М

Н

О

П

Р

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

С

Т

У

Ф

Х

Ц

Ч

Ш

Щ

Ь

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

(Торфом, перегноєм, мінеральними добривами)

Гра «Я згоден-незгоден»

- Верхній шар землі, на якому ростуть рослини, називають ґрунтом.

- Родючість головна властивість ґрунту.

- Чим більше у ґрунті перегною, тим він бідніший.

- Ґрунт буде більш родючим, якщо в нього вносити органічні та мінеральні добрива.

- До складу ґрунту входять лише пісок і глина.

VI. Домашнє завдання.

Скласти пам’ятку про те, як захищати ґрунт від руйнування.

VII. Підбиття підсумків

- Які бувають ґрунти?

- Чому потрібно дбайливо ставитися до ґрунтів?

- Як потрібно охороняти ґрунти?






Personalised Essay Writing Service for You

Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити