Розробки конспектів уроків з навчального предмета «Природознавство» для 4 класу 2016 рік

Конспекти уроків

Розділ IV. Природа України

Урок 62. Мішані ліси. (Полісся). Навчальний проект № 2 «Чому ліси називають легенями планети»

Будко Людмила Володимирівна

Мета: продовжити формувати уявлення про Україну; розкрити значення вислову «мішані ліси»; розкрити значення лісів для життя людей; розвивати спостережливість, мислення, уміння аналізувати і робити висновки; вміння висловлювати свої думки; виховувати бережливе, дбайливе ставлення до природи; любов до рідної землі.

Обладнання: фізична карта України, карта природних зон, гербарій рослин, краєвиди мішаного лісу, відео «Збережи ліс!»

Хід уроку

І. Організаційний момент.

- Доброго дня. Рада вас бачити. Сьогоднішня наша зустріч, як і кожна, багато подарує нам. Ви щось дізнаєтеся нове від мене і однокласників, я точно чомусь навчуся у вас.

Хвилинка спостережень.

Поглянь, дитино, на небо бездонне.

А он тополі в небо потяглись.

Для щастя зовсім небагато треба,

Лише навколо себе придивись.

І ти побачиш сонячне проміння,

Що поміж листям лине до землі.

І луг зелений росяний в цвітінні,

Кружляють в синім небі журавлі.

А скільки звуків, щебету і співу!

Навколо все звучить, стрічає день.

Іди і ти по цій землі щасливо,

Радій, всміхайся і співай пісень.

Бо ти живеш! Ти на Землі - людина!

Захоплюйся, дивуйся, усміхнись.

І пізнавай цей світ щодня, невпинно,

І бачити красу навколо вчись.

- Яке сьогодні небо?

- Чи були опади?

- Що можна сказати про сьогоднішню погоду?

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Тести. Ґрунти.

1. Ґрунт — це...

а) нижній кам’янистий шар землі;

б) внутрішній розплавлений шар землі;

в) верхній пухкий шар землі.

2. З чого складається ґрунт?

а) сонця; б) перегною; в) піску; г) тварин; д) глини; е) води; є) повітря; ж) мінеральних солей.

3. З’єднай:

чорнозем

світлий, погано пропускає воду, після висихання стає твердим;

піщаний ґрунт

світлий, добре пропускає воду, має мало повітря;

глинистий ґрунт

чорний, добре пропускає воду і повітря, має багато перегною.

4. Як обробляють ґрунти восени?

а) орють; б) вивітрюють; в) перекопують.

5. Що роблять з ґрунтами навесні?

а) заволочують; б) боронують; в) сушать.

6. Що треба робити з ґрунтами влітку після дощу? а) розчісувати; б) розпушувати; в) притоптувати.

7. Якого кольору най родючіші ґрунти? а) чорного; б) сірого; в) білого.

8. Чим удобрюють ґрунти?

а) мінеральними добривами; б) глиною; в) цукром.

IІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.

- Спочатку ми з вами визначимо тему уроку. Складіть прислів’я та приказки, відгадайте загадку, спробуйте зробити припущення, якою буде тема уроку.

Ліс не школа, брат і сестра.

Який ліс,  природне багатство.

Ліс і вода -  а всіх навчає.

Ліс -   такий і звір.

Навесні веселить,

Влітку холодить,

Восени годує,

А взимку гріє. (Ліс)

Обговорення в групах.

- Отже, тема нашого сьогоднішнього уроку: Природна зона мішаних лісів.

- Ще перед нами стоїть сьогодні завдання - з’ясувати причину різноманітності природи в Україні. Розглянути, як змінюються природні зони з півночі на південь в Україні. Більше дізнатися про природну зону мішаних лісів і презентувати проект «Чому ліси називають легенями планети».

ІV. Актуалізація опорних знань.

Складання асоціативного куща.

- Які асоціації виникають, коли чуєте слово «ліс»?

ялина дерево трава гриби звірі кисень дуб

хвоя ЛІС сосна

мохи листя

птахи комахи вітер прохолода зарості

- Ви багато знаєте про ліс, але ваші знання треба упорядкувати.

Складання сенкану

Ліс.

Хвойний, листяний.

Зачаровує, годує. Я люблю ліс.

Ліс, гай, бор.

VI. Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу.

Бесіда.

- Як ви розумієте назву «зона мішаних лісів»?

- Яким кольором позначено на карті?

- Де розташована на карті України?

Самостійне опрацювання матеріалу.

Робота в групах.

1 група - розташування зони мішаних лісів на карті;

2 група - характерні ознаки клімату;

3 група - рослинний світ;

4 група - тваринний світ;

5 група - охорона природи.

Презентація робіт.

1 група - розташування зони мішаних лісів на карті.

Зона мішаних лісів розташована в Україні на півночі, займає близько 20% території. Простягається з півночі на південь на 150-200 км. В неї входять Волинська, Рівненська, Житомирська, Київська, Чернігівська області та невеликі території Львівської, Тернопільської, Хмельницької і Сумської областей. Зону мішаних лісів називають українським Поліссям.

Ліс

Шумить верхами буйний ліс —

Дуби, берези, буки.

Співає сойка, свище дрізд

1 воркотять голубки.

Стрибає білка по верхах,

Дітей зозуля кличе.

Вітрець шепоче в галузках,

В ярку потік мугиче.

Цілує сонечко листки

У ніжній, теплій ласці,

Гриби наділи шапочки

Так само, як у казці.

2 група - характерні ознаки клімату.

Клімат помірний. Середня температура січня -4 °С—-8 °С, середня температура липня +17 °С—+19 °С. Середня тривалість безморозного періоду — 160-180 днів. Зона є найбільш зволоженою рівнинною територією України. Тут за рік випадає 600-700 мм опадів, більшість яких припадає на літо.

Перехід від однієї пори року до іншої відбувається поступово. Весна затяжна, із частою зміною холодної і теплої погоди. Сніг тане довго. Літо тепле, але не жарке, дощове. Буває багато гроз. Перехід від літа до осені поступовий, із частим поверненням теплої погоди. Зима м’яка, хмарна, з частими відлигами. Висота снігового покриву досягає у лютому 20-30 см. В цілому кліматичні умови зони лісів сприятливі для сільськогосподарської діяльності.

3 група - рослинний світ.

У зоні мішаних лісів переважають бори, субори, березняки. У лісах чітко виділяється ярусність. Верхній ярус утворюють дерева, середній, підлісок, — кущі, нижній — трав’янисті рослини, гриби. У північній частині переважає сосна звичайна і дуб звичайний. Південніше частішають в лісах граб, береза, липа, осика, клен, вільха. Серед підліску зустрічається ожина, шипшина, барбарис, ліщина, малина. На заболочених місцях поширені брусниця і чорниця. Навесні в лісі першими зацвітають підсніжники, проліски, ряст, анемона. Пізніше — конвалія, фіалки, купина, сон-трава. Влітку під деревами вегетують лише вологолюбиві, тіневитривалі рослини — папороті, мохи, копитняк. Інші трав’янисті рослини ростуть на галявинах і узліссях. Серед них: звіробій, деревій, валеріана, ромашка, іван-чай. У мішаних лісах багато грибів. Восени дерева скидають листя, більшість трав’янистих рослин відмирає. Опале листя і відмерлі рослини утворюють лісову підстилку, яка затримує вологу в ґрунті.

Гра «Продовж вислів».

Могутній, як... ( дуб).

Обдерли, як... ( липку).

Тендітна, мов... ( берізка).

Струнка, мов... (тополя).

Труситься, мов... ( осика).

Вродлива, мов... (червона калина).

Гра «Вгадай за описом».

Я - з родини букових. Дуже довговічне дерево: живу 300 - 500 років, але і це не межа. Моя деревина не має запаху, тому з неї виготовляють бочки для олії, вина. Мій стовбур з темно-сірою корою, вкритою тріщинами, підноситься до 40 м. Крона нагадує величезне шатро. Бога Зевса зображають у вінку з мого листя. (Це - дуб).

Фізкультхвилина.

Психогімнастика « Я - дерево».

Діти, давайте уявимо, що ми - дерева. Закрили очі - я дерево, живу у лісі, стою у білому пухнастому снігу. Мої ноги перетворюються на корені, вони занурені в землю. А моє тіло перетворюється на стовбур дерева. Мої руки стають його гіллям: великим і маленьким. Вони піднімаються долонями до неба. Я відчуваю свіже повітря. Я - дерево. Я люблю гратися з вітром. З легким вітерцем граються мої найменші гілочки (пальчики рухаються). Вітер розхитує великі гілки. Сильний вітер похитує мій стовбур (1 - 2 рази рухи всім тілом).

4 група - тваринний світ.

У зоні мішаних лісів водяться травоїдні звірі: зубр, лось, олень благородний, сарна, заєць, миші. Хижі — вовк, лисиця, рись, тхір чорний, куниця лісова. Всеїдні: дика свиня, борсук, вивірка, їжак. Біля лісових водойм селяться бобри, видри, ондатри. Більшість птахів прилітає навесні: солов’ї, зозулі, шпаки, мухоловки, вивільга звичайна, лелека білий, журавель сірий, кулики, лебеді. Постійними мешканцями зони мішаних лісів є орябок, глухар, тетерук, сова сіра, дятел великий. З рептилій живуть гадюки, вужі та ящірки.

У водоймах багато жаб, тритонів. Річки й озера багаті на рибу. У лісовій підстилці, під корою дерев, на рослинах живе багато комах.

5 група - охорона природи.

Цікаво знати, що гектар лісу протягом року очищує 18 млн кубічних метрів повітря, збираючи близько 36 тон пилу. Тільки одне листяне дерево - бук «виробляє» за одну годину 1 кг700 г кисню, а це є денною потребою 64 чоловік. Ліс - не тільки очисник повітря, а й годувальник. Великі зміни спричинили водномеліоративні роботи (осушення перезволожених земель), що були особливо масштабними в 1960—1970-ті роки. Аварія на Чорнобильській АЕС та інші наслідки діяльності людини негативно вплинули на стан природного середовища й умови життя населення. Для захисту екосистем мішаних лісів створено Поліський, Рівненський та інші заповідники.

Поліський державний заповідник створений у 1968 році. Його площа становить понад 20 тисяч гектарів. Знаходиться у Житомирській області, на кордоні з Білорусією. З метою збереження флори і фауни на Поліссі створений цей заповідник. У заповіднику добре живиться бобру річковому, куниці, видрі, ондатрі. Поголів’я лосів за останні роки тут зросло із 31 до 73 голів, диких свиней - з 13 до 37. Водночас збільшилося і кількість хижаків.

Серед 90 видів птахів є велика кількість болотяних і водоплавних: лелек, сірої чаплі. Зустрінуться і тетеруки, куріпки, рябчики і ін. У заповіднику знайдено 12 токовищ красеня - глухаря - сучасника мамонта. Є також 22 токовища тетеруків.

VII. Презентація проекту.

Проблемне питання, на яке обов’язково відповімо своїми роботами: «Чи може планета жити без лісів?»

Учні: Ліс - одна з найважливіших складових біосфери, поряд з океаном це її легені i енергетична основа (регулятор клімату на Землі, захисник ґрунтів від ерозії, очищувач повітря). Гектар лісу виділяє 3-4 тони кисню і поглинає 4-5 тон вуглекислого газу, здатний відфільтрувати 5070 тон пилу.

Ліс - легені планети, а також цінний ресурс, котрий приносить гроші. Саме тому кожного дня в світі зникає до 20 гектарів лісу.

Учні демонструють відеоролик www.youtube.com/watch?v=cAk7RNUEzOw

VIII. Закріплення вивченого

Гра «Фахівці - журналістам».

- Що таке природна зона?

- Яким кольором позначено зону мішаних лісів?

- Яку частину території України вона займає?

- Як по - іншому називають зону мішаних лісів?

- Що ви дізналися про рослинний світ?

- Які тварини живуть у зоні мішаних лісів? Що приваблює тварин до цієї зони?

IX. Підведення підсумків уроку. Оцінюю роботу класу, оголошую оцінки, коментуючи їх.

- Що нового дізналися на уроці?

Той, хто любить наростки кленові,

Хто діброви молоді ростить,

Сам достоїн людської любові,

Бо живе й працює — для століть!

М. Рильський

X. Повідомлення домашнього завдання.

Робота з підручником.

Прочитати статтю «Мішані ліси» й підготувати відповіді на питання.

Творче завдання.

Скласти поезію про природу чи соціальну рекламу, яка б закликала українців любити свою землю.






Personalised Essay Writing Service for You

Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити