Розробки конспектів уроків з навчального предмета «Природознавство» для 4 класу 2016 рік

Конспекти уроків

Розділ IV. Природа України

Урок 64. Степ

Неклеса Валентина Петрівна

Мета: продовжувати формувати поняття про природні зони України; формувати уявлення про природу степу; розкрити залежність рослин від тепла і опадів; показати пристосованість рослин і тварин до життя в степу; розвивати увагу, уяву, мовлення і пам’ять і спостереження; виховувати любов і дбайливе ставлення до природи рідного краю.

Обладнання: фізична карта України, карта природних зон, малюнки, фотографії, атлас «Дивосвіт», картки із зображенням тварин і рослин степу.

Хід уроку

I. Організаційний момент. Вчитель вітає дітей.

Продзвенів дзвінок.

Починається урок.

Посміхнулись, тихо сіли

Й до роботи приступили.

II. Підсумок фенологічного спостереження

- Який стан неба?

- Яка температура повітря?

- Який напрямок вітру?

- Чи були сьогодні опади?

- Які явища погоди ви спостерігали сьогодні?

- Головний синоптик нашого Гідрометцентру підіб’є підсумки спостережень за минулий тиждень.

- За минулий тиждень 5 погожих днів, 2 - похмурі, температура повітря від +7° до +12°. Опадів за минулий тиждень не було.

III. Перевірка домашнього завдання.

1. З якою природною зоною познайомилися на минулому уроці?

2. Доповніть речення:

- Лісостеповою зоною називається територія, на якій ... (чергуються ділянки лісу і степу).

- Природна зона лісостепу розкинулась на ... (південь від зони мішаних лісів).

- У зоні лісостепу ростуть такі дерева ... (тополя, верба, дуб, липа, клен).

- У лісостеповій зоні живуть такі звірі ... (лисиця, вовк, дика свиня, козуля, заєць сірий).

- До Червоної книги України записані такі трав’янисті рослини .(лунарія оживаюча, любка дволиста, сон-трава).

3. А зараз послухаємо лідерів творчих груп, які підготували проекти з тем:

- хижі тварини лісостепу;

- птахи зони лісостепу;

- великі міста зони лісостепу.

Тестування.

1. Друга природна зона України :

а) Українські Карпати;

б) мішані ліси;

в) лісостеп.

2. У природній зоні лісостепу розташоване таке велике місто:

а) Запоріжжя;

б) Житомир;

в) Вінниця.

4. Тварина, яка живе у зоні лісостепу:

а) лисиця;

б) вовк;

в) білий ведмідь.

5. Рослина, яка росте у зоні лісостепу:

а) кедр;

б) цукровий буряк;

в) льон.

IV. Актуалізація опорних знань.

- Продовжуємо знайомство з природними зонами України. Для цього на уроці відправимося в уявну «експедицію» до наступної природної зони. А до якої, ви дізнаєтеся, коли виконаєте наступні завдання.

- Послухайте і скажіть, про яку природну зону писав Олесь Гончар.

Тиша панує тут. Ні насторожений шуліка, ні чабан ніщо не порушить... величного спокою.

Дзвенять цикади. Гаряче пахнуть насичені сонцем трави. Тиша навкруги. Лише зашерхоче десь зелена ящірка, пробігаючи у траві. Кожна стеблина закоренилася в суху, місцями вже в потріскану землю. Далеко, на самому крайнебі, паслися гуртом гіллясторогі олені, зебри та аптилопи.

- Поміркуйте, про яку природну зону України писав Олесь Гончар? Підтвердіть думку, прочитавши зашифровку.

ТРЯТЕ РОДПРИНА ЗАНО УКНИРАЇ - ПТЕС.

(Третя природна зона України - степ.)

VI. Повідомлення теми і мети уроку.

· Завдання нашої уявної наукової експедиції наступне:

- ознайомитися із розташуванням природної зони степ;

- дізнатися про корисні копалини і кліматичні умови;

- вивчити тваринний і рослинний світ степу;

- ознайомитися з природоохоронними територіями;

- дізнатися про екологічні проблеми.

· Членами нашої наукової експедиції є:

- геологи-науковці, які вивчають поверхню землі, її будову і корисні копалини;

- учені-метеорологи, які спостерігають за погодою, передбачають її зміни;

- ботаніки-науковці, які вивчають рослини;

- зоологи-науковці, які вивчають тваринний світ.

VII. Робота над новим матеріалом.

- Учитель. Готові? Рушаймо!

- Виконуємо перше завдання нашої експедиції «Ознайомитися із розташуванням природної зони степ».

- Подивіться на карту природних зон України і скажіть, на північ чи на південь від лісостепу розташована природна зона степів?

- Назвіть великі міста степової зони.

Географи-науковці підготовили повідомлення.

Степова зона - 40% від усієї території України. Вона складається з південних частин Харківської та Кіровоградської областей, Запоріжжя, Херсонщини, Миколаївщини, Одещини, Донецької, Луганської, Дніпропетровської області, рівнинної частини Республіки Крим.

Рельєф має як височини, так і низовини: Придніпровська та Приазовська височини, Донецький кряж, Причорноморська, Приазовська і Північно-Кримська низовини.

- Виконати друге завдання нашої експедиції допоможуть учені-геологи та учені-метеорологи.

Учені-геологи. У степовій зоні зосереджені родовища таких корисних копалин, зокрема, залізні та марганцеві руди, кам’яне вугілля. Найбільше шахт з видобування вугілля розташовано в Донецькій (м. Донецьк, Макіївка, Єнакієве) та Луганській (м. Краснодон, Антрацит, Ровеньки) областях.

Про погоду в степовій зоні повідомлять учені-метеорологи. Послухайте їх повідомлення.

Учені-метеорологи. До степової зони, в порівнянні з іншими, надходить найбільше тепла. У зв’язку із віддаленістю від океану, атлантичні циклони, що несуть вологу, не досягають її, тому у степовій зоні випадає значно менше опадів. Отже, гостро відчувається дефіцит вологи. Часті посухи і суховії бувають майже щороку, особливо у східній частині.

Учитель: ми проживаємо у цій зоні. Використовуючи свій життєвий досвід, результати спостережень за погодою, подумайте і скажіть:

- Яке літо? Яка зима? Літо - спекотне, із посухами. Зима - холодна, малосніжна, трапляються бурани.

Від морозів і гарячих вітрів тріскається земля, розривається коріння рослин, гинуть тварини, які живуть у ґрунті. Незважаючи на все це, життя у степах вирує.

Уявна експедиція продовжує роботу. Наступне завдання «Вивчити тваринний і рослинний світ степу». Для цього попрацюємо з атласами «Дивосвіт» і послухаємо повідомлення ботаніків-науковців і зоологів-науковців.

- Подивіться і скажіть, які рослини ростуть у степовій зоні?

- Які групи переважають?

- Чи ростуть у степах дерева?

Ботаніки-науковці. Для того, щоб вижити в степу, деякі рослини мають довге коріння, достаючи вологу з низьких шарів ґрунту. Інші, навпаки, поверхневе коріння, яке широко розростається в пошуках води і поживних речовин. Із дикорослих рослин ростуть ковила, типчак, полин.

Ковила - рослина з вузьким довгим листям (завдяки цьому із нього    зменшується випаровування води). Її коріння нагадує пучок, а зернятко має довгий шлейф. Вітер підхоплює його і переносить на далеку відстань.

Типчак - рослина посухостійка. Листки вузькі, із загорнутими краями і восковим нальотом, що є пристосуванням до життя в умовах посухи. Прекрасна пасовищна рослина. На Україні росте 25 видів типчака.

Існує дуже багато видів полину (близько 400) і з них приблизно 170 видів поширені в Україні.

Полин - дуже цінна лікарська рослина.

Степ навесні - як різнобарвний килим. Трави ростуть не одночасно. Поки у грунті є достатньо вологи, квітнуть тюльпани, маки, незабудки, півонії вузьколисті. Через деякий час починають розвиватися ковила, типчак, тонконіг.

Та ось надходить літо. Трави від спеки вигоряють. Поступово їхні стебла відмирають. Степ стає непривітним. Вітер жене перекотиполе - рослину, що схожа на кулю. Коли насіння дозріває, стебло у кореня відламується - так розповсюджується насіння.

Учитель. Тварини теж пристосувались до життя в степу. Чимало з них набуло для маскування світле забарвлення висохлої трави.

- Перебуваючи в експедиції, ви мали нагоду ознайомитись з тваринами.

- Яких птахів зустрічали?

Зоолог-науковець. Степові птахи гніздяться на землі. Це - степові жайворонки, перепелиці, куріпки. Вони живляться рослинами і комахами, а на них полюють хижі степові птахи: степовий орел, беркут, лунь степовий, жайворонок, перепелиця, куріпка.

Жайворонок прилітає рано навесні. Гніздо мостить прямо на землі у вигляді ямки, вистеленою травою. Дзвінко співає над полем на такій висоті, що його зовсім не видно. Послухайте його чудову пісеньку. (Діти слухають у запису спів жайворонка.)

Учитель.

- Яких ви бачили гризунів?

Зоолог-науковець. Багато степових тварин, рятуючись від сонця і хижаків, пристосувались жити в норах. Це миші, бабаки, сліпці, хом’яки, тушканчики, ховрашки.

Вони завдають великої шкоди сільському господарству, поїдаючи посіви культурних рослин, але самі, у свою чергу, стають їжею для сов, орлів, степових лисиць.

Учитель. З якими плазунами зустрілися?

Зоолог-науковець. У степах живуть плазуни: гадюка степова, прудка ящірка, полоз чотирисмугий.

Учитель. Подивіться в атласі і скажіть, яким кольором підписані малюнки рослин і тварин. Запам’ятайте, що червоним позначені назви рослин і тварин, які занесені до Червоної книги України.

- Послухайте інформацію наукових співробітників краєзнавчого музею про тварин, занесених до Червоної книги України.

Науковий співробітник музею, який спостерігає і вивчає життя і повадки птахів.

Дрохва. Якби серед наземних птахів нашого краю проводилися змагання на кращого бігуна, то переможцем була б дрохва. У неї для цього, принаймні, є всі дані: довгі дужі ноги й витривалість. Дрохва могла б посісти призове місце і в змаганні на краще маскування. А ще вона відома тим, що серед птахів найважча: деякі екземпляри досягають шістнадцяти кілограмів!

Гніздо дрохви - невеличка ямка, вислана стеблами сухої трави, куди самка відкладає від двох до п’яти яєць. Живляться дрохви насінням і зеленими стеблами культурних і диких рослин, а влітку - переважно комахами, серед яких багато жуків і саранових, жабами, мишоподібними гризунами, чим приносять велику користь сільському господарству. На жаль цих птахів залишилось дуже мало.

Науковий співробітник музею, який вивчає життя плазунів.

Гадюка степова - плазун отруйний. На людину гадюка ніколи не нападає, та коли на неї наступити, не задумуючись, зажине у ногу свої гострі зуби.

Гадюки степові відрізняються від відомої звичайної гадюки, перш за все, меншими розмірами: довжина їхнього обрубкуватого тіла всього 35 - 45 см. Переховуються вони в норах плазунів, різних ямках, щілинах та між камінням. Час від часу вилазять щоб погрітися на сонці.

Тільки тоді, коли на землю ляжуть сутінки, гадюки виходять на полювання. Плазуни добре бачать у темряві. А ще вони можуть відчувати, звідки виходить тепло.

Невелика степова гадюка була б зовсім безпорадною і беззахисною твариною, якби не могутня зброя - отруйні зуби. Останнім часом отруту гадюки степової використовують у медицині. Нею лікують хворих, які страждають на бронхіальну астму, епілепсію. Крім того, вона використовується як кровозупинний препарат.

Науковий співробітник музею, який вивчає життя гризунів.

Тхір. Звірок - близький родич норки.

Степовий тхір більший за лісового. Шкурка в нього біліша, тільки кінчики окремих довгих шерстинок темні. На лобі та коло очей - темні плями. Вушка і кінчик мордочки білі.

Живе степовий тхір у степах. Його головна здобич - великі гризуни: ховрахи, хом’яки.

Степові тхори зрідка риють собі нори, частіше вони займають чужі, чомусь кинуті іншими звірями.

Степовий тхір заводить собі тільки одну подругу. У них народжується, як правило, сім - дев’ять малят, але, інколи, буває і вісімнадцять.

Ці звірки приносять величезну користь. Підраховано, що протягом одного року дорослий тхір знищує до трьохсот таких шкідливих гризунів, як ховрахи, хом’яки, пацюки, і понад дві тисячі мишей і полівок, зберігаючи тим самим близько двох тон зерна.

- Продовжуємо експедицію. Наступне завдання «Познайомитися з природоохоронними територіями».

Учитель. Діти, а як зберегти і розмножити рідкісних тварин і рослини, і такі, що зникають? У цьому нам допоможуть заповідники.

У степовій зоні є чотири заповідники: Луганський; Український степовий; Чорноморський-біосферний; Асканія-Нова.

Відправимося до найдавнішого заповідника в Україні - «Асканія- Нова», розташованому в Чаплинському районі Херсонської області. Його історія починається з далекого 1828 року. Спершу це було велике вівчарське господарство, що завдяки німецькому колоністу Ф. Фальц-Фейну з 1874 року стає основою майбутнього заповідника. Всесвітньої слави Асканія-Нова набула завдяки синові Фальц-Фейна Адварду-Фрідріху, який 1898 року оголосив 500 га цілини «заповідними на вічні часи». З 1921 року Асканія-Нова - державний заповідник. Із 1984 року його включено до мережі біосферних заповідників. Площа Асканія-Нова близько 11 тисяч гектарів. Це - єдиний за величиною еталон типчаково-ковилового степу в Європі з акліматизованим зоопарком, в якому у вільному і напіввільному стані утримують тварин майже з усіх континентів планети.

У заповіднику працювали відомі вчені:

- В. Киянко - самостійно вивчив зоологію, латину, спостерігав та приручав диких тварин.

- 1887 рік - заклали ботанічний сад. Керівником був відомий український садівник і паркобудівник В. І. Владиславський-Падалка.

- Ілля Іванович Іванов - професор, біолог.

- Йосиф Конрадович Пачоський - видатний польський ботанік. Вивчав рослинність заповідника «Асканія-Нова».

- У наш час продовжується робота вчених у заповіднику.

VI. Закріплення вивченого матеріалу. Відповіді на питання

- Який взаємозв’язок між тваринами і рослинами?

Побудуйте кілька ланцюгів живлення між тваринами і рослинами:

✵ між ховрахом, пшеницею, орлом;

✵ між змією, житом, орлом, мишею.

VIII. Підсумок уроку.

Наша «експедиція» завершила свою роботу.

По закінченню необхідно написати звіт.

Спираючись на знання, набуті під час «експедиції», розгадайте кросворд.

1 (вертикаль) - Яка область входить до степової зони? (Херсонська)

2 (горизонталь) - Яке літо? (Спекотне)

3 (горизонталь) - Яка зима? (Малосніжна)

4 (горизонталь) - Пташка степу, яку занесено до Червоної книги? (Дрохва)

5 (вертикаль) - Заповідник зони степів. (Асканія-Нова)

6 (вертикаль) - Тварина гризун? (Тхір)

· Дайте відповідь на питання одним словом.

- Коли в степах буйно розростаються трави? (Навесні.)

- Звір, що з’їдає і псує за літо багато зерна. Навесні вилізає з нірки, стає на задні лапки і свистить? (Ховрах.)

- А чи знаєте ви, що спекотливі райони без лісу в різних країнах називаються по різному:

- в Євразії - степ;

- у Північній Америці - прерії;

- у Південній Америці - пампаси;

- у Африці - савани.

ІХ. Домашнє завдання.

1. Продовжувати спостереження за погодою.

2. Прочитати статтю в підручнику і дати відповідь на запитання.

3. Завдання за вибором:

4. Підготувати запитання для інтерв’ю за степовою зоною;

5. Підготувати фотоальбом «Степова зона», розповідь за ним;

6. Підготувати презентацію «Вони потребують охорони» (рідкісні тварини і рослини степу).






Personalised Essay Writing Service for You

Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити