Розробки конспектів уроків з навчального предмета «Природознавство» для 4 класу 2016 рік

Конспекти уроків

Розділ І. Всесвіт і Сонячна система

Урок 3. Сонячна система, її склад. Сонце - зоря, центральне тіло Сонячної системи

Завгородня Вероніка Михайлівна

Мета: формувати природознавчу компетентність: дати учням уявлення про Сонячну систему і Сонце як її центр;

формувати ключові компетентності: уміння вчитися (розвивати в дітей творчу активність, допитливість, пам’ять, логічне мислення та фантазію, уміння спостерігати, робити висновки), комунікативну (розвивати комунікативні здібності учнів, уміння висловлювати свою думку, аргументовано її доводити), соціокультурну (виховувати інтерес до наукових знань), інформаційну (виховувати бажання дізнаватися більше, читати додаткову літературу)

Очікувані р результати

Учень (учениця)

- має уявлення про Сонце-зорю, склад Сонячної системи;

- розуміє, що Сонце - центральне тіло Сонячної системи.

Обладнання: Природознавство: підруч. для 4-го кл. загальноосвіт. навч. закл. / Т.Г. Гільберг, Т.В. Сак. - К.: Генеза, 2014. - 176 с.; Природознавство. 4 кл.: Робочий зошит/ Т.Г. Гільберг, Т.В. Сак.: Вид-во «Генеза», 2014, відеофільм «Сонце»

Хід уроку

I. Організаційний момент

Усміхнімось сонечку:

Здрастуй золотаве!

Усміхнімось один одному,

Погляньмо ласкаво!

Хай сьогодні в кожне серце

сонечко додасть тепла!

Від душі бажаєм щиро

Миру, радості й добра!

II. Актуалізація опорних знань учнів, мотивація навчальної діяльності

Хвилинка фенологічних спостережень (заповнення календаря природи)

Перевірка д/з: усне опитування

- Що таке Всесвіт? Із чого він складається?

- Як його уявляли давні люди?

- Якою бачили Землю давні українці? Як вони ставилися до сонця?

- Що об’єднує всі ці загадки?

Робота з загадками

Золоте кружало

З неба покотилось.

У діброву впало

І десь загубилось.

Сховалось в діброві,

До ранку блукало,

А на ранок знову

В небі засіяло.

* * *

Як настане день-деньочок,

В небі котиться клубочок.

Ой там нитки не прості,

Сяють, наче золоті!

Вийшли б гарні рукавиці

І мені, й моїй сестриці.

Жаль, його не досягти,

Рукавичок не сплести.

Котилось котильце,

Котильце-барильце,

То вище і вище,

То нижче і нижче.

Закидало у віконце

Золоте волоконце.

* * *

Випливає з-за гори,

Загляда у всі двори,

Сіє, сіє позолоту,

Всіх скликає на роботу,

Осяває все навкруг

Чарівний червоний круг.

— Що відчувається в кожній загадці про Сонце?

III. Повідомлення теми і завдань уроку

- З давніх часів люди вірили в магічну силу Сонця. Йому поклонялися, влаштовували свята, складали пісні. Чому? Якби Сонцеперестало існувати, що сталося б із життям на Землі? Чи знаєте ви,що таке Сонячна система? Які тіла входять до її складу?

- Про що ви б хотіли дізнатись на цьому уроці? Яка тема нашого уроку?

- Отже, сьогодні на уроці ми поринемо до Сонячної системи.

Руки сонцю підставляйте,

З сонцем в піжмурки пограйте.

До вподоби нам ця гра.

Любить сонце дітвора.

Один, два — рада сонечку трава.

IV. Етап засвоєння нового матеріалу

Розповідь учителя. Сім’ю зірок очолює Сонце. Це величезна розжарена куля. Якщо уявити, що Сонце — кавун, то поряд із ним Земля виглядатиме як ягода смородини.

Якщо уявити, що можна зробити гігантські ваги і на одну їх шальку покласти Сонце, то на іншу шальку потрібно покласти 330 тисяч таких планет, як Земля. Уявляєте цю зірку?!

Вчені, які вивчають Сонце, говорять, що його поверхня нагадує киплячу кашу. Каша вирує, пирхає. Тільки це газова каша, і гуляти по ній навряд чи захочеться. Адже сонячна каша неймовірно гаряча, її температура — 6 тисяч градусів. Навіть важко уявити! Але все таки ми любимо цю зірку і ласкаво називаємо сонечком.

Сонце — це зоря, найближча до нас у Всесвіті. Як і всі зорі, Сонце — це величезна розпечена газоподібна куля, що обертається довкола центра нашої галактики Чумацького Шляху, роблячи повний оберт кожні 225250 мільйонів років.

Світло проходить середню відстань від Землі до Сонця (150 мільйонів кілометрів) за 8 хвилин.

Сонце випромінює багато тепла. Багато вчених вважають, що використання сонячних променів безпосередньо вигідніше, ніж використання навіть атомної енергії. У країнах, де багато сонячних днів, вже діє обладнання, яке, використовуючи сонячне тепло, плавить метали, нагріває воду, виробляє електричний струм. Створення сонячних електростанцій, які б збирали сонячне тепло і перетворювали його на електрику, зменшили б кількість атомних чи теплових станцій, які потребують багато пального і забруднюють довкілля.

Робота в парах

Завдання: прочитайте підручник с. 8-9, і розгляньте малюнок; пограйте в гру «Я - тобі, ти - мені» (діти ставлять один одному питання за вивченим)

Перегляд відеофільму «Сонце».

Фізкультхвилинка

Хочеш все про Всесвіт знать,

Треба більш читати,

І тоді в небесний світ

Можеш поринати.

Астрономом станеш ти,

Щоб вивчати космос,

Знати більше про зірки,

Про сузір’я й Сонце.

Нам дощі і вітри, й зорепади не страшні.

Бо маємо знання міцні.

Сонячну систему будемо ми вивчати.

Про планети й Сонце хочемо більше знати.

«Фантастична ситуація»

- Чи змогли б ми прожити без Сонця? Спробуйте на мить уявити собі життя без Сонця. Що сталося б? (Відповіді учнів.)

Проблемна ситуація

- Як ви думаєте, яке значення має Сонце для Землі? Як це небесне світило впливає на нашу планету Земля?

Відгадування загадки за лабіринтом

(на дошці розміщено картки із записаними на них складами, учні читають загадку за напрямком стрілки)

Що існує вік на волі,

А кружляє вічно в колі? (Планета.)

Розповідь вчителя із складанням схеми «Сонячна система»

Сонячна система у Всесвіті не одна. Усі зірки разом із планетами, що обертаються навколо них, утворюють величезні зоряні системи. Одна з них називається Галактикою. До складу Галактики належить і наша Сонячна система. Таких зоряних систем надзвичайно багато. Усі вони утворюють Всесвіт, що не має ані кінця, ані краю, що є безмежним у часі та просторі.

V. Закріплення вивченого матеріалу

- А які ще природні космічні тіла «живуть» в Сонячній системі?

Робота в зошиті с. 5

Робота з прислів’ями і приказками про Сонце

Люди з давнини поклонялися Сонцю як божеству. Стародавні греки називали бога Сонця Геліосом, єгиптяни — Ра, а наші предки-слов’яни — Ярилом.

- А які твори усної народної творчості про Сонце вам відомі? (Учні розповідають загадки, прислів’я, приказки про Сонце).

- Назвіть приказки про Сонце. (Орієнтовні відповіді учнів: Зо світу до ночі сонце не стуляє очі. Сонця в мішок не зловиш. Сонця решетом не вхопиш. Сонце гріє, сонце сяє — вся природа воскресає.)

VI. Узагальнення і систематизація знань

Гра-добавлянка «Згадай»

Я не знав, що Сонце —

Це велика________ .

І здаля нам сяє

Вона так_________ .

І навколо неї

Крутяться постійно,

Марс,______ , Венера

І_______ швидкий.

Не забудь Юпітер

І Сатурн із_______ ,

А Нептун із_______

Теж їм друзі славні.

Сонце — зірку нашу,

І планет цих______

Разом називають

_________ система.

VII. Підсумок уроку. Рефлексія.

Гра «Так чи ні?»

Сонце — не єдине джерело світла у Сонячній системі. Так чи ні?

Усі планети лише відбивають сонячне світло. Так чи ні?

Зорі не різняться між собою за розмірами. Так чи ні?

Сонце — зоря середньої величини. Так чи ні?

VIII. Домашнє завдання:

підручник с. 8-11.






Personalised Essay Writing Service for You

Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити