Розробки конспектів уроків з навчального предмета «Природознавство» для 4 класу 2016 рік

Конспекти уроків

Розділ IV. Природа України

Урок 67. Узагальнюючий урок з розділу «Природа України». Навчальний проект № 3 «Що можна зробити для збереження природи рідного краю»

Руденко Наталія Григорівна

Мета: узагальнити, систематизувати знання учнів з вивченого розділу. Створити цілісну картину природи України. Розвивати у школярів інтерес до знань, до вивчення природознавства, спостережливість, кмітливість, уміння працювати групами. Виховувати любов до рідного краю, почуття дружби, взаємовиручки. Формувати почуття відповідальності за збереження довкілля, природних багатств України.

Обладнання: карта природних зон України, краєвиди різних частин України, контурні карти, малюнки рослин і тварин, тестові завдання, Підготовча робота: учні за бажанням визначають ролі, поділяються на групи , отримують конкретні завдання і готуються до них.

Хід уроку

I. Організація класу.

Мотивація навчальної діяльності.

Моя Україно! Як я тебе любив!

Твої луги, твої степи розлогі,

Дніпра ревучого славетнії пороги

І хвилі золотії твоїх шовкових нив!

- Так писав про Україну М. Старицький. Багато письменників, поетів присвятили свої твори багатостраждальній, але вічно молодій, щедрій і багатій українській землі.

II. Оголошення теми і мети уроку.

- Так, дійсно, коли ми потрапляємо у природу нам приємно чути спів пташок, шелест листя, дзюрчання струмка.

- Сьогодні на уроці ми ще раз поговоримо про красоту та різноманітність природи України і про те, як це все зберегти.

- Отже, я рада вітати вас на уроці, який пройде під девізом:

«Збережемо природу - збережемо майбутнє».

- Головна наша мета повторити і узагальнити знання про природні зони. Перевірити домашні завдання. Ваші виступи.

III. Основна частина уроку.

- І так, що таке природна зона?

- Чи є чіткі кордони між природними зонами чи плавний перехід?

- Які природні зони України ви знаєте?

- Дякую за ваші відповіді!

- До нас завітали представники журналу «Полісся». Послухаємо те, що вони нам скажуть:

- Зона мішаних лісів знаходиться на півночі України. (демонстрація на карті)

Її називають Поліссям. Тому ми і назвали наш журнал «Полісся», в якому велика увага приділяється природі зони мішаних лісів.

- Мішані ліси - це ліси з хвойними та листяними деревами. Полісся займає 1/5 частину всієї території України. Це край боліт, великих і красивих озер. Величезних лісів. (показують ілюстрації) Всякий ліс схожий на багатоповерховий будинок.

- Ви мали домашнє завдання розповісти про рослини мішаних лісів за ярусами.

- Хто готовий виконати дане завдання?

1 ярус - дуже високі дерева: ялина, сосна звичайна, дуб.

2 ярус - дерева середньої висоти: граб, клен, береза, липа.

3 ярус - низькі дерева: горобина, осика, вільха.

4 ярус - кущі: шипшина, ліщина, ожина, малина.

5 ярус - трав’янисті рослини: конвалія, фіалка, звіробій, ромашка, папороті та мохи.

- Було ще одне домашнє завдання - ланцюги живлення в мішаних лісах.

- Хто готовий?

1 група - це хижаки, 2 група - всеїдні тварини Пам’ятаємо, що на початку ланцюга стоїть сама слабка ланка.

(наприклад: дуб - короїд - дятел - ласка

ялина - білка - куниця - рись)

- Підведемо підсумки про природу мішаних лісів.

- Яку площу займають?

- Що ми можемо сказати про рослинний і тваринний світ?

- Так, дійсно різноманітний. Цьому допомагають кліматичні умови та склад ґрунту.

- Далі заслухаємо представників журналу «Лісостеп».

- Чим далі на південь від Полісся, тим більше з’являється безлісих ділянок

- степів. Територія, на якій чергуються ділянки лісу і степу, називається лісостеповою зоною. (демонстрація на карті) Природні умови сприятливі для росту і розвитку багатьох рослин. В основному в цій зоні зустрічаються листяні ліси. Їх населяють тварини, більшість яких живе і в зоні мішаних лісів.

- На південь від зони лісостепу до Чорного та Азовського морів простяглася безліса територія - степова зона, яка займає велику частину України: 40% (демонстрація на карті). У степах ростуть здебільшого трав’янисті рослини: ковила, полин, горицвіт, мак. Дерева та кущі зустрічаються на берегах водойм та в балках. Тільки там їм вистачає вологи.

- Тваринний світ в степовій зоні вузький. Майже всі тварини мають жовто-сірий окрас, більшість з них живуть в норах: ховрахи, хом’яки, степові тушканчики.

- У степах можна мешкає велика кількість комах: метелики, жуки, коники. Степ - це домівка для найбільшого птаха України - дрофи. (демонстрація малюнків)

- Пропоную вам тести, які допоможуть підсумувати ваші знання про лісостепи.

1. Який вид діяльності переважає в зоні степів і лісо степів?

а) промислова; б) сільське господарство; в) туризм.

2. Яка зима в зоні степів?

а) холодна, малосніжна; б) м’яка , сніжна; в) тепла; дощова.

3. Які з даних рослин ростуть в степах?

а) підсніжник, медуниця; б) ромашка, звіробій; в) горицвіт, ковила.

4. Який заповідник знаходиться в степовій зоні?

а) Медобори; б) Асканія - Нова; в) Г органи.

5. Якого із степових птахів занесено до Червоної Книги України?

а) дрофа; б) жайворонок степовий; в) перепілка.

6. Чому тварини степової зони мають жовто-сірий окрас?

а) це їх відрізняє від тварин інших зон;

б) це робить їх менш помітними для хижаків на фоні пожовтілої трави;

в) цей колір їм більше подобається.

(Взаємоперевірка)

Фізкультхвилинка

Травичка низенька-низенька,

Дерева високі, високі,

Вітер дерева колише, гойдає,

То вправо, то вліво їх нахиляє.

Птахи летять, відлітають,

А діти тихенько за парти сідають.

- Я запрошую представників журналу «Карпати».

Українські Карпати - гори середньої висоти. (демонстрація на карті) Їх утворили декілька гірських хребтів. Між ними простяглися живописні долини, вкриті квітучими трав’янистими рослинами. Багато із них являються лікарськими.

Карпатські гори - це місце в Україні, де випадає більше всього опадів. З гір тече багато струмків та річок. У підніжжя та на схилах гір росте листяний ліс. Чим вище підніматися в гори, тим частіше зустрічаються хвойні дерева. В Карпатах живуть різноманітні тварини і птахи.

Але в останні роки існує велика екологічна проблема в Карпатах. Це повінь. Це відбувається внаслідок неправильного ведення лісового господарства. Несанкціоноване добування гравію та піску з дна річок.

- Який висновок ми можемо зробити про зону Карпатських гір?

- Так, природа багата, але людям слід серйозно замислитися над своїми діями.

- Запрошуються представники журналу «Вісті Криму».

Південний берег Криму - це живописний куточок країни. Цілюще морське повітря, тепла морська вода, мінеральні джерела, екзотична рослинність - все це складає прекрасні умови для відпочинку людей.

Кримські гори являються вологим островом в сухому Криму. У горах зустрічаються скелі фантастичних форм, є також загадкові печери та глибокі колодязі. А рослинність, як і в Карпатах, змінюється від підніжжя до вершини. У Кримських горах можна поласувати фісташками ті кизилом, помилуватися крокусами та гіацинтами, зустрітися з різноманітними тваринами.

- Підведемо підсумок знань про Крим.

- Який клімат в Кримських горах?

- Так, в Кримських горах природа багата і різноманітна - водяться тварини різних груп, так як є всі необхідні умови для їхнього життя. От ми і поговорили про всі природні зони України. Нам залишилось поговорити про взаємодію людини і природи. Оскільки діяльність людей дуже часто має пагубні для природи наслідки.

- Запрошуємо наших екологів.

- Нас оточують безліч птахів, але про них ми знаємо дуже мало. Царство птахів та й усе.

- А квіти хіба знаєм на луках? Хіба цінуємо? Все травою називаємо, а скошену - сіном.

- І з деревами також: лісок, взагалі... А часто піхту від ялини відрізнити не можемо.

- І, звичайно, тривожно. Дуже часто ми безбожно не бережемо, що маємо, не цінуємо, не жаліємо.

- Чи зможемо ми жити без чистого повітря, без джерельної води, без тварин, без рослин?

- Знищити природу дуже легко, а зберегти - тяжко.

IV. Підсумок уроку.

- То що, на вашу думку, наносить велику шкоду довкіллю?

- Якої величезної шкоди було нанесено природі України?

- Які природоохоронні заходи необхідно проводити?

Бліц-опитування

1. Коли була заснована Червона Книга України? (в 1980 році)

2. Скільки великих заповідників відкрито в Україні? (біля 19)

3. Який найстаріший заповідник в Україні і де він знаходиться? (Асканія - Нова, 1875 рік, Херсонська область)

4. Який наймолодший заповідник України? (Медобори, 1990 рік, Тернопільська область)

5. Які заповідники знаходяться на території Донецької області? (Хомутовський степ, Кам’яні могили )

6. Які рослини занесені до Червоної Книги України? (конвалія, первоцвіти, венерин черевичок та інші)

7. Які тварини занесені до Червоної Книги України? (дрофа, стрепет, зубр та інші)

8. Як діти можуть допомогти зберегти природу?

V. Домашнє завдання.

Підготувати творчу роботу на тему «Якою я хочу бачити нашу планету в майбутньому?»

- Сьогодні на уроці ви гарно попрацювали.

- Молодці!

- Я дякую вам за роботу!






Personalised Essay Writing Service for You

Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити