Розробки конспектів уроків з навчального предмета «Природознавство» для 4 класу 2016 рік

Конспекти уроків

Розділ І. Всесвіт і Сонячна система

Урок 4. Планети та інші космічні тіла. Планети-гіганти

Дудченко Лариса Володимирівна

Мета уроку: формувати природознавчу компетентність: ознайомити учнів із загальними характеристиками планет Сонячної системи, дати відомості про інші космічні тіла; охарактеризувати особливості планет-гігантів; вчити називати планети Сонячної системи та вказувати їхнє місце розташування;

формувати ключові компетентності: соціокультурну (розвивати пізнавальну активність учнів), уміння вчитися (розвивати критичне мислення, творчу уяву, формувати вміння застосовувати засвоєні знання для розв’язання навчальних і життєвих ситуацій), комунікативну (розвивати комунікативні навички дітей, уміння чітко й аргументовано доводити думку), здоров’язбережувальну.

Очікувані результати

Учень (учениця)

має уявлення про планети та інші космічні тіла, планети-гіганти Сонячної системи;

застосовує знання для розв’язання навчальних і життєвих ситуацій.

Обладнання: плакати «Планети-гіганти», відеозапис «Песня про планети», відеофізкультхвилинка «Планети Сонячної системи», презентація «Планети-гіганти», зошит з природознавства з друкованою основою автор Гільберг Т.Г., Сак Т.В., підручник «Природознавство» 4 клас Гільберг Т.Г., Сак Т.В.

Хід уроку

I. Організаційна частина.

- Подивилися на мене,

Усміхнулися усі!

Всі готові до роботи?

Всі бадьорі? Молодці!

II. Актуалізація опорних знань учнів.

Хвилинка фенологічних спостережень

- Яка зараз пора року?

- Який місяць, день, число?

- Яким є сьогодні небо?

- Яка погода переважала упродовж тижня?

- Чи є на вулиці вітер? Визначте його напрям.

(Діти записують спостереження в календар погоди)

Розминка «Чи вірите ви?»

Сонце - це планета.

Планети, які обертаються навколо Сонця, утворюють Космічну систему.

Земля — єдина планета Сонячної системи.

Сонце — найближча до нас зірка, розжарена газова куля.

Життя на Землі неможливе без Сонця.

Сонце обертається навколо своєї осі.

Фахівців, які вивчають астрономію, називають астронавтами.

Земля рухається навколо Сонця.

Спостерігати за Сонцем можна, дивлячись у бінокль, підзорну трубу.

III. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

Відгадайте загадку

Бігають навколо вогника

Шість синочків і дві дочки.

Промайнуть роки і дні,

Але не зустрінуться вони. (Планети)

- Слово «планета» у перекладі з давньогрецької означає «та, що блукає». Спробуйте пояснити, чому давні вчені дали цим небесним тілам таку назву.

- Які планети вам відомі?

Перегляд відеозапису «Песня про планеты»

IV. Вивчення нового матеріалу.

Бесіда з класом і складання схеми

- Назвіть схожість і відмінність планет Сонячної системи? (Усі планети обертаються навколо Сонця. Планети мають форму кулі. Вони розрізняються за розміром і знаходяться на різній відстані від Сонця.)

- Усі планети Сонячної системи діляться на планети земної групи і планети-гіганти.

Виступи заздалегідь підготовлених учнів-«астрономів» (демонстрація презентації)

І «астроном»:

Юпітер - найбільша планета Сонячної системи, носить ім’я головного давньоримського бога громовержця. Її діаметр становить 142 800 км, що в 11 разів більше за діаметр Землі. За масою цей гігант перевищує Землю у 318 разів, а за об’ємом у 1300 разів. Відстань до Сонця становить 778 млн. км, один оберт навколо центрального світили здійснює за 12 з.р. Юпітер швидше за всі інші планети обертається навколо своєї осі - зоряна доба на Юпітері триває 9 год 50 хв., це найменша зоряна доба в Сонячній системі. Середня температура на планеті до - 150 °С.

Юпітер, як і інші планети-гіганти не має твердої поверхні.

Планета має велику систему супутників. Чотири із 67 супутників Юпітера - Іо, Європа, Ганімед і Каллісто ще у 1610 р. були відкриті Галілеєм, він же дав їм назви, а тому їх часто називають галілеєвими. Поверхня Іо має жовтувато-червоний колір. На супутнику зареєстровано 7 діючих вулканів. Зовнішня оболонка Європи до глибин від 10 до 100 км складається з водяного льоду. Вважають, що під товщею льоду знаходиться океан (перший океан поза Землею), який утворився під дією сильного випромінювання з Юпітера. Вчені роблять припущення, що саме тут можливе життя, бо є океан. Ганімед - найбільший серед супутників Юпітера і взагалі у Сонячній системі. Існує припущення що він значною мірою складається з води та льоду.

Каллісто - четвертий галілеєвий супутник, цікавий тим, що його відвернена від Юпітера сторона вкрита кратерами. Вважають, що їхній вік становить 4 млрд. років, і виникли вони внаслідок потужного метеоритного бомбардування на ранній стадії існування Сонячної системи.

II «астроном»:

Планета Сатурн названа ім’ям давньоримського бога землеробства та врожаю. Це друга планета - велетень і шоста числом планет Сонячної системи. Діаметр планети у 9,4 рази більше діаметра Землі, за вагою більша за Землю у 95 разів. Сила тяжіння у 1,12 разів більша за земну.

Сатурн має на диво низьку густину, нижчу за густину води. Якби знайшовся велетенський океан з води, куди можна було б занурити Сатурн, він би не потонув. Така маленька густина свідчить про те, що, як і решта планет-гігантів, Сатурн переважно складається з газів. Середня температура на планеті опускається до -180 С. Один оберт навколо Сонця здійснює за 30 земних років. Зоряна доба триває 10 годин і 14 хвилин. До епохи космічних польотів вважалося, що Сатурн — єдина планета Сонячної системи, яка має унікальне утворення — кільця. Будова кілець Сатурна дуже складна. Планета оточена не декількома кільцями, а багатьма тисячами кілець. Товщина кілець ледь досягає 1 км, а загальна їх ширина перевищує 60 тис. км. Самі кільця складаються з окремих часток водяного крихкого снігу розміром від дрібних пилинок до брил у 10-15 м завбільшки, які добре відбивають сонячне світло. Сатурн має 62 супутника. Найбільший з них — Титан, за розмірами перевищує планету Меркурій.

III «астроном»:

Планета Уран була відкрита у 1782 р. і названа ім’ям давньогрецького бога неба. Маса планети більша за земну у 14,6 рази, за діаметром у 4 рази. Один оберт навколо Сонця Уран здійснює за 84 земні роки, а навколо власної осі — за 17 годин. Планета має серйозну відмінність від інших планет Сонячної системи — вона обертається навколо Сонця «лежачи на боці», та ще й обертається, як і Венера, у зворотному напрямку.

Виходячи з останніх даних робляться припущення, що Уран на 50% складається з водяного льоду, на 40% - з різних кам’яних порід, на 10% з водню та інших газів. Має 11 вузьких і темних кілець товщиною кілька десятків метрів, які були відкриті у 1977 році. Мабуть, вони складаються з дрібного пилу, бо погано відбивають сонячне світло. Відкрито 27 супутників Урана, більшість з них названі іменами шекспірівських героїв: Корделія, Офелія, Дездемона, Джульєтта тощо (демонстрація фотографії супутників Урану).

Фізкультхвилинка (муз. супровід, пісня «Планети Сонячної системи»)

ІV «астроном»:

Нептун носить ім’я давньоримського бога морів. Маса планети більша за земну у 17 разів, за діаметром у 4 рази. Планета здійснює оберт навколо своєї осі приблизно за 18 земних годин, а навколо Сонця — за 164,8 земних років. Середня густина Нептуна найбільша серед планет-велетнів. Особливістю планети є те, що у неї виявлено атмосферу блакитного кольору, на тлі якої видно білі метанові хмари і дві темні плями - велику і малу. Їхня природа, мабуть, така ж, як і природа ВЧП на Юпітері. Нептун, як і інші планети-гіганти, оточений кільцями, які були відкриті останніми, у 1989 році. Крім двох відомих раніше супутників - Тритона і Нереїди,— були відкриті ще 12 нових супутників.

V «астроном»:

Плутон не належить до жодної з груп. За хімічним складом він подібний до планет-гігантів, а за розмірами - до планет земної групи. Найдальшу, дев’яту числом планету Сонячної системи - Плутон - було відкрито у 1930 році. Тривалість зоряного року становить 248 земних років, тривалість доби - 6,5 з.д. Плутон обертається навколо власної осі подібно Урану і Венері у зворотному напрямку. Діаметр планети становить 2300 км, тому це найменша планета системи. Поверхня планети являє собою крижану метанову середня температура на якій сягає - 220 С. Планета має один Харон, який удвічі менший за діаметр Плутона, на відміну від переважно складається водяного льоду.

Робота в зошитах: завдання 2,3 на с. 7-8.

V. Узагальнення і систематизація вивченого на уроці.

Гра «Логічний ланцюжок»

1. Доповнити відсутню ланку

- Всесвіт .... .... Зірки. (Галактики, сузір’я)

- Галактика .... Астероїди, .... .... Комети, .... (планети, метеори, метеорити, космічний пил)

- Меркурій .... .... Марс. (Венера, Земля).

2. Знайти зайве слово і пояснити, чому

- Меркурій - Сатурн - Венера - Марс. (Сатурн)

- Юпітер - Сатурн - Нептун - Плутон. (Плутон)

- Меркурій - Марс - Сатурн - Нептун. (Меркурій).

Гра «Далі, далі...»

1. Найвіддаленіша від Сонця планета Сонячної системи (Плутон).

2. Не мають супутників планети. (Меркурій, Венера)

3. Як називають в Україні нашу Галактику? (Чумацький шлях)

4. З яких частин складається комета? (голова, хвіст, воднева хмаринка).

5. Які планети мають кільця? (Сатурн, Юпітер, Уран, Нептун).

6. Якою зіркою за кольором є Сонце? (жовтою)

7. У якому сузір’ї знаходиться Полярна зірка? (Мала Ведмедиця).

8. Які планети відносяться до земної групи? (Меркурій, Венера, Земля, Марс)

9. Яка планета обертається навколо Сонця «лежачи на боці»? (Уран).

10. На якій планеті хмари створюють парниковий ефект? (Венера).

Гра «Парад планет»

- Відгадайте назву планети

1) Я — п’ята від Сонця планета. Я — велетенська куля, що складається з рідкого водню, найлегшого газу на світі, але його так багато, що я — найважча планета з усіх. Супутників — шістнадцять. Від Сонця я далеко, тому на мені панує вічна зима. (Юпітер)

2) Я — величезна шоста планета. Розташована далеко від Сонця, тому температура моя низька. Я — газова планета жовтуватого кольору. Мене оточують дивні кільця, що складаються з крижаних брил і каменів. Супутників — сімнадцять. (Сатурн)

3) Я розташована за Сатурном. Я обертаюсь, «лежачи на боці». Тому до Сонця обернений то один, то інший бік. Мій розмір значно більший за Землю. І я теж складаюся з газів. Віддаленість від Сонця не дозволяє нагрівати мене. Супутників — одинадцять. (Уран)

4) Я — восьма від Сонця планета. Я здаюся темно-блакитною, тому що теж складаюсь із газу метану, який горить у ваших плитах. Навкруги мене в різні боки рухаються хмари. Супутників — вісім. (Нептун)

VI. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія

Бесіда

- Про що ви дізналися на сьогоднішньому уроці?

- Що вам найбільше сподобалось на уроці?

- Про що ви б хотіли дізнатися на наступних уроках?

VII. Домашнє завдання:

опрацювати матеріал підручника § 5 с. 13-14.






Personalised Essay Writing Service for You

Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити