Природознавство - розробки уроків уроків
ДИДАКТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ
ТЕМА 1. ОРГАНІЗМ ЯК ЖИВА СИСТЕМА
ЗАПИТАННЯ Й ЗАВДАННЯ ДОСТАТНЬОГО РІВНЯ (7-9 БАЛІВ)
Запитання
1. Як пов’язані між собою рослинні й тваринні організми? Наведіть приклади.
2. Поясніть, чому рослини з ушкодженим корінням гинуть?
3. Яку роль відіграють забарвлення й запах квітів?
4. Розкажіть, які культурні рослини обробляє людина для одержання крохмалю, які — для одержання жирів?
Завдання «Один за одним»
Розставте запропоновані приклади в порядку збільшення певної характеристики.
Розподіліть тварин у порядку збільшення їхньої маси: муха, синій кит, слон, вовк, ведмідь, комар, жаба, заєць.
Відповідь: комар, муха, жаба, заєць, вовк, ведмідь, слон, синій кит.
Гра «Вірю — не вірю»
Її можна проводити на будь-якому уроці в усній або письмовій формі. Якщо подібні запитання вчитель ставить у письмовій формі, то учні поруч із твердженням ставлять літеру В (вірю) або знак плюс, якщо згодні з твердженням, і ставлять літеру Н (не вірю) або знак мінус, якщо не згодні з твердженням. Під час проведення подібного опитування в усній формі вчитель може попросити виправляти помилкове твердження, тобто називати правильне або обґрунтувати свою незгоду.
1. Амеба — багатоклітинний організм. Н
2. Будь-якій системі властиві внутрішні зв’язки. В
3. Стебло — переважно наземний орган рослини. Залежно від будови й розмірів стебла рослини поділяються на дерева, чагарники й трав’янисті. В
4. Органи тварин, що виконують одну функцію, поєднуються у групи органів, наприклад: органи травлення, дихання, руху, розмноження, зв’язку. Н
5. Органи чуттів тварин об’єднані в групи: органи зору, нюху, слуху, дотику, смаку й рівноваги. В
6. Рослини й тварини самі для себе створюють органічні речовини. Н
7. І травоїдні, і м’ясоїдні тварини споживають продукти фотосинтезу. В
8. Рослини поглинають вуглекислий газ тільки у світлий час доби, а дихають вони весь час. В
9. Рослини ростуть переважно вночі, використовуючи для цього накопичені протягом дня поживні речовини. В
10. Рослини й тварини ростуть протягом усього життя. Н
Порівняльна характеристика за певними параметрами
Цей прийом можна використовувати як під час повторення раніше вивченого матеріалу (доцільно проводити в цьому випадку в усній формі), так і під час вивчення нового матеріалу, коли учням дається завдання розібрати новий матеріал самостійно за підручником, або в процесі роботи з підручником задля кращого засвоєння матеріалу й можливості переконатися, що учні дійсно якісно засвоїли навчальний матеріал. Можна дати завдання заповнити таблицю на порівняння двох або кількох об’єктів. Учитель дає загальний вигляд таблиці й зміст крайнього лівого стовпчика, тобто характеристики, за якими потрібно порівнювати об’єкти.
Параметри |
Рослини |
Тварини |
1. Чи існують одноклітинні організми, приклади |
Хламідомонада |
Амеба |
2. Групи органів, які виконують однакові функції в рослинному й тваринному організмах |
Дихання, розмноження |
Дихання, розмноження |
3. Здатність створювати органічні речовини |
Так |
Ні |
4. Що одержує система із навколишнього середовища |
Енергію, поживні речовини, повітря, воду |
Їжу, повітря, воду |
5. Наявність органів чуттів, руху, нервової системи |
Ні |
Так |
6. Що транспортує поживні речовини в організмі |
Вода |
У риб, птахів і ссавців — кров |
7, Види розмноження (статеве, безстатеве) |
Статеве, безстатеве або вегетативне |
Статеве, безстатеве (частинами особини) |
8. Тривалість росту |
Протягом усього життя |
Ріст обмежений віком |
9. Умови існування організмів |
Вода, світло, тепло, повітря, поживні речовини |
Вода, тепло, повітря, їжа, для більшості — світло |
10. Чи існує здатність до пристосування |
Так |
Так |
Завдання «Третій — зайвий»
Учням дають перелік понять, згрупованих по 3-4 приклади. У кожній групі прикладів один не відповідає темі, якій відповідають інші приклади з цієї групи. Учитель може давати завдання або тільки знайти невідповідний логічному ряду приклад, або як додаткове завдання — додати власний приклад, який не порушує логічний ряд.
1. Штучні системи: годинники — телефон — лінійка.
2. Штучні системи: автомобіль — собака — комп’ютер.
3. Природні системи: дрова — соняшник — яблуня.
4. Багатоклітинні тварини: амеба — щука — сом.
5. Зовнішні зв’язки систем: мобільний телефон поставили на підзарядку — поповнили рахунок мобільного телефону — мобільний телефон зламався.
6. Внутрішні зв’язки систем: автомобіль під’їжджає до АЗС — автомобіль заправляють пальним — автомобіль стоїть у черзі на заправлення.
7. Видозмінений корінь: бульба — кореневище — квітка.
8. Частини квітки: чашолистки — пелюстки — стебло.
9. Частини листка: черешок — стовбур — листкова пластина.
10. Дихальні органи тварин: зябра — шлунок — трахеї.
11. Органи травної системи: глотка — ласти — стравохід.
12. Органи руху: вуха — плавці — крила.
13. Процес утворення органічних речовин: фотосинтез — хлорофіл — тефлон.
14. Органи дихання: копита — продихи — легені.
15. Зародки: насіння — легені — ікра.
16. Тварини, для яких характерний непрямий розвиток: кішка — метелик — жаба.
Гра «Знайди помилку»
Можливі два варіанти її проведення. У першому випадку вчитель дає учням заздалегідь підготовлений текст і просить знайти в ньому помилки (можна вказати їхню загальну кількість). Серед таких помилок 2-3 можуть бути явними, 2-3 типовими й 1-2 малопомітними. Для знаходження малопомітних помилок необхідне відмінне володіння вивченим матеріалом.
Цю ж гру можна використовувати як командну. Кожна команда готує вдома розповідь за певною (однаковою для всіх команд) темою та з однаковою кількістю помилок. Під час зустрічі на уроці або позакласному заході цей текст пропонують команді-суперниці. У цьому випадку можливе змагання — хто більше «сховає» і хто більше знайде помилок у тексті.
Наведений нижче текст можна використати як для прикладу, так і як основний.
У природі зустрічаються живі істоти, що складаються лише з однієї клітини, тому їх називають одноклітинними органами. У єдиній клітині їхнього тіла відбуваються всі процеси, що забезпечують існування штучної системи. Жива клітина одержує й переробляє некорисні речовини, видаляє непотрібні, росте, розмножується, відповідає на подразнення. Одноклітинні організми не мають спеціальних статевих органів і не можуть створювати статеві клітини: сперматозоїди й зиготи. Розподіл клітини на чотири частини — ось спосіб розмноження одноклітинних організмів. Травлення — це здатність відтворювати собі подібних.