Природознавство - розробки уроків уроків

ДИДАКТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ

ТЕМА 3. РУКОТВОРНІ СИСТЕМИ


ЦІКАВІ ДОСЛІДИ


Дослід 1

Візьміть у руки кінець нитки з прив’язаним до іншого кінця важком (наприклад скріпка, товста голка). Напрямок нитки вказує напрямок сили ваги. Його називають ще вертикальним напрямком.

Дослід 2

Візьміть три проростки квасолі (гороху) і помістіть їх у вологу камеру (обкладіть дно банки багатьма шарами фільтрувального паперу або вати й налийте води стільки, щоб вона покрила цей шар). Проростки розкладіть так: перший — коренем донизу, другий — коренем догори, а від третього проростка відріжте кінчик кореня й покладіть його обрізком кореня догори. Поставте банку в темне місце при температурі 20-25 °С. Спостерігайте протягом кількох днів за зміною напрямку росту кореня у трьох варіантах досліду. Цей дослід підтверджує явище геотропізму в рослин.

Дослід З

Чи можна стан невагомості спостерігати на Землі? Покладіть книгу на витягнуті й підняті на рівень обличчя руки. Вагу книги ви відчуваєте. А тепер різко опустіть руки вниз. Під час цього руху ви практично не відчували ваги книги. Якщо опора буде падати на Землю, то тіло, що стоїть на цій підставці, зовсім не буде давити на неї. При цьому говорять, що вага тіла дорівнює нулю (тобто тіло не давить на опору), і тіло перебуває в стані невагомості (відсутності ваги).

Дослід 4

У кути невеликої дошки квадратної або прямокутної форми (куска фанери) заб’ємо цвяхи так, щоб вони приблизно наполовину вийшли з дошки (інакше кажучи, зверху й знизу дощечки мають на 2—3 см виглядати вістря цвяха і його головка). Покладемо дощечку на шар піску вістрями цвяхів догори, а головками — на пісок. Потім зверху покладемо вантаж. Головки цвяхів вдавлюються в пісок, але незначно. Потім дошку перевернемо вістрями цвяхів донизу і знову поставимо на пісок. У цьому випадку площа опори зменшується, й під дією того ж вантажу цвяхи значно заглиблюються в пісок.

Дослід 5

Покладіть на гладку дошку (лінійку) брусок або будь-який невеликий предмет із плоскою поверхнею (ластик). Підніміть трохи край дошки (лінійки), на якій лежить брусок. Як він поводиться? Напевно, ви звернули увагу на те, що брусок не рухається. Ковзанню бруска перешкоджає сила тертя спокою. Через наявність сили тертя спокою не розсипається гірка піску або сипучих продуктів, утримується цвях, убитий у стіну, не розв’язується вузол тощо.

Дослід б

Перекиньте через палку мотузку й потягніть за будь-який її кінець. Мотузка легко ковзає по палці. Тепер оберніть мотузку кілька разів навколо палки й знову потягніть за кінець. Поясніть явище, що спостерігається. Що можна сказати про силу тертя в цьому випадку — збільшилась чи зменшилась?

Дослід 7

Для цього досліду треба належним чином приготувати яйце: у двох протилежних точках проколоти шкаралупу, видути одноразовим шприцом уміст, одну дірочку заліпити стеарином свічки, в іншу вставити маленький цвяшок і теж акуратно залити стеарином. Щоб стеарин був не дуже помітний, яйце можна розмалювати. На уроці показують, як це яйце підкоряється дії магніту — повертається слідом за ним, наближається до нього й навіть «прилипає» до магніту.

Дослід 8

У горлечко скляної пляшки вставте пробку з голкою, причому вістря голки має дивитися нагору. На вістря одягніть склянку (дном догори), а на денце зверху покладіть металеві ножиці. Наелектризуйте гребінець об чисте волосся або шматочок хутра й піднесіть його до кінця ножиць. Водіть гребінцем по колу навколо склянки, на якій лежать ножиці. Вони будуть рухатися за гребінцем. Дослід можна повторити, замінивши ножиці лінійкою, олівцем, ложкою тощо.

Дослід 9

Покладіть на стіл поліетиленовий пакет і погладжуйте по ньому вовняним шарфом або шматочком хутра. При цьому поліетилен електризується. Однією рукою візьміть пакет за край, другою візьміть за цоколь звичайну електричну лампочку й піднесіть її балон (скляну частину) до пакета. У момент зіткнення скляного балона й наелектризованого поліетилену спостерігається горіння лампочки. Потім лампу приберіть і піднесіть до іншого краю пакета. Знову спостерігається спалах. Можна взяти лампу за балон і підносити до пакета цоколем. Дослід краще проводити в темряві або в сутінках.

Дослід 10

Розчешіть сухе чисте волосся пластмасовим гребінцем і доведіть, що він наелектризувався. Для цього скористайтеся: а) наповненою повітрям надувною кулькою; б) дрібно нарізаними шматочками паперу; в) цвяхом або лінійкою, підвішеними на нитці; г) тонким струменем води, що витікає з крана.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити