Природознавство - розробки уроків уроків

ДИДАКТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ

ТЕМА 3. РУКОТВОРНІ СИСТЕМИ


ЗАПИТАННЯ Й ЗАВДАННЯ ДОСТАТНЬОГО РІВНЯ (7-9 БАЛІВ)


Запитання

1. За якими ознаками судять про занурення в стан невагомості?

2. Чому важко утримати в руках живу рибину?

3. Наведіть приклади, коли в природі й техніці сила тертя завдає шкоди, а коли приносить користь.

4. У сонячний день дахи будинків нагріваються. Які види енергії перетворюються при цьому явищі?


Завдання «Один за одним»

Розставте запропоновані приклади в порядку збільшення певної характеристики.

1. Як відомо, робота (А) залежить від величини сили (F), прикладеної до тіла, і відстані (S), на яку перемістилося тіло під впливом цієї сили. Користуючись формулою A = F ∙ S, розподіліть описані ситуації, починаючи від тієї, у якій відбувалася найменша робота, до тієї, коли значення роботи було найбільшим:

1) хлопчик переніс портфель вагою 5 кг від квартири до школи на відстань 700 метрів;

2) батько хлопчика, роблячи у квартирі ремонт, пересунув шафу вагою 80кг на відстань 4 метри;

3) мама хлопчика принесла 10 кг продуктів із магазину, що розташований на відстані 450 метрів від квартири;

4) однокласник хлопчика, який був черговим у класі, приніс відро з водою для миття підлоги в кабінеті й потім відніс його назад, щоб вилити воду. Вага відра з водою 6 кг, а відстань від крана до кабінету 50 метрів.

Відповідь: батько (320), черговий хлопчик (600), хлопчик (3500), мама хлопчика (4500).

2. Розподіліть види енергії в такому порядку: від того виду енергії, який людина використовувала найпершим, до того виду, яким людина навчилася користуватися порівняно недавно: світлова енергія палива, хімічна енергія, атомних, електричних, механічних машин і механізмів.

Відповідь: хімічна (продукти живлення) — світлова (відкритий вогонь) — механічна — електрична — атомна.

3. Розподіліть машини й механізми в такому порядку від винайдених найпершими до тих, що з’явилися в побуті людини останніми: мобільний телефон, підшипник, літак, важіль, ткацький верстат, холодильник, карета.

Відповідь: важіль, карета, ткацький верстат, підшипник, літак, холодильник, мобільний телефон.


Гра «Вірю — не вірю»

Її можна проводити на будь-якому уроці в усній або письмовій формі. Якщо подібні запитання вчитель подає в письмовій формі, то учні поруч із твердженням ставлять літеру В (вірю) або знак плюс, якщо згодні з твердженням, і ставлять літеру Н (не вірю) або знак мінус, якщо не згодні з твердженням. Під час проведення подібного опитування в усній формі вчитель може попросити виправляти помилкове твердження, тобто називати правильне або обґрунтувати свою незгоду.

1. Одиницю вимірювання сили назвали на честь англійського вченого Ісаака Ньютона. В

2. Сила ваги існує на всіх планетах Сонячної системи. В

3. Повністю усунути силу тертя неможливо. В

4. Завдання механізму, що зв’язує робочий орган і двигун машини,— перетворювати один вид енергії на інший. Н

5. Для тіл, що перебувають у стані спокою, сила ваги врівноважується силою пружності опори, на якій ці тіла лежать. В

6. Суміші металів або сплави — єдиний вид матеріалів, що використовується для виготовлення сучасних машин. Н

7. Крім сил ваги, тертя й пружності, існують інші сили, напри клад Архімедова сила. В

8. Прості механізми люди винайшли, створили й почали використовувати дуже давно, ще до нашої ери. В

9. Обов’язковою частиною атомної електростанції (АЕС) є штучна водойма — Водосховище. Н

10. Унаслідок фотосинтезу сонячна енергія не зникає, а перетворюється на хімічну енергію органічних речовин. В


Завдання «Третій — зайвий»

Учням дають перелік понять, згрупованих по 3-4 приклади. У кожній групі прикладів один не відповідає темі, якій відповідають інші приклади з цієї групи. Учитель може давати завдання або тільки знайти невідповідний логічному ряду приклад, або як додаткове завдання — додати власний приклад, який не порушує логічний ряд.

1. Види сил: сила магнітна — сила електрична — фізична сила.

2. Прилади для вимірювання: ньютон — динамометр — градусник.

3. Характеристика сили: точка прикладення сили — назва сили — напрямок сили.

4. Прості механізми: ножиці — блок — гвинт.

5. Дія сили тяжіння: випромінювання Сонцем тепла й світла — обертання планет навколо Сонця — існування земної атмосфери.

6. Дія сили тертя: посипання льоду піском — насіння рослин із чіпкою поверхнею — фарбування паркану зеленою фарбою.

7. Види палива: природний газ — електрична лампочка — дрова.

8. Дія сили пружності: розгойдування маятника годинника — розгойдування гілок дерев на вітрі — розгойдування вантажу на пружині.

9. Штучні речовини: гума — вода — пластмаса.

10. Штучні системи: електродвигун — рух супутників планет — двигун внутрішнього згоряння.


Гра «Знайди помилку»

Можливі два варіанти її проведення. У першому випадку вчитель дає учням заздалегідь підготовлений текст і просить знайти в ньому помилки (можна вказати їхню загальну кількість). Серед таких помилок 2-3 можуть бути явними, 2-3 типовими й 1-2 малопомітними. Для знаходження малопомітних помилок необхідне відмінне володіння вивченим матеріалом.

Цю ж гру можна використовувати як командну. Кожна команда готує вдома розповідь за певною (однаковою для всіх команд) темою та з однаковою кількістю помилок. Під час зустрічі на уроці або позакласному заході цей текст пропонують команді-суперниці. У цьому випадку можливе змагання — хто більше «сховає» і хто більше знайде помилок у тексті.

Наведений текст можна використати і як приклад, і як основний.

Усі живі організми використовують електричну енергію, що виділяється при розщепленні молекул органічних речовин, які надходять разом із їжею. На думку вчених, такі потужні джерела енергії, як рудні корисні копалини, утворилися із залишків рослин і тварин, що населяли Землю в дуже далекі часи. Завдяки диханню ця сонячна енергія давнини не пропала, а була перетворена зеленими рослинами на хімічну енергію. Тому справедливо буде стверджувати, що енергія, що надходить в організми тварин і людини разом із водою, спочатку була сонячною енергією. Для забезпечення енергією космічних кораблів на зовнішній стороні їхнього корпуса встановлюють зенітні батареї.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити