Природознавство - розробки уроків уроків
ВІДПОВІДІ ДО ВИДАННЯ «ПРИРОДОЗНАВСТВО. 6 КЛАС. КОМПЛЕКСНИЙ ЗОШИТ КОНТРОЛЮ ЗНАНЬ»
ПОТОЧНИЙ КОНТРОЛЬ
Тема 1. Організм як жива система
Варіант 1: 1 в; 2 в; 3 б; 4 г; 5 а, в, г; 6 а, г; 7 а, в, г; 8 а, в.
Варіант 2: 1 а; 2 б; 3 а; 4 а; 5 б; 6 а, б, в; 7 а, б; 8 а, в.
Живі організми: будова й обмін речовин
Варіант 1: 1 г; 2 в; 3 а; 4 б; 5 а, б, г; 6 а, в; 7 б, в; 8 а, г.
Варіант 2: 1 б; 2 г; 3 г; 4 а; 5 б, в; 6 б; 7 а, б, г; 8 б, в.
ТЕМАТИЧНЕ ОЦІНЮВАННЯ
Тема 1. Організм як жива система
Варіант 1
1. Дерево.
2. Рослиноїдними.
3. Око.
4. Рослиноїдні організми — рослини.
М’ясоїдні організми — тварини.
Рослини — мінеральні речовини та вода з ґрунту, вуглекислий газ із повітря.
5. Фотосинтез відбувається тільки в темряві.
+ Для харчування тваринам потрібні готові органічні речовини.
+ Швидкість росту рослин залежить від пори року.
- Живцювання — це різновид статевого розмноження.
- Рослиноїдним тваринам притаманна така форма поведінки, як полювання.
+ На ніч більшість квітів згортають свої пелюстки — закриваються.
6. 1) Яйця; 2) гусениця; 3) лялечка; 4) метелик.
7. Пристосування пінгвінів до середовища проживання
Складові середовища проживання |
Пристосування |
|
Назва |
Значення |
|
Відсутність рослин в Антарктиді, де живуть пінгвіни |
Живляться рибою |
Харчування пов'язане не із суходолом, а з океаном |
Холодний клімат протягом усього року |
Теплокровні тварини з густим пір'ям та запасами підшкірного жиру |
Захист від морозів та холодної океанської води |
Півроку панує полярна ніч |
Упевнено полюють уночі |
Активність продовжується протягом усього року |
Варіант 2
1. Орган.
2. Рослинам.
3. Корінь.
4. Харчування — споживання й засвоєння організмом поживних речовин.
Розвиток — формування органів, становлення їхніх функцій в організмі.
Фотосинтез — процес, під час якого рослини за допомогою сонячного світла виробляють органічні речовини.
5. + Під час фотосинтезу рослини поглинають вуглекислий газ і виділяють кисень.
- Процес збільшення маси й розмірів організму називають диханням.
+ Лялечка — одна із стадій розвитку деяких комах.
+ Крокодил — м’ясоїдна тварина.
+ Зимова сплячка допомагає тваринам пережити холодний період.
- Більшість рослин здатні активно пересуватися.
6. Ліворуч: сонячне світло; вуглекислий газ; мінеральні речовини.
Праворуч: кисень; органічні речовини; вода.
7. Пристосування кактусів до середовища проживання
Складові середовища проживання |
Пристосування |
|
Назва |
Значення |
|
Сухий та спекотний клімат пустель та напівпустель |
Накопичують воду в м'ясистих стеблах; восковий наліт на стеблах Можуть довго обходитися без води |
листки перетворились на колючки; економно випаровують воду; захист від перегрівання |
Варіант 3
1. Живленням.
2. Ростом.
3. Лист.
4. Ріст — процес збільшення маси й розмірів організму.
Розмноження — відтворення організмами подібних до себе.
Обмін речовин — процес перетворення речовин в організмі.
5. Фотосинтез — це процес, притаманний усім рослинам і тваринам.
+ Під час дихання тварини споживають кисень, а виділяють вуглекислий газ.
+ Відтворення живими організмами подібних до себе називають розмноженням.
- Середовище проживання організмів не впливає на їхній ріст і розвиток.
+ Поділ клітини й брунькування — це способи нестатевого розмноження.
- Хижі тварини харчуються насінням і плодами.
6. 1) Ікринка; 2) пуголовок; 3) пуголовок; 4) доросла жаба.
7. Пристосування щук до середовища проживання
Складові середовища проживання |
Пристосування |
|
Назва |
Значення |
|
Середовище існування — прісні водойми |
Зябри; обтічна форма тіла; замість хутра чи пір'я тіло вкрите лускою |
Дихають киснем, розчиненим у воді; швидко просуваються у воді; швидко просуваються у воді |
ПОТОЧНИЙ КОНТРОЛЬ
Тема 2. Природні та штучні екосистеми. Природні екосистеми
Варіант 1: 1 г; 2 в; 3 а; 4 в; 5 а, в; 6 а, б, г; 7 б; 8 а, в.
Варіант 2: 1 в; 2 а; 3 г; 4 в; 5 в; 6 а, в, г; 7 а; 8 а, в.
Штучні екосистеми
Варіант 1: 1 б; 2 б; 3 б; 4 в; 5 а, в, г; 6 а, б, г; 7 а, б, г; 8 а, в, г.
Варіант 2: 1 б; 2 г; 3 а; 4 б; 5 а, г; 6 б, в, г; 7 а, в; 8 а, б, г.
ТЕМАТИЧНЕ ОЦІНЮВАННЯ
Тема 2. Природні та штучні екосистеми
Варіант 1
1. Ліс.
2. Обприскування дерев отруйними для комах речовинами.
3. Гриб.
4. Органічні добрива — торф, зелені добрива, пташиний послід.
Неорганічні добрива — нітратні добрива, фосфатні добрива.
5. Найродючішим типом ґрунтів є чорноземи.
До органічних добрив належать гній, пташиний послід, торф.
6.Порівняльна характеристика природних і штучних екосистем
Характеристика |
Екосистеми |
|
Природні |
Штучні |
|
Створені людиною або такі, що існують у природі |
Існують у природі |
Створені людиною |
Як їх використовує людина |
Як джерело ресурсів; зони відпочинку; заповідні території джерело продуктів харчування та промислової сировини; |
Як місце проживання; місце відпочинку |
Приклади екосистем |
Світовий океан; ліс, степ; прісна водойма |
Місто; поле, город, сад; парк |
7. Квіти — метелик — жаба.
Зелений горошок — миша — хижий птах.
Яблуні — попелиця — жук сонечко.
У ланцюгах живлення на першому місці перебувають рослини, оскільки тільки вони здатні в процесі фотосинтезу з мінеральних речовин, води та вуглекислого газу за допомогою хлорофілу утворювати на сонячному світлі органічні речовини, якими потім живляться тварини.
Варіант 2
1. Гумусом.
2. Родючістю.
3. Пшениця.
4. Екосистема лісу — береза, сосна, білий гриб.
Екосистема саду — яблуня, вишня.
5. Органічні речовини ґрунтів називають гумусом.
Шкідниками полів, садів та городів є такі комахи, як колорадський жук, довгоносик, сарана, гусінь.
6. Порівняльна характеристика екосистем озера й акваріума
Характеристика |
Екосистеми |
|
Озеро |
Акваріум |
|
Природна або штучна екосистема |
Природна |
Штучна |
Як їх використовує людина |
Для риборозведення; зона відпочинку; Для риборозведення; джерело прісної води |
Предмет для релаксу; демонстрація різних видів водних рослин і тварин |
Живі організми, які населяють і екосистему |
Рослини: очерет, латапя біле, глечики жовті, ряска, осока. Тварини: жаба, рибалочка, лебідь, бобер, водомірка, щука, карась |
Водорості, мечоносці, гуппі, телескопи, комети, равлики, личинки комарів |
7. Злакові рослини — хом’як — лисиця.
Дощовий черв’як — перепілка — степовий орел.
У харчових ланцюгах живлення на першому місці перебувають рослини, оскільки тільки вони здатні в процесі фотосинтезу з мінеральних речовин, води та вуглекислого газу за допомогою хлорофілу утворювати на сонячному світлі органічні речовини, якими потім живляться тварини.
Варіант 3
1. Торф.
2. Добривами.
3. Клумба.
4. Шкідники — жук-короїд, гусінь, попелиця.
Корисні тварини — дощовий черв’як, шпак.
5. Здатність ґрунту забезпечувати ріст рослин називають родючістю. До елементів зеленої архітектури належать — клумби, альпійські гірки, альтанки, штучні водойми та фонтани, скульптури.
6.Порівняльна характеристика екосистем лісу й саду
Характеристика |
Екосистема |
|
Ліс |
Сад |
|
Природна або штучна екосистема |
Природна |
Штучна |
Як їх використовує людина |
Як джерело деревини, диких ягід, грибів, лікарських рослин; зони відпочинку; заповідні території |
Для вирощування фруктів та ягід |
Живі організми, які населяють екосистему |
Рослини: дуб, сосна, клен, липа, береза, ліщина, глід, черемха, бузина, терен, конвалія, плющ, лісові суниці, проліска. Тварини: ведмідь, лось, олень, вовк, лисиця, білка, заєць, їжак, миша лісова, гадюка |
Рослини: яблуня, груша, слива, вишня, абрикос, черешня, аргус, смородина, малина, калина, обліпиха. Тварини: кріт, жаба, дрозд, бджола, мурашки, сонечко, турун, хрущ, попелиця |
7. Трав’янисті рослини — сарана — комахоїдний птах.
Злакові рослини — миша — хижий птах.
У харчових ланцюжках на першому місці перебувають рослини, оскільки тільки вони здатні в процесі фотосинтезу з мінеральних речовин, води та вуглекислого газу за допомогою хлорофілу утворювати на сонячному світлі органічні речовини, якими потім живляться тварини.
ПОТОЧНИЙ КОНТРОЛЬ
Тема 3. Рукотворні системи Сили та їхнє вимірювання
Варіант 1: 1 в; 2 а; 3 г; 4 в; 5 а, г; 6 а; 7 б, в; 8 а, б.
Варіант 2: 1 б; 2 в; 3 в; 4 а, г; 5 а; 6 в; 7 в; 8 а, в.
Прості й складні механізми
Варіант 1: 1 в; 2 б; 3 г; 4 а; 5 б; 6 г; 7 а, в, г; 8 а, г.
Варіант 2: 1 а; 2 в, г; 3 г; 4 в; 5 б; 6 б; 7 г; 8 а, г.
ТЕМАТИЧНЕ ОЦІНЮВАННЯ
Тема 3. Рукотворні системи
Варіант 1
1. Глину.
2. Важіль.
3. Трамвай.
4. Ножиці — важіль; дриль — гвинт; гірська дорога — похила площина.
5. + Для створення механізмів не використовують глину.
- Тертя виникає між тілами, що перебувають на певній відстані одне від одного.
- Екскаватор — це простий механізм.
6. Вітрове скло — зі скла, руль — з металу та пластмаси, кузов — з металу, двері — з металу, покришки та камери колес — зі штучної гуми.
7. Взаємодіють тіла людей, які грають та б’ють по м’ячу (їхні руки) та сам м’яч із повітрям, у якому м’яч літає.
Варіант 2
1. Тяжіння.
2. Гвинт.
3. Вітряки.
4. М’ясорубка — гвинт; сокира — клин; ручка дверей — важіль.
5. - Пластмаса — це природний матеріал, який не використовують для виготовлення машин.
+ Стиснута пружина розпрямляється під дією сили пружності.
+ Мірою взаємодії тіл є сила.
6. Сідло — зі штучної шкіри, руль — з металу, педалі — із пластмаси, покришки та камери колес — зі штучної гуми, багажник — з металу.
7. Взаємодіють тіла людей, які грають та б’ють по м’ячу (їхні ноги), сам м’яч із поверхнею землі, по якій м’яч котиться.
Варіант 3
1. Папір.
2. Динамометром.
3. Елемент живлення.
4. Сходи — похила площина; педаль велосипеда — важіль; сокира — клин.
5. + Для створення машин і механізмів використовують метали.
+ Швидкість тіла може змінюватися під дією сили.
- Прикладом машини є лопата.
6. Вітрове скло — зі скла, двері — з металу, покришки та камери колес — зі штучної гуми, корпус — з металу, руль — з металу та пластмаси.
7. Взаємодіють тіла людей, які грають та б’ють по м’ячу (їхні ракетки), сам м’яч і поверхня землі, на яку м’яч падає після удару по ньому ракеткою.
ПОТОЧНИЙ КОНТРОЛЬ
Тема 4. Біосфера — найбільша жива система. Біосфера та її зміна під впливом людини
Варіант 1: 1 б; 2 а; 3 в; 4 б; 5 а, б, г; 6 а; 7 б, г; 8 б, в, г.
Варіант 2: 1 б; 2 в; 3 б; 4 г; 5 б, в; 6 б; 7 а, в; 8 а, г.
Різноманітність та охорона біосфери
Варіант 1: 1 б; 2 г; 3 в; 4 а; 5 а, б, в; 6 а, в; 7 а, в, г; 8 а, в.
Варіант 2: 1 в; 2 б; 3 б; 4 б; 5 б, в; 6 б, в; 7 а, б; 8 а, в.
ТЕМАТИЧНЕ ОЦІНЮВАННЯ
Тема 4. Біосфера — найбільша жива система
Варіант 1
1. Літосфери.
2. Створення заповідників.
3. Підсніжник білосніжний.
4. Біосфера — найбільша екосистема Землі. У ній постійно відбувається кругообіг речовин. Головним джерелом енергії для процесів, що відбуваються в біосфері, є Сонце. Завдяки його світлу й теплу на Землі існує життя.
5. Природоохоронні території — заповідник, національний парк, заказник.
Місця, у яких утримують тварин,— ферма, зоопарк.
6.Роль рослин і тварин у біосфері
Характеристика |
Рослини |
Тварини |
Виробляють органічні речовини |
+ |
|
Споживають готові органічні речовини |
+ |
|
Відмерлі рештки руйнуються, утворюючи органічні речовини ґрунтів |
+ |
+ |
Виділяють кисень в атмосферу |
+ |
7. Наслідки полювання й рибальства
Полювання і рибальство |
|
Користь для людини: |
Шкода для природи: |
джерело білкових продуктів харчування; |
знищення видів тварин та риб; |
відпочинок, корисний для здоров'я; |
забруднення сміттям лісів та водойм; |
вивчення природи рідного краю |
залякування інших видів тварин, на яких не дозволено полювання і |
Варіант 2
1. Список рідкісних і зникаючих видів організмів.
2. Національні парки.
3. Махаон.
4. Біосфера — це оболонка Землі, заселена живими організмами. Вона включає в себе всю гідросферу, нижню частину атмосфери і верхню частину літосфери.
5. Руйнування біосфери — полювання, забруднення довкілля, вирубування лісів.
Охорона біосфери — створення заповідників, охорона рідкісних видів організмів.
6.Вплив людини на біосферу
Види діяльності |
Позитивний |
Негативний |
Забруднення довкілля |
+ |
|
Створення заповідників та інших природоохоронних територій |
+ |
|
Пропаганда дбайливого ставлення до природи |
+ |
|
Будівництво міст та шляхів і |
+ |
7. Наслідки будівництва міст і шляхів
Будівництво міст і доріг |
|
Користь для людини: |
Шкода для природи: |
люди отримують будинки для проживання та роботи, дороги для пересування; |
знищуються місця проживання рослин та тварин; |
люди отримують робочі місця на будівництві |
машини та механізми, що використовують під час будівництва, забруднюють оболонки Землі; |
Варіант 3
1. Біосферою.
2. Заповідники.
3. Лелека.
4. Рослини належать до виробників органічних речовин. Тварини — основні споживачі органічних речовин. Гриби й бактерії руйнують складні речовини загиблих рослин і тварин.
5. Рослини і тварини, що включені,— лебідь малий, пролісок білосніжний.
Рослини і тварини, що не включені,— жук колорадський, комар малярійний, кульбаба звичайна.
6. Види діяльності, дозволені в заповідниках і в лісах, які не перебувають під охороною
Вид діяльності |
Заповідник |
Ліс |
Туризм |
+ |
|
Влаштування пікніків |
+ |
|
Фотографування |
+ |
+ |
Спостереження за рослинами і тваринами |
+ |
+ |
7. Наслідки роботи заводів
Робота заводів |
|
Користь для людини: |
Шкода для природи: |
виробництво товарів; |
використання природних ресурсів; |
працевлаштування людей |
забруднення відходами виробництва всіх оболонок Землі |