Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

УРОКИ ФІЗИКИ У 10 КЛАСІ.
МОЛЕКУЛЯРНА ФІЗИКА І ТЕРМОДИНАМІКА

ВЛАСТИВОСТІ ГАЗІВ, РІДИН, ТВЕРДИХ ТІЛ*

 

Урок № 10

Тема. Лабораторна робота «Дослідження закону Бойля-Маріотта»

 

Мета роботи: дослідити, як змінюється об'єм певної маси газу за сталої температури зі зміною тиску, і встановити співвідношення між ними.

Обладнання: скляний циліндр висотою 40 см із водою, скляна трубка довжиною 40-50 см, закрита з одного кінця, вимірна лінійка з міліметровими поділками, барометр-анероїд БР-52 (один на клас), штатив універсальний.

Короткі відомості

Закон Бойля-Маріотта можна порівняно просто перевірити за допомогою нескладного обладнання. Якщо в циліндр з водою опустити відкритим кінцем вниз трубку, повітря в ній перебуватиме під тиском, який дорівнює атмосферному плюс гідростатичний тиск стовпчика води висотою h. Для спрощення обчислень атмосферний тиск і тиск стовпчика води доцільно вимірювати в мм рт. ст. Густина води в 13,6 рази менша за густину ртуті, тому стовпчик води висотою h мм створює такий самий тиск, як стовпчик ртуті висотою h/13,6 мм.

Повітря в трубці буде під тиском

де Н — атмосферний тиск, виражений у міліметрах ртутного стовпчика, h — різниця рівнів води, виміряна в міліметрах, у циліндрі і в трубці.

Об’єм повітря в трубці V = Sl, де l — довжина стовпчика повітря, a S — площа його поперечного перерізу. Оскільки площа поперечного перерізу трубки (а значить, і повітряного стовпчика) стала, її числове значення можна прийняти за значення V в умовних одиницях. Зі зміною глибини занурення трубки змінюються об’єм і тиск повітря в ній. Дослідіть залежність між цими величинами.

 

ХІД РОБОТИ

1. Виміряйте барометром атмосферний тиск Н (у мм. рт. ст.). (Під таким тиском перебуває повітря в трубці до її занурення у воду.)

2. Опустіть у воду трубку відкритим кінцем вниз на максимальну глибину. Виміряйте довжину l і h для двох менших глибин занурення трубки.

3. Обчисліть добутки image66 для всіх трьох дослідів, порівняйте їх; зробіть висновок.

4. Обчисліть абсолютну ΔС і відносну ΔС/C похибки вимірювань.

 

image67

 

5. Результати вимірювань і обчислень запишіть у таблицю такого вигляду:

 

№ досліду

Н

h

L(V)

ΔC

1

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

Контрольні запитання

1. Чому під час досліду не слід тримати трубку рукою?

2. Від чого залежить стала С у законі Бойля-Маріотта?

3. Чи має істотне значення для досліду площа поперечного перерізу трубки?









загрузка...

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.