Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

УРОКИ ФІЗИКИ у 7-му класі

Розділ 3. СВІТЛОВІ ЯВИЩА

 

УРОК № 26

ТЕМА. Розв’язування задач. Лабораторна робота № 11 «Вимірювання фокусної відстані тонкої лінзи»

 

Мета: формувати навички побудови зображень у лінзах і застосування формули тонкої лінзи, експериментального визначення фокусної відстані та оптичної сили лінз; розвивати уміння встановлювати закономірності на основі дослідів; виховувати в учнів самостійність і наполегливість у досягненні поставленої мети.

Тип уроку: урок удосконалення знань, формування експериментальних умінь.

Обладнання: збиральні лінзи та лампочки на підставках, екрани, джерела струму, з’єднувальні провідники, ключі, лінійки.

 

 

1. Повторення вивченого матеріалу.

Структура уроку

2. Виконання лабораторної роботи

3. Підсумок уроку.

4. Домашнє завдання

 

ПЛАН-КОНСПЕКТ УРОКУ

І. Повторення вивченого матеріалу

Після перевірки домашнього завдання проводиться опитування.

1) Як «виготовити» найпростішу лінзу та спостерігати її дію без зусиль? (Літери друкованого тексту здаються набагато більшими, якщо на них потрапляє крапля води чи прозорого клею. Крапля води чи прозорого клею — оце й є найпростіша лінза.)

2) Чому влітку треба рано прокидатися, щоб полити овочі на городі? Чому не можна поливати рослини спекотного літнього сонячного дня?

3) Чому сміття: скляні пляшки, скло від битих пляшок — може спричинити лісову пожежу? Поміркуйте, що потрібно зробити після завершення прогулянки, щоб не сталося лиха?

4) Чим відрізняється уявне зображення від дійсного?

5) Яка лінза може давати збільшені дійсні зображення? За якої умови? Побудуйте відповідне зображення. (Збиральна; коли предмет знаходиться між фокусом лінзи і її подвійним фокусом.)

6) Побудуйте зображення предмета, що знаходиться між фокусом і подвійним фокусом розсіювальної лінзи.

7) Якщо розмістити збиральну лінзу на відстані 8 см від стіни, на ній можна бачити обернене зображення вікна на протилежній стіні та гілки дерев за вікном. Яка фокусна відстань лінзи?

8) Задача. Фокусна відстань збиральної лінзи дорівнює 0,4 м. Яка оптична сила цієї лінзи?

9) Задача. Оптична сила лінзи дорівнює — 10 дптр. Знайдіть фокусну відстань лінзи та її вид.

10) Задача. Оптична сила лінзи 2,5 дптр. На якій відстані від неї треба розмістити лампу та екран, щоб отримане на екрані зображення було такого самого розміру, як лампа?

11) Визначте оптичну силу збиральної лінзи, якщо зображення предмета, що міститься на відстані 30 см від лінзи, розташоване по інший бік від лінзи на такій самій відстані від неї. (6, 7 дптр).

12) У яких сучасних приладах використовуються лінзи?

13) Враховуючи напрям променів, у чистому полі прямокутника дорисувати пристрій, якого бракує.

 

 

II. Виконання лабораторної роботи № 11

Інструктаж щодо правил техніки безпеки

Тема. Вимірювання фокусної відстані тонкої лінзи

Мета роботи: навчитися отримувати на екрані зображення за допомогою тонкої збиральної лінзи та експериментально визначати фокусну відстань й оптичну силу лінзи.

Обладнання: збиральна лінза, лампочка на підставці, екран, напрямна рейка, лінійка, джерело струму, з’єднувальні дроти.

ХІД РОБОТИ

1. Накресліть у зошиті хід променів у збиральній лінзі, коли вона дає дійсне зображення предмета. Позначте на схемі відстань d від лампочки до лінзи та відстань f від лінзи до зображення, а також фокусну відстань F збиральної лінзи.

2. Розмістіть лампочку на підставці, збиральну лінзу й екран уздовж напрямної рейки так, щоб на екрані з’явилося чітке перевернуте зображення лампочки.

3. Вимкнувши джерело струму, вимірте відстань d від лампочки до лінзи та відстань f від лінзи до зображення (до екрана). Обчисліть фокусну відстань F збиральної лінзи, використовуючи формулу тонкої лінзи.

4. За фокусною відстанню визначте оптичну силу лінзи.

5. Результати запишіть у зошит для лабораторних робіт.

 

d, м

f, м

F, м

D, дптр

 

 

 

 

 

6. Зробіть висновок по роботі.

 

III. Підсумок уроку

Підбиваючи підсумки уроку, учитель коротко зупиняється на основних питаннях, розглянутих на уроці.

 

IV. Домашнє завдання

Опрацювати матеріал про лінзи; розв’язати задачі на побудову зображення в лінзах, застосування формули тонкої лінзи.









загрузка...

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.