ФІЗИКА Розробки уроків
8 КЛАС

РОЗДІЛ I

МЕХАНІЧНИЙ РУХ


(12 годин + 1 із резерву)

Перелік тем

1. Механічний рух.

2. Швидкість. Рівномірний прямолінійний рух.

3. Рівномірний прямолінійний рух. Розв’язування задач.

4. Лабораторна робота № 1 «Вимірювання швидкості руху тіла».

5. Нерівномірний рух. Середня швидкість.

6. Графіки руху тіла.

7. Криволінійний рух. Рух по колу.

8. Лабораторна робота № 2 «Вимірювання частоти обертання тіла».

9. Механічні коливання. Математичний маятник.

10. Лабораторна робота № 3 «Дослідження коливань маятника».

11. Механічні хвилі. Звук. Інфразвук. Ультразвук.

12. Лабораторна робота № 4 «Вивчення характеристик звуку».

13. Тематична контрольна робота № 1.


УРОК № 1/1

Тема уроку. Механічний рух


Тип уроку: засвоєння нових знань.

Мета уроку: дати означення механічному руху; показати прояви механічного руху в природі, відносність руху; навчати спостерігати різні механічні рухи в природі й техніці, аналізувати і описувати їх.

Обладнання: скляна трубка з підфарбованою водою, у якій піднімається бульбашка повітря; кулька на нитці.

План уроку

Етапи

Час

Прийоми і методи

I. Постановка навчальної проблеми

2—5 хв.

Розповідь учителя

II. Вивчення нового матеріалу

25—30 хв.

Бесіда; демонстрації; записи на дошці та в зошитах

III. Закріплення нового матеріалу

10 хв.

Бесіда; усне опитування

IV. Домашнє завдання

1 хв.

Коментар учителя; записи на дошці та в щоденниках


Хід уроку

I. Постановка навчальної проблеми

Вступ. Розповідь учителя

Сьогоднішній урок ми почнемо з рядків вірша О. С. Пушкіна:

Движенья нет, сказал мудрец брадатый.

Другой смолчал и стал пред ним ходить.

Сильнее бы не мог он возразить;

Хвалили все ответ замысловатый...

У цьому вірші описується суперечка двох учених, що відбувалася реально. Одним із них був давньогрецький вчений, філософ Зенон (V століття до н. е.), який стверджував, що руху в природі не існує взагалі. Доводив він свої твердження на прикладі задач-апорій (апорія — з грецької мови «безвихідь, труднощі»). Одна з відомих апорій Зенона називається «Стріла». Простежимо за стрілою, випущеною з лука, говорив учений. У певний момент часу вона перебуває в даній точці, і в цю мить вона нерухома. У будь-якій іншій точці стріла також нерухома! Виходить, що стріла нерухома в будь-який момент часу, а отже, і взагалі не рухається!

Руху немає.

У чому ж помилявся Зенон? Що таке рух? На всі ці питання ми спробуємо знайти відповіді в ході уроку.


II. Вивчення нового матеріалу

Бесіда

Для організації бесіди використаємо наступні питання.

Питання класу

• За якими ознаками можна з’ясувати, перебуває тіло в стані спокою чи рухається? (Тіло змінює своє положення у просторі відносно інших тіл.)

• Наведіть приклади тіл, які в цей момент часу здійснюють механічний рух.

• А ви самі зараз перебуваєте у стані спокою чи руху? (Вислуховуються різні обґрунтовані версії.)

Запис у зошит: Механічний рух — зміна положення тіла відносно інших тіл з плином часу.

Справді, якщо розглядати ваше положення відносно стола, то ви перебуваєте у стані спокою. А якщо розглянути ваше положення відносно Сонця? Адже за урок ви встигаєте подолати в космічному просторі відстань приблизно 80 000 км — це фактично дві кругосвітніх подорожі! Отже, описуючи рух, важливо вказати тіло, відносно якого цей рух розглядається. Таке тіло називають тілом відліку.

Питання класу

• Вкажіть, відносно яких тіл рухається, а відносно яких перебуває у спокої людина в автобусі? поплавець на річці? космонавт у кабіні супутника? кішка, що спить на гілці?

• Тож у чому помилявся у своїх доказах Зенон? (За тіло відліку він брав точку на поверхні самої стріли. Якщо розглядати рух стріли відносно лучника, то проблема розв’яжеться.)

• Переміщуючись із точки в точку, тіло рухається по певній лінії, яку називають траєкторією руху тіла.

Запис у зошит: Траєкторія — лінія, яку описує в просторі тіло в результаті свого руху.

Питання класу: Якою є траєкторія руху автомобіля по горизонтальному шосе? стрілок годинника по циферблаті?

Демонстрація 1. Кулька, підвішена на нитці, починає рухатися.

Кулька може здійснювати коливальні рухи, обертальні. Учням пропонується зобразити траєкторії руху кульки в кожному випадку.

Рух — відносний. Ми з вами вже зрозуміли, що залежно від вибору тіла відліку одне й те саме тіло може перебувати у стані спокою або у стані механічного руху.

Демонстрація 2. На дошці крейдою проводять горизонтальну риску. Використовуємо широку трубку з підфарбованою водою, у якій піднімається бульбашка повітря. Бульбашка починає підніматися вгору, тобто рухається відносно пробки, яка закриває трубку. Водночас трубку переміщують так, що бульбашка перебуває у спокої відносно горизонтальної риски на дошці.

Висновок. Відносною є і траєкторія руху.

Питання класу: На лопаті працюючого вентилятора сидить муха. Яку траєкторію вона описує відносно лопатей? відносно людини, яка сидить поруч? відносно автомобіля, що рухається рівномірно і прямолінійно під вікном?

Довжину траєкторії у фізиці називають «пройденим шляхом» і в СІ вимірюють у метрах.


IIIЗакріплення нового матеріалу

Питання класу

• Чому в тумані, не бачачи берегів річки, не можна вказати напрямок руху човна?

• Собака взяв слід. Чию траєкторію руху він повторює?

• Які частини велосипеда під час його руху описують прямолінійні, а які — криволінійні траєкторії?

• Автомобіль повертає. Чи однакову траєкторію описують його праві й ліві колеса? Чи однаковий шлях вони проходять?

Дочитаємо вірш О. С. Пушкіна до кінця:

...Но, господа, забавний случай сей

Другой пример на память мне приводит:

Ведь каждый день пред нами солнце ходит,

Однако ж прав упрямый Галилей.

«Упертий Галілей» стверджував, що це Земля обертається навколо Сонця. А що кажуть нам власні спостереження? На чиєму боці правда?


IV. Домашнє завдання

[1]: § 1; впр. № 1 (задачі 2, 3).

[2]: § 1.

[3]: СР — задачі 1.1—1.4; 1.9;

ДР — задачі 1.10—1.12; 1.14; 1.16;

ВР — задачі 1.19—1.22; 1.25.

Творче завдання. Сконструювати й принести на наступний урок прилад для вивчення механічного руху: скляну трубку довжиною близько 50 см і внутрішнім діаметром ≈ 10 мм заповнити водою, залишити всередині бульбашку повітря й помістити всередину маленьку парафінову кульку, трубку закупорити з обох боків.


Скарбничка цікавих фактів

Ø  Що означає?

Слово «механік» — із грецької «хитрий», «винахідливий».

Ø  Читаємо класику

У творі Марка Твена «Пригоди Гекльберрі Фінна» описується випадок, який відбувся з головним героєм на річці Міссісіпі вночі під час туману, котрий якнайкраще ілюструє відносність руху. «Мене, звісно, несло вниз за течією зі швидкістю 4—5 миль на годину*, але цього звичайно не помічаєш, навпаки, здається, начебто човен стоїть у воді нерухомо; а якщо мигне мимо корч, то навіть дух захоплює, думаєш: от чудово летить корч! А що сам летиш, це й на думку не спадає. Якщо ви думаєте, що вночі на річці, в тумані, анітрохи не страшно й не самотньо, спробуйте самі хоч раз, тоді дізнаєтеся».

______________________________________________________________

* ≈ 1,85 км/год.



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити