ФІЗИКА Розробки уроків
8 КЛАС

РОЗДІЛ II

ВЗАЄМОДІЯ ТІЛ


УРОК 13/26

Тема уроку. Тиск у рідинах


Тип уроку: засвоєння нових знань.

Мета уроку: продовжити формування поняття «тиск»; продемонструвати сутність закону Паскаля на прикладі рідин; ознайомити учнів із практичним застосуванням знань про тиск у рідинах (приклади з живої природи й техніки).

Обладнання: пластикова пляшка із симетричними отворами в бічних стінках; циліндр із гумовим дном.

План уроку

Етапи

Час

Прийоми і методи

I. Перевірка домашнього завдання; актуалізація опорних знань

50 хв.

Усне опитування; робота з підручником

II. Вивчення нового матеріалу

20—30 хв.

Бесіда; демонстрації; аналіз; виділення головного; записи на дошці й у зошитах; перегляд відеоматеріалу

III. Закріплення нового матеріалу

10 хв.

Розв’язування задач; записи на дошці й у зошитах

IV. Домашнє завдання

1 хв.

Коментар учителя; записи на дошці й у щоденниках


Хід уроку

I. Перевірка домашнього завдання; актуалізація опорних знань

Проводяться за питаннями та вправами до параграфа підручника, а також за задачами, заданими додому.


II. Вивчення нового матеріалу

Бесіда

На рідину, як і на всі тіла, що перебувають на Землі, діє сила тяжіння. Кожний шар рідини своєю вагою тисне на шари, розташовані нижче. І цей тиск передається дну і стінкам посудини, у якій перебуває рідина (прояв закону Паскаля).

Демонстрація 1. У циліндр із гумовим дном поступово наливаємо воду. Спостерігаємо, що гумове дно прогинається — і тим більше, чим вищий стовп води.

Висновок. Рідина своєю вагою створює тиск. Чим вищий стовп рідини, тим тиск більший.

Щоб ще раз переконатися в цьому, проведемо ще один дослід.

Демонстрація 2. У пластикову пляшку з отворами наллємо воду.

Помічаємо, що дальність вильоту струменя різна — і тим більша, чим нижче розташовується отвір. Помічаємо також, що з отворів, розташованих на одному горизонтальному рівні, б’ють симетричні струмені (рис. 1).



Висновок. Тиск у рідині на одному рівні однаковий. Із глибиною тиск зростає.

Розрахуємо тиск рідини на дно посудини.

За означенням тиску: image63

image64

Отже, тиск рідини на дно залежить від густини та висоти стовпа рідини.

Завдання учням

1. У трьох посудинах на рис. 2 міститься вода. Порівняйте тиск води на дно цих посудин. (Відповідь: у всіх трьох випадках тиск однаковий.)



2. Порівняйте тиск рідини на дно посудин 1 і 2 на рис. 3. (Відповідь: тиск рідини в другій посудині більший, ніж у першій.)


image65

 

3. Порівняйте тиск води в посудинах 1 і 2 на рис. 4. (Відповідь: у першій посудині тиск більший, тому що більша висота стовпа рідини.)


image68

 

4. Чи буде переливатися рідина з посудини 1 у посудину 2 на рис. 5, якщо відкрити кран?



Потім учнів корисно ознайомити з дослідженнями підводних глибин, розповісти про акваланг, водолазний костюм, батисферу, батискаф. Зручніше за все це зробити шляхом перегляду відеофільму.


III. Закріплення нового матеріалу

Розв’язування задач

Задача 1. Визначте тиск води у найглибшому місці Світового океану — у Маріанській западині в Тихому океані, де глибина становить 11,035 км.

Доцільно звернути увагу учнів на те, що це настільки величезний тиск, що коли на таку глибину опустити шматочок дерева, то він буде спресований в тверду «цеглу», яка потім тонутиме у воді.


Задача 2. Яка товщина шару гасу, налитого в посудину, якщо він чинить на дно тиск 4 кПа?


IV. Домашнє завдання

[1]: § 19; впр. № 19 (задачі 1, 3, 5); експериментальне завдання.

[2]: § 12.

[3]: СР — задачі 17.1—17.3;

ДР — задачі 17.7—17.9;

ВР — задачі 17.16—17.17.

Додаткове завдання. Підготувати коротке повідомлення на тему «Гідростатичний парадокс Паскаля».


Скарбничка цікавих фактів

Ø  Спорядження перших водолазів

У записах Леонардо да Вінчі збереглися рисунки гіпотетичних дихальних апаратів — більш ранні свідчення про подібні пристрої до наших днів не дійшли.

У 1828 році брати Джон і Чарльз Діни запатентували «водолазне спорядження Діна». Це був костюм для захисту від холодної води й шолом з ілюмінатором, що кріпився на плечах водолаза і через шланг з’єднувався з джерелом повітря на поверхні. Але варто було водолазові втратити рівновагу і впасти, як шолом швидко заповнювався водою. У 1840 році Август Зібе удосконалив це спорядження, герметично з’єднавши шолом з костюмом і сконструювавши випускний клапан.

У 1943 році французи Ж.-І. Кусто та Е. Ганьян винайшли акваланг — автономний апарат, що складається з балонів зі стисненим повітрям і дихального пристрою (шланга із загубником) і дозволяє людині дихати під водою при тривалих зануреннях під воду.

Ø  Наскільки глибоко?

Без спеціального спорядження досвідчені нирці опускаються на глибину до 30 м; з аквалангом — до 40 м; у твердому водолазному костюмі — до 300 м.

Батисфера опускається на глибину до 1360 м; батискаф — до 10 919 м. 23 січня 1960 року на батискафі «Трієст» було досягнуто рекордної глибини при дослідженні Маріанської западини.

Ø  Світовий рекорд...

...пірнання без дихального апарата був установлений в 1992 році. Італієць Умберто Пелідзарі опустився на глибину 118 м. Весь шлях зайняв 2 хв. 56 с. При зануренні нирець використав важкий баласт, а при підйомі — надувний гумовий балон.




Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити