ФІЗИКА Розробки уроків
8 КЛАС

РОЗДІЛ II

ВЗАЄМОДІЯ ТІЛ

 

УРОК № 16/29

Тема уроку. Зміна атмосферного тиску з висотою

 

Тип уроку: комбінований.

Мета уроку: продовжити формувати в учнів уявлення про атмосферу, показати її значення для нашої планети, як на практиці застосовуються знання з цієї теми; навчати розв’язувати типові задачі, аналізуючи фізичні явища.

Обладнання: рідинний і металевий манометри.

План уроку

Етапи

Час

Прийоми і методи

I. Перевірка домашнього завдання; актуалізація опорних знань

7—10 хв.

Фронтальне опитування

II. Формування вмінь і навичок

10—15 хв.

Питання класу; виконання завдань; записи на дошці й у зошитах

III. Вивчення нового матеріалу

5—10 хв.

Розповідь учителя; бесіда; демонстрації

IV. Закріплення нового матеріалу

10 хв.

Розв’язування задач; записи на дошці й у зошитах

V. Домашнє завдання

1 хв.

Коментар учителя; записи на дошці й у щоденниках

 

Хід уроку

I. Перевірка домашнього завдання; актуалізація опорних знань

Фронтальне опитування

• Що таке атмосфера?

• Якими силами вона утримується біля Землі?

• Яке значення атмосфера має для нашої планети?

• Які досліди доводять її існування?

• Хто вперше виміряв атмосферний тиск?

• Які прилади використовують для вимірювання атмосферного тиску?

• Які переваги ртутного барометра? Які його недоліки?

• Як сконструйований барометр-анероїд?

• У яких одиницях вимірюється атмосферний тиск? Як вони пов’язані з одиницями СІ?

• Чому дорівнює нормальний атмосферний тиск?

• Які прилади і пристрої перестануть працювати поза земною атмосферою?

 

II. Формування вмінь і навичок

Завдання класу

1. Виразіть у кілопаскалях атмосферний тиск 800 мм рт. ст.; 700 мм рт. ст. (Розв’язання: 1 мм рт. ст. = 133,3 Па. Звідси 800 мм рт. ст. = 106,64 кПа; 700 мм рт. ст. = 93,31 кПа.)

2. Атмосферний тиск становить 950 гПа. Чому дорівнює висота стовпчика ртуті в барометрі? (Розв’язання: 950 гПа =  95000 Па = 712,6 мм рт. ст. Висота стовпчика ртуті дорівнює 712,6 мм.)

Питання класу

• Чи можна зробити дослід Торрічеллі зі скляною трубкою більшої чи меншої довжини? (У досліді Торрічеллі довжина трубки становила 1 м.)

• Чи однакові показання барометра на вулиці й у приміщенні? (Однакові.) Обґрунтуйте відповідь.

• Що відбудеться, якщо у досліді Торрічеллі трубку із ртуттю опустити в резервуар не із ртуттю, а з водою? (Ртуть виллється, а трубка заповниться водою.)

• Чи можна в умовах невагомості користуватися піпеткою?

• Чому вода за поршнем не піднімається вище позначки 10,3 м?

 

III. Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя

Чим вище підніматися над поверхнею Землі, тим слабше стиснене повітря, а отже, тим менший його тиск. При невеликих підйомах, у середньому на кожні 11 м підйому, атмосферний тиск зменшується на 1 мм рт. ст. Отже, за змінами у показаннях барометра можна визначити висоту над рівнем моря. Такі анероїди, за шкалою яких можна безпосередньо відрахувати висоту, називають альтиметрами. Їх використовують альпіністи, встановлюють у кабінах літаків.

Для вимірювання тиску, більшого або меншого за атмосферний, використовують манометри. Манометри бувають рідинними і металевими.

Демонстрація. Учитель демонструє рідинний і металевий манометри й знайомить учнів із принципом їх дії.

 

IV. Закріплення нового матеріалу

Розв’язування задач

Задача 1. Біля підніжжя гори барометр показує нормальний атмосферний тиск, а на вершині — 721 мм рт. ст. Яка приблизно висота гори?

 

Задача 2. Визначте, з якою силою тисне атмосфера на людину (атмосферний тиск вважати нормальним, а площу поверхні тіла такою, що дорівнює 1,5 м2).

 

Задача 3. При вході в метро барометр показує 101,3 кПа. Якими будуть показання барометра на платформі, що перебуває на глибині 33 м?

 

V. Домашнє завдання

[1]: § 20 (п. 4), § 21 (п. 2—4); впр. № 21 (задачі 2, 4, 5).

[2]: § 13, 14.

[3]: СР — задачі 18.6; 18.7; 18.16;

ДР — задачі 18.14; 18.15;

ВР — задачі 18.24; 18.25; 18.26.

Творче завдання. Запропонуйте кілька способів визначення висоти гори, будинку.

Додаткове завдання. Підготувати коротке повідомлення про Архімеда; про дію архімедової сили в газах, про створення аеростатів і дирижаблів.

 

Скарбничка цікавих фактів

Ø  Яким ще може бути барометр?

Дослідами Торрічеллі зацікавився Паскаль. І він повторив їх із ртуттю, водою й навіть... вином.

Із ртутним барометром Паскаль піднявся на дзвіницю Мен-Жак де-ля-Бушері в Руані й переконався, що висота ртутного стовпа зменшується.

Ø  Познайомимося ближче

Еванджеліста Торрічеллі народився 15 жовтня 1608 року в італійському місті Фаєнці. Навчався у Римі, а потім в 1641 році переїхав в Аргетрі, де став учнем і помічником Галілея. В 1642 році при дворі герцога Тосканського став професором математики і фізики. Крім винаходу ртутного барометра удосконалив термоскоп Галілея, перетворивши його на спиртовий термометр, встановив параболічність траєкторії руху тіла, кинутого під кутом до горизонту. На жаль, життя вченого було досить коротке — він помер у віці 39 років в Італії.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.