ФІЗИКА Розробки уроків
8 КЛАС

РОЗДІЛ III

МЕХАНІЧНА РОБОТА. ЕНЕРГІЯ

 

УРОК № 3/37

Тема уроку. Прості механізми

 

Тип уроку: комбінований.

Мета уроку: ознайомити учнів із принципом дії простих механізмів; розвивати творче мислення, уміння спостерігати та аналізувати; розширювати політехнічний кругозір учнів.

Обладнання: демонстраційний динамометр, гиря масою 5 кг, міцна лінійка, візок, похила площина, блок; на кожному столі важіль, лінійка, набір тягарців.

План уроку

Етапи

Час

Прийоми і методи

I. Перевірка домашнього завдання

5 хв.

Записи на дошці й у зошитах

II. Контроль знань

10—15 хв.

Самостійна робота; записи у зошитах

III. Вивчення нового матеріалу

20—25 хв.

Бесіда; демонстрації; спостереження; записи у зошитах; експериментальна задача

IV. Домашнє завдання

1—2 хв.

Коментар учителя; записи на дошці й у щоденниках

 

Хід уроку

I. Перевірка домашнього завдання

На дошці записуються розв’язання задач, заданих додому. В цей час у класі йде перевірка усних питань і вправ після параграфа підручника.

 

II. контроль знань

Самостійна робота

Варіант 1

1. Хлопчик підняв відро води з колодязя глибиною 10 м. що ще необхідно знати, щоб обчислити механічну роботу?

2. Із греблі висотою 25 м за 10 хв. падає 400 т води. Яка потужність розвивається при цьому? (Відповідь: N ≈ 1,7 МВт.)

Варіант 2

1. Які сили виконують роботу в наступних випадках: а) падіння яблука з гілки на землю; б) зупинка автомобіля після вимикання двигуна; в) переміщення снаряда при пострілі з пружинного пістолета.

2. Яку середню потужність розвиває людина, яка піднімає відро води масою 12 кг із колодязя глибиною 20 м за 1/4 хвилини?  (Відповідь: N = 160 Вт.)

 

III. Вивчення нового матеріалу

Бесіда

Природа не наділила людину потужними м’язами, гострими зубами. Але сила людини в іншому — в умінні, розуміючи закони природи, конструювати механізми, які дозволяють людині ставати в десятки разів сильнішою. В основі будь-якої складної машини — прості механізми, відомі людині ще з незапам’ятних часів. Саме за допомогою їх зводилися піраміди, міста, будувалися укріплення. Такі механізми були своєрідними перетворювачами сил. До них відносяться: важіль (коловорот, блок), похила площина (клин, гвинт). Прості механізми застосовують для того, щоб одержати виграш у силі.

Демонстрація 1. Візок піднімають на певну висоту за допомогою демонстраційного динамометра; фіксують показання динамометра. Потім той самий візок піднімають на ту ж висоту по похилій площині за допомогою важеля, щоразу фіксуючи показання динамометра.

Висновок. Прості механізми — перетворювачі сили.

Демонстрація 2. Робиться спроба підняти гирю масою 5 кг, однак це загрожує вивести динамометр із ладу (12 Н — максимальна сила, на яку він розрахований). Тоді гирю поміщають на лінійку, яка має точку опори, і за допомогою динамометра піднімають вільний кінець лінійки.

Висновок. Ми одержали виграш у силі.

Механізм, яким ми скористалися у даному досліді, називається важелем. Учні записують у зошит означення важеля. Вводиться умовне позначення важеля; у зошитах записується означення плеча сили.

Експериментальна задача. Який тягарець і де потрібно підвісити на праве плече, щоб важіль перебував у рівновазі (див. рисунок)?

 

 

Учні дослідним шляхом установлюють умову рівноваги важеля. Потім формулювання цієї умови записується у зошитах. Уводиться правило моментів.

Питання класу: Де в побуті, у природі, техніці ми можемо спостерігати важіль?

Різновидом важеля є коловорот. За допомогою коловороту в селах піднімають із колодязя воду.

Розв’язування задач

Задача 1. Схематично зобразіть наступні важелі та вкажіть для кожного з них точку опори, плечі та сили: 1) урівноважені важільні терези; 2) горизонтально розташований залізничний шлагбаум; 3) криничний журавель із відром води.

 

Задача 2. За допомогою гострозубців перекушують цвях. Відстань від осі обертання гострозубців до цвяха 2 см, а до точки прикладання сили руки — 16 см. Рука стискає гострозубці із силою 200 Н. Яка сила діє на цвях?

Відповідь: F1 = 1600 Н (виграш у силі в 8 разів!).

 

IV. Домашнє завдання

[1]: § 15; впр. № 15 (задачі 1—3); експериментальне завдання.

[2]: § 11 (п. 1, 2).

[3]: СР — задачі 13.1—13.5;

ДР — задачі 13.7—13.10;

ВР — задачі 13.11 — 13.13; 13.17; 13.18.

Творче завдання. Вивчити вдома гострозубці, кліщі або щипці, ножиці, замалювати їх у зошит і розрахувати, який вони дають виграш у силі.

Підготуватися до лабораторної роботи № 9 за посібником [4]: домашня робота № 8.

 

Скарбничка цікавих фактів

Ø  Найдавніший...

...механізм, що використовується з найдавніших часів до наших днів,— далу, водопідйомний пристрій, створений шумерською цивілізацією (3500 років до н. е., Ірак).

Ø  Швидше за автомобіль

Датський винахідник Алекс Соза створив спеціальний одяг — екзоскелети, що забезпечений твердими елементами, моторчиками, поршнями тощо і здатен багаторазово підсилювати кожен рух людини. У такому пристрої можна бігати зі швидкістю вантажівки й піднімати руками десятки, а то й сотні кілограмів вантажу.

Ø  Найбільш плідним...

...винахідником простих механізмів був геніальний Архімед, якому приписують більше 40 винаходів. Найбільш відомі — гвинт і водопідйомник.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.