ФІЗИКА Розробки уроків
8 КЛАС

РОЗДІЛ IV

ТЕПЛОВІ ЯВИЩА

УРОК № 20/65

Тема уроку. Двигун внутрішнього згоряння

 

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Мета уроку: ознайомити учнів з роботою газу на прикладі двигуна внутрішнього згоряння; формувати вміння працювати з текстом підручника, порівнювати та зіставляти досліджувані процеси.

Обладнання: модель двигуна внутрішнього згоряння.

План уроку

Етапи

Час

Прийоми і методи

I. Перевірка домашнього завдання; актуалізація опорних знань

5—10 хв.

Бесіда, усне опитування

II. Вивчення нового матеріалу

20—25 хв.

Розповідь учителя; бесіда; демонстрація моделі; робота з підручником; записи на дошці; спостереження; зіставлення

III. Закріплення нового матеріалу

5—10 хв.

Питання класу

IV. Домашнє завдання

5 хв.

Коментар учителя; записи на дошці й у щоденниках

 

Хід уроку

I. Перевірка домашнього завдання; актуалізація опорних знань

Розв’язування домашніх задач учитель перевіряє вибірково. Усне опитування проводиться за питаннями і вправами після параграфа підручника, а також за наступними питаннями.

Питання класу

• Наведіть приклади, у яких внутрішня енергія пари перетворюється в механічну енергію.

• Що називають тепловим двигуном?

• Які види теплових двигунів вам відомі?

• Які перетворення енергії відбуваються в кожному з них?

 

II. Вивчення нового матеріалу

Бесіда

Розповідь учителя

Сьогодні ми будемо говорити про двигуни внутрішнього згоряння (або скорочено — ДВЗ). Такий двигун у наш час є найпоширенішим. його встановлюють на легкових і вантажних автомобілях, автобусах, кораблях і суднах, тепловозах, сільськогосподарських машинах. Горюча суміш у такому двигуні згоряє безпосередньо всередині самого циліндра — звідси і назва. Розрізняють бензиновий і дизельний двигуни. Обидва вони відносяться до класу ДВЗ, однак мають конструктивні особливості. Перший бензиновий двигун був створений у XIX столітті німецьким механіком Г. Даймлером і знайшов застосування на перших автомобілях.

Завдання класу (за підручником): На рисунку у підручнику розгляньте основні частини двигуна. Назвіть їх. (Циліндр, поршень, шатун, клапани, свіча, маховик, колінчастий вал.)

Демонстрація. Учитель демонструє модель двигуна внутрішнього згоряння, називаючи його основні частини.

Тепер ознайомимося із принципом дії такого двигуна. Уявімо, що у нас під поршнем усередині циліндра міститься суміш парів бензину і повітря.

Питання класу

• Що відбудеться, якщо цю суміш запалити? (Відбудеться «вибух», і гази, розширюючись, піднімуть поршень.)

• За рахунок якої енергії відбудеться підйом поршня? (Внутрішня енергія газу перетвориться в механічну енергію поршня.)

Один робочий цикл двигуна відбувається за чотири ходи поршня, або, як кажуть, за чотири такти. Такий двигун називається чотиритактним.

За рисунками і поясненням у підручнику розглядаються по черзі такти. У ході обговорення вчитель демонструє такти на моделі.

Питання класу

• Де згоряє паливо у двигуні? (Всередині циліндра двигуна.)

• Що таке мертві точки? (Це крайні положення поршня у циліндрі.)

• Як потрапляє паливо всередину циліндра?

Що відбувається у двигуні під час I такту?

• Що відбувається у двигуні під час II такту? Як називається цей такт?

• Як називається III такт?

• Що відбувається під час робочого ходу?

• Як називається IV такт? Що відбувається під час цього такту?

• Що відбувається при обертанні колінчастого вала? (Такти повторюються.)

• Як поршень виходить із положень, що називаються мертвими точками? (Колінчастий вал разом із маховиком, одержавши поштовх від поршня під час робочого ходу, продовжує обертатися по інерції, забезпечуючи подальший рух поршня.)

На мопедах, моторних човнах установлюють одноциліндрові двигуни, на мотоциклах — як правило, двоциліндрові. На автомобілях і тракторах — 4-, 6-, 8- і 12-циліндрові.

Питання класу

• Порівняйте потужності цих двигунів. (Багатоциліндрові двигуни потужніші.)

• А навіщо потрібно охолоджувати двигун? Як це відбувається? Знайдіть відповідь у підручнику. (Під час роботи двигун нагрівається. Охолодження буває повітряним або рідинним (водяним).)

Німецький інженер Рудольф Дізель у 1897 році сконструював двигун, який згодом був названий його ім’ям. Ідея винаходу — самозапалювання палива від високої температури, що виникає при сильному стисненні повітря або газу в циліндрі. У конструкції такого двигуна немає електричної свічки. Початок циклу — усмоктування повітря. Потім повітря стискується поршнем до 20 атмосфер за допомогою спеціального пускового мотора. У момент підходу поршня до верхнього положення у циліндр через спеціальний отвір — форсунку — подається паливо, яке і самозаймається.

Дизель більш економічний, має вищий ККД. його встановлюють на великовантажні автомобілі, тепловози, судна, трактори. Першою такі двигуни розпочала випускати баварська фірма, відома нині під назвою MAN.

Сам винахідник, на жаль, не застав той час, коли його дітище знайшло широке застосування. Лише через 10 років після його трагічної загибелі, а саме у 1923 році, з’явилися перші автомобілі, оснащені дизелем.

Учитель звертає увагу учнів на екологічні проблеми, які виникають у зв’язку з використанням теплових двигунів.

 

III. Закріплення нового матеріалу

Питання класу

• Чому ДВЗ так названо? (Тому що у таких двигунах пальне згоряє усередині циліндра.)

• Які такти відбуваються у циліндрі?

• Які два типи ДВЗ існують? Що в них спільного? Які відмінності? Який із них більш економічний?

• Де використаються двигуни такого типу?

 

IV. Домашнє завдання

[1]: § 43; впр. № 43; завдання для самоперевірки (с. 242— 243).

[2]: § 28 (п. 3—5).

[3]: СР — задачі 31.3; 31.4; 31.7—31.9;

ДР — задачі 31.12—31.15; 31.18; 31.21;

ВР — задачі 31.27; 31.28; 31.29; 31.30.

Додаткове завдання. Підготувати повідомлення на тему «Теплові двигуни і охорона природи».

 

Скарбничка цікавих фактів

Ø  Перший автомобіль...

...важив три тонни і їздив на дровах. З’явився він у Франції у 1769 році. Сконструював «паровий віз» Нікола Кюньо. На носі екіпажа розташовувалася звичайна топка. Тому французьке слово «шофер» у перекладі означає «кочегар».

Ø  Скільки їх?

У світовому торговельному флоті 95 % суден — дизельні.

Ø  Не тільки техніка...

...цікавила Рудольфа Дізеля. Він є автором книги «Солідаріузм», у якій викладені ідеї безкласового суспільства.

Ø  Найперший дизельний двигун...

...був справжнім «монстром» висотою 3 метри і масою 4,5 тонни. Під час його випробування стався вибух. Шматок покрученого металу назавжди залишив мітку на обличчі винахідника.

Ø  Більшість сучасних автомобілів...

...мають бензиновий або дизельний двигун внутрішнього згоряння з рідинним (зазвичай — водяним) або повітряним охолодженням. Створення двигунів, що не забруднюють навколишнє середовище, зняло б екологічні проблеми великих міст. У світі щорічно випускається понад 300 млн. автомашин.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.