ФІЗИКА Розробки уроків
8 КЛАС

ДОДАТОК

РОЗРОБКИ НЕСТАНДАРТНИХ УРОКІВ

УРОК № 4/70

Тема уроку. Світовий океан — колиска життя


Тип уроку: урок-подорож.

Мета уроку: узагальнити й систематизувати знання з області біології й фізики, установити міжпредметні зв’язки; показати зв’язок теорії із практикою; висвітлити значення Світового океану й основні проблеми, пов’язані з його вивченням і освоєнням.

Обладнання: мультимедійний проектор; таблиці, географічна карта.

План уроку

Етапи

Час

Прийоми і методи

I. Постановка навчальної проблеми

5 хв.

Розповідь учителя

II. Узагальнення та систематизація знань

30—35 хв.

Демонстрація відеофільму; питання класу; повідомлення експертів — географа й біолога

III. Підведення підсумків уроку

5 хв.

Коментар учителя


На уроці присутні два вчителі — біології й фізики, клас — екіпаж уявного підводного корабля, що складається з дослідників — біологів і фізиків (заздалегідь необхідно підготувати відповідні бейджики); також необхідно підготувати відповідний відеоматеріал.

Хід уроку

I. Постановка навчальної проблеми

Учитель вітає всіх присутніх на борту уявного корабля; говорить про те, що сьогодні учні вирушають у захоплюючу подорож по підводних глибинах, познайомляться з їхніми мешканцями, представляє експертів, які будуть супроводжувати й допомагати в цій подорожі.


II. Узагальнення та систематизація знань

Перше слово надається експерту-географові, що повідомляє основні дані про Світовий океан: площа поверхні, середня глибина, солоність, поклади корисних копалин, біосфера.

Демонструється відеофільм, у якому показано мешканців підводних глибин, глибоководні апарати — батисферу, батискаф; аквалангістів, що вивчають підводний мир. У ході демонстрації фільму робляться паузи, під час яких заслуховуються короткі повідомлення учнів і обговорюється побачене. З фізичної точки зору обговорюються такі питання.

Питання класу

• Чому для дослідження підводних глибин потрібно спеціальне спорядження?

• Як побудовані батисфера, батискаф?

• Як кисень, необхідний рибам для дихання, надходить у підводні глибини?

• Для чого рибам потрібний плавальний міхур? Як регулюється глибина занурення за допомогою плавального міхура?

• Чому в підводних рослин немає твердих гілок і стовбурів, як у наземних?

• Як вимірюють глибину моря під кораблем?

• Як вимірюють тиск води й для чого необхідно його знати?

• Чому риби, акули, дельфіни мають обтічну форму тіла?

• Чому на великій глибині темно й холодно?

• Чому нафтові забруднення води є небезпечними?

Експерти-біологи характеризують тварин, яких учні бачать на екрані.

Повідомлення експертів-біологів

Ø  Експерт-біолог

У Світовому океані живе більше 160 тис. видів тварин і близько 10 тис. видів водоростей. Водорості відіграють значну роль у забезпеченні киснем мешканців вод, людина вживає їх у їжу, використовує як добрива, з них одержують йод, спирт, агар, оцтову кислоту. У Світовому океані щорічно виловлюють 85 млн. тонн риби. Це не тільки 1% світового продовольчого виробництва, але й 15 % споживаних людством тваринних білків. Шельф океану містить величезні запаси нафти й газу, залізо-марганцевих руд та інших корисних копалин.

Ø  Океанолог

Акули — з ряду пластинчато-жаберних риб. Довжина тіла від 0,2 м (чорна акула) до 20 м (гігантська акула). Відомо близько 250 видів. Широко поширені головним чином у тропічних морях. Об’єкт промислу (м’ясо вживають у їжу, з печінки одержують риб’ячий жир, з кістяка — клей). Великі акули (китова, синя) є небезпечними для людини.

Ø  Фізіолог

Електричний скат може створювати напругу до 650 вольтів. Цікавий рецепт електролікування за допомогою електричного ската був описаний давньоримським лікарем в I столітті н. е.: «Головний біль зникає, якщо живого чорного ската помістити на хворобливу точку й тримати його, поки біль не припиниться». Давні греки вважали, що електричні скати можуть «зачаровувати» жертву, і називали їх «нарке» — тобто такий, що спричиняє заціпеніння, звідси й слово «наркотик».

Ø  Зоолог

Розмах плавців манти сягає 8 м. Маса близько 3 тонн. На голові в нього є невеликі роги, якими він заганяє в рот дрібних риб. За ці «роги» їх і прозвали «морськими дияволами».

Ø  Генетик

Мурена має змієподібне тіло довжиною до 3 м. на щелепах гострі зуби, які раніше помилково вважали отруйними. Шкіра без луски. Мурени звичайно ховаються в ущелинах підводних рифів і скель, чекаючи свою здобич — риб, крабів, каракатиць. На людину сама мурена не нападає, тільки в тому випадку, якщо її потривожити. М’ясо деяких видів мурен викликає сильне отруєння у разі вживання в їжу.

Ø  Біофізик

Питома вага хрящових риб більша, ніж питома вага води, тому вони повинні постійно рухати хвостом, щоб не впасти на дно. Крім того, їм допомагають пересуватися у воді й підводні течії.

Ø  Еколог

Щорічно у Світовий океан попадає 5—10 млн. тонн нафти. Щоб зрозуміти, як це багато, можна навести такий приклад: 1 л розлитої нафти перекриває доступ кисню до 40 тис. л морської води. Ми знаємо, що густина нафти менша за густину води, тому вона розтікається по поверхні води тонкою плівкою. За даними американських учених (за фотографіями, зробленими із супутника), 1/3 океану покрита нафтою. Мало того, що без доступу кисню можуть загинути риби, які дихають розчиненим у воді киснем, але це справжнє нещастя й для водоплавних птахів. Як ви думаєте чому?

Ø  Мікробіолог

Нафтова пляма не пропускає сонячні промені, внаслідок цього перестає розмножуватися планктон — основна їжа морських мешканців. У моря й океани попадають рідкі й тверді побутові відходи (фекалії, синтетичні плівки і ємності, пластмасові сітки). Ці матеріали легші за воду, а тому довго плавають на поверхні. У риб, що вижили в таких умовах, молюсків і ракоподібних скорочується швидкість росту. Нерідко змінюється й видовий склад організмів.


III. Підведення підсумків уроку

Учитель підбиває підсумок уроку, ще раз акцентуючи увагу на екологічних проблемах Світового океану, пов’язаних з життєдіяльністю людини.




Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити