Фізика 8 клас - розробки уроків до підручника за ред. В. Г. Бар’яхтара - 2016

РОЗДІЛ 2. ЕЛЕКТРИЧНІ ЯВИЩА

Частина II. РОБОТА І ПОТУЖНІСТЬ ЕЛЕКТРИЧНОГО СТРУМУ. ЕЛЕКТРИЧНИЙ СТРУМ У РІЗНИХ СЕРЕДОВИЩАХ

Урок 60. Застосування електролізу

Мета: показати практичне застосування електролізу.

Очікувані результати: учні повинні розуміти зміст процесів одержування металів, рафінування, гальваностегії, гальванопластики та їх практичне застосування.

Тип уроку: комбінований.

Наочність і обладнання: підручник.

Хід уроку

Доти, поки люди користуються благами електрики, вони завжди будуть із вдячністю згадувати ім’я Фарадея.

В. Томсон

І. Організаційний етап

II. Перевірка домашнього завдання

ü  Самостійна робота

Учні оформлюють на окремому аркуші будь-які дві задачі з домашнього завдання і здають на перевірку вчителю. Після цього один учень робить коротке повідомлення (до 5 хв) про життя М. Фарадея та історію його відкриттів (домашнє завдання з уроку 58: завдання № 7 з вправи № 37).

III. Мотивація навчальної діяльності

Учитель розповідає легенду про те, як наприкінці XVIII ст. король Англії надіслав у подарунок російській імператриці Єкатерині II алюмінієвий кухоль. Та була вражена подарунком, адже в ті часи алюміній був дуже рідкісним і коштував у кілька разів дорожче золота. Згодом завдяки застосуванню електролізу алюміній став загальнодоступним і досить недорогим. На уроці учні дізнаються про те, як за допомогою електролізу одержують метали і де ще застосовують електроліз.

IV. Актуалізація опорних знань

ü  Бесіда за запитаннями

1. Що таке електролітична дисоціація?

2. Що таке електроліт? Наведіть приклади.

3. Що являє собою електричний струм в електролітах?

4. Як відбувається процес електролізу?

5. Сформулюйте перший закон Фарадея.

V. Вивчення нового матеріалу

ü  План вивчення нового матеріалу

1. Застосування електролізу для одержування металів.

2. Рафінування.

3. Гальваностегія.

4. Гальванопластика.

ü  Лекція з елементами бесіди

У ході вивчення нового матеріалу учні заповнюють таблицю «Застосування електролізу», яку наведено далі. Назву процесу та означення вони записують у класі. А вдома, скориставшись додатковою літературою або ресурсами мережі Інтернет, знаходять інформацію про застосування електролізу, заповнюють останній стовпчик.

Назва процесу

Означення

Застосування

Одержування металів

   

Рафінування

   

Гальваностегія

   

Гальванопластика

   

1. Застосування електролізу для одержування металів

Учитель повідомляє учням, що електроліз широко застосовують у промисловості, наприклад для одержання алюмінію й міді Актуальність електролізу пояснюється тим, що багато речовин одержують саме в такий спосіб. Це нікель, натрій, чистий водень та інші метали. Перевагами електролізу є відносно невисока вартість і простота.

Спираючись на рис. 38.1, учитель пояснює учням, як виробляють алюміній.

2. Рафінування

Зазвичай метали, отримані шляхом електролізу (або в інший спосіб), містять деяку кількість домішок, адже сировина не може бути «ідеальною». Так, у розплаві завжди наявні солі й оксиди інших металів, які так само можуть виділитися на катоді. Для очищення металів від домішок можна знову використати електроліз.

Спосіб очищення металів за допомогою електролізу називають рафінуванням. У такий спосіб очищують мідь, алюміній, свинець, срібло та деякі інші метали.

Як приклад рафінування слід розглянути очищення міді. Учитель пропонує учням за рис. 38.2 спробувати самостійно пояснити, як відбувається процес. Якщо це викличе утруднення, учні мають звернутися до пояснення процесу рафінування міді на с. 204 підручника.

3. Гальваностегія

Електролітичний спосіб покривання виробу тонким шаром металів, які міцно зв’язуються (зчеплюються) з виробом, який покривається, називають гальваностегією.

Перед тим як нанести шар металу, виріб ретельно очищують, щоб запобігти нерівномірному осіданню металу, оскільки тоді зв’язок металу з поверхнею буде нестійким. Деталь використовують як катод, який міститься в розчині солі того металу, шаром якого її треба вкрити. Як анод використовується пластинка з того самого металу (рис. 38. 3). У такий спосіб деталь можна покрити тонким шаром золота або срібла, хрому або нікелю. За допомогою електролізу можна наносити найтонші металеві покриття на різні металеві поверхні і таким чином захистити їх від корозії, збільшити міцність виробу або просто прикрасити його.

4. Гальванопластика

Гальванопластика — це отримання за допомогою електролізу точних копій рельєфних виробів. У такий спосіб одержують точні копії з різних предметів, які легко відокремити від оригіналу. Цей метод винайшов і розробив російський вчений Борис Семенович Якобі.

Отже, технологічний процес гальванопластики такий: з воску або іншого пластичного матеріалу роблять зліпок рельєфного виробу, який поміщають у ванну з розчином електроліту. Зліпок слугує катодом, пластинка металу — анодом.

Під час електролізу на зліпку нарощується шар металу, в результаті чого отримують точну копію виробу (рис. 38. 4). Гальванопластику використовують в поліграфії, для виготовлення матриць грамплатівок, отримання копій з металевих предметів.

Учитель також може надати учням інформацію, що, крім зазначених, електроліз знайшов застосування і в інших галузях, а саме:

1) отримання оксидних захисних плівок на металах;

2) електрохімічна обробка поверхні металевого виробу (поліровка);

3) електрохімічне фарбування металів (міді, латуні, цинку, хрому та ін.);

4) очищення води — видалення з неї розчинних домішок. В результаті виходить так звана м’яка вода (за своїми властивостями наближається до дистильованої);

5) електрохімічна заточка ріжучих інструментів (наприклад, хірургічних ножів (скальпелів), бритв тощо).

Електроліз знайшов використання у медицині. Наприклад, під час лікування новоутворень на шкірі застосовується метод терапевтичного електролізу, в результаті застосування якого пошкоджена ділянка шкіри зазнає електрохімічного опіку. Є ще один метод впливу на тіло людини одночасно лікарської речовини та однонапрямленого струму, який заснований на електролізі, — електрофорез.

VI. Первинне осмислення нового матеріалу.

ü  Метод «Ланцюжок»

Учні дають відповіді на контрольні запитання після § 38.

VII. Закріплення отриманих знань

ü  Виконання вправ

[2]: вправа № 38: завдання № 1, питання 1-4 — усно, питання 5, 6 — письмово.

VIII.  Підбиття підсумків уроку

ü  Рефлексія за методом «Капелюшки, що думають»

Учитель користується додатком 2.2.

IX. Домашнє завдання

1. [2]: § 38; вправа № 38: завдання № 2, 3 — письмово.

2. Закінчити заповнення таблиці «Застосування електролізу».






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали на сайті доступні за ліцензією Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported CC BY-SA 3.0 та GNU Free Documentation License (GFDL)

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми приклали багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.