УСІ УРОКИ ФІЗИКИ
9 клас

1-й семестр


ЕЛЕКТРОМАГНІТНІ ЯВИЩА


1. Електричне поле

Урок 4/4

Тема. Лабораторна робота № 1 «Дослідження взаємодії заряджених тіл»


Мета уроку: вивчити характер взаємодії однойменно й різнойменно заряджених тіл.

Тип уроку: урок контролю й оцінювання знань.

Обладнання: дві повітряні кульки, шовкові нитки, дві ебонітові й дві скляні палички, вовняна ганчірка, аркуш паперу, графітові ошурки від простого олівця, дрібно нарізаний папір, штатив з муфтами й лапками.


РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ПРОВЕДЕННЯ ЛАБОРАТОРНОЇ РОБОТИ

1. Прив’яжіть шовкові нитки до скляної й ебонітової паличок і закріпіть нитки в лапці штатива.

2. Зарядіть обидві ебонітові палички, потерши їх об вовну.

3. Повільно піднесіть одну ебонітову паличку до іншої, що висить на нитці.

4. Запишіть свої спостереження.

5. Зарядіть обидві скляні палички, потерши їх об папір.

6. Повільно піднесіть одну скляну паличку до іншої, що висить на нитці.

7. Запишіть свої спостереження.

8. Повільно піднесіть до скляної палички, що висить на нитці, ебонітову паличку.

9. Запишіть свої спостереження.

10. Надуйте дві кульки й зав’яжіть їх нитками.

11. Наелектризуйте кульки й піднесіть їх до стіни або стелі (див. рисунок).



12. Піднесіть наелектризовану кульку до дрібно нарізаних аркушів паперу.

13. Поясніть явища, що ви спостерігаєте.

14. Проаналізувавши результати експерименту, зробіть висновки й запишіть їх у зошит для лабораторних робіт.

Якщо після виконання лабораторної роботи в учнів залишиться кілька хвилин вільного часу, то їм можна запропонувати виконати кілька творчих завдань.

1. Зі шматочків повітряної кульки надміть 2 невеликі кульки діаметром близько 2 см.

2. Натріть їх графітовими ошурками до металевого блиску.

3. Зарядіть кульки однойменними зарядами й підвісьте за нитки на штативі в одній точці.

4. Візуально оцініть кут, на який розійшлися нитки.

5. Розрядіть одну з кульок, доторкнувшись до неї рукою.

6. Поясніть, чому кульки спочатку дотикаються, а потім знову розходяться.

7. Що можна сказати про зміну заряду кожної кульки?

8. Візуально оцініть кут, на який розійшлися нитки. Як змінився цей кут? Який висновок ви можете зробити?


Домашнє завдання

1. Підр.: § 3.

2. Зб.:

рів1 — № 2.14; 2.15; 2.157; 2.21; 2.22.

рів2 — № 2.23; 2.24; 2.25; 2.265, 2.32.

рів3 — № 2.55, 2.57; 2.59; 2.60; 2.62.



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити