НЕТРАДИЦІЙНІ УРОКИ ФІЗИКИ В ШКОЛІ

"ТИСК ТВЕРДИХ ТІЛ, РІДИН, ГАЗІВ"

Урок – КВК


Мета. Узагальнити та систематизувати знання про тиск твердих тіл, рідин і газів; розвивати інтерес до вивчення фізики шляхом активації їхньої пізнавальної діяльності; вчити учнів творчо мислити, швидко і правильно орієнтуватися у нестандартній ситуації, знаходити правильну відповідь та висловлювати її у дотеп ній формі.

Тип уроку. Урок узагальнення та систематизації знань.

Обладнання. Плакати із зображенням емблем команд, аркуші чистого паперу, ручки, картки з дидактичними завданнями, прилади, робота яких ґрунтується на дії атмосферного тиску (наприклад, шприц і посудина з водою, довга тонка трубка і посудина з водою), чорний ящик із захованим приладом, плакати з ребусами.

Методичні поради. Завдання даного уроку даються за два-три тижні до його проведення, щоб учні могли ретельно підготуватися. Клас поділяється на дві команди. Кожна з них вибирає капітана, придумує назву команди, привітання та виконує домашні завдання. Повторення та узагальнення проходить під час конкурсів, кожний з яких оцінюється членами журі. Учитель, крім оцінювання у балах заслуг команд, оцінює і заслуги кожного учня.


Хід уроку

I. Вступне слово вчителя

На попередньому уроці ми закінчили вивчення теми «Тиск твердих тіл, рідин і газів». Сьогодні ми узагальнимо і систематизуємо набуті знання.

Урок ми проведемо незвичайний (не робитимемо записів у зошитах, розміщення ваших робочих місць теж незвичайне) - це буде урок - КВК. Наше журі стежитиме за правильністю відповідей та оцінюватиме успіхи кожної команди і кожного її члена зокрема.

Отже, розпочинаємо змагання кмітливих і винахідливих, тих, хто чимало знає і хоче знати більше. Сьогодні зустрічаються команди «Юні фізики» та «Еврика». Запрошуємо команди до привітання.


II. Гра - КВК

1-й тур. Привітання

Виходять представники команд і вітають один одного.

Команда «Юні фізики»

Продзвенів уже дзвінок,

Всі прийшли ми на урок.

Фізика тепер у нас,

Тому ми прибігли в клас.

Молекули і атоми,

Сили, тиск. Задачі.

Коли не знали все це ми -

Чекали нас невдачі.

Сьогодні ж виявимо знання

У грі чудовій - КВК.

І перемога тих чекає,

Хто знань побільше має.

Команда «Еврика»

Сьогодні в фізичнім зійшлись поєдинку,

Хто любить дотепне, веселе, нове.

Задачі, завдання... А через годину

Журі переможцем когось з нас назве.

І що б нам не випало трохи пізніше,

Супернику, наше вітання прийми.

Нехай переможе, хто знань має більше,

А краще нехай переможемо ми.

(Максимальна оцінка - 2 бали.)

2-й тур. Наш девіз

Кожна команда представляє свою емблему та девіз. (Максимальна оцінка - 2 бали.)

3-й тур. Естафета

Для цього конкурсу кожна команда делегує двох представників. Один член команди виконує перше завдання. Після його закінчення другий член команди виконує наступне завдання.

Завдання 1. Записати позначення фізичних величин та одиниці їхнього вимірювання: тиск, сила тиску, площа опори, об’єм тіла, вага, виштовхувальна сила.

Завдання 2. з поданого співвідношення фізичних величин зробити найбільшу кількість можливих записів.

1. image3 Відповідь. image4

2. image5 Відповідь. image6

Команда, яка швидше і правильно виконала усі завдання, отримує 2 бали, команда-суперниця - 1 бал.

4-й тур. Конкурс капітанів

Перед капітанами ставиться завдання продемонструвати дію атмосферного тиску і прокоментувати побачене за допомогою приладу (установки), підготовленого командою-суперницею. Максимальна оцінка - 3 бали.

5-й тур. Ребус

Кожна команда представляє заготовлений плакат з ребусом. Команда-суперниця повинна прочитати текст-правило за 3 хвилини.



Мал. 1.


Наприклад, команда «Юні фізики» (мал. 1)

(Відповідь. Рідина передає тиск в усі боки однаково.)

Команда «Еврика» (мал. 2)


image8


Мал. 2.


(Відповідь. Тиск залежить від сили і площі опори.)

6-й тур. Чорний ящик

За описом необхідно визначити, що міститься у чорному ящику. Ось опис одного з можливих приладів.

Цей прилад складається з двоколійної скляної трубки, у яку наливають     рідину. Рідина встановлюється в обох колінах на однаковому рівні, на її поверхні діє тільки атмосферний тиск. Ця двоколійна скляна трубка прикріплена до прямокутної пластини, посередині якої є позначка «0», а вгору й униз від неї розміщені позначки 100, 200 тощо. Що це за прилад?

(Рідинний манометр.)

7-й тур. Кросворд

Кожній команді видається зображення кросворда.  (мал. 3) один із членів журі зачитує текст і фіксує правильну відповідь.

За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал.


image9

 

По горизонталі:

3. Цим словом можна назвати алюміній, воду, повітря, золото. 5. Прилад для вимірювання атмосферного тиску. 6. Прилад для вимірювання тиску більшого чи меншого за атмосферний. 9. Гази і рідини підлягають закону ... . 11. Фізична величина, що має напрям, є ... . 12. Величина, що визначається за допомогою терезів.

По вертикалі:

1. Причина зміни швидкості тіла. 2. Зміна у природі. 4. Добуток ширини, довжини і висоти. 6. Найдрібніша частинка речовини, яка зберігає її хімічні властивості. 7. Одиниця вимірювання сили. 8. Величина, що дорівнює відношенню сили, що діє перпендикулярно до поверхні, до площі цієї поверхні. 10. Частинка, з якої складається молекула. 11. Сила, з якою тіло, внаслідок притягання до Землі, діє на горизонтальну опору або вертикальний підвіс.

Відповіді на кросворд

По горизонталі:

3. Речовина. 5. Барометр. 6. Манометр. 9. Паска ля. 11. Векторна. 12. Маса.

По вертикалі:

1. Сила. 2. Явище. 4. Об’єм. 6. Молекула. 7. Ньютон. 8. Тиск. 10. Атом. 11. Вага.


III. Підсумок уроку

Журі підраховує бали, набрані команди за кожний тур, і визначає переможця. У цей час учитель коментує внесок у результат учасників, визначає кількість балів, яку набрав кожний учень і виставляє оцінки.


IV. Домашнє завдання

Учитель пропонує конкретне завдання з метою підготовки до контрольної роботи за темою «Тиск твердих тіл, рідин, газів».




Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити