НЕТРАДИЦІЙНІ УРОКИ ФІЗИКИ В ШКОЛІ

”УРОК-ПОДОРОЖ У КРАЇНУ ”ТИСК””

Урок-подорож


Мета. Закріпити і поглибити знання учнів з теми; розвивати інтерес учнів до фізики шляхом створення позитивних емоцій, яскравих емоційних вражень; розвивати вміння спостерігати, узагальнювати, експериментувати; формувати вміння і навички самоперевірки, взаємоконтролю знань і вмінь.

Тип уроку. Урок узагальнення та систематизації знань.

Обладнання. Барометр-анероїд, рідинний манометр, динамометр, посудина з водою, учнівська лінійка, карта подорожі, кросворд, роздатковий матеріал, гральні кубики з портретами вчених-фізиків.

Методичні поради. Клас поділяється на декілька груп-команд. Кількість команд визначається кількістю міст, у які здійснюється подорож. Час перебування команди у місті - 5-7 хвилин. «По ланцюжку» команди дають запитання чи завдання (перша - другій, друга - третій і т.д.). Якщо команда не може відповісти на запитання (або дає неправильну відповідь) чи виконати запропоноване завдання, то вибуває з гри. Врешті-решт залишаються дві-три команди, між якими і відбувається боротьба за перемогу під час подорожі. Розпочинається гра з поясненням правил гри, а команди отримують карти подорожі.

Карта подорожі. (мал. 1)



Мал. 1.


Хід уроку

I. Вступне слово вчителя

Сьогодні ми проведемо незвичайний урок, а урок-подорож у країну «Тиск». На вашому шляху будуть міста, зазначені на карті подорожі. Переможе та команда, яка не лише дасть правильні відповіді, але й покаже свою організованість та згуртованість.


II. Гра-подорож

1). Подорож у місто Ерудитів

Учні кидають кубики, на гранях яких наклеєні портрети вчених. Кожний учасник гри, який кидає ігровий кубик, розповідає про роботи у галузі фізики того вченого, портрет якого на верхній грані кубика. Представники команд кидають ігрові кубики почергово.

2). Подорож у місто Кмітливих

Команди отримують завдання розв’язати дві експериментальні задачі і ряд задач запитань.

Експериментальні задачі.

1. Розрахуйте силу, з якою повітря тисне на поверхню книжки, що лежить перед вами.

2. Визначте виштовхувальну силу, що діє на вказане тіло, при його зануренні у воду.

Задачі -запитання.

1. Хлопчик зірвав з гілки листок, приклав його до рота. Коли він втягнув у себе повітря з рота, то листок розірвався. Чому це сталося?

2. Чому під час відкачування повітря вода піднімається в трубці В, а в трубці А опускається (малюнок на дошці)?

3. Чому при зниженні літака пасажири відчувають біль у вухах?

4. Чому не провалюється дах будинку, хоч сила атмосферного тиску, яка діє на нього, дуже велика?

5. Яке фізичне явище ми використовуємо, набираючи чорнило в авторучку?

6. Чому парнокопитні тварини легше переміщуються по заболоченій місцевості, ніж не парнокопитні.

3). Подорож у місто Приладоград

У місті «живуть» різні фізичні прилади:

а) барометр-анероїд; (мал. 2.)



Мал. 2.


б) рідинний манометр; (мал. 3.)


 

Мал. 3.


в) динамометр; (мал. 4)



Мал. 4.


г) мензурка; (мал. 5)



Мал. 5.


Пояснити будову та призначення цих приладів.

4). Подорож у місто Мислителів

Любителям добре помислити пропонується розв’язати задачу.

У ліве коліно сполучених посудин налили воду, у праве - гас. Висота гасу 40 см. У якому коліні рівень рідини нижчий і на скільки?

5). Подорож у місто Законоград

У місті діють закони фізики. Сформулюйте закони країни «Тиск», які Ви знаєте, вивчивши тему «Тиск твердих тіл, рідин і газів».

6). Подорож у місто нерозгаданих таємниць Командам пропонується розв’язати кросворд. (мал. 6.)


image20

 

1. Прізвище вченого, який перший сконструював ртутний  барометр. 

2. Прилад для вимірювання тиску більшого або меншого від атмосферного.

3. Лінія, яка показує допустиму осадку корабля.

4. Прилад для вимірювання густини речовини.

5. Явище взаємного проникнення молекул однієї речовини у проміжки між молекулами іншої.

6. Величина, що чисельно дорівнює масі речовини в одиниці об’єму.

Відповідь. 1. Торрічеллі. 2. Манометр. 3. Ватерлінія. 4. Аерометр. 5. Дифузія. 6. Густина.

7). Подорож у місто Майстрів

Тут живуть майстри - «умілі руки», конструктори, винахідники. Завдання: сконструювати установку і пояснити принцип дії пристрою типу:

a) фонтан;

б) автопоїлка для домашньої птиці.


III. Підсумок уроку

Його робить учитель, аналізуючи хід гри на кожному її етапі. Успіхи членів команд, що боролися за перемогу, оцінюються у балах, які виставляються у журнал, а члени команд-переможниці нагороджуються ще й призами.


IV. Домашнє завдання

Підготуватись до контрольної роботи за темою «Тиск твердих тіл, рідин, газів» (завдання на розсуд вчителя).



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити