ТРУДОВЕ НАВЧАННЯ 3 КЛАС
Розробки уроків

УРОК 24

Тема. Виготовлення моделі парашута


Мета: навчити виготовляти модель парашута; розвивати навички конструювання; вчити використовувати в своїй праці різні матеріали; збагачувати трудовий досвід дітей; виховувати охайність та бажання дотримуватись правил техніки безпеки, почуття естетики; формувати елементарні навички дизайну.

Обладнання: цигарковий папір або тоненький обгортковий папір, ножиці, нитки, клей, пензлик, серветка.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

1. Привітання.

2. Перевірка готовності до уроку.

3. Упорядкування робочого місця.


ІІ. Новий матеріал

1. Оголошення теми та мети уроку.

— Сьогодні ми будемо розмовляти про парашути. Ви вже знаєте, що люди здавна хотіли літати. Вони довгий час випробовували і досліджували, перш ніж піднятися у повітря.

Прочитайте загадку за рисками.

image85

— Що це, що це — всі кричать, —

Парасольки он летять.

— Що це за парасольки такі?

— Так, це парашути. А для чого вони потрібні?

2. Вступна бесіда.

— Парашути використовують не тільки для м’якої посадки людей-парашутистів із літака на землю, а й для того, щоб доставити в безлюдні місця різноманітні вантажі (необхідну техніку, різні продукти, ліки тощо). Купол парашута виготовляють із тонкої, але дуже міцної тканини (шовку). До нього прикріплюють за допомогою строп (міцних тросів) спорядження для утримання людини або вантажу. Дуже важливо правильно скласти парашут, від цього залежить розкриття куполу у повітрі, а також успішне приземлення.


III. Демонстрація та аналіз зразка

1. Інструктаж із техніки безпеки.

— Як потрібно працювати ножицями?

— Яких правил гігієни необхідно дотримуватися під час роботи з клеєм?

2. Послідовність виготовлення парашута.

• Виріжте квадрат і зігніть його, як зазначено на малюнках 1—7.


image86

 

• Відріжте зайвий папір по лініях відрізу. (7)

• Із восьми відрізів ниток зробіть стропи і приклейте їх за допомогою маленьких квадратиків. (8, 9)


image87

 

• Щоб не було на парашуті зайвого клею, не потрібно його наносити на папір, а необхідно лише нитку вмокнути у клей.

• Порівняйте стропи, зв’яжіть їх у вузлик та прикріпіть легеньку іграшку або пластилінову кульку.


IV. Фізкультхвилинка

Ширше, діти, треба стати,

Будем дрова ми рубати.

Раз — підняли руки вгору,

Два — змахнули всі додолу,

І рубаємо завзято,

Хай тепло приходить в хату!


V. Практична робота учнів

Учитель допомагає учням індивідуально.

— Парашут можна зробити різнокольоровим або розмалювати фломастером. Працюйте разом у парах, допомагайте один одному.


VІ. Виставка та оцінювання робіт

1. Аналіз робіт.

— Який парашут вам сподобався найбільше? Чому?

— Що ви обрали для вантажу?

— Яких помилок припустилися?

2. Оцінювання робіт.


VІІ. Підсумок уроку

— Що ми виготовляли на уроці сьогодні?

— Для чого потрібні парашути?

— Якими якостями відзначаються парашутисти?


Варіант


Тема. Конструювання іграшкового планера з паперу


Мета: вчити читати креслення, виконувати розмітку за кресленням; обирати та вносити зміни у засоби скріплення деталей виробу; розвивати конструкторські вміння та навички, технічне мислення; виховувати охайність, працьовитість, посидючість, навички естетики.

Обладнання: модель літака, малюнки різних видів літаків, алгоритм методичної послідовності виготовлення моделі планера, цупкий і кольоровий папір, картон, лінійка, пензлик, клей, олівець, ножиці.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

1. Привітання.

2. Перевірка готовності до уроку.

— Зараз перевіримо готовність до уроку. Я буду називати матеріали та інструменти, що необхідні до уроку, а ви перевіряйте, чи все на місці.

3. Упорядкування робочого місця.


ІІ. Новий матеріал

1. Оголошення теми та мети уроку.

— Відгадайте загадки та дізнаєтеся, що ми будемо робити сьогодні на уроці.

• Зачепивсь вагон за дріт:

«Їду, їду в далеч-світ!

Їду, їду, не трясу,

Гей, сідайте, підвезу!» (Трамвай, тролейбус)

• Полотно, а не доріжка,

Кінь біжить-багатоніжка. (Поїзд)

• У повітрі я літаю,

Я зірки на крилах маю,

І мотор у мене є,

Що життя мені дає. (Літак)

• Ухопився за дріт,

Покотився у світ,

Повіз близняток

Цілий десяток. (Електровоз)

• Під землею, подивіться,

Незвичайна залізниця.

Сновигають поїзди:

Цей туди, а той — сюди.

Ми до станції «Дніпро»

Їдем з татом на... (метро).

• Біла птаха мчить стрілою,

В неї крила. під водою!

Лине легко, не трясе —

Славних діточок везе. (Катер на підводних крилах)

— Так про що йде мова? Чому так вирішили?

— Справді, ми будемо говорити про види транспорту.

2. Пояснення нового матеріалу. Вступна бесіда.

— Мабуть, дехто із вас хоч раз літав літаком. Це зовсім не страшно. Необхідно зайти по трапу до салону літака, сісти у м’яке крісло, а потім дивитись у кругле вікно-ілюмінатор. Загудуть мотори, літак вирулить на злітну смугу, набере швидкість — і ось ви вже в повітрі.

Літаки потрібні зараз усім: пожежним, рибалкам, геологам, будівникам.

— Які повітряні апарати ви ще знаєте, окрім літака? (Гелікоптер, винищувач, ракета, дельтаплан, планер)

— Брати Райт із містечка Дейтрон вивчили спеціальну літературу, придумали аеродинамічну трубу, але одного вивчення виявилося замало. Так навіть на велосипеді не навчишся їздити! І вони вирішили побудувати планер, щоб навчитися літати. Коли планер був готовим, один із братів ризикнув, прив’язавшись до планера, піднятися у повітря. Планер відірвався від землі, а потім пролунав відчайдушний і переляканий викрик пілота: «Спустіть мене униз!» Політ тривав дві хвилини. Майже два роки потому братам-винахідникам планеру вдалося до свого планеру приладнати двигун і гвинт-пропелер. Ось так люди прагнули злетіти у повітря!

Зараз багато туристів, які відпочивають у Криму або на Кавказі, полюбляють такий вид спорту — дельтапланеризм. Вони виносять на собі на гору планер, розбігаються — і політ забезпечений. Вони літають у повітрі як птахи, почуваючи себе зовсім щасливими. Це сміливі, відважні люди, які не бояться труднощів і у будь-яку скрутну хвилину одразу прийдуть на допомогу один одному.


ІІІ. Демонстрація та аналіз зразка

1. Аналіз моделі планера.

— Давайте роздивимося модель планера. З яких частин вона складається?

— Модель складається із корпуса, крил, хвостової та носової частин.

2. Методична послідовність виготовлення моделі планера.

• На першому етапі обведіть шаблон, який лежить у вас на столі. Виріжте його.

• На другому етапі необхідно загнути частини, як зображено на заготовці. Приклейте носову частину.

• На третьому етапі оформіть виріб: наклейте зірки, емблеми.

3. Повторення правил техніки безпеки з ножицями та клеєм.

• Ножиці не можна залишати відкритими.

• Різати можна тільки сидячи.

• Не можна ножиці підносити близько до обличчя.

• Передавати ножиці один одному потрібно тільки кільцями уперед.

• Під час роботи з клеєм необхідно користуватися пензликом.

4. Практична робота вчителя паралельно з дітьми.

• Виріжте заготовку планера та зігніть носову частину навпіл. (1, 2)

• Із кожного боку носової частини загніть всередину зовнішні кути. (3)

• Зігніть заготовку по наміченій лінії навпіл. (4)

• Відігніть крила і кутики носової частини. (4)

• Відігніть маленькі крила стабілізатора. Кіль не відгинайте. Наклейте зірки, емблеми.

 

image88

 

ІV. Виставка та оцінювання робіт

1. Виставка та аналіз робіт.

— Розгляньте роботи товаришів. Чия робота є найкращою? Хто припустився помилки?

2. Оцінювання.

 

V. Підсумок уроку

— Як створювався повітряний транспорт?

— Які частини планера ви знаєте?

— Як називається вид транспорту для випробовування саморобних моделей літаків?




Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити