ТРУДОВЕ НАВЧАННЯ 4 КЛАС
Розробки уроків

УРОК 3

Тема. Світ професій «людина — природа». Екскурсія на робочі місця професійних працівників сфери «людина — природа»


Мета: розширювати знання учнів про природу; формувати уявлення дітей про природоохоронну діяльність нашої держави; ознайомитись із професією лісника; розвивати пізнавальну активність учнів; виховувати любов і бережливе ставлення до природи, естетичні смаки та екологічну свідомість.

Обладнання: плакати: «Бережіть природу!», «Ліс — наше багатство!», «Ліс — легені країни».

Місце проведення екскурсії: заповідник «Варварівська дача».

ПЛАН ПРОВЕДЕННЯ ЕКСКУРСІЇ

І. Повідомлення теми і мети уроку

— Діти, урок сьогодні у нас незвичайний. На нас чекає надзвичайно цікава екскурсія. Куди — ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку.

Влітку шубу одягає,

Восени її скидає,

Всім він затишок дарує,

Захистить і нагодує. (Ліс)

— Правильно, на нас чекає цікава мандрівка до лісу і зустріч із його господарем — лісником.


II. Проведення екскурсії

1. Повторення правил поведінки під час екскурсії

•     Потрібно йти дружно, не відставати, допомагати одне одному.

•     Не ламати гілок дерев і кущів.

•     Не знищувати живе.

•     Не руйнувати пташиних гнізд, мурашників.

2. Розповідь учителя

Ласкаво просимо в наш дім!

Він, знаю, до вподоби всім.

Це незвичайний дім, дивись:

У ньому дах — небесна вись,

А стіни із живих ялин,

Що дістають аж до хмарин!

Домівка в домі цім — з трави,

Але ти квіти тут не рви!

Червоні, жовті, голубі,—

Дарує квіти ліс тобі!

— Ось ми прийшли до осіннього лісу.

Виблискують у небесній висі жовтою різьбою берези, святковими у своїй красі стоять золотаво-червоні клени. Навколо вирує чарівна золота осінь.

Прислухайтесь до тихого погойдування дерев. Вони ніби чекали на нас.

— Які дерева ми бачимо перед собою? Що ви про них знаєте?

(По черзі діти наближаються до кожного дерева і розповідають усе, що знають про нього.)

— Яку користь приносить ліс людям?

— Чому не можна вирубувати дерева?

3. Гра «Що можна, а що — ні»

Діти розподіляють картки з надписами за двома конвертами: «Можна», «Не можна».


Можна

Не можна

Саджати квіти;

охороняти рослини;

обгороджувати мурашники;

спостерігати за жабами;

милуватися красою природи;

підгодовувати птахів;

прибирати місце відпочинку

Ламати гілки дерев;

обдирати кору дерев;

рвати багато квітів;

збивати гриби ногами;

руйнувати павутиння;

ловити метеликів;

ловити жаб


4. Відгадування загадок

Восени не в’яне,

А взимку не вмирає. (Ялинка)

У зеленім кожушку,

В кістяній сорочечці

Я росту собі в ліску,

Всім зірвати хочеться. (Горіх)

У вінку зеленолистім,

У червоному намисті,

Видивляється у воду

На свою хорошу вроду. (Калина)

— Молодці, діти! Багато ви знаєте про рослини лісу. Та чи знаєте ви, що у цьому лісі є господар? Зараз ми з ним познайомимось.

5. Зустріч із господарем лісу — лісником

Його розповідь про лісові володіння, про ідею створення заповідника «Варварівська дача», про мешканців цього заповідника — плямистих оленів.

6. Подорож учнів разом із лісником до вольєра, де мешкають олені

7. Допомога дітей лісникові

Діти допомагають лісникові годувати оленів, носять до годівниць сіно і буряки.


III. Підсумок екскурсії

— Чи сподобалась вам сьогоднішня екскурсія? З якою професією ви ознайомились? Можливо, хтось із вас у майбутньому мріє стати лісником? Жити серед природи, щодня з нею спілкуватись, допомагати тваринам?

Ми щиро дякуємо лісникові за цікаву розповідь, за те, що дав нам змогу теж відчути себе господарями лісу, допомогти нагодувати його улюбленців.

А на згадку про нас ми біля заповідника почепимо плакати, що виготовили на уроках трудового навчання: «Ліс — наше багатство!», «Бережіть природу!», «Ліс — легені країни!».





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити