ТРУДОВЕ НАВЧАННЯ 4 КЛАС
Розробки уроків
УРОК 3
Тема. Світ професій «людина — природа». Екскурсія на робочі місця професійних працівників сфери «людина — природа»
Мета: розширювати знання учнів про природу; формувати уявлення дітей про природоохоронну діяльність нашої держави; ознайомитись із професією лісника; розвивати пізнавальну активність учнів; виховувати любов і бережливе ставлення до природи, естетичні смаки та екологічну свідомість.
Обладнання: плакати: «Бережіть природу!», «Ліс — наше багатство!», «Ліс — легені країни».
Місце проведення екскурсії: заповідник «Варварівська дача».
ПЛАН ПРОВЕДЕННЯ ЕКСКУРСІЇ
І. Повідомлення теми і мети уроку
— Діти, урок сьогодні у нас незвичайний. На нас чекає надзвичайно цікава екскурсія. Куди — ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку.
Влітку шубу одягає,
Восени її скидає,
Всім він затишок дарує,
Захистить і нагодує. (Ліс)
— Правильно, на нас чекає цікава мандрівка до лісу і зустріч із його господарем — лісником.
II. Проведення екскурсії
1. Повторення правил поведінки під час екскурсії
✵ Потрібно йти дружно, не відставати, допомагати одне одному.
✵ Не ламати гілок дерев і кущів.
✵ Не знищувати живе.
✵ Не руйнувати пташиних гнізд, мурашників.
2. Розповідь учителя
Ласкаво просимо в наш дім!
Він, знаю, до вподоби всім.
Це незвичайний дім, дивись:
У ньому дах — небесна вись,
А стіни із живих ялин,
Що дістають аж до хмарин!
Домівка в домі цім — з трави,
Але ти квіти тут не рви!
Червоні, жовті, голубі,—
Дарує квіти ліс тобі!
— Ось ми прийшли до осіннього лісу.
Виблискують у небесній висі жовтою різьбою берези, святковими у своїй красі стоять золотаво-червоні клени. Навколо вирує чарівна золота осінь.
Прислухайтесь до тихого погойдування дерев. Вони ніби чекали на нас.
— Які дерева ми бачимо перед собою? Що ви про них знаєте?
(По черзі діти наближаються до кожного дерева і розповідають усе, що знають про нього.)
— Яку користь приносить ліс людям?
— Чому не можна вирубувати дерева?
3. Гра «Що можна, а що — ні»
Діти розподіляють картки з надписами за двома конвертами: «Можна», «Не можна».
Можна |
Не можна |
Саджати квіти; охороняти рослини; обгороджувати мурашники; спостерігати за жабами; милуватися красою природи; підгодовувати птахів; прибирати місце відпочинку |
Ламати гілки дерев; обдирати кору дерев; рвати багато квітів; збивати гриби ногами; руйнувати павутиння; ловити метеликів; ловити жаб |
4. Відгадування загадок
Восени не в’яне,
А взимку не вмирає. (Ялинка)
У зеленім кожушку,
В кістяній сорочечці
Я росту собі в ліску,
Всім зірвати хочеться. (Горіх)
У вінку зеленолистім,
У червоному намисті,
Видивляється у воду
На свою хорошу вроду. (Калина)
— Молодці, діти! Багато ви знаєте про рослини лісу. Та чи знаєте ви, що у цьому лісі є господар? Зараз ми з ним познайомимось.
5. Зустріч із господарем лісу — лісником
Його розповідь про лісові володіння, про ідею створення заповідника «Варварівська дача», про мешканців цього заповідника — плямистих оленів.
6. Подорож учнів разом із лісником до вольєра, де мешкають олені
7. Допомога дітей лісникові
Діти допомагають лісникові годувати оленів, носять до годівниць сіно і буряки.
III. Підсумок екскурсії
— Чи сподобалась вам сьогоднішня екскурсія? З якою професією ви ознайомились? Можливо, хтось із вас у майбутньому мріє стати лісником? Жити серед природи, щодня з нею спілкуватись, допомагати тваринам?
Ми щиро дякуємо лісникові за цікаву розповідь, за те, що дав нам змогу теж відчути себе господарями лісу, допомогти нагодувати його улюбленців.
А на згадку про нас ми біля заповідника почепимо плакати, що виготовили на уроках трудового навчання: «Ліс — наше багатство!», «Бережіть природу!», «Ліс — легені країни!».