ТРУДОВЕ НАВЧАННЯ - Уроки для 4 класу - Кравцова Н. М., Придаток О. Д.

УРОК 13. Виготовлення з пластиліну казкового героя. «Червона Шапочка»

Мета: учити урізноманітнювати дизайн ігрового середовища саморобками; удосконалювати навички роботи з пластиліном; розвивати дрібну моторику рук, творчі здібності, мислення, уміння фантазувати, естетичний смак, увагу, виховувати працьовитість, охайність у роботі, любов до книжок, читання.

Обладнання: пластилін, стеки, зубочистки або сірники, дощечки для ліплення.

ХІД УРОКУ

I. Організація класу

Розпочинаємо урок.

В знаннях ми виростем на крок,

а крок веде нас до вершини,

пірнуть ми зможемо в глибини

казки цікавої, як в океан.

Тому несе він радість нам.

С. Ходій

-   Яким ви уявляєте наш урок? Що це?

У - успіх, уважність, усмішка

-   Без чого ми не зможемо обійтися на уроці?

Р - радість, розуміння, рух, робота

-   Що він нам приносить?

О - ознайомлення, океан знань, організованість

   - І наші очікування...

К - казка

II. Актуалізація опорних знань

1. Казкова вікторина «Упізнай казку»

- Хто моторчик свій заводить?

З даху в гості хто приходить?

І на свято він дістався.

Скажем дружно:

«Здрастуй, ... (Карлсон)».

- Хто вигадав Карлсона? (Астрід Ліндгрен).

- Він веселий і не злобний,

цей хороший дивачок.

З ним господар, хлопчик Робін,

і товариш - П’ятачок.

До прогулянок він ласий,

є на мед чутливий нюх,

зветься плюшевий ведмедик,

всім відомо ... (Вінні Пух).

- Хто вигадав Вінні Пуха? (Алан Александр Мілн).

- Старенька бабуся у лісі жила,

гостинці для неї онука несла.

Хто дівчинку цю по дорозі зустрів?

Як казка ця зветься,

хто б відповів? (Червона Шапочка).

2. Проблемне питання

- Хто автор казки про Червону Шапочку?

Звіт груп

1-ша група. Червона Шапочка - це народна європейська казка із сюжетом про маленьку дівчинку, яка зустріла вовка, що її обманув. Ця казка була розповсюджена у Франції та Італії із Середньовіччя. Казка закінчується тим, що дівчинку з’їдає вовк або дівчинка втікає від хижака.

2-га група. Шарль Перро літературно обробив народний сюжет, додав червону шапочку, яку надягала дівчинка, а головне - додав казці моралі, увівши мотив порушення дівчинкою правил гарної поведінки, за що її й було покарано. Казку було надруковано у збірці «Казки моєї матінки Гуски, або Історії минулих часів із повчаннями», відомішій як «Казки матінки Гуски», у 1967 році в Парижі.

3-тя група. Дві різні версії казки переказали брати Грімм. Вони використали перший варіант як основну частину казки, а другий - як продовження. Казку було надруковано в 1812 році. Перша частина казки у варіанті братів була майже однакова з варіантом Перро, але зі щасливим кінцем: мисливці, які проходили повз хатку, почули галас, убили вовка, розрізали йому черево й урятували бабусю з онукою. Цей епізод однаковий із закінченням казки «Вовк і семеро козенят», яка, імовірно, і є джерелом цієї частини. Також можливо, що й закінчення було взято з п’єси «Життя і смерть Червоної Шапочки», яку написав у 1800 році німецький письменник Людвиг Тік.

У тексті казки «Червона Шапочка» є попередження неслухняним дітям, які повинні зробити висновок: «Відтепер я ніколи не буду в лісі звертати вбік зі своєї стежки і буду твердо дотримуватись того, що наказувала матінка».

ІІІ. Повідомлення теми та завдань уроку

IV. Виклад нового матеріалу

1. Бесіда

- Чи існує в природі пластилін? (У природі такого матеріалу не існує, його виготовляють).

- Назвіть складники пластиліну. (Глина, віск і спеціальні барвники).

Учень розповідає вірш про пластилін:

Пластилін практичний в міру,

досить швидко застигає,

бо в собі частинки жиру

і частинки воску має.

Тож при ліпленні від того

його плитки легко мнуться,

а для кольору до нього

різні фарби додаються.

Перед тим як починати

з нього вироби ліпити,

його треба розім’яти

і тим самим розігріти.

В. Сидоренко, Н. Котелянець

- Які ви пам’ятаєте прийоми ліплення?

Прочитайте їхні назви, відновивши правильну послідовність літер.

• сконнячува (скочування)

• розваннякачу (розкачування)

• вданнявлюва (вдавлювання)

• приваннящипу (прищипування)

• відннятягува (відтягування)

2. Робота з підручником (с. 15—17)

3. Повторення правил культури праці під час роботи з пластиліном

Фізкультхвилинка

V. Демонстрування та аналіз зразка

Пояснення послідовності виконання роботи

VI. Практична робота за посібником «А. В. Бровченко. Альбом з трудового навчання. 4 клас» (с. 25)

Учні виконують роботу за інструктивною карткою альбому самостійно. Учитель за потреби надає допомогу.

VII. Підсумок уроку

1. Виставка та оцінювання робіт учнів

2. Гра «Фантазери»

Діти об’єднуються у групи і складають казку, у якій Червона Шапочка уникає небезпеки.

VIII. Підсумок уроку. Інтерактивна вправа «Мікрофон»

- Який вид роботи вам найбільше сподобався?

Казка - вигадка, всяк знає,

але казка - дивина.

В ній усе не так буває,

і потрібна нам вона!

Нас вона навчає жити

і поради нам дає.

Все в ній вміє говорити,

і у казці - правда є.

До роботи нас привчає

і гостинності нас вчить.

Той, хто казочки читає,

потім буде добре жить.

Бо умітиме радіти

і сміятись в добрий час,

вмітиме добро творити.

Казка мудрим робить нас.

Н. Красоткіна

Додаток

ПІСНЯ ПРО ЧЕРВОНУ ШАПОЧКУ

Вірші і музика Костянтина Павляка

1. Всі про мене чули

Казочку цікаву,

Бачили кіно,

Мультфільми та виставу,

Як своїй бабусі

Я несла гостинці,

Як від вовка врятували

Нас мисливці.

Приспів:

Шапочка-шапочка,

Шапочка Червона,

Називають так мене

У гостях і вдома.

Як зустріну в лісі я

Вовка чи лисицю –

Не злякаюся я їх,

Бо в мене є рушниця.

2. А в новорічну ніч

На лісовій дорозі

Зустріну я Снігуроньку

І Дідуся Мороза.

Разом підемо з ними

В хатку до бабусі,

Й вас запрошую усіх

В гості, любі друзі.

Приспів.




Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити