ТРУДОВЕ НАВЧАННЯ - Уроки для 4 класу - Кравцова Н. М., Придаток О. Д.

УРОК 15. Виготовлення новорічної прикраси з бісеру. «Рибка»

Мета: ознайомити учнів з процесом виготовлення ялинкових прикрас із бісеру; розвивати уяву, фантазію; виховувати працелюбність, акуратність.

Обладнання: бісер, дріт, ножиці.

ХІД УРОКУ

І. Організація уроку

- Я вітаю вас у нашому затишному класі. Подивіться на мене, на друзів, погляньте вліво, вправо, поверніться й один одному всміхніться. А тепер сідайте. Сьогодні в нас повинен бути новорічний настрій.

II. Актуалізація і корекція опорних знань, умінь і навичок

1. Слухання вірша

Стала зима вже на ноги:

там, де шуміли луги,

там, де курилась дорога,

знов забіліли сніги.

Сніг на кущах верболозу,

снігом укрились хати.

Як тепер Діду Морозу

наше село віднайти?

Вранці до гаю стежинку

нам протоптать довелось,

щоб і до нас на ялинку

теж завітав Дід Мороз.

- Назвіть слова, які підкреслюють, що у вірші йдеться про зиму. (Сніг, Дід Мороз, ялинка).

2. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

Новий рік - це... (подарунки, сніговик, ялинка, іграшки).

III. Мотивація навчальної діяльності

- Сьогодні на уроці виготовлятимемо новорічні прикраси з бісеру.

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Історія ялинкових прикрас

Ялинкові прикраси - це іграшки, кульки чи фігурки тварин, людей, предметів побуту, а також гостинці, котрими прикрашають новорічну ялинку. Першими ялинковими прикрасами були живі квіти, яблука, яйця, горіхи тощо. Пізніше додалися солодощі та різдвяні свічки.

За легендою першу скляну ялинкову кульку видули в Тюрингії (Саксонія) в XVI ст. через неврожай яблук, які тоді були головною прикрасою ялинок. Так у Німеччині почалося створення новорічних прикрас із тонкого скла. Згодом німецькі скляні прикраси та подарунки стали такими популярними, що їх виробляють і до сьогодні.

В Україні перші ялинкові прикраси робили із соломи, скалок, ганчір’я, кольорових стрічок, пізніше - з паперу, картону та фольги. їх виробництвом займалися вже спеціальні картонажні майстерні. Скляні прикраси ввійшли в моду в середині XIX ст.

Цікаво, що до середини 1800-х років ялинки прикрашали їжею - родзинками, цукерками, горіхами, печивом, кренделями із сіллю, фруктами. Яблука з осіннього врожаю зберігали спеціально до Різдва. Пізніше декоративні новорічні прикраси включали в себе пофарбовану яєчну шкаралупу та позолочені смерекові шишки. Вершини дерев прикрашали прапорцями, янголами або зірками. До ХІХ ст. з’явилися іграшки, дзвіночки, гірлянди та паперові композиції - ялинкові прикраси.

А сьогодні можливості створення ялинкової іграшки неперевершені. Дуже красиві вироби можна виготовити, наприклад, з кольорового бісеру.

2. Гра «Що буває на ялинці» (Діти хором кажуть «Так» або «Ні»)

Чи буває на ялинці

веселий Петрушка? (Так).

Із повидлом пиріжок? (Ні).

А буває на ялинці

позолочений ріжок?

Чи бувають на ялинці

біленькі сніжинки?

А бувають на ялинці

яскраві картинки?

Чи буває на ялинці

рибка золотенька?

А буває на ялинці

булочка пухкенька?

Чи бувають на ялинці

яблука й горішки?

А бувають на ялинці

жолуді і шишки?

- Полічіть ялинкові іграшки, про які йдеться у вірші. Одну з них ми виготовимо на уроці. Це рибка.

3. Робота з підручником (с. 54—56)

4. Правила безпечної поведінки з ножицями

5. Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Один учень ставить запитання щодо дотримання правил безпечної поведінки з ножицями своїм однокласникам, а вони чітко відповідають.

Фізкультхвилинка

Виринай-но, рибко, близько (колові рухи кистями рук),

розсипай-но срібні бризки (стиснути руки в кулачки),

щоб зловив я карася (схопити руками «рибку»),

карася, як порося (руки широко в боки).

Рак ранесенько проснувся,

в черевички гарні взувся.

І без тата, і без мами

прогулявся під корчами.

Срібна рибка пропливала,

вона рака не впізнала.

Рак розсердився, роззувся

і додому повернувся (сісти на місця).

V. Демонстрування та аналіз зразка

Пояснення послідовності виконання роботи

VI. Практична робота за посібником «А. В. Бровченко. Альбом з трудового навчання. 4 клас» (с. 27)

Учні виконують роботу за інструктивною карткою альбому самостійно. Учитель за потреби надає допомогу.

VII. Підсумок уроку

- Що на уроці вам сподобалось?

- Що ви виготовляли?

- Чия робота сподобалася найбільше?

1. Виставка та оцінювання робіт учнів

2. Прибирання робочого місця





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити