ТРУДОВЕ НАВЧАННЯ - Уроки для 4 класу - Кравцова Н. М., Придаток О. Д.

УРОК 20. Вишивання серветки швом «уперед голкою»

Мета: учити урізноманітнювати дитячий ігровий дизайн костюма; ознайомити учнів із ручними швами; закріпити навички і правила роботи з голкою; учити втілювати у виробах творчі задуми; розвивати дрібну моторику рук, окомір, творчі здібності, фантазію; виховувати охайність, посидючість, естетичний смак, культуру праці.

Обладнання: тканина, нитки, голка, наперсток та олівець.

ХІД УРОКУ

І. Організація уроку

Треба разом привітатись:

- Добрий день. Добрий день.

Дружно й весело сказати:

- Добрий день. Добрий день.

Вправо, вліво повернутись:

- Добрий день. Добрий день.

Один одному всміхнутись:

- Добрий день. Добрий день.

Як вас, друзі, всіх багато

синьооких і чорнявих,

карооких і білявих,

і високих, і низеньких,

і товстеньких, і худеньких...

Всіх вас рада привітати

і найкраще побажати.

Добрий день!

II. Актуалізація і корекція опорних знань, умінь і навичок

1. Відгадування загадок

Сьогодні до нас у гості прийшли... А хто, дізнаєтеся, коли відгадаєте загадки:

• Широке поле простелилось,

  широким полем одяглось. (Тканина)

• Чорні, білі, кольорові –

шити все вони готові!

Плаття, фартухи, шапки –

допоможуть вам ... (нитки).

• Шию я і вишиваю,

хоч одну лиш ніжку маю,

але все зробить встигаю! (Голка)

• Швачки це відерце знають,

у роботі поважають,

коли шиють-вишивають,

то на палець надівають.

Здогадатись зостається,

як відерце це зоветься? (Наперсток)

2. Проблемне питання

- Діти, як ви думаєте, що є спільного в цих предметах?

3. Мотивація навчальної діяльності. Елементи інтерактивної вправи «Читання з передбаченням»

- Послухайте оповідання Андрія М’ястківського.

«Марійка любила дивитись, як мама вишиває квіти. Червона нитка до зеленої, до жовтої... Так гарно виходить. Чорнобривці, айстри, волошки, барвінок...

- Мамо, дай мені голку, полотна і ниток. Я теж хочу вишивати, - якось попросила Марійка.

- Ти ще мала, пальчики поколеш.

- От і не мала, от і не поколю! - запевнила дівчинка. - Хіба я не знаю, що не пальчики, а полотно треба колоти?

- Ну добре. - Мама відрізала ножицями шматок білої тканини, дала голку, нитки.

Раз кольнула Марійка, вдруге. І тут нитка заплуталась.

Марійка розплутала вузли і подумала: «“Мама мудрою голкою вишивала, а мені дала погану. От піде вона до крамниці, візьму її голку і теж гарний рушничок вишию...”».

- Як ви думаєте, що було далі?

- А чи не поколола дівчинка пальчики?

III. Повідомлення теми та завдань уроку

IV. Виклад нового матеріалу

1. Пояснення нового матеріалу

Читання уривка оповідання. «Всяка голка проворна, коли вона в мудрих пальцях. Бери-но полотно, та не поспішай, а дивися, як треба...»

2. Робота з підручником (с. 66—70)

3. Правила безпечної поведінки під час роботи з голкою. Інструктаж з техніки безпеки під час роботи з голкою

4. Гра «Найрозумніший»

- Сьогодні ми проведемо гру «Найрозумніший». Будьте уважні та давайте правильні відповіді на мої запитання.

- Де потрібно тримати голку? (У гольнику або у футлярі).

- Чи безпечно тримати голку без нитки? (Ні, небезпечно. Голка завжди повинна бути з протягнутою ниткою).

- Чим потрібно користуватися під час шиття? (Потрібно користуватися наперстком).

- Чи можна брати голку до рота? (Ні, не можна).

- Чи можна вколювати голку в свій одяг? (Ні, не можна).

- Що робити, коли потрібно зшивати цупкі матеріали? (Попередньо на місці зшивання потрібно зробити отвори шилом).

Молодці, діти, ви чудово знаєте правила техніки безпеки під час роботи з голкою.

5. Елементи інтерактивної вправи «Читання з передбаченням»

Учитель продовжує читати оповідання.

«Пішла мати до крамниці. Марійка мерщій за мудру голку, за полотно. Та не встигла й двічі кольнути, як гострий біль пронизав пальчик. На очах виступили сльози.

- Мудра, а така колюча!.. - розсердилася дівчинка на материну голку.

- Чого ти заплакана, Марійко? - повернувшись, запитала мати.

- Рушничок вишивала. Думала, твоя голка мудра, що такі гарні квіти гаптує... А вона колеться».

- Як ви думаєте, що було далі?

- Про що забула Марійка? (Про правила безпечної поведінки).

Учень декламує вірш.

Голка й шпилька мають жало.

Їх не кидай де попало.

Пам’ятай, що при роботі

їх не слід тримати в роті.

Голку, про це добре знай,

без ниток не залишай,

користуйся обережно

і в свій одяг не встромляй.

Вишивай узор на п’яльцях,

свій наперсток май завжди,

і тоді не будуть пальці     

мати зайвої біди.

Дуже добре звичку мати -

голку в гольнику тримати.

І. Дубинський

Фізкультхвилинка

V. Демонстрування та аналіз зразка

Пояснення послідовності виконання роботи

VI. Практична робота за посібником «А. В. Бровченко. Альбом з трудового навчання. 4 клас» (с. 34, 35)

Учні виконують роботу за інструктивною карткою альбому самостійно. Учитель за потреби надає допомогу.

VII. Підсумок уроку

- Діти, де ви можете застосувати знання, які отримали сьогодні на уроці?

1. Виставка та оцінювання робіт учнів. Гра «Похвали себе сам»

Діти розповідають про те, що їм найбільше вдалося на цьому уроці.

2. Елементи інтерактивної вправи «Читання з передбаченням»

Учитель читає кінцівку оповідання.

«Надвечір Марійка з матір’ю вишили першу волошку.

- То хто мудрий? - усміхнулася мати. - Голка чи пальчики?»

- Як ви думаєте, що відповіла Марійка?

3. Прибирання робочого місця

Додаток

ЗАГУБИЛА ГОЛКУ НІНА

Загубила голку Ніна,

стала Ніна

на коліна:

знайшла голку,

та не шила,

Ніна нитки загубила.

Загубила нитки Ніна,

стала Ніна

на коліна:

знайшла нитки,

та не шила,

Ніна голку загубила...

Цього вірша про дівчатко

Починай читать спочатку.

Г. Бойко





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити