ТРУДОВЕ НАВЧАННЯ - Уроки для 4 класу - Кравцова Н. М., Придаток О. Д.

УРОК 2. Конструювання рухомих моделей із картону та паперу. Рухома іграшка «Веселий клоун»

Мета: учити створювати куточки ігрового дизайну в класі та вдома; продовжувати ознайомлювати учнів зі способами з’єднання деталей у рухомих іграшках; виготовляти рухомі іграшки; розвивати фантазію, образне мислення, творчі здібності; виховувати естетичні смаки, культуру праці.

Обладнання: ножиці, шило, картон, дріт, ґудзики, нитки, клей, пензлик.

ХІД УРОКУ

I. Організація класу

- Увага! Увага! Увага! Надзвичайна подія! Сьогодні до 4-го класу приїжджає ЦИРК!

II. Актуалізація опорних знань

1. Складання асоціативного куща

Що ж таке цирк?

2. Бесіда

- Чи бував хтось із вас у цирку?

- Які ваші враження? (Захоплюючі, чудові, неповторні, грандіозні).

- Так, цирк - це справді чудове, неповторне видовище. Але як пояснити друзям, що таке цирк?

1-й учень. Цирк - це прекрасне мистецтво. Діти й дорослі приходять подивитися живу виставу. Це дуже захоплює, адже артисти па манежі творять справжні дива!

2-й учень. Цирк - це невичерпне джерело бадьорості та радості, веселощів і оптимізму, місце, де діти поринають у світ чудес, а дорослі мають нагоду знову відчути себе дітьми.

3-й учень. Відвідуючи палац циркового мистецтва, глядач долучається до світу добра і краси. Тому прекрасними є ті люди, які творять свято цирку.

3. Розповідь учителя

Цирк має давню й цікаву історію. Становлення й розвиток циркового мистецтва невід’ємні від загальної історії цивілізації. Його виникнення тісно пов’язане з обрядами, іграми, особливостями побуту і способу життя народу, а також з виникненням нових ремесел і професій.

Історія українського цирку сягає корінням часу мандрівних артистів - скоморохів, відомих з XI століття. Міські забавники-скоморохи існували в усіх народів Європи: у Франції їх називали жонглерами; у Німеччині - шпільманами; в Англії - менестрелями; в Італії - мімами; у Польщі - франтами; в Україні - скоморохами. Слід зазначити, що скоморох був одночасно гімнастом, акробатом, жонглером, дресирувальником, танцюристом, музикантом, співаком та актором. Він умів показувати дивовижні фокуси, ходив на руках, стрибав через кільце, робив у повітрі сальто, балансував на канаті, жонглював ножами, кулями, факелами, що горять, ковтав шпагу - загалом, це була ходяча «людина-оркестр», на всі руки майстер.

Звичайно, цирк - це диво. Але недарма кажуть, що краще один раз побачити, ніж сто разів почути. Отож гайда до цирку! Але до якого? Бо не один же він у нас в Україні!

4. Довідкове бюро

Стаціонарний цирк - циркова програма відбувається завжди в постійному приміщенні.

Цирк-шапіто - розбірна конструкція цирку, яка призначена для проведення циркових вистав.

Цирк на льоду - циркова програма на ковзанах.

III. Мотивація навчальної діяльності

- Заплющіть оченята. Подумки оберіть цирк, до якого ми підемо.

Але що це? Біля цирку стоять сумні діти та дорослі. Що сталося? Злі чарівники забрали клоуна! Клоуна немає! Що робити? Раз, два, три, думко, допоможи!

Діти, спробуймо самі зробити клоуна. На допомогу нам прийдуть умілі рученята. Підніміть руки, хто хоче зробити клоуна і потрапити до цирку!

IV. Оголошення теми та завдань уроку

- Сьогодні на уроці ми станемо чарівниками: зробимо ось такого веселого клоуна та побуваємо в цирку.

Отже, до роботи.

V. Вивчення нового матеріалу

1. Бесіда

2. Робота з підручником (с. 22—27)

3. Повторення правил безпечної поведінки під час роботи з ножицями та шилом (форзац підручника).

4. Інтерактивна гра «Доповни речення»

• Ножицями та шилом гратися... (не можна).

• Проколюй предмет шилом на. (спеціальній підкладці).

• Користуйся тільки. (справним інструментом).

• Під час роботи з ножицями та шилом. (будь уважним, не розмовляй).

• Не розмахуй. (ножицями та шилом).

Фізкультхвилинка

В цирк мерщій, там чудеса,

лине сміх під небеса.

Клоун публіку вітає

та малечу розважає.

Він потішний відчайдуха,

рот - від вуха і до вуха,

розсмішити всіх мастак.

Ну й кумедний! Чи не так?

Л. Вознюк

VI. Демонстрування та аналіз зразка

Пояснення послідовності виконання роботи.

VII. Практична робота за посібником «А. В. Бровченко. Альбом з трудового навчання. 4 клас» (с. 4—6)

Фізкультхвилинка

VIII. Підсумок уроку

1. Виставка та оцінювання робіт учнів

- Діти, у цирковій виставі клоуни зазвичай працюють парами («рудий» та «білий») або трупою (групою).

Об’єднайтеся в пари та трупи й «оживіть» веселого клоуна. Для цього потрібно розказати смішинку. До роботи!

2. Гра «Мікрофон»

- Які враження від уроку?

- Що найбільше сподобалось?

- Ось і добігає кінця урок. Я маю щиру надію, що зустріч наша була не марною і хтось із вас теж обере професію клоуна й даруватиме всім нам радість своєю грою.

І тоді ми з вами неодмінно зустрінемось. Ви на арені, а я, ваш палкий шанувальник, - у першому ряду біля манежу. Щасти вам у всіх ваших мріях і сподіваннях!

3. Перегляд відео з фрагментом виступу клоуна

4. Прибирання робочого місця

Додаток

В місті кругом афіші.

Цирк, приїжджай скоріше.

Всі ми давно з квитками,

Бо в цирковій програмі:

Клоун і акробати,

Мавпи смішні хвостаті,

Лев - Але-гоп! - стрибає

Просто в вогонь. - Ай! Ай! Ай!

Хлоп-хлоп і півпритопа,

Мудра собачка Кнопа –

Гав-гав - усе рахує.

Цирк дітвору чарує!

Знають давно малята,

Хто буде виступати,

Диво їх жде на втіху

І урагани сміху!

Гляньте! Помчали коні,

- Цок-цок! - за ними поні.

Клоун, чудний невдаха,

Знову смішить. - Ха-ха-ха!

Маг з капелюха жваво

Кролика витяг. Браво!!!

Стриб-стриб - коза танцює.

Цирк дітвору чарує!

- «БІС», - зал гукає повен,

Знов веселиться клоун.

Кнопа і акробати,

Мавпи смішні хвостаті.

Маг та ще два удави.

Як це «Кінець вистави»?!

Трішечки хоч, будь ласка!

Цирк - це чарівна казка!

Т. Чорновіл



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити