ТРУДОВЕ НАВЧАННЯ - Уроки для 4 класу - Кравцова Н. М., Придаток О. Д.

УРОК 4. Сюжетна витинанка «Дерево життя»

Мета: удосконалити знання про витинанку та художні особливості витинанки; учити дітей виготовляти витинанку; розвивати уяву, фантазію; виховувати старанність, охайність.

Обладнання: кольоровий папір, ножиці, клей, пензлик.

ХІД УРОКУ

I. Організація уроку

Психологічне налаштування

На дошці прикріплено модель дерева.

- У кожного з вас на парті лежать маленькі листочки (жовті, червоні, зелені, коричневі). Ми будемо всі разом складати з них крону «дерева сподівань».

Діти розповідають, чого вони очікують від уроку, і прикріплюють на «дерево» свої листочки.

- Діти, я теж хочу прикріпити свій листочок. Сподіваюся, що ви будете на уроці старанними, активними, уважними й працьовитими.

II. Актуалізація і корекція опорних знань, умінь і навичок

1. Бесіда

- Що називають витинанкою?

- З якого матеріалу було виготовлено перші витинанки? (Зі шкіри).

- У якій країні з’явилися перші витинанки? (У Китаї).

2. Інтерактивна вправа «Стріляй влучно». Робота в групах

За кольорами листочків (які прикріплювали на «дерево

сподівань») діти об’єднуються в групи.

- З’єднайте стрілочками назви художніх особливостей витинанки з їхнім поясненням.

Ажурні

зображення виступає силуетом

Силуетні

зображення міститься в прорізах

Одинарні

композиційним центром витинанки є дзеркальна симетрія частин рослин у поєднанні з тваринами

Складні

виготовлені з кількох аркушів паперу

Сюжетні

виготовлені з одного аркуша паперу

III. Мотивація навчальної діяльності

- Отже, сьогодні на уроці ми продовжимо роботу над витинанкою - виготовимо сюжетну витинанку «Дерево життя».

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Розповідь учителя або перегляд мультимедійної презентації

Народне мистецтво витинанок - одна з яскравих і самобутніх сторінок українського декоративного мистецтва. Витинанки різних місцевостей подібні між собою, але водночас мають властиві тільки їм мотиви, кольори й сюжети. Одним із популярних сюжетів витинанки є «Дерево життя». Воно символізує безсмертя, нескінченність та різноманітність життя. Дерево стоїть понад часом, об’єднуючи сучасне, минуле та майбутнє, та поділяється на три частини («світи»): коріння - підземний світ, стовбур - земний світ, крона й верховіття - небесний світ. (Існує інше пояснення. Дерево життя складається з трьох частин: верхня символізує сферу богів, середня - життя людей і всього живого, а нижня - це коріння, основа і початок світу).

2. Робота з підручником (с. 29, 31)

3. Робота з посібником «А. В. Бровченко. Альбом з трудового навчання. 4 клас» (с. 8). Обговорення роботи В. Співак «Дерево життя»

- До якої групи витинанок належить витинанка «Дерево життя»? (Сюжетні).

- Зі скількох частин складається дерево? (Із трьох).

4. Правила безпечної поведінки

- Перед початком роботи повторимо правила безпечної роботи з ножицями.

5. Інтерактивна вправа «Крісло автора»

Автором є ножиці. Один з учнів сідає на стілець і відповідає від імені ножиць, усі решта ставлять запитання, що стосуються дотримання правил безпечної поведінки з ножицями.

Фізкультхвилинка

V. Демонстрування та аналіз зразка

Пояснення послідовності виконання роботи

VI. Практична робота за посібником «А. В. Бровченко. Альбом з трудового навчання. 4 клас» (с. 8—11)

Учні виконують роботу за інструктивною карткою альбому самостійно. Учитель за потреби надає допомогу.

VII. Підсумок уроку

- Діти, чи справдилися ваші очікування від уроку?

- Про що цікаве дізналися на уроці?

- Що сподобалося на уроці?

1. Виставка та оцінювання робіт учнів

2. Прибирання робочого місця





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити