ТРУДОВЕ НАВЧАННЯ - 4 клас розробки уроків - (за підручником І. М. Веремійчика, В. П. Тименка)

ПРОМИСЛОВИЙ ДИЗАЙН

Урок 35. ТЕМАТИЧНА БЕСІДА «ЦІКАВИЙ СВІТ ПРОФЕСІЙ»

Мета: розширити і закріпити знання учнів про найпотрібніші професії, трудові дії та знаряддя праці; поглибити усвідомлення того, що добробут нашої країни і всіх громадян примножується працею; викликати почуття поваги до трудівників та прагнення сумлінно працювати; сприяти розвитку трудової активності та працьовитості школярів.

Обладнання: ілюстрації за темою «Професії»; народні прислів'я про працю; кросворд; мультимедійна дошка.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

1. Привітання

Сідайте, діти, у гурті

Зустрілися ми знову!

Про славні руки золоті

Я поведу розмову.

Ті руки звичні до землі,

Будують, вміють шити...

Ми часто бачим мозолі

На їх долонях, діти.

Всі вдячні золотим рукам,

Я теж їх поважаю.

Тож хочу розповісти вам

Усе про них, що знаю.

2. Перевірка готовності до уроку

3. Упорядкування робочих місць

II. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Повідомлення теми та мети уроку

Учитель. Чи замислювалися ви коли-небудь над тим, скільки людей працюють: щоб ви були нагодованими, одягнутими, взутими; щоб удома у вас було світло вечорами і тепло у холодну погоду; щоб у вашій шкільній сумці були книжки і зошити; щоб ви могли сидіти біля радіоприймача чи телевізора і слухати музику?

Якщо ви захотіли б порахувати всіх цих людей то, мабуть, до вечора не порахували б!..

2. Вступна бесіда

Мультимедійна презентація

— Пригадайте деякі професії та охарактеризуйте їх.

Лікар. Обстежує хворих із травмами, захворюваннями серця, судин, легень, шлунку та інших органів, а також діагностує, проводить лікування, надає екстрену допомогу, готує хворих до операції, а також спостерігає після неї. Організовує харчування і перев’язки пацієнтів.

Програміст. Працює в обчислювальних центрах виробничих об’єднань, промислових підприємств, фірм, наукових установ. Готує технічні носії інформації — магнітні та лазерні диски, жорсткий диск, магнітні стрічки та ін.

Учитель. У початкових і середніх школах на високому рівні проводить навчання учнів з різних дисциплін. Домагається від учнів міцних і глибоких знань. Формує вміння і навички самостійного навчання, готує вихованців до практичного застосування знань.

Інженер. У науково-дослідних установах бере участь у проведенні наукових досліджень або виконанні технічних розробок. Проводить складні досліди і вимірювання, виконує необхідні розрахунки, аналізує й узагальнює результати.

Кухар. На підприємствах громадського харчування готує й оформлює страви і кулінарні вироби масового попиту (салати, перші й другі страви, гарячі та холодні напої, печиво, торти, булочки...), страви національної й зарубіжної кухні.

Архітектор. Реставрує архітектурні пам’ятники, реконструює історичні частини міст із включенням пам’ятників архітектури до структури. Проводить дослідження й експерименти, пов’язані з проектним рішенням, здійснює авторський нагляд за будівництвом.

3. Робота над віршами-чистомовками про професії

Всі професії важливі

Столяр в майстерні стругає,

Стружку збирає в корзинку —

Потім про яблука дбає,

Робить їм ліжко узимку.

Доярка доїть молоко в корови —

Я п’ю щодня склянку і йду до школи.

Лікар ліки призначає,

Якщо захворіли раптом,

Але кожен добре знає,

Що найкращі ліки — жарти.

Продавець у магазині

Усміхається привітно —

Ця весела господиня

Продає осінні квіти.

Моряк — закоханий у море,

А в мріях бачить океан,

І хоче стати командором,

Здолати бурю й ураган.

Листоноша лист мені приніс,

Затанцюю я йому на біс

І дізнаюсь про новини

Від подружки Катерини.

Льотчик обіймає небо синє,

І від того дійсно він щасливий.

Кухар їжу нам готує смачно —

Ми за це йому безмежно вдячні!

Швачка шиє одяг для людей,

В неї так багато є ідей.

Прикрашає всіх сучасна мода,

І хороший настрій — нагорода!

ВСІ ПРОФЕСІЇ ДЛЯ НАС ВАЖЛИВІ,

РУКІ ЗОЛОТІ — ЦЕ СПРАВЖНЄ ДИВО!

Фізкультхвилинка

Раз-два — дерева!

Три-чотири — вийшли звірі!

П’ять-шість — пада лист!

Сім-вісім — птахи в лісі,

Дев’ять-десять — он сунички

Підвели червоні личка!

IIIПРАКТИЧНА РОБОТА УЧНІВ

Робота в групах

Учні класу об’єднуються в групи. Кожна група отримує завдання на картках.

1-ша група. Продовжте прислів’я.

• Праця людину годує, а... (лінь марнує).

• На дерево дивись як родить, а... (на людину як робить).

• Бджола мала, ай... (та працює).

• Що посієш... (те й пожнеш).

• Зробив діло — ... (гуляй сміло).

• Більше роби... (та менше говори).

• Який майстер — ... (така й робота).

• Сім разів відміряй... (один раз відріж).

• Під лежачий камінь... (і вода не тече).

• Мало хотіти — ... (слід навчитися і вміти).

2-га група. Прочитайте текст оповідання, дайте відповіді на запитання. Дівчинка вирішила після вечері помити посуд.

— Мамо, — сказала вона,— тепер завжди допомагатиму тобі. І ніколи, ніколи не стомлюся.

Мати була зворушена. Вона пригорнула до себе доньку.

— Гаразді Якщо так, донечко, тоді завтра перед моїм поверненням додому зроби щось у хаті. Що саме — побачиш сама.

— Добре, мамо, я все зроблю, тобі нічого не залишиться!

На другий день мати пішла на роботу. А дівчинка гралася у себе у дворі. Потім побігла до подружок. І раптом згадала про свою обіцянку все поробити вдома.

— Ой, пропала моя голівонька! — вигукнула вона.

Дівчинка стояла у дворі та дивилася на всі боки. За що б їй узятися? Але чомусь жодної роботи не бачила.

Якби їй кинувся у вічі віник, вона б підмела у дворі. Попався б совок — прибрала б сміття, ганчірка — помила б підлогу.

Раптом дівчинка побачила на веранді ляльку, узяла її та почала гратися. Настав вечір. Уся сім’я зібралася в хаті.

Після вечері мама запитала:

— Ну, що ти сьогодні, донечко, устигла зробити в хаті?

— Ой,— відповіла дівчинка,— я шукала роботу і не знайшла її. Коли ти йшла з дому, заховала всю роботу!

Мама засміялась.

— Як це так вийшло? Віник і совок — під ґанком, ганчірка на цвяшку. Тобі потрібно навчитися самій знаходити роботу.

Наступного дня дівчинка знайшла собі роботу: підмела у дворі, викинула сміття, помила підлогу. Отак вона навчилася допомагати мамі.

Запитання

— Що пообіцяла дівчинка мамі?

— Чому вона нічого не зробила?

— Що вона відповіла мамі на її запитання?

3-тя група. Прочитайте текст оповідання, виконайте завдання.

Яка професія найкраща?

— Хто потрібніший і найважливіший?— сперечалися діти.— Яка професія?

— Звісно, лікар,— сказав один хлопець.— Я весь минулий рік хворів та хворів, ангіна та ангіна, а лікар вирізав мені мигдалики. І от я тепер завжди здоровий.

— Ні,— сказав інший,— найпотрібніший — учитель. Він нас навчає і читати, і писати, і рахувати.

— А от і не вчитель! Найважливіші — пожежники! — гарячкував третій.— У нас якось ледь будинок не згорів. Мешканці бігають, метушаться, нічого не можуть зробити. А приїхали пожежники — враз вогонь погасили!

Хтось кричить: «Найважливіші — льотчики!», хтось розхвалює листонош. З усіх боків чути: «Продавець!», «Комбайнер!», «Водолаз!». Словом, сперечалися, аж захрипли, але так нічого не вирішили. Та це й не дивно, тому що немає на світі...

Завдання

Продовжте оповідання. Поміркуйте, що можна було б сказати про професії доярки, міліціонера, продавця, тракториста, водія?

4-та група. Прочитайте текст оповідання, дайте відповіді на запитання.

Марійка любила спостерігати за тим, як мама вишиває квіти. Червона нитка до зеленої, до жовтої... так гарно виходить...

— Мамо, дай мені голку, полотна і ниток. Я теж хочу вишивати,— якось попросила Марійка.

— Ти ще мала, пальчики поколеш.

— Не мала! Не поколю! — запевнила дівчинка.— Хіба я не знаю, що не пальчики, а полотно слід проколювати?

— Ну, добре,— мама відрізала ножицями шматок білої тканини, дала доні голку, нитки.

Раз кольнула Марійка, вдруге... І тут нитка заплуталася.

Марійка розплутала вузли і подумала: «Мама мудрою голкою вишивала, а мені дала погану. От піде вона до крамниці, візьму її голку і теж гарний рушничок вишию...».

Пішла мама до крамниці. Марійка мерщій за мудру голку, за полотно. Та не встигла й двічі кольнути, як гострий біль пронизав пальчик. На очах виступили сльози.

— Мудра, а така колюча!..— сердилася дівчинка на материну голку.

— Чого ти заплакана, Марійко? — повернувшись, запитала мати.

— Рушничок вишивала. Уважала, твоя голка мудра, що такі гарні квіти вишиває... а вона колеться.

— Будь-яка голка вправна, коли вона в мудрих пальцях. Бери-но полотно, та не поспішай, а дивися, як потрібно...

Надвечір Марійка з матір’ю вишила першу волошку.

— То хто мудрий? — усміхнулася мати.— Голка чи пальчики?

Запитання

— Що Марійка просила в мами?

— Що хотіла взяти Марійка, коли мама піде до крамниці?

— Чому вона подумала, що мамина голка краща?

— Чому дівчинка плакала?

IV. ПРЕЗЕНТАЦІЯ ГРУП

Обговорення виконаних групами завдань.

VПІДСУМОК УРОКУ

— Обравши собі професію, пам’ятайте про головну для вас сьогодні. Про неї дуже влучно сказав поет А. Костецький.

НАЙГОЛОВНІША ПРОФЕСІЯ

Спитай у тата чи у мами,

Які професії у них.

Професій в світі є чимало,

Сповна їх вистачить на всіх.

Учитель, лікар чи геолог,

Письменник, слюсар чи шахтар —

Всі називають головною

Одну професію — школярі

Та є одна поміж професій,

Якої вчаться всі в житті,

Яка для кожного найперша,

Якої вчитиметесь ви.

Бо всім відомо, що без школи,

Без знань, що мусиш там набуть,

Не станеш у житті ніколи

Тим, ким в дитинстві мрієш буть.

А. Костецький




Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити