Трудове навчання (дівчата) 5 клас
Розробки уроків

Розділ 3.  ОСНОВИ ТЕХНІКИ, ТЕХНОЛОГІЇ І ПРОЕКТУВАННЯ

 

Уроки № 21-22

Тема. ОСНОВИ ПРОЕКТНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

 

Практична робота «Виконання рисунка виробу з використанням біоформ»

 

Мета уроку:

навчальна: забезпечити засвоєння учнями знань про проектування як вид діяльності, ескізні рисунки як складник процесу конструювання; міні-маркетингові дослідження (анкетування), формувати вміння створювати малюнок задуманого об'єкта, використовуючи природні форми (біоформи);

розвивальна: розвивати фантазію, увагу, пам'ять, спостережливість;

виховна: виховувати потребу у творчості, повагу до людей творчих професій.

Обладнання, матеріали та наочність: олівці, лінійка, гумка, папір, кольорові олівці, фарби, фломастери, малюнки об'єктів, створених або оздоблених із використанням біоформ.

Об'єкт праці: малюнок задуманого об'єкта проектування.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Перевірка наявності учнів; підготовленості їх до уроку, наявності робочого одягу. Створення сприятливої психологічної атмосфери уроку.

«Моделюємо настрій разом!»

Ви — співпраця, ви — єднання, ви — це безліч «Я»!

Ви — веселі, ви — щасливі! Ви — одна сім’я!

Аутотренінг (див. додаток 14)

 

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

Гра «Хрестики-нулики» (див. додаток 15)

 

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Терміни, які ви пригадали під час гри, безпосередньо пов’язані з процесом праці, створенням нової техніки, яка, з одного боку, послуговує для виконання технологічних процесів, а з іншого — сама є продуктом праці людини.. Створення нових речей і нових об’єктів пов’язано з проектуванням або проектною діяльністю,

У засобах масової інформації ми часто зустрічаємося з різними видами проектів: «Зірка плюс Зірка», «Україна має талант», «Майдані» тощо. Це так звані творчі проекти, які втілюють задум певної групи людей, адже «проект» у перекладі з латинської означає «кинутий уперед задум».

На уроках трудового навчання передбачено виконання навчальних учнівських проектів, яке вимагає поєднання вивченого теоретичного матеріалу і практичних навичок. Ви самі будете вибирати сферу діяльності, тему проекту, модель і конструкцію виробу, матеріали й інструменти, обиратимете технологію виготовлення. Для успіху неодмінно потрібно ознайомитися з правилами або основами проектної діяльності.

 

IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ

Отже, тема уроку — «Основи проектної діяльності».

 

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Робота з текстом підручника

1. Проектування як вид діяльності

Пошукова бесіда. (У тексті підручника на с. 117-120 учні шукають відповіді на питання.)

•     Який технологічний процес називається проектуванням?

•     Із яких етапів складається проектування виробу?

2. Графічні зображення в проектуванні

•     Які графічні зображення використовують у проектуванні? (До наведених у підручнику графічних зображень (рис. 127): ескіз виробу, креслення, наочне зображення додати «малюнок». Демонстрування для ознайомлення декілька малюнків виробів, створених із використанням біоформ.)

3. Міні-маркетингові дослідження (анкетування)

Пояснення з приводу проведення міні-маркетингових досліджень, анкетування (с. 120).

 

VI. ПРАКТИЧНА РОБОТА «ВИКОНАННЯ МАЛЮНКА ВИРОБУ З ВИКОРИСТАННЯМ БІОФОРМ» (ІНСТРУКЦІЯ В ПІДРУЧНИКУ НА С. 123.)

(Роботу можна виконати груповим способом.)

1. Аналіз завдань практичної роботи

Роз’яснення поняття «біоформа» (с. 121 підручника), ознайомлення з малюнками виробів, створених або оздоблених із використанням біоформ. Висновок: людина, яка розробляє нові об’єкти, повинна бачити й розуміти логіку природних форм, аналізувати їх, виділяти найсуттєвіше й потім створювати на цій основі нові вироби.

2. Забезпечення необхідними інструментами та матеріалами

3. Правила безпечної праці, організація робочого місця та санітарно-гігієнічні вимоги під час виконання завдань практичної роботи

4. Виконання завдань практичної роботи за інструкційними картками Завдання: намалювати посуд для чаю (чашка і блюдце), використовуючи біоформу яблука. Можна розподілити обов’язки: один малює ескіз чашки, інший — блюдце.

5. Контроль учителя з метою виявлення недоліків у знаннях та вміннях учнів

6. Підбиття підсумків практичної роботи:

•     демонстрування кращих робіт;

•     оцінювання результатів практичної роботи.

 

VII. РЕФЛЕКСІЯ

Під час виготовлення малюнків кожен із вас працював, і ця праця викликала певні емоції.

На дошці ви бачите незакінчені речення. Я пропоную вам вибрати речення до вподоби і закінчити його.

•     Джерелом натхнення в праці для мене є...

•     Велике задоволення маю від праці...

•     Творча праця — це...

•     Моя праця мені приносить...

•     Краса праці складається з...

 

VIII. МОТИВАЦІЯ ОЦІНОК ЗА УРОК, ВИСТАВЛЕННЯ ЇХ У ЖУРНАЛ, ЩОДЕННИКИ

 

IX. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

•     Прочитати с. 116-123 підручника.

•     Провести дослідження, спрямовані на визначення доцільності виготовлення виробу (посуд для чаю (чашка і блюдце) із використанням біоформи яблука): показати малюнки друзям, учителям, рідним, поцікавитись їхніми думками з приводу створеної моделі та записати позитивні й негативні відгуки, а також нові пропозиції.

 

X. ПРИБИРАННЯ РОБОЧОГО МІСЦЯ



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити